Skip to content

22 Comments

  1. Calle
    May 30, 2011 @ 08:43

    Hej,
    Är det en hållare för en plotter eller en iPad som man ser på styrbords ratt?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 30, 2011 @ 08:54

      Det är en hållare för iPad.

      iPaden sitter i ett hardcase som snäpps i ett sådant här fäste.

      Det var kul att testa denna variant också. På Blur har vi kört den handburen med VNC för att visa Expedition som går på en laptop nere i båten. Här körde vi den mest för ren navigation i kluriga passager, antingen på hållaren vid rorsman eller handhållen under sprayhood vid transport i regnet. Då kan man ju kolla nyheterna samtidigt… Mycket tåligt (ramlade i durken ett par gånger) och lätt att hantera.

      Vi körde framförallt Navionics, men vi liter inte riktigt 100% på korten. Men interfacet är sjukt bra jämfört med en plotter. Skall utvärdera alternativen.

      Reply

      • Calle
        May 30, 2011 @ 15:53

        Ok, nice!
        Vem har byggt resterande delen? Något som kommer på Happy snart….??

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 30, 2011 @ 16:07

        Resterande del är byggd i kolfiber av Baltic. Ser nog väldigt olika ut beroende på båt/piedestal.

        Reply

  2. F424
    May 30, 2011 @ 08:47

    Kul reportage!
    Hanteringsmässigt måste väl grejen vara att få “allt” på rulle? Vanlig allroundfock på förstag som du skriver om och kutterfock innanför. Codesegel och gennaker även de på rullar. Lewander är väl varm förespråkare av rullmetoden om jag förstått rätt?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 30, 2011 @ 08:57

    Här är rapporten från totalvinnarna. Stort grattis! De här killarna är inte lätta att slå…

    W2SB 2011 på Aitutaki!

    Förberedelserna inför årets segling blev inte riktigt som planerat då Autopiloten gick sönder under transportseglingen till Trosa under lördagen. Efter mycket felsökning och testande, konstaterade vi att det var fel på styrenheten. Frågan blev då var kan vi få tag på en ny NU? Efter många samtal fick vi tag på en Wasaägare som på onsdagmorgon kl 04.15 åker ner till sin båt i Södertälje och skruvar ur styrenheten ur sin båt och kör den ner till Oxelösund. Den anländer kl 06.30…..monteras in och testas. Kl 8 konstaterar vi att den fungerar! Härligt!

    Oxelösund-Visby
    Starten närmar sig….vindprognoserna säger västlig vind 10 m/s, spinnacker till Landsort och därefter en släppbog till Visby. Får en helt godkänd start, J120 Euforia skär upp framför oss – och matchen är igång! Vi får en fin spinnackergång ner till Landsortsangöring och rundar i princip samtidigt som Prima 38 Serendip. Vi tänker – håll fart i båten och tar en lätt underbåge. Vi har koll på Euforia på plottern under hela överfarten. Under morgontimmarna lättar vinden och det blir segelskifte till genua. Euforia byter också segel och rullar ut code 0 och går lågt medans de också byter till genua. Euforia och Serendip går i mål i Visby strax före oss. Vi var nia totalt i Visby – vi var i det läget nöjda med att vara bland de 10 första båtarna i totalen.

    Visby-Oskarshamn
    Vindprognoserna säger sydväst och vridande till syd, det betyder underbåge över till Västervik. Vi har hela tiden koll på Euforia och Serendip som ligger uppe i lovart. Euforia rullar ut code 0, vi väljer att hissa vår plana spinnacker och går lågt. Detta för att inte tappa mot Euforia. Inför rundningen vid Västerviksangöring rundar Euforia 10 minuter före oss, för att sedan kryssa mot Ölands norra. Vårt enda fokus i detta läge är att hålla koll på vindskiftningarna och inte gå för högt. Vid rundning av Ölands norra syns ej Euforia till och Serendip rundar strax framför oss. Vinden ökar under resan ner till Blå Jungfrun, vi funderar på att ta ett rev men avvaktar. Mellan Blå Jungfrun och inloppet till Oskarhamn vrider vinden och mojnar rejält. Det är mörkt (ca kl 02,00) och vi ser på plottern att båtarna framför oss endast gör ca 3-4 knop, vi har focken uppe och funderar på att byta till genuan men väljer istället att skicka upp spinnackern och går ganska brant ca 7 knop och knappar in mycket på fältet framför oss. Väl inne vid bryggan lämnar vi in vår målgångstid och får då veta att vi leder i totalen med ca 3,5 minuter före Euforia.

    Oskarshamn-Oxelösund
    Snart dags för sista etappen – vårt stora orosmoment inför denna etapp är att förhållandena påminner om förra årets och vi då fick vi se oss slagna av Euforia med 30 minuter på etappen. Väderprognosen lovar syd vridande till sydväst ca 8-13 m/s, något avtagande. Vår stategi blir då att söka oss österut för att gippa när det vrider till sydväst. Euforia startar framför oss med sin gennacker och vi och Serendip startar samtidigt. Vi seglar spinnacker ut mot Blå Jungfrun. När vi närmar oss ön så vrider det emot och det blir riktigt brytit med spinnackern men vi lyckas hålla och faller av och följer Euforia. Euforia skär österut och försvinner ur sikte. Vi är jagade av Serendip och Take off. Solen skiner från en klarblå himmel och vi loggar mellan 10-16 knop – segling blir inte bättre än så här. Efter några timmar ser vi några mörka moln närma sig bakifrån. I ett ögonblick ökar vinden från 10 m/s till 15 m/s och vrider till sydväst och läget blir snabbt okontrollerat. Spinnackerstrumpan måste ner nu – Fredrik far upp på fördäck och får ner strumpan halvvägs, returtampen fastnar runt halsen och halva spinnackern fyller….Fredrik håller ner strumpan med ena handen och lyckas få loss tampen runt halsen med den andra handen – kunde ha slutat mycket illa. Strumpan nere och vi gippar mot Gustav Dahlén och gör 10 knop på storen. Lite skärrade avvaktar vi att ovädret ska dra förbi. Vi hissar den lilla spinnackern men känner att vinden håller på att avta igen och byter därför till den stora spinnackern igen och går nästan rakt på Gustav. När vi närmar oss Gustav så dyker Euroria upp österifrån. Vi sätter igång en klocka när de passerar Gustav och inser och det kommer att bli en minutstrid om vinsten om totalsegern. Vi rundar Gustav och håller spinnackern till Kränkan. Vi hissar focken och går på släppbog in mot Grässkärs fyr. Förbereder spinnackern igen för att länsa in på upploppet. Vi skär mållinjen kl 22,20, en båtlängd bakom Wild Linjett 33. På bryggan möter Jonas Bergström och Björn Österberg oss med två kalla och gratulerar till vinsten. I detta läge vet vi endast att vi försvarat segern i vår klass för tredje året i rad. Nu börjar väntan……vågar inte ta ut totalsegern i förskott…..det är många båtar kvar på havet. Vinden mojnar och vi inser att det blir svårt för båtarna som fortfarande är kvar på banan att slå oss. Vi somnar lyckliga över att första stora segern är bärgad.

    Varför vinner vi? Efter många års förbättringar av rigg och segel så har vi fått bra förutsättningar för att göra bra resultat. Vi seglar aktivt varje sekund när vi är på banan oavsett väder, vind och tid på dygn.

    Sammanfattningsvis kan vi konstatera att femton års tävlande tillsammans har gett resultat.

    Vi vill passa på att tacka Ove Söder och resten av organisationen kring W2SB för ett väl genomfört arrangemang även i år. Vi vill även tacka Hasse Marklund på Wasa Yacht samt Björn Österberg på North Sails för all support och ett gott samarbete.

    Vi ses nästa år igen!

    Calle & Fredrik på Aitutaki

    Reply

    • Jonas Claesson
      May 30, 2011 @ 11:48

      Stort grattis till seger, bra kört!

      Jonas Claesson
      Need Speed
      Swe 6

      Reply

  4. Team Styrbord
    May 30, 2011 @ 10:16

    Intervjuni MM blev helt OK,

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 30, 2011 @ 10:18

      Haha… ja min roll var väl att vara trött och vresig shorthandedseglare :-)

      Reply

  5. Clifford
    May 30, 2011 @ 10:54

    Tack Peter, fantastiskt att du kan få till ett så komplett reportage efter strapatserna. Själv skulle man väl bara orkat “hänga” på Blur och kolla kommentarerna efteråt. Hur gick det med Airbender, lyckades de ta sig runt?

    Reply

    • Dagseglare
      May 30, 2011 @ 13:33

      De fick startförbud pga för låga mantåg.

      Reply

      • Sam V
        May 30, 2011 @ 15:58

        Startade ändå men bröt snart efter roderproblem.

        Reply

  6. Nobbe
    May 30, 2011 @ 11:30

    Fantastiska bilder och grattis till Banrekordet!

    Reply

  7. Jonas Claesson
    May 30, 2011 @ 11:42

    Grattis till banrekordet Peter!

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 30, 2011 @ 12:38

    Lite nya bilder på Spirit ovan.

    Tack till Danny & Anna-Lena på Search Magazine och Calle & Fredrik på totalsegraren Aitutaki.

    Reply

  9. Stefan
    May 30, 2011 @ 17:33

    Härligt att se att det finns lite sköna båtar i Sverige !

    Reply

  10. Wrap Up 2011 | BLUR
    Dec 28, 2011 @ 11:27

    […] utmaning och årets banrekord var i alla fall för mig att segla Watski 2star på Baltic 50 Spirit. Stort och tungt, men fruktansvärt kul. Även om jag hellre kör mindre […]

    Reply

  11. The story of Baltic Yachts | BLUR
    Feb 20, 2014 @ 22:20

    […] samband med att jag och Erik Lindgren seglade Watski 2star på hans Baltic 50 Spirit, så var vi också på varvet i Jakobstad och träffade legendariske PG Johansson. Det var när man […]

    Reply

  12. Sweet... Shogun 50 från Linjett - BLUR
    Mar 15, 2019 @ 07:40

    […] mina absoluta favoritbåtar är Baltic 45 Bodacious 3 och Baltic 50 Spirit. Den senare körde jag Watski 2star på 2011. Bägge shorthaded-racers i kol, med rymliga inredningar utan massa […]

    Reply

  13. Baltic 67 Manyeleti | photoshoot - BLUR
    Apr 2, 2019 @ 22:00

    […] jag seglade Watski 2star på Baltic 50 Spirit, så var jag med på Baltic Yachts i Finland för en refit för att göra den […]

    Reply

  14. Wasa 41 IMS Aitutaki till salu - BLUR
    Apr 17, 2020 @ 11:40

    […] bild tänkte jag när jag såg Båtagents bild på Wasa 41 IMS Aitutaki. Jag tog den under Watski 2star Baltic 2011 när jag seglade Baltic 50 Spirit. Det slutade med att Aitutaki vann totalt (deras rapport nedan) […]

    Reply

  15. Baltic 50 Spirit | for sale - BLUR
    May 31, 2020 @ 08:40

    […] 50 Spirit, som jag seglade Watski 2Star med 2011, är till salu. Baserat på våra erfarenheter under racet, så uppdaterades den med bland annat […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.