Skip to content

3 Comments

  1. Erik B
    Jan 22, 2009 @ 08:55

    Ja vad ska man säga…

    Samma diskussion fanns om ORMA60 trimaranerna efter den katastrofala Route du Rhum 2002 där 3 av 18 kom i mål. Då kom man fram till att båtarna var för styva och sprack av utmattning. Generationen efter blev lite mjukare och höll betydligt bättre.

    Sen handlar det nog om ambitionen. Ligger man konstant på 99-100% enligt polar så är det större risk att något går sönder än om man accepterar att ligga på 97%. Samantha Davies ligger nu 1.900 nm efter Foncia och kommer kanske i mål 10% efter honom. Jämför med Tjörn Runt och räkna 6 minuter per timme ≈ 30 minuter. På TR vore det inte kul men kanske mer acceptabelt på VG där också Norbert Sedlacek ligger nästan 2.100 nm efter Sam just nu när hon har 4.800 nm kvar till mål.

    Reply

  2. Patrick L
    Jan 22, 2009 @ 20:08

    Det var en diskussion om detta på WYRF i Monaco där Juan K och Alex Thomson bl.a diskuterade båtarnas styrka. Juan K sade att de nya båtarna är bättre än tidigare eftersom man hela tiden lärt sig från tidigare generationer båtar och kan ta med sig lösningar som fungerar och lämna de som inte fungerar. Men han poängterade samtidigt att man måste förstå att jakten på prestanda ofelbart leder till lägre toleranser. Det är inga problem att bygga en båt som håller hela vägen runt, men de flesta team vill ju primärt ha en båt som går att vinna med. Svårlöst problem?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jan 22, 2009 @ 20:12

    Ja, och oavsett vad Golding säger så är det ju fortfarande seglarna som har foten på gaspedalen. Hans kommentar om Mich Des rimmar ju illa med att skylla på konstruktörerna.

    The fleet was rather conservative until Mich arrived at the front. He pushed the gear up. Until he got there, we were running a fast and sensible programme and everyone was sticking to an unwritten rule, but as soon as he started storming in, that went to the wall and everyone started pushing.

    It was like a wolf had run in and scattered the flock.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.