Skip to content

6 Comments

  1. Clifford
    Apr 17, 2010 @ 00:23

    Ha ha, detta fantiserade jag om på 70-talet, när jag låg i min “Pilot berth” i våran 1/2 -tonnare på 3,5 ton. Min tanke var att sätta skott för dessa kojer + intickskojen i aktern + förpiken och fylla utrymmet med helium. Brosan tyckte det skulle bli ännu lättare med vakuum istället. Helium borde ju vara tyngre än ingenting? Fast vakuumsugna ballonger flyger inget vidare…..

    Reply

  2. F424
    Apr 17, 2010 @ 02:16

    Visst hade det varit bättre med vacuum, men skillanden mot helium av normaltryck är liten. Även skillnaden mellan luft och vacuum är liten. Luften väger ju dryga kilot per kubikmeter, helium strax under 0.2. Problemet med vacuum är att få strukturen att motstå de förvånandsvärt stora krafter som uppstår då man tömmer ena sidan av tex ett skott på molekyler. Vacuum kräver i princip runda sektioner ogärna med stora diametrar då godstjockleken blir för stor för att motstå implodering (kollaps innåt). I processutrustning gör man ibland förstyvningsringar för bättre vacuumtålighet men vikten av dessa överstiger snart vinsten med vacuumet.. Maximalt kan man således nå en viktbesparing på dryga 1 kg/m3 vacuumtfyllt utrymme (kan man kalla ett tomt utrymme fyllt ??). I alla normala båtar är således både vacuum och heliumfyllning ganska meningslösa övningar.

    Reply

  3. Kalle
    Apr 17, 2010 @ 20:42

    Det coolaste med helium hade ju varit snubbarnas röster när de hämtat segel i “källaren”.

    Reply

    • PeterChamsiin
      Apr 17, 2010 @ 22:32

      Är det det som dom kallar…att det “piper i” ?

      Reply

  4. miffo
    Apr 17, 2010 @ 22:01

    Det var tydligen specialsydda säckar som fick påfyllas varje morgon då gasen letar sig ut genom materialet. 80 kg lyftkraft var en siffra jag har hört, = ca en gubbe.

    Reply

  5. Hindenburg
    Apr 17, 2010 @ 23:08

    Bättre effekt och mer spänning om de fyllt på med vätgas i stället… :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.