Skip to content

49 Comments

  1. Tom
    Sep 24, 2014 @ 17:38

    Kul läsning! Stort grattis! man blir bara lite orolig som gast där kaptenerna uppenbarligen gillar att segla själv… :-)

    Reply

  2. Seb
    Sep 24, 2014 @ 19:19

    Att läsa om George Mallory´s ödesdigra bestigning av Mount Everest år 1924 ger oss andra deltagare högre igenkänningsfaktor.

    Efter 1630 på fredag eftermiddag var det kryss resterande 35 timmar. Efter 136 stagvändningar, enligt trackern, kan genoan kastas på soptippen. Efter ett pissprov konstaterar doktorn att njursmärtorna härleds av vätske och mineralbrist trots att 15 liter vatten konsumerades.

    Och där står du och dricker champange?

    :)

    Reply

  3. Per Svanberg
    Sep 24, 2014 @ 20:38

    Grym prestation!
    Grymt presenterat!
    Hatten av och stort grattis!
    mvh
    Per

    Reply

  4. Pelle Fälth
    Sep 24, 2014 @ 20:47

    Tack för ännu en inspirerande rapport, fantastiskt att du orkar hålla fokus så länge.

    Reply

  5. Bertil R
    Sep 24, 2014 @ 21:46

    Peter,
    inspirerande läsning ! man kanske skulle prova på nästa år !
    stort grattis till en kanoninsats

    Reply

  6. Viktor Viking
    Sep 24, 2014 @ 21:53

    Stort grattis Peter!

    Har varit oerhört kul att följa dig genom hela detta äventyr de senaste veckorna. Segling på två känns dock inte lika äventyrligt längre… ;-)

    Reply

  7. Sam V
    Sep 24, 2014 @ 22:05

    Grymt seglat och inspirerande, grattis! Hur löste det sig med laddningen ombord?

    Reply

  8. Tomas Berg
    Sep 25, 2014 @ 09:40

    Fantastisk fin race-rapport Peter. Känns nästan som om man är med ombord.

    Och grattis till resultatet! Starkt!

    Reply

  9. kalle
    Sep 25, 2014 @ 14:24

    Riktigt kul läsning och bra prestation. Funderar på att segla runt Fyn nästa sommar, men vet inte säkert om det räcker med fyra semesterveckor…. Frågan hamnar i ett annat perspektiv när man läser om din segling…

    Reply

  10. Nobbe
    Sep 25, 2014 @ 16:11

    Grymt! Men hur är det med flåset? ;-)

    Reply

  11. Dan
    Sep 25, 2014 @ 19:08

    Instämmer i raden av positiv feedback! När man läser om dina strapatser kan man för ett kort ögonblick drömma sig bort från alla jobbeproblem, disk, läxförhör, problem med värepannan och otaliga promenader med fruns räliga hund som mest skiter överallt och hårar ner.

    Fler sådana rapporter tack :-)!

    /Dan

    Reply

  12. Aage
    Sep 25, 2014 @ 21:51

    Härlig rapport och grymt resultat! Vem behöver gastar….

    Reply

  13. Pelle Pedersen
    Sep 26, 2014 @ 08:05

    Ja, vad ska vi “gastar” säga????
    Först och främst ett jätte stort GRATTIS!!!!! Mycket inspirerande att vara med i din uppladdning!!
    Sen då; är vi arbetslösa nu??
    Nån som behöver en racecrew?? Åtta väldrillade killar. Vi saknar en rorsman (och båt)!!!

    Reply

  14. Mats Linden
    Sep 26, 2014 @ 10:06

    Vilken bragd Peter! Verkligen imponerande! Mycket bra PR för GVA :-)

    Reply

  15. A.Manskow
    Sep 26, 2014 @ 11:13

    Gratulerer !

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Sep 26, 2014 @ 15:34

    Tack alla!

    Jag tror besättningen kan vara lugn. Det fina med segling är att det är positivt med “bland-missbruk”, där jag tror att jag blir en bättre och mer komplett seglare genom att blanda olika discipliner och båtar. Sedan kan det ju både vara bra och dåligt för fördäcken att jag vet hur det kontoret funkar…

    Härnäst blir det bansegling med hela gänget i Köpenhamn 11-12 oktober innan ARC som navigatör på Baltic 56 Spirit V.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 26, 2014 @ 16:15

      Ja, vi är nog ganska lugna. Kan vara dock att skipper kan komma med lite “ticks” nu; äta vid konstiga tider, slänga i autopiloten vid gippar osv…

      Reply

      • Erik Barkefors
        Sep 26, 2014 @ 16:20

        … och slänga sig på durken för att sova en stund under den lugna slören ;-)

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 26, 2014 @ 16:30

          Ja, du ska se att han släpar fram den där vattentåliga saccosäcken…

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 26, 2014 @ 16:50

          Reply

          • Erik Barkefors
            Sep 26, 2014 @ 17:06

            Måste säga att jag är liiiite avundsjuk!

  17. Anders Hansson
    Sep 30, 2014 @ 14:20

    Härligt reportage! Kul med det hemliga vapnet (SSC-saccon)! :)

    Reply

  18. Ideala båten för solosegling? - BLUR
    Jan 14, 2015 @ 20:40

    […] damp egentligen ner i min mailbox precis före Silverrudder, men då tänkte jag att man skulle skaffa sig lite erfarenhet av solosegling innan man gav sig i i […]

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Jan 23, 2015 @ 07:11

    Deltagarlistan är uppe. 185 anmälda så långt vilket är grymt imponerande för ett race som går 17-19 september.

    http://silverrudder.com/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=216&lang=en

    Skall jag segla igen?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 23, 2015 @ 09:02

      Kortare hemsegl (via Kiel) fr England…

      Reply

    • Göran/Xusidus/X-382
      Jan 23, 2015 @ 09:53

      En gång ingen gång:)
      Klart Du ska segla!

      Reply

    • Niclas Holmberg
      Jan 23, 2015 @ 11:38

      Klart du ska!

      Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 23, 2015 @ 11:48

      Dina äventyr gör att vi “armchair adventurers” lär oss massor att ta med de gånger vi vågar oss ut i vågorna – så kör. Att vinna en gång kan bero på bra förberedelser men att placera sig två gånger förutsätter lite tur också – har du det? ;-)

      Reply

  20. Dan
    Jan 23, 2015 @ 12:50

    Tror knappast du kan låta bli :-)

    Det kan kanske bli lite mer vind denna gången..

    Reply

  21. Dan
    Jan 23, 2015 @ 19:53

    Dum fråga men jag har ännu inte greppat de enkla reglerna…

    Får man lasta på hur stora spinnare somhelst och maximera båten på alla möjliga sätt sålänge båtlängden håller sig inom klassen? Borde vara så ..

    Reply

    • Niclas Holmberg
      Jan 24, 2015 @ 00:17

      Dan- redan förra året var det en del snack om regler och avsaknad av sådana i Silverrudder Challenge. Peter G spetsade till det lite: http://www.blur.se/2014/08/26/charging-silverrudder-challenge/

      “Eftersom Silverrudder seglas efter sjövägsreglerna (och inte KSR) så är det ok att ha en router i land som talar om var man skall segla, driva alla wichar med hydraulik, paddla, stå i trapets, kasta winchhandtag på konkurrenterna och massa saker som man inte får på en normal kappsegling. Men alltså inte ladda batterierna med en dieselmotor.
      PS. Större båtar får INTE köra separat generator heller – så det är väl egentligen motorljudet man vill förbjuda :-)”

      Öppet för kreativitet?

      //niclas

      Reply

      • Dan
        Jan 24, 2015 @ 10:44

        Tack Niclas!

        Följde diskussionen sporadiskt men såg exempelvis inte det inlägget du visade. Fast reglerna är extremt enkla blir det ändå svårt att förstå när man sätter sig in i att det är en tävling men att en Seascape 18 tävlar mot en Avanti på samma mätetal. Eller en Träfolka mot en Melges 24. Kan förstå diskussionen om laddningen..

        Men konceptet är uppenbarligen lyckat, funderar själv på att ställa upp, inte för tävlingsmomentet men för hela grejen.

        Reply

  22. JIMMY
    Jan 23, 2015 @ 21:38

    Klart du ska köra igen, om inte annat så för att bättra på tiden… :)

    Reply

    • Göran/Xusidus/X-382
      Jan 23, 2015 @ 22:52

      Håller med Dig Jimmy. 134M på 29 timmar ger en snittfart på 4,62 knop.
      Visst borde det kunna gå lite fortare……:)

      Reply

  23. Peter Gustafsson
    Mar 18, 2015 @ 20:29

    Anmäld.

    Reply

    • JIMMY
      Mar 18, 2015 @ 20:38

      Roligt!!! Kanske en rookie kan få be om lite tips då? :)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 18, 2015 @ 20:51

        Det beror på vilken båt du kommer med :-)

        Reply

        • JIMMY
          Mar 18, 2015 @ 21:15

          Ha ha :) Då kommer jag med den som medger bra tips!

          Reply

    • Göran/Xusidus/X-382
      Mar 18, 2015 @ 21:32

      Jättekul. Gäller bara att du får hem båten från England i tid.

      Reply

  24. SWE54
    Mar 20, 2015 @ 17:34

    Lycka till Peter!
    Tänkte köra Sjaelland Runt Solo men nu när dom tvingar seglarna till regelbundna stopp så går tankarna så smått till Silverrodret. Kanske tar mig ner jag med.
    //Micke

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 20, 2015 @ 18:03

      Personligen tror jag inte Sjælland Rundt är en bra solotävling. Att ta för stora risker och vila för lite premieras alldeles för mycket, och de flesta seglare är inte tränade för att fatta bra beslut under dessa förhållanden.

      Det är möjligt att danskarna kan hitta en alldeles egen modell med en “hederskodex” som skall ersätta de regler som funkar i andra länder. Men jag tror man är en väldigt heterogen grupp där man inte kommer att enas som något som funkar för alla, från nybörjare som aldrig seglat solo till sådana som mig som ser det mer som en kappseglingsform än ett äventyr.

      Silverrudder har hittat sin unika mix, där kombinationen av enkelhet och banlängd gör den attraktiv, men där också Mortens marknadsföring ovh entusiasm är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn.

      Reply

  25. Göran/Xusidus/X-382
    Mar 20, 2015 @ 18:28

    Silverrodret 2014 blev 48 timmar långt, utan sömn, för min del. Ett intressant experiment för kroppen att vara vaken så länge men inget att rekommendera ur säkerhets synpunkt vid kustsegling/farledssegling. Dag-natt-dag gick över förväntan att hålla sig vaken men när mörkret föll andra natten så krävdes ständig sysselsättning för att vara en säker skeppare.

    Silverrodret är 130M och går i farvatten utan tung trafik. I stora bält har man gott om plats mellan farleden och Fyn. Sjealland runt är 250M och går i vatten betydligt mer trafikerat av handelsfartyg. Min slutsats är den samma som Peters att Sjealland runt är en segling som inte passar för ensamsegling.

    Reply

  26. Silverrudder | Trash talk - BLUR
    Sep 15, 2015 @ 17:20

    […] Jag har ju ett silverroder att försvara från förra året då jag var snabbaste enskrovsbåt runt Fyn. Med årets väderprognos, med massor av vind på fredagen, så lär någon slå mina 29:11:05. […]

    Reply

  27. 4 år med J/111 Blur³ - BLUR
    Mar 30, 2016 @ 15:20

    […] 2014 – det är tredje året det lossnar. Lite som ketchupeffekten. Först kommer inget, sedan inget, och sedan kommer allt på en gång. Vi spikade Faerderseilasen, vann klassen på Bohusracet och var första enskrovsbåt runt Fyn på Silverrudder. […]

    Reply

  28. Silverrudder med Fareast 31R Kuài - BLUR
    Oct 5, 2016 @ 08:40

    […] Men när jag läser Per Svanbergs racerapport så inser jag att jag så klart borde varit med. Jag känner så väl igen mig i Pers kämpande med en ny båt, och den grymma upplevelsen det var att segla Silverrudder för första gången (min rapport från 2014 här). […]

    Reply

  29. Lärdomar | Silverrudder - BLUR
    Jan 21, 2017 @ 21:00

    […] Min första, och största, aha-upplevelse var Silverrudder 2014 där jag lyckades vara snabbaste enskrovsbåt runt Fyn i väldigt varierade förhållanden. Hela storyn här. […]

    Reply

  30. Silverrudder 2020 | Fareast 31R Kuài - BLUR
    Sep 25, 2020 @ 21:00

    […] Svanberg who were fastest (keelboat) around the island in 37t 34m 17s. Conditions were similar to my race in 2014, but this time everyone struggled in Lilla […]

    Reply

  31. J/111 Blur³ 10 år - BLUR
    Apr 4, 2022 @ 07:20

    […] Silverrudder 2014. Första ordentliga soloracet. Och snabbaste enskrovsbåt runt fyn med bred marginal. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.