Har jag missat något?
Kollade in de andra “nyheterna” på ORCs hemsida.
Bland annat skriver man i en artikel “ORC International gains momentum in Northern Europe”:
Eurocard Gotland Race 2008 has just chosen ORC International as the rating system used to determine its Overall winner. This announcement means that nearly all the major handicap regattas in Northern Europe have chosen the new VPP-based rating for the 2008 season.
Jaha. Har inte Gotland Runts “totalseger” under många år avgjorts i IMS? Har inte Göteborg Offhore Race alltid bjudit in till IMS (men inte fått deltagare)? På samma sätt har Færderseilasen och Lidingö Runt haft IMS-klasser för ett fåtal båtar?
Vari består momentet som man pratar om? Är det några nya race som skall segla ORC International eller är det bara samma race och samma mätbrev som byter namn? Förra året var det knappt hälften av båtarna (119 av 243) på GR som körde efter ORCs regler. Mitt tips är att det blir färre i år (kanske 90 båtar = 30% av 270 startande).
Jag jobbar med marknadsföring dagligdags, så jag förstår ju att man vill pitcha detta som en nystart. Och i IT-svängen är vi vana vid ensidiga pressreleaser.
Men just den här artikeln var lite “too much”?
Hade jag varit LYS-general hade jag kunnat titta tillbaka på ett framgångsrikt 2007 med rekorddeltagande på Færderseilasen, ny klass på Gotland Runt och ett antal helt nya framgångsrika seglingar. Hade jag suttit på RORC så hade jag kunnat skryta om inbrytningar i Sverige och Finland och att man öppnat för regeln på ett antal prestigefyllda regattor, inklusive Gotland Runt.
Men jag inser också att det här är en politisk debatt (eller krig) som pågår på alla nivåer.
Och då får man väl knipa de PR-poäng man kan…
Dec 20, 2007 @ 15:22
Peter! Vad gör ni på Västkusten när det är för kallt för att segla?
Åker ni skidor som alla andra!?
ps vi kommer att ha en bas på Orust fom i sommar som 41:an kommer att ligga efter Gold cup i Köpenhamn! Så båten kommer att segla mycket västkust i sommar :) ds
Angående ORC´s uttalande så tycker jag att de brer på mycket såklart men jag finner det inte alls konstigt att totalvinsten går i ORC INT ty den regeln är den mest rättvisa. Om man tycker att den klass med flest seglare skall kamma hem totalsegern så får väl alla mäta in sina båtar, som iofs inte innebär några konstigheter och segla ORC INT! Vad tycker du om det?
Mvh Jon
Dec 20, 2007 @ 15:34
Här är det inte kallt :)
Jag tycker som du att totalen skall gå till vinnaren i ORC Int. Inga problem. Men inte heller någon nyhet? Förra året vad det 34 båtar som kunde ta hem pokalen och det blir säkert fler i år…
Dec 20, 2007 @ 15:54
Verkar som om LYS avdelningens PR kommite ligger och sover…
Varför skall det utses en totalsegrare? Är det ett svenskt påfund?
Finns inte i Norge eller Danmark.
Dec 20, 2007 @ 16:00
Peter, rätt siffra borde vara 68 båtar. Det var en Dehler 36 i IMS 2 som tog priset för snabaste IMS båt Totalt vid Hoburgen. (om jag fattade rätt på prisutdelningen)
Gissa vad han har för segelfabrikat:-)
Dec 20, 2007 @ 16:03
Hmm, jag håller med er… Men Peter (jag hoppas jag kan säga så) kan jag skönja sprickor i det kompakta IRC fästet (www.blur.se).
Oavsätt så tycker jag som er att det är ÄNTLIGEN att man har agerat på de fel som varit i IMS. Jag hoppas det kan bli det lyftet som vi behöver för att få så många på banan som vi vill.
Jag lyfter ett varningens finger att det låter bra men vi får hoppas att det blir så mycket mer rättvisare som det låter.
Jag som seglat bara några år under IMS tycker jag har märkt en skillnad mellan år ett (för mig ) och den gångna säsongen.
Om man vill titta närmare på IMS så titta bara på tiderna under
IMS VM på Hankö, vansinigt jämt var det.
Hälsningar
David
Dec 20, 2007 @ 16:34
Calle P!
Du måste ha lite koll innan du bloggar. I Norge så har man totalsegrare på alla större seglingar.
I Danmark så hade dom totalsegrare per bana sist vi seglade där.
Dessutom så har Fastnet, Sydney-Hobart, Cowes Week, Bermuda Race, Transpac mfl, mfl, typ alla stora seglingar, total listor. “Svenskt påfund” jösses.
Dec 20, 2007 @ 16:42
Det är väl lite konstigt att någon som har nyss skaffat sig en X-41 tycker att IMS är den mest rättvisa. Det är ju helt klar att tex GS42R har det lättare under den regeln – GS:n är ju längre, lättare och har mer segel (med samma djupg. och bredd), men “långsammare” i alla vindförhållande enligt IMS. Och det kommer inte att ändra i ORCI. Men man kan ju trösta sig med förttioettans fina och ljusa interiör.
Vi får se, om ni tycker samma efter nästa GR… Annars är det ju som PG säger, klassiskt propaganda. Näst kommer SHF citera ORC, och raportera hur fint det går med ORC-regeln, och sen är det väl ORC’s tur att citera SHF?
Dec 20, 2007 @ 17:08
Att Orc int vinnaren är total segrar i Gotland runt tycker jag är KALKON aktigt nästan intill löjligt att det ska vara finare att vinna ORC int istället för de andra klasserna. 2003 var det ju en Ballad som vann ORC totalen året efter blev det så att endast IMS kunde bli totalsegrare. På detta sättet stoppar man mindre osexiga båtar att vinna Totalen i GR. Vinner GR på att göra så här svaret enklet NEJ.
MVH
Michael M
Dec 20, 2007 @ 17:40
Peter, du behöver inte förklä lobbyarbetet i falsk indignation… :-)
Dec 20, 2007 @ 17:42
Micke M!
Du blandar nog ihop ORC club och ORCI. Totalen vanns även 2003 av bästa IMS båt och har gjort så från 1994(?). Det är ditt inlägg som är den största kalkonen just nu.
Sven! Var det inte ORCI och inte IMS som Jon talade om?
Dessutom så är din beskrivning av orättvisorna i IMS fel. Det var så för några år sedan men detta är justerat. Tittar man på senare resultat så funkar x41:an helt ok och GS42R är inte alls så överlägsen. Dom vinner när dom seglar bäst och det är väl riktigt? Sveriges bästa IMS båt var 2007 en IMX40 enligt rankingen och min mening. 2006 var en Norsk IMX40 1:a på IMS SM med en Svensk First 40.7 som 2:a. 40.7:an är för övrigt samma båt som van IMS VM 1999.
Fakta gubbar kolla fakta!
Dec 20, 2007 @ 17:49
Faktiskt så tycker jag att kostigt att ORC int + x-35 på stora banan kan vinnan totalen på GR resten av flotta är endast utfyllnad. Värdet av totalavinsten är då inte så hög eller?
Dec 20, 2007 @ 17:51
Kära Jag fattar inte, kanske borde du sjalv kolla lite fakta: GS42:an är enligt IMS&ORCI c. 10 sec. LÅNGSAMMARE än X-41. Även om den (GS42:n) har mer längd, segel och mindre vikt, och ruff. Så långt jag vet, så finns det ingen resultat där X-41:an har slagit GS42:an, men det är mindre viktigt här. Jag tror att GS42:an är helt enkelt bättre optimerad i LWL, och så har IMS fortfarande lite svårt att acceptera T-kölar.
Dec 20, 2007 @ 18:00
Hum, det “svenska påfundet” består väl i att det är 15% av båtarna som kan slåss om nån typ av total…
Alla seglingar som du nämner kan ha totalsegrare eftersom alla seglar efter samma mätetal.
Fastnet = IRC
Sydney-Hobart = IRC
Cowes Week = IRC
Bermuda Race = ORR + IRC (totalt 9 sidor med pristagare)
Transpac = TPYC rating
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: nyckeln till fler deltagare är att alla skall känna sig välkomna. De flesta klubbar och tävlingar välkomnar nya klasser, båtar och typer av seglare.
Nu säger man att det finns ett riktigt Gotland Runt (ORC Int 1) och att “familjer och andra” kan få förmånen att vara med i klasser som är mindre värda :-)
Dec 20, 2007 @ 18:20
PG, jag tror vi bevöver inte oroa oss med “Totalvinnaren” i årets GR. För det första, man kan väl inte få allt på en gång ;-). Och sen, jag tror att den här kommer att ändra snart, det har ju hänt tidigare (IOR/Scandicap -> IMS), och KSSS kommer säkert att följa trenden igen. Dessutom, det kommer att vara spannande att fightas om vem kommer att vara den första IRC-totalvinnaren i GR. Kanske kunde vi skaffa ett pris/buckla till det också?
Dec 20, 2007 @ 18:44
Peter! Jag tycker att det skall vara en regel och inget annat. De seglingar som du och jag hänvisar till har redan gått igenom den utvecklingen som vi behöver att GR gör. En regel för alla båtar.
Sven! Har du koll på att man ändrat från IMS redan och det är ORCI vi talar om? Du glömde X-41.ans högre rätande moment och ca 30 kvm större spinnakers. Vikten skiljer ca 130 kg och längd 10 cm. X-41an har även fördel av att vara konstruerad ett antal år senare. Det jag sett av X-41:an i år skvallrar det om att dom har framtiden för sig i ORCI.
Dec 20, 2007 @ 18:58
Till Jag fattar inte
Det är just det att ha en regel och inget att annat har man ju redan testat och som resultat blev att det blev färre och färre båtar(IMS och utfyllnads regeln ORC club). När man tog med Lys så blev det fler båtar. Nu när IRC kommer med kommer man garanterat få fler deltagande båtar. Som jag ser det är GR mer intressant idag men plumpen är att man har en totalsegrare och utfyllnads klass segrare.
MVH
Micke M
Dec 20, 2007 @ 19:05
Jag känner mig t.ex. inte välkommen i Baltic Sprint Cup. Där utser man racevinnaren i IRC medan “klubbseglare och övriga” är välkomna att deltaga i ORC Club/IMS likväl som IRC. Blir du lika upprörd över detta, Peter?
Jag förstår givetvis poängen, men samtidigt är det inte helt fel med en totalsegrare. Jag tycker dock kanske att man inte behöver kalla det “totalsegrare” utan “segrare i racingklassen” eller så.
En tävling tjänar ju inte minst PR-mässigt på att ha en Vinnare. Finns ju även praktiska skäl till detta – GR har t.ex. det gamla vandringspriset som skall delas ut till någon. Är man sugen på det är det väl bara att mäta in i den tekniskt sett mest rättvisa regeln och köra? Precis som jag *måste* mäta in i IRC om jag vill vara med och slåss i Baltic Sprint Cup eller Cowes Week? I den senare finns ju f.ö inget alternativ, där öppnar man inte för fler klasser och deltagare. Det är bara att ställa in sig i ledet och köra IRC, IRC eller IRC. Jag ser sällan någon av IRC-kombattanterna klaga på detta. (Jo jag inser att jämförelsen haltar när vi talar om landet och klubben där IRC uppfanns).
Vad är “finast”? Finast är väl att vinna där motståndet är tätast? Att som flera ägare av ett visst båtmärke gjorde, hoppa av IMS och sedan glädjas över vinster i ORC Club, är väl inte så fint? Båttypen i fråga mäter inte bättre i ORC Club än i IMS – alltså var det något annat som avgjorde. Helt OK, men jag är glad att inte gamla vandringspriset delas ut i den klassen! Så länge tävlingsmotståndet på det hela taget är hårdare i ORCi är det enligt min mening roligare och finare att segla bra i den klassen. Det spelar på det sättet egentligen ingen roll om man uttalar en “totalsegrare” eller ej. Alla vet ändå vem som har gjort den största bragden.
Sven, det är väl en utmärkt idé att instifta ett vandringspris till IRC-segraren i GR. Blir det en sjöhäst i glas är jag gärna med och sponsrar. :-)
Dec 20, 2007 @ 19:20
En idé bara… man skulle ju kunna kalla det… vinnare i “ORC International 1” :-)
Men i sak spelar det som sagt ingen roll, förutom när det gäller positioneringen av GR. Klabbe uttryckte det bäst:
Precis som i business så måste man bestämma sig. Vill man ha internationell toppklass får man tänka på ett sätt. Vill man ha 400 båtar på startlinjen måste man tänka på ett annat. Nu är man “stuck in the middle”. Precis som Göteborg Offshore Race.
Dec 20, 2007 @ 19:37
JFI, har du koll att GPH-skildnaden mellan GS42R och X-41 kommer inte att ändra när vi byter IMS->ORCI?
Kanske är cruising-indredd X-41 snabbare än kappseglingsmaskin GS42R… Större spinnaker och mer RM hjälper väl en del även mot lättare och längre båt, men jag har lite svårt att förstå, hur de gör det på kryss i lätt vind?
Dec 20, 2007 @ 20:55
Sven
Varför kan man inte få tycka att en regel är rättvis utan att själv vara favoriserad av den?
Personligen föredrar jag den med flest startande och billigast mätning.
Dec 20, 2007 @ 21:07
En coach vi kommer lära oss mkt av i vår har seglat en hel del GS42R, han är nog rätt man att jämföra de båda båtarna. Dina data stämmer inte riktigt heller. Jag spekulerar inte vidare, men rättar gärna lite grand.
“GS:n är ju längre, lättare och har mer segel (med samma djupg. och bredd)”
10cm(!) längre, 130kg(?) lättare, tänk på att 41an har 40% i bulben, inte blytackor i skrovsidorna(?), bredden är långt från samma, dessutom har 41’an mer segel inte vice versa. Seglen skiljer väl från båt till båt dock.
“Jag fattar inte” : det är bra att vara källkritisk på nätet..
Dec 20, 2007 @ 21:47
JFI & Alexander: ni kanske pratar om den original-GS42r, medan jag jämför med den “nyaste” GS42R05. Dom skiljer ju en hel del i bredden. Annars är det kanske ni som borde checka era källor?
Hur som helst, ni behöver absolut inte bli besvikna. Ni kan ju alltid byta till IRC ;-)
Dec 20, 2007 @ 22:10
Sven, har du ORCi-mätbrevet till X-41? Vore kul att se på data från detta brev.
Dec 20, 2007 @ 22:22
Patrick: sugen att titta på X-41 mätebrev? Vi får väl alla göra det inom ett par månader… Men som jag sade tidigare, skillnaden till IMS kommer inte för dessa båtar bli större än kanske några sekunder i bästa fall.
Dec 20, 2007 @ 22:34
Det är bra att vara källkritisk, så att alla hamnar på “the same page”..
:05’an är ytterligare 10cm längre och har typ 5 kvadrat mer krysställ?
Jag tror ni får er IRC klass utan oss, dock startar vi ju samtidigt i GR så fighting på banan blir det ändå. ;)
A40 RC vs Landmark 43 vs FG 43 vs finsk/estnisk X-41 i IRC 1?
Dec 20, 2007 @ 22:38
Patrick: your not the only one.. Jag har IMS-brev till förfogande om någon kan konvertera.. de ligger i sthlm dock så får bli i Januari isåfall. X-41 har ju över 130 i Stabilitetsindex om jag inte missminner mig, vore intressant att se skillnaden i “straff” av den egenskapen..
Dec 20, 2007 @ 23:12
Sven: Hade du inte tillräckligt diskussion om GS42R05 vs. X-41 på plaanaa.com? Är det för svårt att förstå att det gäller mycket annat än bara några basmått? Det finns många exempel av båtar med “samma mått”, men mycket olikare GPH, IRC eller LYS.
X-41 är utan tvivel en potent IMS och ORCI båt.
Dec 20, 2007 @ 23:18
Well… “några sekunder” är inte lite.
Dec 20, 2007 @ 23:18
Sven! “några sekunder” är otroligt mycket i en tajt racingklass som ORCI där man jagar tiondelar och hundra delar.
Micke M! Var det inte på 70 talet man hade en regel. Sedan dess så har man alltid haft en ORC-regel och minst en alternativ. Jag vet inte om jag tycker att detta utvecklat seglingen positivt.
Dec 20, 2007 @ 23:23
Hur kan man tycka att det är rätt att kora en totalsegrare när bara ca 25 % av båtarna kan deltaga i det?
Nej, kan inte alla tävla om totalen ska väl inte heller någon utses som totalvinnare.
Totalvinnare enligt resp. mätregel är en annan sak.
Dec 20, 2007 @ 23:34
Man kan ju inte ta risken att en Maxi 95 totalvinner…..;-) (vilket faktiskt hade hänt i år under varje rimligt handikappsystem)
Dec 20, 2007 @ 23:36
… och dessutom vann den väl klassen “bäst andrahandsvärde” :-D
Dec 21, 2007 @ 00:25
Om man lämnar raljansen ett tag så finns det annat problem också, nämligen det med olika banor. Och sedan (Pelle, jag upphör aldrig att förvånas över den koll du har på allt): Har du räknat på det där eller är det mer en välgrundad känsla?
Dec 21, 2007 @ 01:57
Skall man nu överhuvudtaget hålla på och tramsa med en “Totalvinnare”, vilket jag är mycket tveksam till, så bör denna utses på ett mätsystem som alla båtar kan räknas in på. Då återstår bara LYS. Visst kan man tycka att LYS är lite godtycklig, men det är ju en “totalsegrare” också… Det går ju inte fullt ut att jämföra alla ytterligheter av båtar (hur får man rättvisa mellan en scampi, X-41:a, VO70 och flerskrovsbåt?). En “totalsegrare” blir följaktligen ändå bara på skoj…. Använd då en enkel regel som gör att alla klasser – handikapp och entyp – kan räknas samman. De hårda och rättvisa figterna kommer ändå att avgöras i respektive klasser/regler! Att låta en regel som ett begränsat antal båtar väljer utse totalsegrare är ju bara att nedvärdera andra seglare, skapa konflikter och negativa debatter…..
Lasse
Dec 21, 2007 @ 06:21
Joakim: X-41 må väl vara “kompetent” också som IMS/ORCI-racer. Det bara att jämförelsen GS42R05X-41 visar så läckert vilka hål den “vetenskapliga respitregeln” har. Du har förståss rätt med det där basmått, men när man tittar på GS:en, det skulle vara intressant kunna hitta var “bromsen” ligger…
PS. du kan väl bekäfta att det kommer inte hända mycket mellan GS42R05 och X-41 GPH-vis när ORCI kommer?
Dec 21, 2007 @ 09:45
Sven, hade du några konkreta data så vi kan kolla hur det ser ut i verkligheten? Det är ju inte bra om man kommer med påståenden som man inte kan backa upp. Om X-41 är kompetent som IMS/ORCi-båt så finns ju inte “hålet” i den jämförelse du gör, oavsett vad du tycker dig kunna utläsa från mätbreven.
Konstigt också att en styv och relativt tung båt som Sinergia 40 DataCom kunde vinna över GS42R redan i gamla regeln både på vattnet och på beräknad tid om det vore som du säger. Nu när styva båtar premieras mer kommer det att bli “enklare”.
Annars tycker jag jämförelsen skevar en del. GS42:an är en optimerad båt som är en av de båtar som har utgjort grunden för kritik mot IMS-systemet. Det är en ren racebåt jämfört med X-41 som är en racer/cruiser. GS42:an kan du jämföra mot Farr 40, Mumm 30 och liknande båtar.
Vi skall ändå komma ihåg att X-41:an inte har gått dåligt under gamla IMS trots att det är en helt ny båt som besättningarna sannolikt inte seglar på 100% av potentialen ännu – och det kan du vara lugn för att de bästa GS42R-besättningarna och IMX-40:orna gör. Extasy var 2:a på tyska mästerskapen och högt upp i IMS-rankingen, det talar väl sitt tydliga språk?
Dec 21, 2007 @ 10:16
Patrik
Jo jag har allt räknat på Maxi 95:an även om det blir lite komplicerat……..räknat på LYS slog han bästa båt i IMS2 med över 1 timme och 40 minuter (och då har Fortina Fifty fått standard-LYS) och bästa ORC-club båt med betydligt mer. På långa banan var vinnaren i IMS1 (du Soleil) bäst oavsett regel. På IMS-totalen var Fortina som vann IMS2 4:a. Jag har inte sett hur tiderna räknades ut men 4:an i IMS1 var ca 40 minuter efter du Soleil så min slutsats är att Maxi 95:an borde vunnit totalen om den fått vara med……..(hängde ni med här…=P )
Dec 21, 2007 @ 10:33
Skönt att det finns folk som är nördigare än vad jag är. Jag skall meddela sambon :-D
KSSS skulle ju dela ut “totalen” på amerikanskt vis med “Boat of the Week”, där nån fin kommitté kan välja den båt som gjort bäst ifrån sig. Då behöver man ju inte vara rätt för att fel båt vinner…
Dec 21, 2007 @ 10:39
Intressant! Jag tror jag hängde med…någorlunda… :-)
Dec 21, 2007 @ 10:44
Peter, har inte du heller lyckats upprätthålla myten om att man jobbar när man sitter vid datorn? :-)
Dec 21, 2007 @ 10:50
Nja, just en blogg är lite svårt att smyga med :-)
Dec 21, 2007 @ 11:30
Patrick L: det finns preliminär ORCI-data, men tyvärr jag kan inte publicera det… fråga Joakim, eller kanske PG… men IMS mätebrev är väl tillgångliga för alla.
Annars tror jag att du har tappat poängen lite: om Sinergia någon gång slår GS42R på vattnet, visar det väl bara att besättningen (och kanske tur) spelar viss roll? Eller tycker du att Sinergia borde nu få en “hårdare” handicap än GS:en?
Det där med racer vs. racer/cruiser vs. optimering var ju min mening också. Frågan var ju, hur “rättvis” kära IMS/ORCI är? Kan den handla optimerade båtar mot icke-optimerade?
Dec 21, 2007 @ 11:58
Det är som med alla mätsystem att vissa egenskaper “gynnas” över andra. När yacht designers tror sig ha kommit på dessa ritar de såklart en båt med dessa egenskaper. Detta är inte ett dilemma som bara drabbat IMS och kan således inte användas för ett argument för IRC, i min mening, där det fungerar på samma vis.
Dock kan man argumentera för om egenskaperna som “gynnas” är bra egenskaper ur seglingssynpunkt eller ej.
ORC-I, borde ha alla möjligheter att bli en skitbra regel, nu när de har erfarenheterna från IMS i ryggen, samt koll på vad folk vill ha för båtar.
Sven, det låter på dig som du sett en jämförelse av X-41 och GS42R mk2, i orc int, och att skillnaden dem imellan minskat med några sekunder? Detta är vad många redan trott kommer att ske, omfattningen på skillnaden beror nog på hur individuella båtar utrustats.
My two cents..
Mvh
Dec 21, 2007 @ 11:59
Det känns som att de flesta som debatterar här lever i villfarelsen att båtarna racar sig själva runt banan och att den båt som av någon förunderlig anledning skulle gynnas mer än andra av rådande hdk system vinner per automatik. Enligt mina erfarenheter är så inte fallet. I en serie av race vinner alltid det team som fått ut mest av båtens potential och det är väl just där svårigheten ligger? Vad många glömmer är att det krävs mer av besättningen att få ut 100% av exempelvis en GS42R än en mer normal C/R båt.
Förresten, vad är det för fel med optimerade båtar? Optimering ingår ju i spelet, oavsett om det handlar om respit eller entypssegling.
Debatten ang totalseger är i mitt tycke snett ute. En del, som varken seglar IMS/ORCI eller vunnit totalen själva försöker envist hävda att totalen styrs av tillfälligheter och tur. Vet inte vad jag kan säga om det. Att vinna GRtotalen som avgörs i raceklassen är stort, förringa det inte genom att kalla det tur. Ni som hävdar det, snälla berätta gärna om vilka team ni tycker har haft tur och inte varit förtjänta att vinna!!
2004 vanns GR av Holmatro. 2005 Xantippa. 2006 Datacom. 2007 Du Soleil.
Det märkliga är att dessa totalvinnare även brukar placera sig i absoluta toppen vid andra större regattor.
I segling är tillfälligheter en del av sporten. Dock tenderar det vara så att bra besättningar har tur oftare än andra. Tur är när tillfälligheter möter skicklighet.
Sven, varför får du inte publicera data ang ORC Int?
Dec 21, 2007 @ 12:27
Bra poänger Emil.. Håller med dig!
Dec 21, 2007 @ 12:27
Nu när man räknar upp totalvinnarna varför hoppar du över ORC club totalvinnare räknas inte de.
MVH
Micke M
PS är en av dessa ORC club tottalvinnare
Dec 21, 2007 @ 12:29
Hur jag än räknar var vinnarna i Club rätt långt efter ……så jag har kollat (även om jag får erkänna att det är en “bedömningsport” att jämföra resultat från olika handikappregler.)
Dec 21, 2007 @ 12:32
Anledningen till att vi som fått se ORCI-testkörningarna har blivit ombedda att inte sprida resultaten är att den körning som finns inte är gjord med det slutgiltiga programmet.
Dec 21, 2007 @ 14:17
Emil: varfor tycker du att det skulle vara svårare att få max. ut av (dvs. möta mätetal) en “vanlig” C/R än från ren kappseglingsmaskin som tex. GS42R?
Enligt min erfarenhet är det mer tvärtom: kappseglingsmaskined med alla trimmögligheterna på de rätta ställen, och inte minst högklassiga fenor, seglar nästan själv, när man jämför med en “vanlig” serieproducerad cruiser/racer.
Och sen: jag kan inte förstå hur man kan finna någon respitsystem särkildt “rättvist”, samtidgt när man medger att den kräver optimering…
Dec 21, 2007 @ 14:48
PelleL; Ok! Här är en annan testkörning:
http://oxygenracing.blogspot.com/2007/12/lite-orc-international-freefter-gph.html
Dec 21, 2007 @ 15:49
Sven: Läs igen vad Emil skrev!
En annan sak många glömmer är, att när man köper en begagnad GS42R eller liknande får man mycket väl optimerade (för just denna båt) segel, mast trim (rake osv.), target speeds för många olika förhållandena (olika vågor) osv.
Hur många andra båtar har allt detta? Hur länge tar det för de andra att få allt detta information och rätta trim?
Det är jo lättare att segla 100% med en vanlig C/R. Men kan man vara säkert på, att man har den bästa bastrim, kölprofil osv. som GS42R och liknande säkert har?
Dec 21, 2007 @ 17:30
Härligt! Vilken debatt! Själva har vi beslutat att mäta Mills-kärran i IOR alternativ enligt R-regeln och därefter segla LYS i en two-handed klass.
Vi var också inne på att rita en IRC kärra av en vass designer, pimpa den enligt IMS och se hur rank och långsam den kunde bli. Spännande, men vi kom på att det nog var förknippat med massa jobb.
Alla regler har sina ups and downs men poängen måste ändå vara utveckling. X-35 är utveckling, styva och snabba sk IRC båtar är utveckling. GS42R har redan spelat ut sin roll som regelknäckare och är en båt som seglar riktigt illa i förhållande till sin vikt. Ta gamla fina Aquavit! Designad långt innan Botin&Carkeek ens muckat från skolan i Southampton. Vilken regel ska hon välja? Eller ta Mumm 36:an, fortfarande ett fartmonster och fantastisk seglare, var är dom?
IMS SM samlade 11 båtar, Tyska mästerskapen 9.
Låt oss prova alternativ och gärna med gemensamma starter!
Väl mött i sommar och God Jul!
Robert
Dec 21, 2007 @ 19:16
IRC skulle kunna samla alla båtar under en regel och vi slapp denna debatt.
Dec 21, 2007 @ 19:22
Emil! Jag håller med dig. Samma båtar och seglare är itopp oavsett om dom seglar handicap eller Entyp. Läste på Albatross Segels hemsida om 40.7:an som toppat under 5 olika handikapps regler 2007.
Dec 21, 2007 @ 19:55
Om det är OK att optimera båten till mätregel, så är det väl inget fel att optimera mätregel till sin båt = väljer den regeln som passar bäst?
Alexander: tack… De har kanske lite annorlunda regel där i Holland, när det gäller ORCI-publiciteten. För övrigt, det verkar som vi borde kalla regeln orc-J, det ser ut att det blir inga större ändringar till andra båtar – förutom Luffe 37 förstås. Det är lite förvånande att se First 34.7 bland där vanliga cruiser-racers. Som “typiskt IRC-båt” har den troligen inte haft det så lätt i IMS, och det ser ingalunda ljusare med ORCJ heller.
Dec 21, 2007 @ 19:56
ORC skulle kunna samla alla båtar under en regel och vi slapp denna debatt.
Konstruktivt?
/Patrick
Dec 21, 2007 @ 20:30
Debatt är kul, thank god för alla regler!
Dec 21, 2007 @ 20:34
Precisely. Vill man inte debattera kan man ju alltid…ja, låta bli!
Dec 23, 2007 @ 12:59
Patrik!
Vi har gett ORC chansen till detta sedan 60-talet och dom har misslyckats att samla alla seglarna under en regel. Faktum är att dom var närmare att lyckas för 30 år sedan än idag.
IRC har dock lyckats göra detta på dom största havskappseglingarna i Världen under de senast 6-7 åren.
Det hade varitkul att höra vad flerkrovsseglarna tycker om IRC. Om jag fattat det hela rätt så kan IRC hantera även dessa båtar?
Dec 23, 2007 @ 15:55
IRC hanterar inte flerskrov…..http://rorcrating.com/ir2000/irc/2007/IRC2007%20Rule%2061109.pdf regel 2.1
Dec 23, 2007 @ 18:14
Jag tror inte att ORC:s direkta ambition är att samla alla seglare under ett tak. Då hade de jobbat mer med lobbying, sponsorer och marknadsföring än med VPP:er, segelkraftsmodeller etc.
Jag tror däremot att (en av) ORC:s ambitioner är att tillhandahålla ett respitsystem som på ett så korrekt och rättvist sätt som möjligt predikterar segelbåtars prestanda i olika vindar, på olika bogar och med olika besättningsvikter. Säkert är många inom ORC:s organisation teknokrater med uppfattningen att bra saker säljer sig självt och kanske t.o.m att det är lite fult att göra reklam och ha sponsorer. Lite som om FN skulle säga “denna resolution presenteras i samarbete med Musto”.
Dec 24, 2007 @ 13:04
Pelle.
Flerskroven är med i total listan (black group) på cowes week?
Eller har jag missupfattat ” multihull”
http://www.skandiacowesweek.co.uk/web/code/php/main_c.php?map=scw08&style=std&ui=oberon&override=§ion=results&page=points2007&resultrequest=1&submit=Go!
Hoppas länken fungerar.
Vore det inte jättebra om seacarter och klabbe kan räknas med tillsammans med alla andra på GR.
Det som är kul med Black Group listan är att se hur IRC blandar olika båttyper i totallistan efter en serie seglingar. Kolla gärna upp dom olika båttyperna. Enligt denna lista så har alla som säger att IRC endast är för lätta, styva och nya båtar helt fel! Gäller inte bara årets lista utan dom senaste årens.
Dec 24, 2007 @ 13:53
Var det inte så att vi kommit fram till att det inte är önskvärt att räkna fram totalresultat mellan alltför olika båttyper då detta aldrig kan bli ens nära rättvist, oberoende av mätregel.
Men som sagt tidigare så finns det nog öven andra mätregler än IRC som “mixar” båttyperna i resultatlistan.
Årets IMS1 rankingserie i Finland har t.ex. följande resultat.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=157&Itemid=49
Dec 25, 2007 @ 00:46
Det är en vanlig missuppfattning att IRC gäller alla typer av båtar men så är det inte. Overall resultaten i grupperna på Cowes week baseras på hur bra båten seglar i sin klass och på hur många båtar det är i klassen dvs. inte på något slags totalt handikapp. Om man orkar finns SI här http://www.skandiacowesweek.co.uk/web/download/2007/SCW07-SIs-BlackGroup.pdf , paragraf BR3 rör scoring för totalen.
Flerskrovare seglar under MOCRA ratings, se SI para 3.1.4 här http://www.skandiacowesweek.co.uk/web/download/2007/SCW07-NoticeOfRegatta.pdf
God Jul