Close
Skip to content

6 Comments

  1. Pelle P
    Feb 12, 2010 @ 12:39

    IOR 50 från slutet av 80-talet. Har för mig att North Danmark var inblandad i den, typ seglade för Dk i AC (Admirals Cup).

    Reply

  2. Pelle P
    Feb 12, 2010 @ 12:40

    J/V design

    Reply

  3. Anders
    Feb 12, 2010 @ 15:04

    Sprang på den nere i palma ifjol. Den har legat där.. Riktig gammal häck!

    Reply

  4. Andre B.
    Feb 18, 2010 @ 15:33

    Mmm…
    Det har ju funnits flera “Containers”. Men det var väl -89 som man kom ftram till att man med två IOR 50 fotare hade en regelmässig fördel vilket kunde leda till seger i Admiral´s Cup. Vill minnas att det tyska lagwet lånade in en 50-fotare från Danmark och Daimond Sails låg väl bakom segelprogrammet. Man had ju haft stora danska framgångar på Admiral´s Cup både 85 och 87 med “X båtarna”. Till -91 hade man ändrat reglerna igen och krävde en 1-tonnare, en 2-tonnare och en 50-fotare. Sen var det slut med IOR-båtar i AC. När det gäller 50-fotarna i sig är det väl bara Farr 40 cirkusen som åstadkommit en tätare racing. “Svenska Carat” med Victor Fors var ju framgångsrik. Men man var även delaktig i en av de största smällarna på vattnet (typ The Card/Puls)…
    Mvh. Andre´B.

    Reply

  5. Marc
    Feb 18, 2010 @ 16:07

    Kanonfin bild med riggen!!!

    Reply

    • Andre B.
      Feb 19, 2010 @ 16:28

      Om jag inte missminner mig så sitter det en Sparcraft Blue Rribbon mast på Container. Byggs inga sådana master idag. Kolfibermasten på en Farr 40 är rena grovsnickeriet i jämförelse. Om jag får säga det har det inte byggts så fina båtar som de sista årens IOR båtar. Att de sedan inte är eller var de snabbaste på havet kan man ju diskutera. Men det finns ingen konstruktionsklass som skappat så välbyggda båtar och en i jämförelsavis “close racing”…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.