Close
Skip to content

128 Comments

  1. Patrick L
    Oct 13, 2011 @ 09:34

    I år är det dags – det blir C55 med halva Letto di Pletto som tar hem det!

    Reply

  2. Martin
    Oct 13, 2011 @ 09:49

    Det är väl inga höga odds på att det är Pelle Petterson som får första platsen i Hall Of Fame.
    Maagnus Holmberg, Magnus Olson och Fredrik Lööf är oxå värda en ålats.

    Reply

    • Hans
      Oct 13, 2011 @ 10:53

      +1

      Reply

    • Peter
      Oct 13, 2011 @ 21:50

      Börjar bli lite trött på PelleP, inte som person, men att vi ständigt lyfter fram honom som det absolut bästa vi har! Jag tycker det är ett fattigdomstecken för svensk segling. Visst har han gjort mycket bra grejer, men nu får vi väl ändå söka efter någon som arbetat/seglat i nutid!

      Reply

      • Pelle P
        Oct 14, 2011 @ 08:09

        Nu handlar väl “Hall of Fame” om just det som är ÄR gjort – inte det som GÖRS nu?! Och då ligger väl PP och Lööf bäst till, meritmässigt.
        Jag ser det heller inte som som ett fattigdomstecken; det hade varit än fattigare om vi inte hade haft/har sådana som PP, Sven Salén, Lööf, Sune C m.fl! Ska dra fram en till; Roger Nilsson!!, e det SJU Whitbread/Volvo han har gjort? varav ett par av dom som projektledare!!

        Reply

        • Peppe
          Oct 14, 2011 @ 09:27

          Meritmässigt i modern tid får vi nog skriva Bröderna Sundelin (OS-guld 1968) eller John Albrechtsson (postumt) och Ingvar Hansson (OS-guld 1976). Ingen av de andra uppräknade har bättre meriter. Visst har PelleP haft en yrkesmässig roll kopplad till segling, men något OS-guld blev det inte.

          Reply

          • Pelle P
            Oct 14, 2011 @ 10:11

            Håller med dig Peppe; de du nämner måste tas med i urvalet! En fundering dock; Är det OS-guld som är det enda kriteriet?
            PP hade en hyfsad säsong -69. VM guld i Stare (i USA!!!!) och VM silver i Soling (i Köpenhamn!!!)… endast slagen av Elvis!

  3. Stefan P
    Oct 13, 2011 @ 09:52

    NSS är representerade genom Trissjolle jag håller på dem men tror att Anton Dahlberg eller Stellan Berlin tar hem segern.

    Reply

  4. Peppe
    Oct 13, 2011 @ 10:14

    Med tanke på att hela SWE sailing team är på plats redan för Liros Camp och likt förra året var de enda som fick segla in sig på båtarna är det väl låga odds för de seglarna (gick förvisso kasst då)!

    Reply

  5. Rättvis?
    Oct 13, 2011 @ 10:32

    Det måste väll anses som fusk om bara vissa utvalda seglare får möjlighet att segla in sig på båtarna?
    Detta på samma vatten med både Meteorolog och tränare.
    Är SSF så desperata att få fram en vinnare från SWE sailing team att dom måste fuska?

    Reply

  6. Dannibig
    Oct 13, 2011 @ 10:36

    C55 med Olsson/Preuss/Jensen tar hem det på sina hemmavatten :)

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Oct 13, 2011 @ 10:39

    Jag saknar något riktigt WILD wildcard? Sundelinarna, Zennström, Sven Lundin, Joakim Hermansson, Björn Hansen, Johan Barne, Paul Cayard eller Lööf…

    Reply

    • Martin
      Oct 13, 2011 @ 15:53

      +1

      Reply

    • Peppe
      Oct 14, 2011 @ 12:06

      Eller varför inte TT?

      Reply

    • Daniel
      Oct 14, 2011 @ 16:59

      Vilka tror du tackat nej?

      Sven Lundin hade vart kul.

      Reply

  8. Gerhard
    Oct 13, 2011 @ 10:42

    Jag kan tänka mig ett par kandidater för utmärkelsen!
    Givetvis Pelle Petterson och Fredrik Lööf men också Sune Carlsson som har gjort och gör massor för Svensk segling.
    Som vinnare till Mästarnas Mästare måste jag ju hålla på Philip, Benjamin och Daniel!
    Kan det vara en tillfällighet att alla också är grymma Starbåts seglare?

    Reply

  9. Micke
    Oct 13, 2011 @ 11:17

    Sune for president!!

    Reply

  10. Patrick L
    Oct 13, 2011 @ 11:42

    Det skall bli kul att följa MM, men jag kan inte hålla mig:

    Här finns inte mindre än 37 klasser representerade, men det saknas en internationell kölbåtsracer som är i tillväxt i Sverige och engagerar fler seglare än många av MM-klasserna samtidigt som den är spridd i Sverige – Farr 30! Här fanns ett guldläge för SSF att med hjälp av wildcards visa att man menar allvar med sitt mål att uppmuntra entypssegling i Sverige, men den tog man inte. Istället plockar man in så många från landslaget som man får plats med. Säkerligen bra för tävlingens varumärke, dock.

    Medan Laser och E-jolle har fyra platser vardera på MM och vi har inte mindre än 5 classics med – Folka, IF, Neppare, M22 och M30 – så finns inte den hetaste klassen med – Farr 30. Inte mindre än 65 svenska seglare gjorde upp i ett sanktionerat klassmästerskap i Sandhamn i år, vilket skall jämföras med OK:ns 21 seglare, Snipens och J/80:ornas 40 seglare eller t.o.m Folkornas 54.

    Vinnarna av Farr 30 KLM 2011 – Team Farrbar 2 – är mycket duktiga och har seglat bra och jämnt under hela säsongen. De hade varit mycket värdiga motståndare i MM-fleeten. Dessutom hade de som kölbåtsseglare kommit med en besättning som faktiskt var med och vann sitt mästerskap.

    Jag måste säga att jag tycker det är sorgligt att Farrbar 2 inte bjöds in på wildcard.

    SSF fick på Seglardagen i uppdrag att återkomma med förslag på nytt SM-system under oktober månad 2011. Det är ett par veckor kvar innan tiden är ute, så jag ser mycket fram emot vad de kommit fram till.

    Reply

    • Mattias Bodlund
      Oct 13, 2011 @ 12:02

      Tack Patrick – helt enig ;)
      Sitter faktiskt och små surar på kontoret – hade känts helt rätt som avslutning på en fantastisk Farr 30 säsong.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 13, 2011 @ 12:31

      Så det är inte mr FarrBarr 2 som smugit med i optimistklassen då?

      Reply

      • Patrick L
        Oct 13, 2011 @ 12:37

        Jo, jag tror att Martin skulle segla med Opti pojk. Men hade team Farrbar 2 fått ett wildcard tror jag han hade kört på det.

        Reply

    • Johan Granath
      Oct 13, 2011 @ 12:44

      Bara att jobba på oförtrutet mot SM status vilket ju alla “klassiker” har.

      Reply

      • Patrick L
        Oct 13, 2011 @ 12:47

        Jodå, SM-statusen är en separat process som vi också jobbar med. Mitt inlägg ovan gällde användandet av wildcard i årets MM.

        Reply

        • Tomas Skålén
          Oct 13, 2011 @ 19:21

          Jag kan inte heller hålla mig.
          Det är naturligtvis positivt att Ni är 65st seglare på ett SM men i slutändan måste ju antalet båtar på linjen vara ganska intressant trots allt.
          Och att Farr 30 skulle vara en het internationell klass kan man väl knappast påstå då det de senaste 2 åren varit 11 respektive 12 startande båtar på VM.
          Jag skulle kunna tänka mig att acceptera att båtar med fler än t.ex. 6 besättningsmän kan ha ett något lägre antal startande båtar för att få SM status, men att gå så långt som Er motion till seglardagen tycker jag är att sänka ribban för mycket. Kanske 15 startande vore acceptabelt.
          Jag tycker att Ni gjort ett fantastiskt PR jobb för Er klass men att kalla den hetast i Sverige är nog att ta i.
          Jag har absolut inget emot Farr 30 och skulle själv kunna tänka mig att segla den men jag tycker ändå att reglerna skall vara någorlunda lika för alla.

          Reply

          • Patrick L
            Oct 13, 2011 @ 22:31

            Ja, just 15 vore väl lagom – då behöver ju ingen oroa sig för att Farr 30 skall få SM-status 2012 i alla fall… :-)

            Skämt åsido, Tomas, så får man förstås tycka vad man vill. För mig är det ett faktum att SM-systemet gynnar småbåtar och jag har motionerat för att ändra på det eftersom jag tycker att SM-systemet bättre bör spegla hur kappseglingsarenan ser ut i Sverige. Du tillhör en utvald skara som får rösta om detta på Seglardagen. Det gör inte jag. Så jag får lita till att du tar ditt ansvar för alla seglares bästa och utövar den rätten på ett klokt sätt för seglingens fortsatta utveckling.

          • Peter Kross
            Oct 14, 2011 @ 16:09

            Patrik, har inte alla klassförbund en röst på seglardagen?

          • Pelle Lindell
            Oct 14, 2011 @ 16:19

            Nä, bara de med SM-status

          • Erik Barkefors
            Oct 14, 2011 @ 16:31

            Om Seglarförbundet menar allvar med att vara en demokratisk organisation borde det ändras så att alla godkända klassförbund hade samma rösträtt. Jag hoppas att alla klubbar får rösta i alla fall? Kanske är läge för Blur-Peter att skriva en artikel om hur representativ demokrati SSF är!

          • Pelle Lindell
            Oct 14, 2011 @ 16:38

            Klubbarna har ingen direkt röträtt alls utan dom utövar sitt inflytande via distrikten som 2011 hade 78 röster på seglardagen medan klassförbunden hade 16.

          • Erik Barkefors
            Oct 14, 2011 @ 17:16

            Tack Pelle för det svaret. Sådant är svårt att läsa sig till via hemsidan…

          • Peter Gustafsson
            Oct 14, 2011 @ 17:45

            Erik, vi hade en serie om detta 2009: Vad styr Svensk segling? då Sven Wallin gästbloggade http://www.blur.se/tag/sven-wallin/

            Jag vet inte om det blev tydligare eller inte.

            Sedan är det ju humor att t.ex. IF- eller Trissjolleförbundet har en egna röster, men +1000 SRS-båtar hanteras via klubbar/distrikt.

            Så om man pratar om att “spegla hur kappseglingsarenan ser ut i Sverige” så kanske man ha ett bredare perspektiv är att titta på ett par klasser som råkar ha ISAF-status ;-)

          • Erik Barkefors
            Oct 14, 2011 @ 18:01

            Skummade igenom artiklarna och där fanns massor av info som jag “förträngt”. Jag tror att få vet vilka vägar påverkan kan/måste ske. Kanske det är fler än jag som får ett livstecken per år från klubben och det är inbetalningskortet…
            Om klubbarna mer aktivt sökte respons inför årsmöten mm så kanske någon vaknade i alla fall?

          • Peter Kross
            Oct 14, 2011 @ 18:23

            jag håller med att en hel del skulle kunna lyftas men så består klubbarna av sina medlemmar och förhoppningsvis finns en och annan seglare bland dessa.
            Förlåt min ironi – men det går att lyfta en hel del frågor via klubbarna eller varför inte ta direktkontakt med distriktsförbunden?

          • Patrick L
            Oct 14, 2011 @ 19:38

            Peter G: Givetvis borde SRS kunna ha ett klassförbund, tillvarata sina egna intressen och segla om SM. Men där får du nog prata med SSF – jag företräder ju bara Farr 30-förbundet och du minns väl att det är “bra med konkurrens”, man skall inte samordna och samverka för mycket… ;-)

          • Peter Gustafsson
            Oct 14, 2011 @ 19:51

            Så klart.

            Blev bara så upphetsad när du talade så varmt om hela den svenska kappseglingsarenan :-)

            Såg förresten att frågan om SM-status var uppe på Arr-kommitténs möte senast.

          • Peter Kross
            Oct 14, 2011 @ 21:03

            … och här finns beskrivning hur man bildar klassförbund… ;-)

            http://www.svensksegling.se/Avdforklubbklassforbund/Infoforklassforbund/Bildaklassforbund/

        • Magnus Lundgren
          Oct 13, 2011 @ 19:45

          Jag är benägen att hålla med Skålén; Inflation i SM-tecken gagnar inte svensk segling och att var fjärde deltagare skulle få SM-plakett (Guld/silver/brons) känns väldigt generöst.

          Reply

          • Patrick L
            Oct 13, 2011 @ 22:42

            Nä, inflation i SM-tecken verkar ju inte bra. Så vilka av de 43 klasser som har SM-status idag tycker du vi skall ta bort?

            OS-klasser är direktkvalificerade för SM-status. I år seglade 8 49ers (16 seglare) om SM-tecken och jag har inte hört någon stå på barrikaderna om detta? Min motion ligger i samma linje, större båtar – särskilt om de har internationell status – bör inte ha lika höga krav på antal båtar som mindre båtar. Men man får tycka vad man vill.

          • Magnus Lundgren
            Oct 14, 2011 @ 13:08

            Nu sa jag väl i o försig inte att man skulle ta bort några, (det skulle ju i så fall bli deflation) men jag tycker inte idén är helt fel heller. Att plocka bort alltså! Det skall vara värt något extra att vinna SM. Ja, jag är av åsikten att 8 49:er är tunt för ett SM men tänker inte driva det!

            Visst är Farr en internationell klass men frågan är hur internationellt 11-12 båtar på ett VM är. Hur många nationer var med? Var det uttagning eller varför var det så få? Som sagt du får gärna tycka men den rätten har vi alla ;-)

            Tycker fortfarande att det är inflation om 25% av deltagarna får en mästerskapsplacket oavsett om det är VM EM eller SM.

          • Patrick L
            Oct 14, 2011 @ 17:28

            Magnus, jag gillar att debattera och har inga problem med att andra har åsikter och också uttrycker dem. Jag uppskattar en saklig debatt med meningsmotståndare och man får ibland konstatera att man kan ha olika synsätt utan att det ena alltid är rätt och det andra alltid är fel.

            Jag erkänner inflationsargumentets giltighet, men när det redan delas ut 129 SM-medaljer i segling tycker jag att inte att det ENSAMT håller. Det måste bli en balansfråga att bedöma tillsammans med annat som t.ex den sportsliga nivån. Det är ju inte alldeles givet att den högsta sportsliga nivån i landet representeras enbart i klasser som råkar samla just 20 båtar på linjen. Det kan ju finnas bra seglare i andra klasser också. Och nog vill alla kora de bästa seglarna i SM-systemet?

            Om man nu tycker att även större båtar skall ingå i ett mästerskapsunderlag i segling får man ha respekt för att ju större båtarna blir, desto färre blir det generellt på en vanlig startlinje. Även i Grand Prix-seglingens mecka, Italien, är det sällan mer än 20 italienska båtar i 30-32-fotsklassen på ett nationellt mästerskap. Då skall man betänka att Italien är 6 gånger större än Sverige och dessutom satsar betydligt mer pengar per capita i seglingssporten.

            Om man anser att denna argumentation är oväsentlig och att det skall vara många båtar på linjen så blir resultatet att SM-status skall förbehållas småbåtar och därmed utestängs en del av den verkliga kappseglingsarenan från mästerskapssammanhang. Det kan väl vara OK att tycka så. Själv tycker jag dock att SM-systemet borde spegla bredden på den svenska kappseglingsarenan.

            Vi får se vad SSF tycker.

          • Jonas T
            Oct 16, 2011 @ 21:35

            Ok, ska vi nu lobba för att 49er blir utan SM-status?

    • Jocke_R
      Oct 13, 2011 @ 20:33

      Patrik, du nämnde inte Expressklassens 144 st seglare…

      Reply

      • Jack Sparrow
        Oct 13, 2011 @ 21:52

        Är inte de redan representerade i mästarnas mästare? Driv frågan framåt istället…

        Reply

      • Patrick L
        Oct 13, 2011 @ 22:05

        Det är väl ingen som tycker att Express står högt på listan för att bli av med SM-status till förmån för någon annan klass, Jocke?

        Reply

        • Jocke_R
          Oct 13, 2011 @ 23:49

          Jo Patrik men den kvalar ju inte in på ballfaktor, den är ju mer mer än sk “klassiker”. En kategori båtar man tydligen inte längre borde få segla SM i.

          Reply

          • Patrick L
            Oct 14, 2011 @ 06:40

            Är det bara aktivt missförstånd eller hsr du någon point?

    • Peter
      Oct 13, 2011 @ 21:45

      Elida kan väl plocka ombord ett hundratal pers, inte f-n blir den SM status för det!

      Reply

    • Peppe
      Oct 14, 2011 @ 07:42

      Het klass? Njae! Ni är ett gäng gubbar som har köpt “surplusbåtar” i Europa och nu gör ett bra jobb på att, med konstgjord andning, skapa ytterligare en klass! När ert intresse försvinner, vem tar ansvar för osäljbara båtar! SM-status baserade på att man måste fylla en båt med railfläsk är väl ingen framkomlig väg?

      Reply

      • Sam V
        Oct 14, 2011 @ 09:19

        Konstruktivt inlägg

        Reply

    • Calle P
      Oct 15, 2011 @ 07:56

      Dags för segling att tänka om helt när det gäller SM.
      Titta på friidrotten, hur stor uppmärksamhet skulle ett SM i 400 meter få om det arrangerades separat från alla andra grenar?

      Jag vill att SM i segling skall arrangeras på en och samma tidpunkt och plats för all klasser. Då blir det såpass stort att media inte kan låta bli att undra vad som pågår.

      Det skulle också rensa upp bland klasserna där många är lokala fenomen och egentligen borde segla om DM istället för SM.

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Oct 15, 2011 @ 10:04

        Precis som en final och så får klasserna ha en storkvalregatta/kvalserie till denna SM tävling. Bästa jag läst på länge!

        Reply

      • Patrick L
        Oct 15, 2011 @ 10:07

        En SM-vecka för hela seglingen, inte bara OS-klasserna låter som en bra idé! Men då får ju inte OS-klasserna samma synlighet…undra vad SSF tycker om det.

        Reply

        • Peppe
          Oct 16, 2011 @ 17:13

          Hur tänker du här? Vem kan arrangera ett sådant SM, dessutom dubblerar ju många seglare, så det blir nog svårt att fylla upp vissa startfält. Svårt nog att få ihop ett JSM.

          Reply

          • Patrick L
            Oct 16, 2011 @ 19:30

            Nä ,du har rätt Peppe. Det går nog inte.

      • Sam V
        Oct 15, 2011 @ 10:46

        Konstruktivt inlägg!

        Reply

      • Johan Granath
        Oct 15, 2011 @ 13:57

        Skulle vara väldigt kul. Tyvärr tror jag att transportaspekterna är ett problem. Större eller mindre beroende på klass. Vissa skulle nog inte komma alls tyvärr. Tex. M22 som just spöade upp ett av våra landslagsteam över kort bana i modern båt ;)

        Reply

        • Patrick L
          Oct 15, 2011 @ 14:09

          Men är hela M-båtsfleeten samlad på ett ställe? Har inte ni redan en M-båtsvecka då alla samlas och kör SM?

          Reply

          • Patrick L
            Oct 15, 2011 @ 14:10

            Nu är det f.ö dags för M22 och M30 att mötas i samma heat. Var sätter du dina pengar, Johan?

          • Johan Granath
            Oct 15, 2011 @ 16:20

            Jo dom kör ihop men jag funderade på om tex. en super-sm-vecka skulle hamna i tex. Båstad, då blev det nog inte nåt mästerskap det året gissar jag. Svårtippat men tror kanske lite på M22 gänget i all fall… kanske – dom har ju även delvis tränat lite i båttypen säger ryktena ;)

          • Allan
            Oct 15, 2011 @ 18:36

            M22 gänget har tränat ihop i Jocke Rodebäcks Express… 10 sättningar med spinnaker. Inte tillsammans i CB. Obs att det teamet är ett riktigt M22 gäng. Dom tre ombord har en hög med M22 SM medaljer genom åren i olika M22:or. Och M30:or också för den delen….

        • Team eXilia
          Oct 15, 2011 @ 18:28

          Om M22 endast seglar på ett ställe så borde de inte få SM status. Det är ju defakto ett DM dom seglar.

          Reply

          • Allan
            Oct 15, 2011 @ 18:38

            Utö, Västerås, Uppsala, Nyköping bl.a dom senaste åren. Inte DM.

          • Peter Kross
            Oct 15, 2011 @ 18:54

            inte helt. det är flera distrikt som mälarbåtar seglas men visst är de koncentrerade kring just Mälaren. men de finns även på andra håll.

          • Team eXilia
            Oct 15, 2011 @ 18:56

            Låter som en ganska begränsat georafisk område.
            Västkusten? Sydkusten? (heter det så?) Norrland?

            För mig låter det som ett DM i ost eller?

          • Allan
            Oct 15, 2011 @ 19:24

            Det är ganska korkat att kappsegla M22:a på Västkusten om man inte vill ha sönder båten och även öppna vatten på sydkusten. Det heter ju Mälarbåt… Apropå DM. J80 är värre. Dom körde tio år för KSSS, oftast i Sandhamn men något år på Baggen. I en båt som folk seglar allt från Gotland Runt till över Atlanten med. Personligen tror jag inte på någon form av kvotering av ställen att segla på för att få ha SM status.

          • Erik Barkefors
            Oct 15, 2011 @ 19:25

            Men det är väl bra att M22 kompletterar X-99 som kör sitt DM i väst med 7 båtar i Cupen ;-)

          • Erik Barkefors
            Oct 15, 2011 @ 19:29

            … sorry. Tryckte på sänd för snabbt. Av dessa 7 båtar är det 3 som enbart varit med i varsin segling. Men bra i alla fall med en Cup som ger organiserade tillfällen att möta likadana båtar!

          • Johan Granath
            Oct 16, 2011 @ 10:22

            Är DM en plats för tävlingen eller en tävling där deltagarna kommer/bor från ett speciellt område?

          • Team eXilia
            Oct 16, 2011 @ 11:41

            Erik det var SM vi diskutterade. Jag är fullt medveten om att SM i X-99 skulle vara svårt att få till.

            DM= distiktsmäterskap.

            Varför kör inte M22 VM istället för SM? Eller är det krav på att det skall finnas deltagare från flera länder?

          • Patrick L
            Oct 16, 2011 @ 11:51

            VM kan bara köras i klasser som har internationell status. Det finns iofs särskilda regler hos ISAF för Classic Yachts men jag kan inte dessa.

          • Johan Granath
            Oct 16, 2011 @ 11:58

            eXilia, läs min fråga en gång till ;)

          • jonas w
            Oct 16, 2011 @ 12:56

            Johan, ett DM i RF är en tävling där medlemmar i distriktets klubbar kan tävla mot varandra. Därför handlar det om vilken förening en person är tävlande från.

          • jonas w
            Oct 16, 2011 @ 13:02

            aha, borde kanske läst posten som ett påstående inte en fråga…

          • Johan Granath
            Oct 16, 2011 @ 13:13

            Närå jonas w, det var en fråga. Så ett DM för Stockholm skulle kunna gå i Luleå alltså. Medlemskapet i klubb avgör om du får deltaga – tack!

          • jonas w
            Oct 16, 2011 @ 14:50

            :)

            I den idrott jag främst är aktiv inom skulle en mästerskapstitel från RF aldrig kunna delas ut till en deltagare som ej är upptagen i det förbund som anordnar tävlingen. I segling verkar det dock vara lite annorlunda, det förekommer internationella nationella mästerskap. Något jag aldrig har lyckats reda ut vad det egentligen är.

          • Bo Samuelsson
            Oct 17, 2011 @ 11:59

            Det finns inget krav från RF att deltagare vid SM ska vara svenskar eller representera en svensk klubb. Respektive idrott kan ha andra bestämmelser vilket SSF har när det gäller vem som kan bli svensk mästare. Se RFs stadgar:

            “3 §* Rätt att delta i SF:s tävlingar
            Endast idrottsutövare som är medlem i förening ansluten till SF har rätt att delta i detta SF:s tävlingsverksamhet. För utländsk idrottsutövare, som inte representerar en RF-organisation krävs motsvarande organisationsanknytning. SF har rätt att i sina stadgar eller tävlingsregler ange ytterligare förutsättningar för deltagande.”

          • Peter Kross
            Oct 17, 2011 @ 12:57

            citat från tävlingsreglemente:

            “1.17 Svenskt mästerskap
            Svenskt Mästerskap (SM) är en nationell eller internationell tävling i Sverige i en klass som har SM status. Titeln Svensk Mästare kan erövras endast av den som är svensk medborgare eller som har varit bosatt i Sverige minst sex av de senaste tolv månaderna innan regattan genomförs. Vid mästerskapstävling med flera personer i besättningen skall en majoritet av besättningen (fler än 50 %) uppfylla kraven avseende titeln Svensk Mästare. Om så är fallet erhåller hela besättningen titeln Svensk Mästare. Om tävlingen vinns av någon som inte uppfyller de kraven, går titeln till den närmast placerade som uppfyller kraven. Svenskt Mästerskap (SM) har alltid Röd nivå.”

          • jonas w
            Oct 17, 2011 @ 15:46

            Bo, den skrivelsen i paragraf 3 hänvisar till vilka som får delta på tävlingar generellt. Det jag tyckte var konstigt var att båtar/skeppare med tillhörighet från klubbar ej ansluta till SSF kunde delta och vinna SM eftersom det in min primära idrott öht inte är möjligt. Något som Peter K visade hur det går till, man har mer än 50% svensk besättning. Lever arrangörerna upp till regelverket och ger en SM-tecken till tex tvåan om vinnaren har varit en helt utländsk båt?

            I vilket fall Intressant att jämföra utgångspunkterna för tävling i olika sporter. :)

            Fö, mina två idrotter är primärt styrkelyft och sekundärt kappsegling (något som har visat sig gå att kombinera utmärkt).

  11. Pelle P
    Oct 13, 2011 @ 13:50

    HALLO, har ni inte glömt Wallén i “Hall of Fame” snacket? De enda som kan nämnas (tycker jag) samtidigt med PP är Wallén, Olsson och Lööf!!
    F ö vinner Express MM!!

    Reply

    • Gerhard
      Oct 13, 2011 @ 14:32

      Oj jag glömde Wallén!
      Mycket riktigt en värdig kandidat och ytterligare en duktig Star seglare :-)

      Reply

  12. Erik Barkefors
    Oct 13, 2011 @ 14:10

    Hall of Fame,
    Om det handlar om en av de största svenska seglingslegenderna så hoppas jag på Pelle Pettersson eller Peter Norlin. Bägge har både segalt och gett oss båtar. Sen finns ju andra profiler som Rolf Gustavsson med Travelbåtarna, Åke Lundin med Ravenbåtarna osv. Eller varför inte Bengt Jörnstedt som både kappseglat och gett oss en tidning som då var värd både namnet och priset ;-)

    Reply

  13. Fredrik Lönegren
    Oct 13, 2011 @ 17:35

    Optimist pojk heja heja

    Reply

  14. Lasse Bergkvist
    Oct 13, 2011 @ 22:02

    Hall of Fame:
    Några som ännu inte är nämnda till Hall of Fame:
    Magnus Woxén
    Björn Österberg
    Jan Stenbeck ( som såg till att Sverige återupptog Americas Cup – utmaningarna)
    Finns säkert ett stort antal till som har satt seglingen på Sverigekartan.

    Gällande Mästarnas Mästare håller jag tummarna för Stellan Berlin(+ Tore och Mattias) och Mälarseglarna Johan Tillander ( +Jakob & Fredrik). Körde förbi Båstad idag och det var 5-7 m/s och strålande sol – njut av helgen och kämpa väl! Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

  15. Lasse Bergkvist
    Oct 13, 2011 @ 22:12

    Segling på Sportspegeln NU!

    Reply

  16. Allan
    Oct 13, 2011 @ 23:24

    Roffe Plåt är mest värdig MM vinnare eftersom han vunnit tre mästerskap på lika många försök i år. Edler/Idmyr/Collberg/Sylvan borde nå finalen lätt med rutin och båtkänsla. Humor att Anton tar med farsan Peder. Vart tog Smaragd-Johan vägen? Värt att satsa på. Ren maggroppskänsla säger Laser-Jesper. Han vinner. Tjoff!

    Reply

  17. Jan Dejmo
    Oct 14, 2011 @ 09:02

    En reflektion:

    “Till Hall of fame utnämns de som gjort ‘Extraordinära insatser för svensk kappsegling.’

    Innebär rimligtvis att det inte är bara är seglare som kan få utmärkelsen.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 14, 2011 @ 10:09

      Du menar något i stil med Lasse Norlin som hittade på LYS ;-)

      Reply

      • Peter Kross
        Oct 14, 2011 @ 18:28

        +1

        Reply

  18. Carl Peter Carlsson
    Oct 14, 2011 @ 09:26

    Varför är bara 13 kölbåtar representerade på MM? Jag tror att Patrick L har i grunden rätt, det är för mycket juniorer. Det ser riggat ut från SSF.

    Express vinner MM.

    Reply

    • Peppe
      Oct 14, 2011 @ 11:55

      Kanske för att det inte har anmälts fler?

      Reply

    • Patrik
      Oct 14, 2011 @ 18:54

      13 är väl bra med tanke på att 14 klasser har rätt att ha SM (om vi inte räknar in MR).

      Reply

    • Patrik
      Oct 14, 2011 @ 18:56

      Sorry. Missade Staren så det borde bli 15 st

      Reply

  19. Peter Gustafsson
    Oct 14, 2011 @ 09:42

    http://www.sailingworld.com/racing/members-of-sailboat-racings-hall-of-fame

    Kan ge en fingervisning om vilka kvalitéer som gör att man hamnar bland de stora pojkarna…

    Reply

  20. Bosse
    Oct 14, 2011 @ 09:53

    Go Go Go Idmyr &Co!

    Reply

  21. Jan Dejmo
    Oct 14, 2011 @ 11:20

    Tittar man på andra Mästarnas Mästare-tävlingar så bör man åtminstone ha delmoment i olika seglingsdiscipliner.

    T.ex. en delsegling i vardera Enmeter, Optimist, 49:er, Drake, RS:X, och F18.

    Komplettera med ett teoretiskt moment med kappseglingsregler.

    :-)

    Reply

  22. Fredrik
    Oct 14, 2011 @ 12:17

    Varför är det ingen med från 606 klassen?

    Reply

    • Stefan G
      Oct 14, 2011 @ 13:05

      De vill/kan väl inte vara med?

      Konstigt med alla som undrar varför inte den ena eller den andra är med. Om man vunnit SM i någon klass blir man inbjuden. Om man vill delta väljer man själv. Utöver detta delar SSF ut ett antal wildcards (även dessa deltar på frivillig basis så vitt jag kan förstå). Att SSF skulle dela ut wildcards till klasser på uppåtgående känns ju lite avigt då de snart ändå får vara med ändå. När de uppnått SM-status alltså. Mer förståeligt att man bjuder in seglare som är internationellt framgångsrika i klasser som är stora internationellt men små i Sverige.

      Reply

      • Peppe
        Oct 15, 2011 @ 07:34

        SSF vill givetvis att någon från SWE sailing team vinner, det är därför de får wildcards och dessutom splittade i olika besättningar.

        Reply

    • Sam V
      Oct 14, 2011 @ 14:03

      Vet inte hur mycket det betyder men etta på SM var Ålänningar.

      Reply

  23. Stefan G
    Oct 14, 2011 @ 14:34

    Det betyder att bästa svenska båt blev svenska mästare. Alla svenska mästare finns listade på SSF:s hemsida.

    Reply

  24. Per
    Oct 14, 2011 @ 14:54

    Pelle P kommer sjömil framför en fin skara av grymt duktiga seglare. Han är en ikon & har givit ett otroligt bidrag till svensk segling via alla Maxis – även om de inte alltid är så vackara för ögat.

    Reply

  25. Peter
    Oct 14, 2011 @ 15:10

    Hur vacker är en Moth?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 14, 2011 @ 15:24

      Funktion kan vara vackert – liksom artisteri. För det är väl avancerat artisteri att segla en Moth? Kanske skulle platsa i Talang 2011 på TV ;-)

      Reply

    • Lars
      Oct 16, 2011 @ 22:00

      En Moth är grymt vacker!

      Reply

  26. J
    Oct 14, 2011 @ 21:12

    Något är konstig, eller var de verkligen 3 st mästare i IOM? Tycker kanske att ett grundkrav vore att få ihop besättning från vi vinnarbåten, eller? Någonstans borde verkligen antalet seglare räknas med. Farr 30 och X35 har ju haft mellan 50 och 100 deltagare per segling. Till ett SM tror jag klasserna skulle samla fler seglare än de flesta andra klasser. Fast å andra sidan så skulle ju en 100-fotare också göra det om de hade ett SM själva vilket också blir märkligt… Det är inte helt enkelt.

    Reply

  27. Patrick L
    Oct 15, 2011 @ 10:46

    Liveseglingarna igång på tracking om ni inte har hittat dit än:

    http://www.tractrac.com/index.php?page=clubpage&id=3

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    Oct 15, 2011 @ 17:16

    Reply

  29. Lasse Bergkvist
    Oct 15, 2011 @ 22:14

    Hej i Båstad!

    Och vem blev först in i Hall of Fame?
    Mvh Lasse

    Reply

    • Peppe
      Oct 15, 2011 @ 22:32

      Pelle P har jag hört!

      Reply

  30. Dannibig
    Oct 16, 2011 @ 00:10

    Det finns lite bilder från Mästarnas Mästare ute på http://www.hss1910.nu/2011/10/bilder-fran-mastarnas-mastare/.

    Reply

  31. Peter Gustafsson
    Oct 16, 2011 @ 15:10

    1 Laser Master – Niklas Edler Mathias Hermansson Mikael Bjorndal
    2 CB66 – Carl P Sylvan Håkan Abenius Sara Engström
    3 49er – Jonas von Geijer Niclas Düring Annika Carlunger
    4 Zoom8 – Pontus Dahl David Jonsson Göran Bobeck
    5 C55 – Thomas Olsson Jörgen Preuss Kristian Jensen
    6 Snipe – Lucas örn Tomas Berg Per Selheden
    7 Wildcard 2 – Sebastian Östling Marcus Dackhammar Lotta Harrysson
    8 2,4 mR – Stellan Berlin Tore Lewander Mattias Gustafsson

    Reply

  32. Peppe
    Oct 16, 2011 @ 15:43

    Bara jolleseglare i toppen!

    Reply

    • Peter Kross
      Oct 16, 2011 @ 16:27

      både CB66 och C55 är kölbåtar. 2,4mR också för den delen…

      Reply

      • Leif
        Oct 16, 2011 @ 17:00

        Carl och Sara i CB66:an satsar båda mot OS i 49:er och 29:erXX. Därav jolleseglare i topp. Satsningen i CB66:an är mer som en hobby ;-)

        Reply

    • Stefan Blom
      Oct 16, 2011 @ 22:23

      Nja, jag tror att Edler & Co har nog ganska bra koll på kölbåtar…har för mej de har seglar mycket Express, H-Båt och Stare under alla aktiva år. Carl P seglar ofta Express (4:i årets SM) och såklart CB66. Fördäckgasten Carlunger är inte direkt nybörjare i kölbåt heller (MR). Zoom8:ans gastar torde också någon gång suttit i en kölbåt. Några som gick grymt bra men hade stolpe ut för att ta sej till final var Expressgänget & J80 (Melges24).

      Det som var coolt med årets MM är att nu börjar tävlingen sätta sej som en “tävling” mer än ett jippo. Är övertygad om att landslagsseglarna iform av SM -buckla eller Wildcard framgent kommer toppa teamen istället för konstiga konstellationer.

      Stefan Blom

      Reply

    • Puff
      Oct 17, 2011 @ 14:48

      Kanske beror på att småbåtarna tränar lite mer…

      Reply

  33. Peppe
    Oct 16, 2011 @ 17:01

    Javisst, men vad seglar Carl Sylvan till vardags? Jo 49er, plats 1-4 är alltså bara jolle. 6 av 8 i finalen är jolleseglare, 8 av 8 seglar mindre båtar.

    Reply

  34. Erik Barkefors
    Oct 16, 2011 @ 17:29

    Ingen dum idé. Kommer ihåg i början av 1980-talet när alla OS-klasser hade gemensamt SM här i Oxelösund. Kanske svårare med ännu fler klasser men Oxelösund och Nyköping skulle kunna arrangera gemensamt med seglingar både på Örsbaken och Bråviken. Då finns det plats för massor av banor!
    Det svåraste kanske är att ordna hamnplats åt alla men om PRO-Marina kan övertalas att gå med så är lite vunnet. Under IF-SM i Kalmar 1986 så låg vi vid tillfälliga bryggor i vallgraven vid slottet. Borde gå att upprepa på andra orter!
    Saltö Marin håller på att gjuta rampen för nya 80-tons portalkranen och Oxelösunds Båtvarv ska skaffa en ny 20-tons vanlig kran till nästa år. Bägge har också stora gaffeltruckar som kan lyfta vid kaj. Med framförhållning så kan det fungera…

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Oct 17, 2011 @ 00:03

      Rätt inställning, det ska väl gå att fixa.
      Kan dom i andra länder och sporter så…..(Kieler Woche)

      Reply

  35. Allan
    Oct 16, 2011 @ 20:22

    Är det inte lite väl pajigt att SSF lägger ut en resultatlista som inte stämmer??? Inte i själva placingarna totalt. Men diverse delseglingar är helt bananas.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 16, 2011 @ 20:31

      Felaktiga resultatlistor har vi ju redan utsett till årets stora trend :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 16, 2011 @ 21:00

      Nu är det enligt uppgift fixat.

      Reply

      • MA
        Oct 17, 2011 @ 11:05

        Reply

        • jonas w
          Oct 17, 2011 @ 15:50

          Såg tactrac ett par race och blev förvånad hur båtar seglade längs linjen på fel sida precis innan start, men insåg ganska snabbt att positioner/bojar inte riktigt stämmer med verkligheten. Detsamma hände vid rundningarna, en del båtar rundade bojarna på fel sida enl positionssystemet.

          Reply

          • åskadare
            Oct 17, 2011 @ 17:54

            Jonas!
            Har vi sett på samma tävling. Mkt förvånad att det stämde så helt otroligt bra med verkligheten.

          • Patrick L
            Oct 17, 2011 @ 18:18

            Vi såg nog samma race. Det var otroligt kul att titta på men visst noterade man att det inte är helt exakt. Flera rundningar gjordes enligt TracTrac på fel sida, men so what? En fantastisk närvarokänsla blev det i alla fall.

  36. Ett kanonarrangemang
    Oct 17, 2011 @ 19:56

    Stort grattis till alla fina duktiga SM vinnare och extra speciellt till de tre medaljörbesättningarna.

    Detta var faktiskt ett mönsterarrangemang rakt igenom
    fint väder,
    lagom vind både lätt och hårt,
    perfekt boende,
    proffsiga arrangörer från Sail Båstad/ SSF
    fina snabba och lättseglade CB 66 båtar,
    korta snabba roliga banor.

    Detta vill vi se mer av.

    Reply

  37. Torbjörn Lundberg
    Oct 26, 2011 @ 16:50

    Bröderna Sundelin är ett självklart val. Tre bröder med flertal VM guld, EM guld och SM guld i olika klasser samt Guldpokaler och OS guld i bagaget. Vad mer kan begäras? Finns inga som är mer givna att väljas in i seglingens Hall of Fame. Bröderna Sundelin har seglingen i blodet och mer meriterade seglare med kunskap om både jolle och kölbåtar får vi leta efter med ljus och lykta i detta land. OS guldet står sig än idag efter 43 år.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.