Skip to content

18 Comments

  1. Ollie Taylor
    Sep 27, 2020 @ 03:10

    Great report!! If you sail again next year, let me know and we can do a video together, like I did with Team Mercy Ships this year. I really loved the spirit of the event and would love to come back next year, when hopefully there will be wind!!!

    Reply

    • Per Svanberg
      Sep 27, 2020 @ 09:38

      Sure that sounds like fun! Both the video and the wind I mean ;)
      Lets stay in contact!
      best regards
      Per

      Reply

  2. Dan
    Sep 27, 2020 @ 21:33

    Grattis till vinsten! Riktigt intressant läsning dessutom. Det är riktigt givande att läsa din och Görans race rapporter! Har hört att era berättelser redan triggat fler att ge sig på ett Silverrudder.

    Var personligen mest fokuserad på miniklassen men var på plats (med bil) och smög rundor på torsdagskvällen och inspekterade alla båtar. Smög runt Kuai i mörkret och spanade, ville inte störa så jag höll mig på behörigt avstånd.

    Följde er på land genom koloni områden och på kostigar, bilen luktade ko skit även efter tvätt :-).

    Stämningen på Silverrudder är helt klart speciell och bara att gå och kolla på alla båtar var värt resan. Sitter och funderar på om man skall ge sig på en satsning nästa år. Logistiken är inte helt okomplicerad och vädret kan bli precis hursomhelst. Tål att tänka på…

    Grattis igen!/Dan

    Reply

    • Per Svanberg
      Sep 27, 2020 @ 22:34

      Tack Dan! Kul om vi kan locka dit fler! Det är definitivt en upplevelse som är värd att testa! De allra flesta kommer tillbaka år efter år trots att man ofta säger “aldrig mer” direkt efter målgång :)
      En del av tjusningen är ju att vädret kan bli lite vad som helst och ändå försöka klara av utmaningen! Nyckeln till framgång ligger i planeringen och den mentala inställningen tror jag!
      Nästa gång får du komma fram och snacka! Det är vara roligt!
      mvh
      Per

      Reply

  3. Göran-X-382-Xusidus
    Sep 28, 2020 @ 15:10

    Dan; Det skulle vara jättekul om du och andra seglare från Sverige kom med nästa år. Självklart ska man ha respekt en segling som denna men Fyn är en lättnavigerad sandö. Vi seglar långt ifrån handelsfartygsrutterna. Man har hela tiden nära till en småbåtshamn om man skulle behöva bryta. Hoppas vi ses nästa år!

    Reply

  4. Dan
    Sep 28, 2020 @ 16:54

    Hej Göran,

    Jag tänkte kontakta dig senare, vi har bara några NM mellan oss, jag har mina båtar på Råå. Med logistiken tänker jag mest på att det hela tar en del tid i anspråk och jag är i en period i livet där tid knappt finns. Och med att “vädret kan bli hursomhelst” handlar det mest om att jag tänkte segla med min Melges 24:a och inte Gråå (Dominant Race Special). Melgesen är kanske inte ideala solo båten var det någon som sa ;-) …skall bara bestämma mig för om jag skall ta smällen att meka bort entypsbiten eller ej.

    Med vänlig hälsning/Dan

    Reply

    • Per
      Sep 28, 2020 @ 17:28

      Det var någon annan som sa “den bästa shorthandedbåten är den man har”. Jag tror det ligger mycket i det. Kör bara! Det är två coola båtar du har! Båda skulle funka fint runt Fyn. Den ena lite mer så i lättvind kanske :)

      Reply

  5. Dan
    Sep 30, 2020 @ 10:23

    Så är det garanterat. Sedan får jag nog se till att bestämma mig för en båt i miniklassen. Det är väl en sak att vela mellan fock och genua men när man velar mellan 2 båtar blir det lite väl rörigt :-). Specialen fungerar till allt och de rekommendationer jag fått samt logiken säger att den skall behållas och Melgesen säljas. Men jag har en tendens att alltid välja det jobbiga alternativet så jag tror Specialen hamnar på blocket och Melgesen bestyckas för solosegling. Har ett 3.dje alternativ också bara för att komplicera det ännu mer men det vågar jag inte ens nämna :-)

    En fråga, Kuai har 1,2 ton kölvikt, huvudsakligen i en enorm buld på ca 2,1 meters djup. Båten väger 2,29 ton och har ca 59 m2 kryssyta. Upplever du båten som styv på kryss?

    Med vänlig hälsning/Dan

    Reply

    • Per Svanberg
      Sep 30, 2020 @ 18:02

      Nej! Jag börjar spilla kraft redan vid 10knops vind. Båten är designad för 6-7 gubbar på railen…

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 30, 2020 @ 21:52

        Där är den nog ganska lik Blur eller andra sportiga moderna båtar som är designade för att en full besättning skall sitta på kanten och hika max i 5-7 m/s. Solo måste man hantera detta på annat sätt.

        Skillnaden som kommer med storlek är att man orkar göra detta under 24 timmar om det behövs. I en Melges eller J/70 så är det mycket svårare att reva fock och stor och hantera så mycket kraft över tid utan att tappa sugen (eller blåsa upp på land).

        Reply

        • Per Svanberg
          Oct 1, 2020 @ 11:49

          …enig Peter, samtidigt som jag ändå vill nämna att det ju finns sportbåtar som är bra mycket vekare än min. En av anledningarna att jag köpte min båt var ju just den tunga bulben och höga formstabiliteten som ändå borgade för att jag skulle ha en sportslig chans att segla sorthanded trots att det är en sportbåt. Det är ju tydligt att jag har en sweetspot i lätta vindar men faktiskt också i hårda vindar när i princip alla lutar för mycket. Då är det guld värt med 1,2 ton där nere som håller emot.

          Reply

          • Dan
            Oct 1, 2020 @ 13:17

            Hej Per,

            Det var lite den poängen jag ville åt. Antog att du hade en tanke när du valde just den båten. Man kan räkna på segelyta kontra RM och säkert se att Kuai inte ligger så illa på det. Bra båtval!

        • Dan
          Oct 1, 2020 @ 13:23

          Blåsa upp på land är ingen omöjlighet vid solo segling med en Melges 24:a :-)

          En annan sak med små lätta båtar är att man själv är ca10 % av det båtvikten. När man lämnar kanten och skall flytta sin vikt blir det effekter man inte märker i en 4 tons båt där man utgör 2% av båtvikten. Att gå ner i lä och slå en 7:a kräver förberedelser och fokus :-)

          Reply

          • Per Svanberg
            Oct 2, 2020 @ 07:42

            Leif Jägerbrand gjorde ju en ganska omfattande analys innan han valde att köpa sin Figaro 3:
            https://www.figaro24.com/2020/05/15/why-figaro-3/
            Här ingår min båt men faller bort från Leifs lista pga att den inte är Cat A godkänd. Intressant läsning i övrigt som kanske kan ge lite inspiration!

  6. Pelle Pedersen
    Oct 5, 2020 @ 14:20

    Detta låter som en “görslarvsyltaavallkonkurenspåbohusracet”-båt/skeppare!!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 5, 2020 @ 18:15

      Han får passa på nu när det inte finns en J/111 på linjen :)

      Reply

      • Per Svanberg
        Oct 5, 2020 @ 18:22

        “När katten är borta…” :)

        Reply

  7. Per Svanberg
    Oct 25, 2020 @ 09:37

    Rolig liten film som fångar atmosfären kring årets Silverrudder på ett bra sätt. Underbar intervju med Bert på slutet 😂

    https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR1_1qsnSSOQ1DL36gP7kGGe2VM8VxlCIQ5fEOXYherQ_gWOpDEj2zW8ugU&feature=share&v=7DtjPuBzmJQ

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.