Silverrudder Challenge 2014
Silverrudder Challenge.
134 distans solo runt Fyn tillsammans med nästan 200 andra båtar. Världens största solorace offshore. För mig blev det 29 timmar av aktiv segling i väldigt blandade förhållanden.
Och en upplevelse utöver det vanliga.
Förberedelser
Jag brukar ju alltid vara noga med förberedelserna. Och den här gången kändes det ännu viktigare då jag ville vara utvilad och må bra inför start. Därför seglades båten ner i god tid, och jag var på plats med en dag tillgodo. Det enda som fanns kvar var att trä spinnskoten och ställa riggen för rätt vindstyrka.
Jag ville också insupa atmosfären, som ju är väldigt speciell vid shorthandedrace. Alla är så klart lite spända, men också väldigt sociala. Man fikar i varandras båtar, lånar ut verktyg och jämför väderprognoser.
Det var skönt att kunna koppla av och bara vara.
“The boat to follow” skrev jag på Facebook. Det fanns bra möjlighet att följa racet via tracking (man kan se reprisen här), och nu fick jag min egen lilla hejaklack som peppade mig hela racet. Fantastiskt.
Starten
Prognosen för morgonen såg bra ut, i alla fall tyckte jag det. Sol, lätta ostvindar 2-4 m/s och medström både i Svendborgsund och Lilla Bält. Jag var ute en timme före vår start för att titta på de tidigare starterna och pinga linjen. Det låter ju lite korkat att göra det i ett solorace, men för mig är det bra att följa samma rutin timman före start för att komma in i racet på rätt sätt.
Nu hjälper det inte alltid :-)
Jag hamnade för nära linjen och hade fullt sjå att segla ifrån den med bara storen… Jag ville starta på vänstersidan för att kunna få en snygg skärning på styrbord. Nu stod jag still åt fel håll när skottet small och så hann hela fältet iväg innan jag fick upp gennakern och kunde starta jakten.
Här var jag faktiskt förvånad över att jag inte blev mer förbannad… men jag hade sedan länge satt upp spelreglerna och det kanske funkade:
- Segla båten aktivt. J/111 är krävande att segla fort, men man blir belönad för sitt slit.
- Identifiera de kritiska transitionerna och fatta aktiva (och bra) beslut på de 3-4 ställen där det räknades.
- Lita på båtfarten. Segla konservativt och inte göra några flyers.
- Glömma misstagen direkt. Alla kommer att göra minst lika många.
- Vara i nuet. Om detta var en unik upplevelse så ville jag få med mig så mycket som möjligt av den hem med mig.
Strax före den trånga passagen under bron. Ser ganska snabbt ut? Stora gennakern på 157 m2, coden ligger redo att hissas och focken sitter kopplad men ej hissad. Jag ville avvakta fockvalet för att vara säker på vad som skulle komma under kvällen och natten. Foto: BådNyt/Silverudder Challenge.
Alla andra båtar drev i stort sett med strömmen, så jag kunde ganska enkelt tråckla mig igenom. Fick det på film nedan:
Här ser man hur trångt det var för att kunna gippa mellan grundflaken på respektive sida av leden. Så här i efterhand ser det ju bra ut, men just då var det ganska svettigt med ström, båtar, nav och spinntrim…
Jag hade lyckats ta mig runt nästan hela fältet under bron, men några båtar gick fort i den lätta vinden. Rakt förut C12 one off Garfield som var ett lite udda hemmabygge som gled iväg alldeles för lätt.
Det är ju så här man vill att det skall se ut bakåt?
I Danmark verkar det vara mycket långsmalt med breda spinnakers. Även några av de modernare designerna var uppsatta på samma sätt. Gick fort i bland, men sedan blev avstånden större. Den röda gennakern är en av J/109:orna.
Sydsidan Fyn
Det var en lättnad att komma ifrån kaoset i starten. Dricka mycket, äta något, städa ombord och kunna segla lite mer strategiskt. Det såg ju ut att bli en fantastisk dag på havet!
Fokus låg på att segla i tryck, och det verkade hela tiden ligga till höger närmare Fyn. Detta hade diskuterats innan racet, att det mycket väl kunde vara bättre nära lovartsland, så det kändes tryggt att hitta ett eget spår till höger om alla andra. Det var ju några båtar som skulle seglas om också.
Fortsatt bra tryck på höger och avståndet ökade bakåt. Nu började man kunna urskilja de båtar som jag visste var snabba. Framförallt IMX-40 Mandalay med William Friis-Møller från Elvstrøm Sails har ju grym ordning och rekordet runt Fyn i min klass. Han körde en spirad code och hade haft lite strul i början. Han höll också höger men var på behörigt avstånd.
Dessutom gick Wasa 38 Legolas mycket bra, och jag blev lite stressad. Men jag fick snart hjälp från mina fans på Facebook:
Per Holgersson: Vår gamla båt
En av de lättare 38:orna som byggdes.
Högre mast också.
Vad som hänt i DK under åren där vet jag inte.
Göran Frick: Den byggde Jag, Leffe och Åke efter vi sålt Wasa 410:n Ormgas. 38:an gick under arbetsnamnet Klotiris men fick namnet Fjäder då hon sjösattes.Skrov och Däck kevlar, motor placerad mitt i salong med rak axel. Annan kölprofil och djup (ingen kölficka utan bultad direkt i skrovet) tunnare och högre rigg som vi snickrade ihop, undrar om den fortfarande lever? längre bom om jag inte minns fel. Tom i akter och förskepp. Vi sågade upp sittbrunnen och byggde en bättre av delar från en Wasa 55 sittbrunn, med indragna winchar osv.. Vi seglade flera Skaw Race, Kieler Woche (där vi kom 2:a efter Knock on Wood), Fearder och GR så klart. många härliga minnen kommer tillbaka. snabb då och verkar hålla stilen ännu… Heja Fjäder (ursäkta Peter).
Hur sjukt är det här!? Jag är nyfiken på en båt och de som har byggt och ägt den följer mig under racet…
Här gick det upp för mig att folk faktiskt satt hemma och följde mig på tracking och Facebook. Nu var det inte bara för min egen skull jag seglade, utan även för de som följde mig. Mer press. Men kul!
Stämningen på topp efter första etapperna. Bra avstånd bakåt efter Dyø, där jag hade turen att alla följde i samma spår. Ett tag såg det bra ut att gå söder om Dyø, och någon Mini hade tjänat rejält på det… men helst av allt ville jag ju bara min klass skulle hålla ihop på rhumbline och nu hade jag hyfsad koll.
Men det skulle bli svårare.
Västsidan Fyn
Just rundingen av det sydvästra hörnet hade jag tidigt identifierat som en avgörande plats där det gällde att vara försiktig och inte göra fel.
Det låg många båtar precis vid udden, och jag ville komma väster om dem. Jag fick ett bra skift och kunde skära ut på en lätt babordsbog. Så långt var allt väl, men det såg väldigt lätt ut framför näsan. När jag var länst till vänster så gippade jag tillbaka till styrbord och passerade igenom den klunga som låg vid udden.
Nu blev jag lite villrådig. Vinden såg ut att fylla i inne vid land, precis som på sydsidan, men var det verkligen rätt att byta sida på det här sättet. Plötsligt dog vinden. Fan… nu ligger jag ju längst till höger. Jag borde ha seglat safe i mitten… Men alla hade det lika blekt. Jobbigt läge!!
Sedan såg man att vinden fyllde på för några båtar längre fram… de krängde åt styrbord och seglade med code eller plana spinnakers… Det visade sig vara en sydväst och den fyllde mycket riktigt i från land. Pust… det här var nervöst.
I efterhand ser det briljant ut – och det hade inte gått att göra bättre – men jag måste erkänna att det kunde slutat på ett helt annat sätt.
Att få ånga på norrut med tryck i coden kändes förlösande. Båtarna i backspegeln blev mindre och nya dök up framför fören. Det här var min chans att dryga ut avståndet lite.
Så här såg det ut stora delar av varvet. Den stora A2-gennakern, eller “whompern” som jag kallar den som åkte upp och ner på vanligt sätt, code 0 på rulle redo att rulla ut (när jag skall gippa så kan den antingen sitta uppe eller så släpper jag ner fallet) och den shorthandedfock som oftast bor på rulle. Nu började det närma sig beslut inför kvällen och natten, men rapporterna pekade fortsatt på lite mer vind… så det var nog rätt val.
Passerade ett antal Seascape 27 och 18. Kul att de fått ett sådant genomslag och att många väljer att traila till det här racet.
Fortsatt följa John norrut. Här var de snabbaste båtarna från klassen framför; X-99, Cheetah 30 och några till. Men vi saknade några Seascape 27, en J/80 och en mini? Fick av Micke på Cheetah 30 höra att 5-6 båtar smitit iväg och var “över horisonten”.
Efter att ha hunnit ifatt den llla klungan så var det återigen dags för en svår transition. Problemet var också att vi hade en grundbank som jag inte vågade snedda över. Flera av danskarna verkade veta nåt som inte gav visste och körde på. Sedan drog vi igång en efter en med den utlovade nordostvinden.
Bidevind norrut. Stabil vind och relativt lätt att hitta ett bra trim.
Framför i lovart hade jag Open 32 Black Maggy som startat en halvimme innan. Svår att hålla med kölen uppumpad i lovart. I lovart också Cheetah 30 som seglades bra. Annars började det bli glest med båtar nu.
Utan andra båtar runt omkring så blir det en helt annan segling. Nu handlade det om att segla båten fort på instrumenten och driva båten utan att direkt se resultatet. Jag tror att jag är ganska bra på det och jag kände mig trygg och märkligt avslappnad efter en dags hårt arbete.
Nu fick jag också chans att få någonting varmt att äta. Här har jag funderat mycket på hur man skall fylla på energi under ett sånt här race. Det viktigaste är att man inte skjuter på det, utan att dryck och mat finns lätt tillgängligt hela tiden. Ungefär så här såg det ut:
- Kontinuerligt intag av vatten och Vitargo Carboloader (sportdryck med mycket kolhydrater).
- Mackor, drickyogurt och olika typer av bars som “mellanmål”. Ger energi, håller magen igång och höjer humöret.
- Folieformar med pasta/ris & kyckling. Middag som värms i ugn.
- Frystorkad pastarätt (middag) och fruktkompott med kli (frukost) som kan göras även när det är kaos.
- Red Bull & kaffedrinkar på burk för att pigga upp när det känns trögt.
- Minimalt med choklad/godis (mest för att fira när det går bra).
Lilla Bält och nordsidan Fyn
Det var ju denna passage som jag oroat mig mest för innan racet. Helt i onödan.
För det blev en fantastisk segling. Solnedgång, 6-7 m/s och medström gjorde det enkelt. Jag hade sällskap (eller såg) Black Betty precis framför och två X-99:or som fightades med varandra strax bakom.
Jag försökte hålla mig i strömmen utan att segla för lång väg. Gick väl helt ok.
Vackert så det förslår. Foto: BådNyt/Silverudder Challenge.
På vägen ut från Lilla Bält försökte jag hålla mig i strömmen för att sedan komma ut i högerhörnet när strömmen skulle vända. Gick helt ok, även om jag var lite ouppmärksam på att jag kom för långt norrut på första slaget (lurades av den höga fina kursen).
Det sista lilla slaget norrut var för att kolla upp Black betty. Plötsligt vände de om och länsade tillbaka. Jag lyste på dem och allt såg ut att vara i ordning ombord. Märkligt hur mån man blir om konkurrenterna när man seglar solo… ganska skön känsla att vi tar hand om varandra.
Nu var det kolsvart och sjön var rejält jobbig. Men jag hittade ett bra läge för autopiloten där den höll oss på 92-94% av target speed vilket är extremt bra under dessa förhållanden. Jag försökte sova lite, men det blev bara ett par minuter. Laddade ner väder för att göra nya analyser och sedan låg jag i lovart och tittade på stjärnhimlen och njöt. Kanska skulle det straffa sig sedan, men nu ville jag njuta av stunden.
Approachen till Aebleø. Jag höll höger och slog på 3 meterskurvan för att undvika strömmen som nu hade vänt. Svårt att se andra båtar och många verkade slarva med lanternorna. Framförallt var det alldeles för svaga lampor och någon verkade ha valt vit runtlysande. Svagt att inte ha ordning på detta.
Vid rundning av Fyns Hoved för att segla söderut gjorde jag mitt största misstag. Här ligger ett grund på 1.8 m och på flera av mina kort såg det ut som jag var tvungen att gå nprr om. Flera av de mindre båtarna smet söder om, vilket jag inte vågade göra då. Nu i efterhand ser jag att det går… Surt.
Nu hade jag i alla fall halverat avståndet till de små i täten (inte så viktigt men bra för att hålla motivationen uppe). Bra koll också på IMX-40, som precis som jag trodde innan, var svåraste konkurrenten och innehavare av rekordet. Han var nu nästan 10 km eller 45 minuter efter. Och den här kryssen borde ha varit hans starkaste sträcka?
Stora Bält
Det känns alltid lika bra att runda ett hörn. Ett nytt kapitel. Nya möjligheter.
Nu hade vinden dojat till 3 m/s och vridit emot. Jag visste att jag nog var den sista båt som kom runt utan att behöva kryssa, så nu var ett bra tillfälle att skapa lite avstånd. Fram med code, vilket var lite meckigt i beckmörker. Men det gick bra. Full gas söderut i 1-1.5 knops motström.
Från början hade jag tänkt att gå in ett östligare spår, upp bakom Romsø och sedan runt på ostsidan innan jag drog mot bron. Detta hade antagligen gett mindre motström. Nu bar inte coden dit utan alla valde samma väg nära Fyn. Det positiva här var att alla bakom antagligen skulle välja samma väg och att jag nu hade koll bakåt.
Sedan vred det emot rejält och det blev bidevind mot den höga bron. På grund av masthöjden så var jag tvungen att ta den längre vägen, men båtarna som var på väg mot den lilla parkerade ändå. Kanske kunde jag ha tur med ett ostligare vägval?
Månen var uppe en liten stund, men sedan fyllde dimman på. Fuktigt och ruggigt och mycket lite vind.
Det är lite lustigt hur man ser på den här bron. Man tänker att det är lite som en portal – kommer jag bara dit fram så blir allt mycket bättre på andra sidan. När man väl gör det så visar det sig att det är precis lika illa där.
Nu började det bli jobbigt. Först strax norr om bron där jag låg helt still ett tag. Och sedan igen söder om bron. Jag var inte alls sugen på en ny omstart, men Mandalay gick från 10 km bakom till 2.
Så här i efterhand kan man trösta sig med att de små båtarna inne vid lågbron hade det ännu värre. Foto: BådNyt/Silverudder Challenge.
Slutsport
Som nån skrev på Facebook: “nu är det bara ett Tjörn Runt kvar”.
I gryningen tog vi oss söderut i lätta (eller obefintliga) vindar. Vindstråken varade typ i 20 minuter och varierade från TWA 50 till TWA 140. Hårt jobb att fånga alla puffar i dimman och jag tror jag bytte från Code till A2 6-7 gånger. Ganska jobbigt när man är själv…
Mycket undanvindssegel att packa. Var är mina gastar?
Approachen till Svendborg är ganska stökig. Först en läns och sedan en ganska knixig farled. Superlätt vind men medström. Nu var jag 100 meter före Andraž Mihelin i sin Seascape 27 med IMX-40 Mandalay nån distans bakom.
Andraž Mihelin är sloven, och en av grundarna av Seascape. Han har seglat Mini Transat två gånger och hade ett tag 24-timmarsrekordet för minis med 294 sjömil. Alltså inte vem som helst.
Jag hittade rätt i puffarna och avståndet ökade på den första biten in. Sedan parkerade jag och han kom ifatt igen. Så höll det på ett par gånger. Innan jag ställde till det för mig….
Kolla trasslet nere i högerhörnet.
Jag hade bestämt mig för att köra vår lite plattare A5-gennaker för att kunna skära rejält även om det blev brant. Denna sitter i en strumpa, vilket funkade bra ända tills jag rullade in strumpans lina i focken. Med bägga seglen halvvägs ute/inne/nere/uppe så blev det så klart parkering.
Andraž gled förbi och vi hejade glatt på varandra.
Ner med skiten och upp med A2 igen för att kunna glida i mål. Foto: BådNyt/Silverudder Challenge.
http://vimeo.com/106688826
Målsättningen var att segla safe och göra det bästa jag kunde. Med undantag av några små hickups så är jag otroligt nöjd. Att vinna klassen och vara snabbaste enskrovsbåt runt Fyn med nästan en timme är helt otroligt.
Kolla också in rapporterna från Banner 28 Azur och Cheetah 30.
Tack alla som peppade mig på Facebook. Att segla ensam med 100-tals supporters som kommer med glada tillrop är ju sjukt kul.
Tack också till GVA som stöttat min satsning helhjärtat. Tack också till North Sails, Henri-Lloyd, J/boats, Liros och många andra som ser till att jag har förutsättningar att göra bra ifrån mig.
Tom
Sep 24, 2014 @ 17:38
Kul läsning! Stort grattis! man blir bara lite orolig som gast där kaptenerna uppenbarligen gillar att segla själv… :-)
Seb
Sep 24, 2014 @ 19:19
Att läsa om George Mallory´s ödesdigra bestigning av Mount Everest år 1924 ger oss andra deltagare högre igenkänningsfaktor.
Efter 1630 på fredag eftermiddag var det kryss resterande 35 timmar. Efter 136 stagvändningar, enligt trackern, kan genoan kastas på soptippen. Efter ett pissprov konstaterar doktorn att njursmärtorna härleds av vätske och mineralbrist trots att 15 liter vatten konsumerades.
Och där står du och dricker champange?
:)
Per Svanberg
Sep 24, 2014 @ 20:38
Grym prestation!
Grymt presenterat!
Hatten av och stort grattis!
mvh
Per
Pelle Fälth
Sep 24, 2014 @ 20:47
Tack för ännu en inspirerande rapport, fantastiskt att du orkar hålla fokus så länge.
Bertil R
Sep 24, 2014 @ 21:46
Peter,
inspirerande läsning ! man kanske skulle prova på nästa år !
stort grattis till en kanoninsats
Viktor Viking
Sep 24, 2014 @ 21:53
Stort grattis Peter!
Har varit oerhört kul att följa dig genom hela detta äventyr de senaste veckorna. Segling på två känns dock inte lika äventyrligt längre… ;-)
Sam V
Sep 24, 2014 @ 22:05
Grymt seglat och inspirerande, grattis! Hur löste det sig med laddningen ombord?
Tomas Berg
Sep 25, 2014 @ 09:40
Fantastisk fin race-rapport Peter. Känns nästan som om man är med ombord.
Och grattis till resultatet! Starkt!
kalle
Sep 25, 2014 @ 14:24
Riktigt kul läsning och bra prestation. Funderar på att segla runt Fyn nästa sommar, men vet inte säkert om det räcker med fyra semesterveckor…. Frågan hamnar i ett annat perspektiv när man läser om din segling…
Nobbe
Sep 25, 2014 @ 16:11
Grymt! Men hur är det med flåset? ;-)
Dan
Sep 25, 2014 @ 19:08
Instämmer i raden av positiv feedback! När man läser om dina strapatser kan man för ett kort ögonblick drömma sig bort från alla jobbeproblem, disk, läxförhör, problem med värepannan och otaliga promenader med fruns räliga hund som mest skiter överallt och hårar ner.
Fler sådana rapporter tack :-)!
/Dan
Aage
Sep 25, 2014 @ 21:51
Härlig rapport och grymt resultat! Vem behöver gastar….
Pelle Pedersen
Sep 26, 2014 @ 08:05
Ja, vad ska vi “gastar” säga????
Först och främst ett jätte stort GRATTIS!!!!! Mycket inspirerande att vara med i din uppladdning!!
Sen då; är vi arbetslösa nu??
Nån som behöver en racecrew?? Åtta väldrillade killar. Vi saknar en rorsman (och båt)!!!
srsseglaren
Sep 26, 2014 @ 08:45
Kanske en lösning ?
http://www.blocket.se/stockholm/Bergstrom_Ridder_23_55721941.htm?ca=8&w=3
https://www.youtube.com/watch?v=vi22efy6D1M
Behöver ev. mer ballast,svängköl för solosegling ?
Hej hopp :-)
Mats Linden
Sep 26, 2014 @ 10:06
Vilken bragd Peter! Verkligen imponerande! Mycket bra PR för GVA :-)
A.Manskow
Sep 26, 2014 @ 11:13
Gratulerer !
Peter Gustafsson
Sep 26, 2014 @ 15:34
Tack alla!
Jag tror besättningen kan vara lugn. Det fina med segling är att det är positivt med “bland-missbruk”, där jag tror att jag blir en bättre och mer komplett seglare genom att blanda olika discipliner och båtar. Sedan kan det ju både vara bra och dåligt för fördäcken att jag vet hur det kontoret funkar…
Härnäst blir det bansegling med hela gänget i Köpenhamn 11-12 oktober innan ARC som navigatör på Baltic 56 Spirit V.
Pelle Pedersen
Sep 26, 2014 @ 16:15
Ja, vi är nog ganska lugna. Kan vara dock att skipper kan komma med lite “ticks” nu; äta vid konstiga tider, slänga i autopiloten vid gippar osv…
Erik Barkefors
Sep 26, 2014 @ 16:20
… och slänga sig på durken för att sova en stund under den lugna slören ;-)
Pelle Pedersen
Sep 26, 2014 @ 16:30
Ja, du ska se att han släpar fram den där vattentåliga saccosäcken…
Peter Gustafsson
Sep 26, 2014 @ 16:50
Erik Barkefors
Sep 26, 2014 @ 17:06
Måste säga att jag är liiiite avundsjuk!
Anders Hansson
Sep 30, 2014 @ 14:20
Härligt reportage! Kul med det hemliga vapnet (SSC-saccon)! :)
Ideala båten för solosegling? - BLUR
Jan 14, 2015 @ 20:40
[…] damp egentligen ner i min mailbox precis före Silverrudder, men då tänkte jag att man skulle skaffa sig lite erfarenhet av solosegling innan man gav sig i i […]
Peter Gustafsson
Jan 23, 2015 @ 07:11
Deltagarlistan är uppe. 185 anmälda så långt vilket är grymt imponerande för ett race som går 17-19 september.
http://silverrudder.com/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=216&lang=en
Skall jag segla igen?
Pelle Pedersen
Jan 23, 2015 @ 09:02
Kortare hemsegl (via Kiel) fr England…
Göran/Xusidus/X-382
Jan 23, 2015 @ 09:53
En gång ingen gång:)
Klart Du ska segla!
Niclas Holmberg
Jan 23, 2015 @ 11:38
Klart du ska!
Erik Barkefors
Jan 23, 2015 @ 11:48
Dina äventyr gör att vi “armchair adventurers” lär oss massor att ta med de gånger vi vågar oss ut i vågorna – så kör. Att vinna en gång kan bero på bra förberedelser men att placera sig två gånger förutsätter lite tur också – har du det? ;-)
Dan
Jan 23, 2015 @ 12:50
Tror knappast du kan låta bli :-)
Det kan kanske bli lite mer vind denna gången..
Dan
Jan 23, 2015 @ 19:53
Dum fråga men jag har ännu inte greppat de enkla reglerna…
Får man lasta på hur stora spinnare somhelst och maximera båten på alla möjliga sätt sålänge båtlängden håller sig inom klassen? Borde vara så ..
Niclas Holmberg
Jan 24, 2015 @ 00:17
Dan- redan förra året var det en del snack om regler och avsaknad av sådana i Silverrudder Challenge. Peter G spetsade till det lite: http://www.blur.se/2014/08/26/charging-silverrudder-challenge/
“Eftersom Silverrudder seglas efter sjövägsreglerna (och inte KSR) så är det ok att ha en router i land som talar om var man skall segla, driva alla wichar med hydraulik, paddla, stå i trapets, kasta winchhandtag på konkurrenterna och massa saker som man inte får på en normal kappsegling. Men alltså inte ladda batterierna med en dieselmotor.
PS. Större båtar får INTE köra separat generator heller – så det är väl egentligen motorljudet man vill förbjuda :-)”
Öppet för kreativitet?
//niclas
Dan
Jan 24, 2015 @ 10:44
Tack Niclas!
Följde diskussionen sporadiskt men såg exempelvis inte det inlägget du visade. Fast reglerna är extremt enkla blir det ändå svårt att förstå när man sätter sig in i att det är en tävling men att en Seascape 18 tävlar mot en Avanti på samma mätetal. Eller en Träfolka mot en Melges 24. Kan förstå diskussionen om laddningen..
Men konceptet är uppenbarligen lyckat, funderar själv på att ställa upp, inte för tävlingsmomentet men för hela grejen.
JIMMY
Jan 23, 2015 @ 21:38
Klart du ska köra igen, om inte annat så för att bättra på tiden… :)
Göran/Xusidus/X-382
Jan 23, 2015 @ 22:52
Håller med Dig Jimmy. 134M på 29 timmar ger en snittfart på 4,62 knop.
Visst borde det kunna gå lite fortare……:)
Peter Gustafsson
Mar 18, 2015 @ 20:29
Anmäld.
JIMMY
Mar 18, 2015 @ 20:38
Roligt!!! Kanske en rookie kan få be om lite tips då? :)
Peter Gustafsson
Mar 18, 2015 @ 20:51
Det beror på vilken båt du kommer med :-)
JIMMY
Mar 18, 2015 @ 21:15
Ha ha :) Då kommer jag med den som medger bra tips!
Göran/Xusidus/X-382
Mar 18, 2015 @ 21:32
Jättekul. Gäller bara att du får hem båten från England i tid.
SWE54
Mar 20, 2015 @ 17:34
Lycka till Peter!
Tänkte köra Sjaelland Runt Solo men nu när dom tvingar seglarna till regelbundna stopp så går tankarna så smått till Silverrodret. Kanske tar mig ner jag med.
//Micke
Peter Gustafsson
Mar 20, 2015 @ 18:03
Personligen tror jag inte Sjælland Rundt är en bra solotävling. Att ta för stora risker och vila för lite premieras alldeles för mycket, och de flesta seglare är inte tränade för att fatta bra beslut under dessa förhållanden.
Det är möjligt att danskarna kan hitta en alldeles egen modell med en “hederskodex” som skall ersätta de regler som funkar i andra länder. Men jag tror man är en väldigt heterogen grupp där man inte kommer att enas som något som funkar för alla, från nybörjare som aldrig seglat solo till sådana som mig som ser det mer som en kappseglingsform än ett äventyr.
Silverrudder har hittat sin unika mix, där kombinationen av enkelhet och banlängd gör den attraktiv, men där också Mortens marknadsföring ovh entusiasm är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn.
Göran/Xusidus/X-382
Mar 20, 2015 @ 18:28
Silverrodret 2014 blev 48 timmar långt, utan sömn, för min del. Ett intressant experiment för kroppen att vara vaken så länge men inget att rekommendera ur säkerhets synpunkt vid kustsegling/farledssegling. Dag-natt-dag gick över förväntan att hålla sig vaken men när mörkret föll andra natten så krävdes ständig sysselsättning för att vara en säker skeppare.
Silverrodret är 130M och går i farvatten utan tung trafik. I stora bält har man gott om plats mellan farleden och Fyn. Sjealland runt är 250M och går i vatten betydligt mer trafikerat av handelsfartyg. Min slutsats är den samma som Peters att Sjealland runt är en segling som inte passar för ensamsegling.
Silverrudder | Trash talk - BLUR
Sep 15, 2015 @ 17:20
[…] Jag har ju ett silverroder att försvara från förra året då jag var snabbaste enskrovsbåt runt Fyn. Med årets väderprognos, med massor av vind på fredagen, så lär någon slå mina 29:11:05. […]
4 år med J/111 Blur³ - BLUR
Mar 30, 2016 @ 15:20
[…] 2014 – det är tredje året det lossnar. Lite som ketchupeffekten. Först kommer inget, sedan inget, och sedan kommer allt på en gång. Vi spikade Faerderseilasen, vann klassen på Bohusracet och var första enskrovsbåt runt Fyn på Silverrudder. […]
Silverrudder med Fareast 31R Kuài - BLUR
Oct 5, 2016 @ 08:40
[…] Men när jag läser Per Svanbergs racerapport så inser jag att jag så klart borde varit med. Jag känner så väl igen mig i Pers kämpande med en ny båt, och den grymma upplevelsen det var att segla Silverrudder för första gången (min rapport från 2014 här). […]
Lärdomar | Silverrudder - BLUR
Jan 21, 2017 @ 21:00
[…] Min första, och största, aha-upplevelse var Silverrudder 2014 där jag lyckades vara snabbaste enskrovsbåt runt Fyn i väldigt varierade förhållanden. Hela storyn här. […]
Silverrudder 2020 | Fareast 31R Kuài - BLUR
Sep 25, 2020 @ 21:00
[…] Svanberg who were fastest (keelboat) around the island in 37t 34m 17s. Conditions were similar to my race in 2014, but this time everyone struggled in Lilla […]
J/111 Blur³ 10 år - BLUR
Apr 4, 2022 @ 07:20
[…] Silverrudder 2014. Första ordentliga soloracet. Och snabbaste enskrovsbåt runt fyn med bred marginal. […]