Skip to content

23 Comments

  1. Skipper Worse
    Jan 18, 2009 @ 17:56

    Mycket bra inlägg, många tänkvärda ord (även om jag själv inte är berörd)!

    Reply

  2. Tomas
    Jan 18, 2009 @ 18:19

    Citat ovan: Segling är till skillnad från många andra sporter drogfri. Det har förekommit ett enda dopningsfall någonsin i historien i seglingssporten!

    Ähhum? Vilket skitsnack. Sånt slår ju bara tillbaka på den som sa det. Antal dopningsfall står väl i direkt relation till antal tagna prover. Segling är väl tvärtom en av få sporter där det dricks friskt under regattor, men kanske inte på banan. Ja, det uttalandet skulle jag mildra om man inte ska risker att få äta upp det senare.

    Reply

  3. tollstoj
    Jan 18, 2009 @ 18:56

    Det har nog förekommit att det dragits en och annan lina också !

    Reply

  4. martin Strandberg
    Jan 18, 2009 @ 19:03

    Några tips hur man gör med faktureringen till sin “samarbetspartner” ?
    Förut har jag haft ett mindre eget bolag som jag kunnat fakturera ifrån. Nu när man blivit “knegare” o anställd är det lite svårare.

    Kan samarbetspartnern tex ha ett “konto” som man redovisar mot?
    I andra fall, hur beskriver man sin affärsidé till ett “seglingsföretag” så skatteverket godkänner verksamheten? Vad är kraven?

    /Martin Strandberg

    Reply

  5. tollstoj
    Jan 18, 2009 @ 19:09

    Hela seglings vokabulären är full med drogvänliga uttryck
    Tex go for speed.
    Därimot har användandet av hampa ombord minskat då syntetiska produkter dominerar marknaden

    Reply

  6. .
    Jan 18, 2009 @ 19:34

    Tomas!
    Elitseglare testas för doping regelbundet i sverige. Om du utvecklas som seglare så kommer du kanske nå denna nivå en dag.
    Till och med du måste nog erkänna att segling inte har de problem som många andra idrotter kämpar med, när det gäller dopping. Naturligtvis så är det ett bra argument för företag som vill satsa på vår sport så dom inte gör en Ludmila.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jan 18, 2009 @ 20:17

    Rent allmänt är nog (de allra flesta) seglare ganska tacksamma att jobba med ur ett sponsorperspektiv. Eller som någon på World Yacht Racing Forum konstaterade:

    One of the advantages of sailing is that there is no negative imagery in sailing, unlike Formula 1 or football… Another great asset of the sport is its athletes. You will never put a footballer in front of an audience. We do this all the time with sailors and it works very well.

    Reply

  8. Jesper
    Jan 18, 2009 @ 21:04

    Mycket bra och intressant läsning. Och citatet i senaste kommentaren är guld!

    J

    Reply

  9. Tomas
    Jan 19, 2009 @ 10:02

    #6, är det ett simpelt försök till härskarteknik att jag först om jag utvecklas som seglare och tar mig till elitnivå, att jag först då skulle kunna förstå? Lika simpelt som om jag skulle förlöjliga dig för att du helt plötsligt talar om sjöfåglar (doppingar) när vi i själva verket talar om förekomsten av otillåtna substanser inom seglingsporten :-)

    Hur som helst, när jag läser detta blogginlägg tänker jag inte främst på landslagsseglare. Jag tänker på båtar i stil med Blur men med reklam klistrat på skrovsidorna. Båtar man kan finna på GR, TR, och andra havsrace mm. Jag tänker inte på AC. Kan va tankefel av mig. Men precis som det i rapporten talas om en “drag along-effekt” som är positiv ska man vara medveten om att det kan finnas en negativ drag-along-effekt” också.

    Man brukar ju skämtsamt säg att segling är den enda sporten där bakfylla räknas som träningsvärk. Skoj, jovisst men tyvärr finns det ju ett spår av sanning i det också.

    Missförstå mig rätt nu, jag gillar segling och tar själv gärna en ankarsup eller två. Men segling anses nog fortfarande av många, precis som golf gjorde tidigare som en snobbig rikemanssyssla. Risken att “Svensson” istället ser en snobbig solbränd VD i klubbkavaj som talar genom näsan är nog minst lika stor som chansen att han ser en atletisk renlevnadsman framför sig när segling kommer på tal.

    Nu är ju inte jag “elitseglare” och kommer aldrig att bli det heller och inte har jag full koll på vilka blod- & urinprover som tas på GR, TR, Færderseilasen, Skagerrak Two Star osv. Men det vad denna nivå av segling jag tänkte på när jag läste rapporten.

    Och om det nu är som en del säger att dopning inte förekommer inom segling så är det himla kul. Det vore ju inte fel om det också kunde sprida sig nedåt i klasserna ända ned till korpnivå där det nog i vissa fall sups bättre än det seglas:-)

    Att som i rapporten säga att segling är drogfri baserat på att det på Internationell nivå endast rapporterats ett dopningsfall är en dålig formulering. Naturligtvis kan man lyfta fram det positiva i det, men det kan också slå tillbaka om man så kaxigt drar egna slutsatser att segling de facto är drogfri.

    Reply

  10. o
    Jan 19, 2009 @ 10:59

    som om fotbollsspelare inte kan tillåtas prata inför publik. Weah gör det, Strömberg gör det, med flera.

    Reply

  11. smile
    Jan 19, 2009 @ 11:28

    “Tomas” Jag tror att “Drog fri” skulle varit “Doping fri”.
    Jag anser att det är bra att detta med förbjudna substanser inte drabbat seglingen och ser det som ett positivt argument om jag skulle sponsra någon seglare.
    Jag tycker att det är underligt att du kör så hårt på detta?
    Jag tycker att det är synd att du går igång på ett ord i en utmärkt rapport.

    Reply

  12. Andre´B.
    Jan 19, 2009 @ 12:29

    Att “droger” eller rättare sagt vin och sprit förekommer inom segling är inte något nytt och snarare ökänt än välkänt. Att det sedan sällan eller aldrig leder till bättre resultat är en annan historia.

    Svårigheten eller snarare faran med att bedriva eller vara delatig i ett “sponsrat projekt” är att det förr eller senare dyker upp en journalist som smyger in frågor om vad som händer när man inte befinner sig ute på vattnet. En kundsegling innebär oftast ett efterföljande restaurangbesök. Har ett minne av en journalist som inte ville släppa ämnet “licker” efter en större väl genomförd regatta.

    Detta är något man får ha i åtanke vid kontakter med massmedia. Det är sällan företag vill hamna i rampljuset när det gäller sådana frågor. Och säkert är det något man tidigt skall avtala en policy om vid samtal med sin eventuella samarbetspartner…

    Reply

  13. Andre´B.
    Jan 19, 2009 @ 12:30

    Att “droger” eller rättare sagt vin och sprit förekommer inom segling är inte något nytt och snarare ökänt än välkänt. Att det sedan sällan eller aldrig leder till bättre resultat är en annan historia.

    Svårigheten eller snarare faran med att bedriva eller vara delaktig i ett “sponsrat projekt” är att det förr eller senare dyker upp en journalist som smyger in frågor om vad som händer när man inte befinner sig ute på vattnet. En kundsegling innebär oftast ett efterföljande restaurangbesök. Har ett minne av en journalist som inte ville släppa ämnet “licker” efter en större väl genomförd regatta.

    Detta är något man får ha i åtanke vid kontakter med massmedia. Det är sällan företag vill hamna i rampljuset när det gäller sådana frågor. Och säkert är det något man tidigt skall avtala en policy om vid samtal med sin eventuella samarbetspartner…

    Reply

  14. Tomas
    Jan 19, 2009 @ 12:42

    “smile”
    Klart som tusan det är bra! Det är något man ska värna om och då är det tokigt att dra på för mycket och slå sig för bröstet när man inte har torrt på fötterna. För precis som André är inne på riskerar det att slå tillbaka på det sponsrade teamet, och segling som sport.

    Självklart kan och ska man framhålla de positiva aspekterna med segling och dit hör att det på elitnivå knappast kan liknas vid friidrottens eller cyklingens alla dopningskandaler. Att det endast finns ett känt dopningsfall tex, bara det i sig är MYCKET bra och kan gott stå för sig själv. Men det är stor skillnad på att inför en sponsor påstå och svara för att seglingen dessutom är drogfri. För till sponsrad segling hör inte sällan också regattamiddagar och sponsorjippon som mer är att likna med blöta firmafester än träningsläger.

    Ser du inte skillnaden så ok med mig. Jag reagerade bara på ordvalet och jag “tror” inte att det är tryckfelsnisse som varit framme när jag läser en text utan utgår från att det som står är vad som avses.

    Efter en hastig genomläsning har jag inga andra invändningar mot rapporten som är intressant och säkert till stor hjälp för många team.

    Reply

  15. Anders Averdal
    Jan 19, 2009 @ 15:47

    Express förbundet kommer att ordna ett liknande arrangemang på båtmässan. Men vi kommer inte bara att prata sponsring utan även besättningar, material, taktik, segelval, mätregler, regattor osv. Deltagande seglare är Martin Nilsson och Henrik Ottosson från Salona 37 Capio, Dr Krull från North Sails med Ralf Aspholm , Anders Nordstrand på UK-Syversen och Bengt Falkenberg från Albatrosssegel.
    Har ni frågor som ni vill ha svar på från dessa herrar är ni hjärtligt välkomna att lägga in era frågor på:
    http://www.expresseglare.org/templates/Conference.aspx?id=29670

    /Anders

    Reply

  16. o
    Jan 20, 2009 @ 09:36

    en fråga är varför Albatrosssegel inte stavar Albatrosssegel Albatrossegel.

    Reply

  17. Anders Averdal
    Jan 20, 2009 @ 11:16

    o:
    Kul :-)

    Reply

  18. Sam V
    Jan 20, 2009 @ 11:43

    Bra spaning o.

    Språkreglerna föreskiver: aldrig mer än två likadana konsonanter efter varandra. Falkenberg m kollegor har valt den allt vanligare lösningen att särskiva, dvs Albatross Segel. Mer korrekt vore att att sammansätta orden till Albatrossegel. Men dagens språkliberaler tror jag accepterar särskrivningen.

    Däremot har de har valt domännamnet albatrosssegel.se. Språkligt helt fel även om ingen bryr sig så mycket om slikt på webben. Mitt tips till dem är att även muta in domänen albatrossegel.se.

    Reply

  19. Anders
    Jan 20, 2009 @ 12:08

    Reply

  20. Sam V
    Jan 20, 2009 @ 15:06

    Just det Anders, två vokaler efter varandra går utmärkt.

    Reply

  21. Sam V
    Jan 20, 2009 @ 15:08

    Likadana vokaler alltså

    Reply

  22. Mats
    Jan 20, 2009 @ 17:12

    Sam,

    Min språkkänsla säger mig att med företagsnamn, dvs egennamn får man göra lite som man vill. Därmed så har det inte så mycket med den fula ovanan att särskriva att göra. Som jämförelse tycker jag exempelvis Seldén Mast är bättre som namn än vad Seldénmast skulle vara.

    I Albatross segel skulle också kunna vara genitivbildning och Bengt, eller hans föregångare, skulle då kunna vara Albatrossen vars segel man kan köpa.

    Så det är inte förrän man skall skriva det som URL som problemet uppstår, enligt min mening.

    Reply

  23. Sam V
    Jan 21, 2009 @ 12:13

    Mats, vi är helt överens. Tipset att även muta in domänen albatrossegel.se kvarstår dock.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.