Skip to content

70 Comments

  1. Patrick L
    Jan 30, 2011 @ 11:19

    Kan bli “spännande”. Waxholmsbåtar, Finlandsbåtar, taxibåtar, åskådarbåtar och i lägst prioritet förstås oss deltagare, kommer nog inte att få plats så då måste det vara rätt strikt med trafikbegränsningar den dagen. Men visst vore det ballt ur publiksynpunkt. Och man vill ju gärna uppmuntra att det tänks nytt!

    Reply

    • Team Styrbord
      Jan 30, 2011 @ 12:48

      Det funkar rätt bra utanför Cowes med Fastnet starten. Det är bra med trafik där till Southhampton och så färjetrafiken till Isle Of White.
      Men en lätt vinds kryss i Oxdjupet kan bli spännande. Framförallt om de minsta båtarna startar först. Då blir det trångt och härligt där……

      Reply

  2. nils virving
    Jan 30, 2011 @ 11:37

    Häftigt,äntligen nån som förstår detta med PR.Den stora frågan är väl om vattnet räcker till med Finlandsbåtar,åskådarbåtar och kappseglare… En fjärd som borde användas lite mer för kappsegling är Riddarn trots sina nyckfulla vindar,det är dock de bästa seglarna som vinner!!alltid!!

    nils virving

    Reply

    • roland lundin
      Jul 6, 2011 @ 11:45

      Hej Nisse,
      Kul att höra en riktig snedseglare uttala sig om segling och PR.
      Ha det bra.
      Rolle

      Reply

  3. Stenis
    Jan 30, 2011 @ 11:50

    Kanoon superkul, vilken grej och vilken seglaruppvisning. Inga problem med all får plats. Vi kappseglande båtar fixar att runda lidingö när det kommer findlandsfärjor och annat skrot som konmmer vi fixa detta också
    Kör på det!

    Reply

  4. • Gotland Runt-start i Stockholm? | www.tangosailing.nu
    Jan 30, 2011 @ 12:12

    […] Blur.se har snappat upp ett rykte som säger att KSSS funderar på om det går att starta Gotland Runt inne från Stockholm. Antar att tankarna har uppkommit efter succén med Volvo Ocean Race. Jag tycker det är en intressant tanke. Men det blir mycket båtar. Tänk om det är ostliga vindar och kryss genom skärgården? Det finns ju en och annan passagerarfärja som knappast har lust att hålla sig ur vägen. Skeppsbron 2011? […]

    Reply

  5. larsa
    Jan 30, 2011 @ 12:35

    Helt rätt! Grymt som seglare att kunna ta med kollegor o kunder o hânga I race village dagarna innan start. Sedan kan jag tycka att man delar upp racet i två delar, etapp 1: strômmen-sandhamn, och ett vanligt GR. Etapp 1 har en faktor 0,25.

    Sedan tycker jag att sträckan alma-nynâs kan strykas, alltid punka första em/kvällen. Direkt ut pã havet!

    Mycket tyckande frãn en +10 GR fantast…

    Reply

  6. Robban
    Jan 30, 2011 @ 12:47

    Ferdernseilassen startar ju inne i Oslo och det funkar ju hur bra som helst!

    Reply

    • Patrik
      Jan 30, 2011 @ 12:56

      Stämmer gott det, med 1000+ båtar.

      Reply

  7. sillstryparn
    Jan 30, 2011 @ 13:32

    Tycker man kunde ha race village i centrala Stockholm innan start.
    Sedan kunde man ha en paradtransport för motor ut till Sandhamn för starten och slutligen målgång i Sandhamn.
    Tror det skulle bli alldeles för osportsligt att segla ut mot Alma via de smala sunden.

    Reply

  8. Pär Johansson
    Jan 30, 2011 @ 14:05

    Rent sportsligt känns det som ett riktigt dåligt förslag. GR kan i princip avgöras i några av de trånga sund som man måste segla igenom. Känns inte ok att en havskappsegling riskerar att avgöras så. PR mässigt så kan det bli en succé. Om det blir av tycker jag sträckan ut till sandhamn skall vara poänglös och sedan får man starta om i sedvanlig ordning. Nya idéer skall välkomnas men det måste fungera sportsligt!

    Reply

  9. niklas
    Jan 30, 2011 @ 14:14

    Jag tycker det verkar som ett bra förslag PR-mässigt. Folk som inte seglar, förstår inte nånting av det. Nu kunde de få se innanskärssegling på nära avstånd. Det är klart att det seglingsmässigt kanske inte är det bästa alternativet, men förslaget om två etapper, där denna första etapp kunde ha en decimerande faktor låter rättvist.

    Reply

  10. Hans
    Jan 30, 2011 @ 15:34

    Tror det skulle vara en kanonide. Starta vid skeppsbron, runda inte hela Gotland utan bara en boj vid Visby hamn och någon eller några intressant platser vid kusten. Sedan målgång Sandhamn. Mer kustnära ger fler båtar. Bästa besättning och båt vinner ändå. Och vilken naturupplevelse.

    Reply

  11. fågeln
    Jan 30, 2011 @ 15:34

    Ett annat litet rykte är att namnet Gotland runt kan komma att försvinna när starten flyttar in till city.. Galet(!) men sant… Hur tänker man?!

    Reply

  12. Viktor
    Jan 30, 2011 @ 16:24

    SATAN vad bra idé !!!

    Start vid skeppsbron eller Lidingöbron målgång i Sandhamn ..FANTASTISKT

    Reply

  13. Viktor
    Jan 30, 2011 @ 16:38

    Läser era inlägg nu och visst kan en del utlänningar som inte är vana vid taktiken vid skärgårdssegling missgynnas …men so be it! Detta är en fantastiskt viktig idé för den Svenska seglingssporten!!
    När det gäller den proffessionella trafiken ser jag inte det som ett problem …det skulle vara farleden ut till och genom oxdjupet då MEN en intelligent tävlingsledning lägger en start vid 11a tiden då man har flera timmar på sig innan “finlandsfärjorna” kommer in igen. Waxholmsbåtarna är knappast ett sportsligt hinder ..jämför Lidingö eller Ornö runt.
    Återstår publiken som självklart kommer att ställa till med problem MEN en stor publik är ju just det som behövs!!!!!

    Reply

  14. Martin Fredin
    Jan 30, 2011 @ 17:14

    Kanske inte vore fel att köra nån typ av Inport race i city , och sedan starta om runt Sandhamn för att sedan köra den vanliga banan

    Reply

  15. Tweets that mention Gotland Runt | start i Stockholm? | BLUR -- Topsy.com
    Jan 30, 2011 @ 17:33

    […] This post was mentioned on Twitter by cmathisson, Peter Gustafsson. Peter Gustafsson said: Gotland Runt | start i Stockholm? http://goo.gl/fb/fVmTm […]

    Reply

  16. dand
    Jan 30, 2011 @ 18:36

    vore grymt häftigt att starta i sthlm. Kommer att vara ett riktigt långt och snyggt lemmeltåg ut mot havet.
    david

    Reply

  17. Mattias Bodlund
    Jan 30, 2011 @ 18:58

    Någon som vet på ett ungefär hur mycket längre det blir?

    Reply

    • Patrick L
      Jan 30, 2011 @ 19:08

      Det borde vi ha fått som uppgift på Expeditionkursen att räkna ut :-)

      Reply

      • Patrick L
        Jan 30, 2011 @ 19:15

        Ca 40 M från Strömmen ut till Revengeområdet

        Reply

  18. Hans
    Jan 30, 2011 @ 19:21

    40 M extra? Dessa 40 M kan vi väl lätt ta bort någonstans ute på havet.

    Tänk vilken festvecka det kan bli , extra publik, vilka kundseglingar/träffar etc…………….

    Reply

    • Patrick L
      Jan 30, 2011 @ 19:43

      Ja…tycker man inte att det är viktigt att segla Runt Gotland när man seglar Gotland Runt så går det förstås att kapa hur mycket som helst. Men skall man runt Gotland så är det svårt att göra det kortare än 311 M som kortaste banan är idag. Men att lägga till 40M till detta är väl inget större problem. Varför är det så viktigt att ta bort?

      Reply

    • Anton
      Jan 31, 2011 @ 18:29

      Du Hans , är det inte dumt att ta bort segling på havet på en havskappsegling ?
      Personligen gillar jag inte idén och tror tyvärr dom kan tappa deltagare.

      Bättre att låta Lidingö Runt trixa med banan om intresse finns.

      Men vad vet jag.

      Reply

  19. Edward Hartung
    Jan 30, 2011 @ 20:26

    Intressant, mycket intressant!

    Klart att det bör utvärderas, men det låter bra. Ett alternativ är kanske dela upp racet med en omstart i Sandhamn. Eller ett eller två import race utanför slottet och start som vanligt i Sandhamn på kvällen?

    Reply

    • Patrick L
      Jan 30, 2011 @ 20:47

      Inport race utanför slottet med Gotland Runt-fleeten? Inga som helst problem att få plats för en Gotland Runt-start? Har ni varit i strömmen någon gång? Vore hur kul som helst med några 10-15 st Farr 30 eller Melges 24, men med 300 st 32-70-fotare? Tror säkert att man kan få till det men logistiken lär inte vara att leka med. Det är inte Oxdjupet eller halvkakssundet jag funderar på utan vid den vanliga startsekvensen är det rätt trångt även ute i Revengeområdet!

      Reply

      • Osäker
        Jan 30, 2011 @ 23:10

        Patrick, hellt rätt!

        Att ta in 300 båtar för inport race är nog ingen bra ide.

        Tänkte mig nog snarare några utvalda klasser, ex. ni i Farr 30 och kanske det gänget med ORCi/IRC båtar som också varit med på Sandhamn Race Week. Vet dock att tiden mellan Sandhamn Race Week och EGR är tight, så logistiken måste isåfall tänkas igenom noga!

        Viktigt att också tänka på vindförutsättningarna, finns det stor risk för bleke kanske vi gör sporten en otjänst om vi nu får dit media… Dock var ju förutsättningarna kanon när vi körde Junior Cup med C55or där inne, och även när VOR kom några dagar senare!

        Reply

      • Horst
        Jan 31, 2011 @ 01:15

        Var hittar du 10-15 Farr 30? Inte ens pa VM var det sa nanga

        Reply

        • Patrick L
          Jan 31, 2011 @ 06:19

          Tjena Horst, du har fortfarande inte besvarat mina frågor sedan tidigare när du undrade varför vi inte skaffar en modern båt istället. Jag undrade då dels vilken klass du hade i åtanke och så undrar jag vilken klass du seglar själv. När du har besvarat dessa två frågor skall jag fortsätta besvara dina.

          Reply

        • Pär Johansson
          Jan 31, 2011 @ 20:19

          Nämen, Horst har vaknat till liv igen! Härligt att du alltid blir berörd av Farr 30!

          Reply

  20. Jonas F
    Jan 30, 2011 @ 20:29

    Om man vill komma närmare publiken – läs fastlandet – är väl Nynäshamn ett bättre alternativ?

    Reply

  21. kim
    Jan 30, 2011 @ 20:55

    Min tanke kring detta:
    Start i Sandhamn på en söndag.
    Målgång i City.
    – Mycket publik vid starten på helg.
    – Fortsatt stora startfält (lär behövas delas upp mer vid citystart).
    – Målgången är mer utspridd än starten, ger lättare hantering av annan sjötrafik.
    – Anhöriga kan enklare ta sig ner och heja på de sina vid målgång.
    – Man kan följa upploppet med åskådarbåtar hela vägen in.
    – Mycket publikvänligare att se prisutdelningen.
    – Intressantare att se upploppet på storbilds-TV på skeppsbron än startsträckan.

    Och skall ni föreslå ett decimalt tal att räkna inskärssträckan gentemot havsköret, tänk till ordentligt innan. Det är nog så svårt som det är att förklara för publikgrannen varför båten som valt en svart färg på masten måste vara 0,1347 % snabbare än den som seglar bredvid med grå mast.

    Reply

  22. Erik Barkefors
    Jan 30, 2011 @ 21:06

    Ska centrala Stockholm vara start eller mål så håller jag på start. Då får alla liknande vindar genom skärgården eftersom alla ligger i fas med sjöbrisen. Det är illa nog att parkera vid Alma och se de framför glida in på sista vinden utan att ha 40 nm kvar…

    Reply

    • Patrik
      Feb 1, 2011 @ 17:58

      Finns ändå alltid bara en som tyckte det var helt rättvist och det var han/de som vann..
      Släpp loss och försök bli fler båtar, betydligt viktigare än millimeterrättvisa

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Feb 1, 2011 @ 18:39

        Precis tvärtom.Jag har själv varit med och vunnit men hade uppskattat det mera om alla hade fått lika förutsättningar. Att parkera vid Alma brukar ju inte vara lika vanligt som att parkera 2-3 distans innan Skanskobb.

        Reply

  23. Lars Sörqvist
    Jan 30, 2011 @ 21:59

    Mycket bra idé! Passar utmärkt på en segling som GR. Det är ju inget allvar i en sådan segling utan en skojsegling. Seriös segling gör vi på mästerskap. Seglingar som GR, LR och TR ska göras till så mycket folkfest som det bara går. Rättvist blir det ändå aldrig med alla olika typer av båtar, regler och olika tider på havet. Låt oss istället göra det till något som är så skoj att alla vill vara med!
    Lars

    Reply

    • Patrick L
      Jan 31, 2011 @ 08:20

      Lars, jag tror förvisso att det finns de som tar havskappsegling på betydligt större allvar än LR. Det behöver dock inte utesluta att man förnyar formatet. Jag tror att de som är inblandade i ett sånt här arrangemang kan överblicka konsekvenserna och planera för dessa. Att det är stor skillnad gentemot LR kan det inte råda något tvivel om. I starten på Lidingö Runt så det smalaste stället lika brett som det bredaste om man startar i Sthlms ström. Till det kommer att på LR startar 250 båtar i 17 starter, på Gotland Runt startare närmare 300 båtar i 7 starter. Minst två av dessa starter har 60-70 båtar på linjen vilket är dubbelt så många som den största LR-starten.

      Reply

  24. Peter Pohl
    Jan 30, 2011 @ 23:10

    Kanon idé! Tror inte det blir trängre än vid Lidingö Runt.

    Reply

  25. Stefan Almers
    Jan 30, 2011 @ 23:51

    Varför inte ha en kappsegling från Almagrundet till Nacka Strand och kalla den för Almanacka?

    Reply

  26. Claes Nettelbladt
    Jan 31, 2011 @ 11:56

    Men snälla nån! Vi som under många år seglat Gullviverallyt vet hur det är med omstart i Oxdjupet. 50 båtar kan ligga still där halvtimmesvis och då talar jag om normala familjebåtar – inte 70-fotare. Kommer då nåt fartyg blir det totalkaos och mycket riskabelt. Och trafikledningen för Stockholm lär knappast stoppa tyngre trafik för en kappsegling. När en Finlandsbåt passerar, är det bara några meter kvar på vardera sidan.
    Start på Strömmen och mål syd Oxdjupet. Sedan motor till Sandhamn. Det vore tryggt för seglarna och en gigantisk PR för segelsporten. VOR seglade ju den banan fast med mål på Strömmen.

    Reply

    • Swe9901
      Feb 2, 2011 @ 23:27

      I distanskappseglingar finns alltid möjligheten/risken till omstarter ute på banan. I början på 90-talet var exempelvis mer eller mindre hela startfältet samlat syd om Gotska Sandön (inom synhåll för varandra). 6 timmars totalbleke för att runda ön på väg hem… och det är inte ända gången som det skett!
      Vad gäller Oxdjupet så finns det gott om plats både för komersiell trafik och eventuella kappseglande båtar. En start inne i stan skulle dessutom dra isär fältet före ankomsten till sundet.
      Tycker att ryktet med en start inne i stan med målgång vid Skanskobb (varför inte vid bensinbryggans förlängning i hamnen??) är en alldeles utmärkt idé. Kör på!

      Reply

  27. PeterK
    Jan 31, 2011 @ 12:25

    Och jag som trodde Stockholms skärgård var seglingsbar……

    Reply

  28. Pelle P
    Jan 31, 2011 @ 13:08

    Fantastisk idé!!!!!!!!!!!!
    Start i city och mål i Sandhamn!!!!

    Reply

  29. Anders Eriksson
    Jan 31, 2011 @ 16:08

    Trist! Hur kul är det att hänga i Stockholm innan race start bland turister, lapplisor, landkrabbor och andra helt vanliga människor? En del av charmen med GR är väl hänget i Sandhamn innan start. Och starten borde gå på söndag em. som förr i tiden.

    Reply

    • Anders Eriksson
      Jan 31, 2011 @ 16:16

      Och helst utan AIS, GPS, GPRS, 4G, 3G, NMT, PMS och annat lull-lull så att det blir spännande på riktigt, vem dyker upp först ur dimman vid Skanskobb? Sjökort, kompass och VHF bör däremot vara tillåtet.

      Reply

      • large
        Jan 31, 2011 @ 17:07

        Måste VHF vara ifälld i teak, skall vi överhuvudtaget tillåta utrustning eller båtar designade efter efter 80-talet?

        Inför Shorthandedklass med le Mans start från skeppsbron, livesänd tracking och en massa PR-jippon…………..

        Gör någonting nytt med en utdöende sport för gamla gubbar!

        Reply

  30. Fredrik Westin
    Feb 1, 2011 @ 08:16

    Kul PR grej, men om vi skall ha en seriös havskappsegling så bör man nog undvika
    lotteriet i skärgården! Räcker fullständigt med sträckan Alma – Sandhamn. Tror inte det lockar fler seglare, vilket bör vara målsättningen. Om KSSS vill satsa på att profilera segling inne i Stockholm bör det vara i något annat format än Gotland Runt.
    Varför inte ta in Kräftköret till Stockholm Ström, även om det nu inte är KSSS som arrar det hela, så kan det nog lösas med gemensamma ansträngningar!

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Feb 1, 2011 @ 17:44

      Jag har länge tyckt att det är fel att ha målgången vid Skanskobb. Den borde ligga 3-4 distans längre ut. Detta för att göra handikapseglingen mera rättvis och förstålig. Att ha start i inne i skärgården är nog ingen bra ide och skulle göra årets stora segeltävling till en riktig “motionstävling”
      Däremot så kanske man kan ha något innan eller efter. Det brukar ju alltid vara någon kappsegling runt GR och där kanske koncepet passar in.
      Jag vet att några som seglar kattor/ trimmisa har pratat om att ha en tävling med den bansträckningen. Fast då skulla man också sladda förbi utanför Waxholm och vidare mot Oxdjupet. Men havskappsegling i skärgården…….

      Reply

      • piraten
        Feb 2, 2011 @ 08:20

        Klockrent!

        start inne i stan, en bana och massa åskådare.
        Perfekt söndagspromenad för familjen, bra mycket enklare logistik i förberedelserna.

        Kan man få kungen till att skjuta med slottskanonen som startskott?

        Reply

      • Fredrik
        Feb 2, 2011 @ 11:14

        Det finns något väldigt motsägelsefullt och komiskt över meningen:
        “Detta för att göra handikapseglingen mera rättvis och förstålig.” :-)

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          Feb 4, 2011 @ 09:24

          Precis, att addera ett kvällsbleke sista 2 distansen innan mål, som bara påverkar vissa, inte så sportsligt. Havssegling ska seglas i havsvind… tycker jag.

          Vad händer också med den balla uppladdningen i Sandhamn som då försvinner. Är det inte den som är en stor del av GR, Sandhamn, start på havet, träffa likasinnade m.m. ???

          Vad tycker du Fredrik? eller vågar du bara kommentera vad jag skriver och mitt ordval.

          Reply

  31. Pelle P
    Feb 2, 2011 @ 14:13

    Vet inte rikigt hur Elvis uttryckte det men andemeningen var ungefär så här; ju snårigare desto bättre!! Elvis skulle ALDRIG klaga på ett upplägg med start längre in i gruset!! Omstarter och liknande sker ute på havet också…
    En sak håller jag dock om från de som inte gillar detta; det gäller att lösa problemen runt Finlandsfärjorna etc.

    Reply

    • Anders Averdal
      Feb 3, 2011 @ 19:46

      Pelle P: Fast jag ser inte problemet som så stort. På Faerdern är det 3-4 gånger så många båtar och där löser man det. Förvisso är oxdjupet lite smalare (ca 160 m).
      Kanske ett studiebesök hos KNS för KSSS gänget rätar ut på en del av problemet.

      Reply

      • Pelle P
        Feb 4, 2011 @ 08:10

        Hade det på tungan/fingrarna Anders men “orkade” inte ändra på mitt inlägg. Du har helt rätt och frågan är om det inte är lika smalt på några ställen vid Dröbak… Lite dialog mellan Viking-Silja och KSSS så löser dom nog det!

        Reply

        • Anders Averdal
          Feb 4, 2011 @ 10:26

          Tror förvisso att det inte är riktigt lika smalt. Men bergen är högre i Norge så det blir mer lä. Och framförallt det är mycket fler båtar där. Dessutom är sträckan som det är riktigt smalt vid Oxdjupet inte så långt, det är väl knappt en distans, därefter öppnar det sig lite mer igen.
          Och i Seglingsföreskrifterna står det om jag inte minns fel att man måste hålla undan och tom använda motor om tvunget.

          Reply

          • Swe9901
            Feb 4, 2011 @ 11:40

            Det ända som kan ställa till det något vid Oxdjupet är vägfärjan som går mellan Rindö och Värmdö. För de seglare som inte passerat här tidigare är den ett större problem och mer svårbedömd då den girar större delen av överfarten. Men KSSS och vägverket kan säkert lösa den frågan.
            Tycker KSSS starkt skall överväga en start inne i stan då segelsporten, de själva och GR här har en fantastisk möjlighet att få bra publicitet och där inte bara de största båtarna kommer att synas.
            Johan S

  32. Louise
    Feb 2, 2011 @ 21:25

    åh låter helt gött! vi är några seglartjejer som funderar på att ta en kompis båt och segla, och det finns ju inget fel med ett race village!

    Reply

  33. Peter Gustafsson
    Feb 4, 2011 @ 08:16

    Nästa steg att det blir som på Faerdern, att man ordnar speciella kryssningar där folk betalar extra för att få stå på däck med en drink och spana in alla båtar som ligger i bleke.

    Har för mig att KNS försökte förhandla med ett av världens största kryssningsfartyg om de inte kunde lämna Oslo strax före alla starter. Svaret blev typ “vadå, mina passagerare har betalt för att få uppleva detta fantastiska race – så vi vill passera hela fältet ett par timmar efter starterna”.

    Inte helt smidigt, men det säger en del om statusen på racet.

    Reply

  34. LA
    Feb 4, 2011 @ 18:05

    Men va fan, det är ju en havskappsegling, ge er.
    Det finns ju andra race inne bland kobbar och skär.

    Reply

  35. Patrick L
    Feb 4, 2011 @ 19:13

    Bilfärjan är väl inte det största problemet. Den kan ju manöverera och i värsta fall låta bli att gå ut. Men hur man kan påstå att det “inte är några som helst problem med Finlandsbåtarna” övergår mitt förstånd.

    Reply

  36. Lasse Bergkvist
    Feb 4, 2011 @ 20:24

    Tycker att tanken lockar en hel del. Starten förstås utanför Kungliga Slottet, in mellan Waxholm och Kastellet – så slipper man de stora problemen med Finlandsbåtarna – schysst publikplatser i Waxholm – vidare ut genom Sandhamnshålet, runda Alma och sedan vanliga Gotland Runt på det. Alternativt, efter Alma, runt Gotska Sandön och mål i Sandhamn. Kalas/vila och sedan startar GR två dagar senare. Vore nog skoj för de som vill se: intresserade, sponsorer, media, anhöriga. Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

    • Patrick L
      Feb 4, 2011 @ 21:02

      Jo – och jag tror att de som jobbar med detta tänker på hinden och löser det på ett bra sätt. Men inte genom att låtsas som att utmaningar inte finns.

      Det sportsliga kanske får lida lite men det sportsliga är inte allt och en omstart ute i Sandhamn med låg viktning av startbenet kan ju lösa detta. Vi klagar allt som oftast här på Blur hur dålig uppmärksamhet sporten får. Det här har möjlighet att bli hur bra som helst om rätt sponsor(er) och organisatörer är inblandade.

      Reply

      • Swe9901
        Feb 4, 2011 @ 22:54

        Färjorna börjar passera Oxdjupet mellan 5 och 6 på eftermiddagen (med något undantag). Visst skall dessa färjor beaktas men se möjligheterna istället. Startfältet borde redan då ha passerat denna punkt och om man skall öka på marginalerna går det att tidigarelägga starten någon timme för att ha mer marginaler.
        Bilden som Patrick plockat fram visar både att det finns vind! och att det finns vatten på båda sidor om båten (trots att bilden är tagen i ett grodperspektiv)
        Johan S

        Reply

  37. BD-Fisken
    Feb 5, 2011 @ 23:19

    Alltså… jag vet inte.
    Idén är ju frän, men som “kusinen från landet” (som trots detta seglat några LR, Gullvivan och ett hyfsat antal GR) känns det kanske som att möjligheten för PR och “kungliga starter mitt i sta´n” kankse kan tillgodoses vid något annat tillfälle än vid just havskappseglinen Gotland runt. Vad hindrar ett liknande race med start “i sta´n” och sedan norrut, österut eller söderut och tilbaka? Kanske runt ett timat dygn eller så, så att publiken, sponsortälten och kungen inte glömmer bort vad det var de startade…
    Annars kan man ju bygga en bulle vid Waxholm som man kan runda och sedan gå in i, med ett ljus i och några fantasidjur… eler jag vet inte…

    Reply

  38. Tompa
    Feb 5, 2011 @ 23:51

    Klockrent!
    Start på Strömmen och mål i Sandhamn.
    Välj ut vissa prestige-klasser, och ha med en natts övernattning på Sandhamn innan omstart tillsammans med övriga inför det riktiga racet. Låt “inshoreracet ha låg vikt men vara obligatoriskt, så alla i utvalda klasser tvingas vara med, men vinnaren är den som seglar runt Gotland snabbast.

    Reply

  39. Pelle MK
    Feb 7, 2011 @ 16:09

    Sommarn börjar i Sandhamn. GR. Klibbigt golv på Pub Almagrundet. Barfota på Lökholmen. Kö till baljan. Seglarkompisar i mängd. Skärgård. Långt från stan.

    Förutom själva seglingen finns det mycket annat som gör Gotland Runt. Jag är visserligen konservativ och vill ha det som förut, men jag tror inte GR blir lika viktigt för mig med start i stan.

    Dessutom blir logistiken blir svårare med start och mål på olika ställen

    Segling genom skärgårn kan vara fint, men kappsegling i skvalp och tunn vind inomskärs känns inte lockande. Jag seglar gärna entyp på strömmen eller på riddarfjärden, men att blanda smått och stort, snabbt och långsamt i dessa trånga vatten. Speciellt inte om man som jag seglar en liten J-80.

    Reply

    • Anders Averdal
      Feb 7, 2011 @ 16:22

      Vet inte om logistiken blir svårare.
      Jag menar det motsatta. Mindre bök att fixa boende. Vi slipper släpa ut allt till Sandhamn utan kan köra alla grjer till och från båten med bil.
      Efter GR tar vi båten in mot stan till våra bilar och åker hem.
      För Stockholmarna lär det kvitta tidsmässigt, men för oss som kommer lite längre bortifrån så lär vi spara minst en dag om starten hamnar inne i stan.

      Och Vi får vår uppmärksamhet som vi annars saknar och publiken sliopper se båtarna komma i spridda skurer vid målgång. För det är inte andra än vi själva så intresserade av!

      Reply

  40. Anders
    Jul 6, 2011 @ 13:20

    Var precis nere vid Nacka Strand och kollade på båtarna. Vilken folkfest – PR-mässigt ett mycket lyckat trick!!! Fick t om med nästan barnen intresserade av att kolla på båtarna! ;-)

    Sporten behöver exponering och om det är såna här jippon som måste till, go for it. Såg ut som att passagerartrafiken hade lite sicksackande att göra, och några privatbåtar som nog behöver en snabbkurs i hur man tar sig igenom ett kappseglingsfält…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.