Skip to content

22 Comments

  1. Peter Amundin
    Jan 2, 2014 @ 18:32

    Större skillnad än vad man kanske hade förväntat sig. Hade varit intressant att ställa upp en J/92s bredvid också.

    Reply

  2. gurra
    Jan 2, 2014 @ 19:24

    Trailerbart är underbart !
    Byter aldrig ner mig till icke trailer båt igen..

    Reply

  3. HansH
    Jan 3, 2014 @ 08:38

    Får inte riktigt ihop den eventuella funktionen/nyttan av en winsch på J-88 trailern…
    2m upp på toppen av en stege och på en kölbåtstrailer?

    Reply

  4. Raketen
    Jan 3, 2014 @ 08:42

    HansH. Gissar att det är hjälp för att resa riggen?

    Reply

  5. Pelle Lindell
    Jan 3, 2014 @ 09:56

    I USA har jag sett att dom sjösätter även stora kölbåtar (typ First 36.7) på ramp med hjälp av en lång förlängare på dragstången så det kan vara för en sådan manöver.

    Reply

  6. Tobias
    Jan 3, 2014 @ 10:12

    @Gurra,
    Vad seglar du för båt? Trailerbarhet är ngt som lockar för att minimera transportseglingar och att kunna se mer av vårt avlånga lands kuster än bara närregionen. Dock brukar det bli (för)dyrt om man ska få prestanda/trailerbarhet/övernattningsboende, men J88:an är verkligen lovande…

    Reply

  7. Erik Barkefors
    Jan 3, 2014 @ 10:35

    Skrev ihop några rader vad som gäller för bred last. Bredd 254-310 cm är ganska enkelt i Sverige. Inga dispenser att söka bara skyltar/lampor att montera.
    http://segelochpaddel.blogspot.se/2014/01/bred-odelbar-last-bat-pa-trailer.html
    En Mini 650 är enkel att traila lagligt med B-kort efter ex vis en Volvo V70.

    Reply

  8. kalle
    Jan 3, 2014 @ 10:40

    Hade J88:an haft fällköl typ Pogo, hade den varit betydligt intressantare. Nu är det ju bara en en lite blankare Express… (som kostar 10ggr så mkt)

    /Muntergöken

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 3, 2014 @ 11:30

      Nu är det ju olika båtar – som är bra på olika saker – och uppenbarligen så finns det ju kunder till både J/88, Pogo 30 och Seascape 27 som alla säljer riktigt bra. Även Life 7.5 får väl anses vara en storsäljare med svenska mått mätt.

      Sedan är det svårt att bygga en båt som kryssar riktigt bra med fällköl. Av någon anledning så gör en riktig köl skillnad…

      Med din analogi så är ju Expressen bara en lite slätare Folkbåt (som kostar 10ggr så mkt) ;-)

      Reply

      • Erik Falk
        Jan 3, 2014 @ 14:10

        Bra sagt! Denna ständiga jämförelse med “gamla” båtar är lite tröttsam. Sällan ser jag någon argumentera för en gammal Volvo 240 istället för en ny v60… Trots att de båda har samma antal däck, dörrar och sittplatser.

        Reply

  9. kalle
    Jan 3, 2014 @ 14:42

    Jag vet. Himla kul att retas bara (-;
    , men för att vara lite seriös; Jag tycker att man borde kunna förvänta sig mer av en ny båt.
    Inte bara prestanda, utan även andra egenskaper, t ex fällköl, bättre disponerade innerutrymmen etc. Kanske även att man producerar båtarna på ett effektivare sätt så att priset blir lägre. Hade utvecklingen gått lika långsamt i bilindustrin, hade man inte kunnat jämföra Volvo 240 medVolvo v60 utan möjligtvis Volvo 940…

    Reply

    • Erik Falk
      Jan 4, 2014 @ 14:57

      I fallet j/boats så tror jag nog inte att de behöver ta ut svängarna mer än de gör. Bevisligen bygger de båtar som presterar och som tas emot väl av marknaden. Möjligen är de så stora så de skulle kunna göra ytterligare en modell, en mer portabel j/88 med fällköl men frågan är om prestandatörstande (målgruppen) seglare skulle välja den pga förlorade egenskaper (i jämförelse med orginalutförande). Kanske ligger det något nytt på bordet hos Johnstone, vem vet. Med nya j/70 och j/88 tycker i alla fall jag att man fyllde ett stort hål i sitt båtregister (samtidigt som man skapat ett nytt litet hål mellan dem).

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 4, 2014 @ 16:31

        Man gjorde ju precis det med J/108. Tog en välseglande modell och satte fällköl på. Lite sämre seglingsegenskaper, men ytterst få valde den modellen.

        http://www.blur.se/2012/02/11/j108-pa-batmassan/

        J/95 var ett annat, som dock dunkade bättre http://www.jboats.com/j95

        Jag tror inte man skall förvänta sig att detta händer på prestandabåtarna J/88 eller J/111.

        Reply

        • Tobias
          Jan 4, 2014 @ 18:16

          Nej, förmodligen har J-boats lite att lära av fransmännen när det gäller att designa fällkölar med prestanda – de som sitter på J-95 och J-108 är väl inte riktigt optimerade för snabb segling. Funkar ju fint dock om man ska kunna segla på grunda vatten.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Jan 4, 2014 @ 19:02

            Med tanke på att en J/95 skulle landa på ~1.25, en Pogo 30 på ~1.28 och en J/88 runt 1.30 i SRS så är tror jag alla får speed så det räcker.

            Skillnaden uppstår väl framför allt på kryss där jag inte vet någon fällkölsbåt som kan leverera riktig prestanda. Fransk eller ej ;-)

        • Erik Falk
          Jan 4, 2014 @ 19:40

          Det har du ju rätt i, men de är relativt stora och tunga båtar trots allt. Vad jag tänkte är i princip en J/70 fast upp mot J/88:ans storlek. Lite mer offshorevänlig än J/70. Kanske i storlek mellan J/80 och J/88 med J/70:s köllösning och fortfarande tillåten bakom större personbil (med rätt körkort). Möjligt att det inte går att få till en köl med samma lösning på en större båt men J/70:s köl känns ändå rätt bra ur prestandaperspektiv.
          Sen skulle man kanske ändå överväga en J/88 i slutändan trots allt.. :)

          Reply

          • srsseglaren
            Jan 4, 2014 @ 21:34

            Sorry för ytterligare en tröttsam jmf. men det kan vara av intresse med ngt som fungerat tidigare ?
            En RJ 120 har en köl som passar den beskrivningen, dock en rund bulb, bör vara lika snabb uppvind som motsvarande fast köl ?
            Den har en bonus, då den kan seglas upphissad på undanvind vilket minskar motståndet högst avsevärt, i 10m/s motsvarade fartskillnaden mellan spriad genua mot spinnacker : )

          • Peter Gustafsson
            Jan 4, 2014 @ 21:54

            Det är inget problem att göra en uphissbar köl (till skillnad från fällköl) som är effektiv. Både Baltic, Brenta och många andra vet hur man gör det med lite extra kolfiber och hydraulik. Alla vill väl ha tre knappar vid ratten där det står 3, 6 och 9 meter där man bara trycker upp kölen när man kommer in på lite grundare vatten…

            Enda haken är väl innerutrymmen och kostnad :-)

            Diskussionen handlade om det gick att göra prisvärda och effektiva fällkölar, där min känsla är att man ger avkall på ganska mycket kryssprestanda.

          • Erik Falk
            Jan 6, 2014 @ 12:22

            Jag införde bara alternativet sänkköl i diskussionen. J/88 är ju inte en båt som är byggd för semestersegling (klart att det går..) så att ha en sänkköl som alternativ på en liknande båt skulle säkert vara intressant för några.

  10. Martin G
    Jan 4, 2014 @ 14:06

    Får man rabatt om man tar en av varje? (Är ju smålänning….)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 4, 2014 @ 14:43

      Du måste nog ta två av varje storlek för att få rabatt (farfar var smålänning…) ;-)

      Reply

  11. gurra
    Jan 4, 2014 @ 21:58

    J/70 har väl inte fällköl utan lyftköl, kan inte se att den har sämre prestanda än en fast köl.
    Har seglat S6.7 miniton med lyftköl, den hade inga problem att hänga av J/22 på kryss eller undanvind.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.