Offshoresegling i La Spezia
Jag är just nu i La Spezia på Italienska västkusten, bland annat för att träffa Marco Nannini. Han är kanske mest känd för att han relativt snabbt gick från att segla OSTAR 2009, via Route du Rhum 2010 till att segla Global Ocean Race i sin Class 40 2011/2012.
Nu driver han ett center i Fezzano, precis utanför La Spezia, där man fokuserar på offshoresegling i Class 40, Mini 6.50 och Class 9.50. Man kör kurser, coachar och ordnar race.
Man har köpt ett antal Mini 6.50 som man driver själva, den här kom i går från Frankrike, och totalt finns det 19 minis i bukten. Så klart blir det bra racing. Och många av de som går kurser verkar också köpa egna båtar som nu ligger i hamnen.
Hade jag haft en mini i Norra Europa så hade jag allvarligt funderat på att lägga den här från oktober till mars. Det är seglingsbart hela vintern och man skulle få chansen att segla mot likadana båtar och seglare på alla nivåer.
Enda haken är att man inte får traila Minis i Italien, men de erbjuder sig att hämta vid Italienska gränsen om man inte vågar köra själv…
“Mowgli” is the official name of the Class40 Akilaria RC1 that Marco Nannini has skippered over the years under various sponsors such as “Sungard”, “UniCredit” and “Eutourist”; he later jokingly named her “Financial Crisis” when times were harder! This Class40, built in 2007, has an enviable pedigree. It is the only Class 40 to have completed two round the world races: first, the 2008-2009 Global Ocean Race in which it came third, and then the same race in 2011-2012 where it came second. It has also participated in important races such as the Transat Jacque Vabre 2007, the Round Britain and Ireland 2010, and the Route du Rhum 2010. “Mowgli” is now fully equipped to off-shore sailing activities for eight guests. The large cockpit and inside space make the boat ideal for the development of these activities.
Det är nyttigt att få Marcos input kring Class 40, som ju är en möjlig väg om man skulle satsa hårdare på solosegling. Framförallt vill jag förstå vilka fysiska krav som ställs för att segla en modern båt riktigt fort.
Raketen
Feb 11, 2015 @ 12:46
Nice! :)
Har funderat på varför 9.50 inte fått större genomslag?
Den är kanske lite mer lagom för genomsnitts seglaren..?
Kan det bero på att man ligger för nära figaro i storlek och kostnad?
Eller så är 9.50 större än man tror. För att man som svensk har för
dålig koll…
40 är fräcka slädar!
Peter Gustafsson
Feb 12, 2015 @ 22:01
Det finns massor av coola båtar i den här storleken för den som bara vill ha en sportig båt. För att en klass skall lyfta så krävs det mycket mer: aktiva designers, ordning på klassen, en bra racekalender, marknadsföring…
Min teori är att man fastnade mitt emellan Figaro (som är otroligt tajt entyp) och Class 40 som faktiskt kan segla runt jorden om det krävs. Och eftersom man vände sig till amatörer som tyckte att Figaro var för svårt, så kanske det inte fanns så många som ville lägga €160.000 på en utvecklingsklass. Och de som fanns i målgruppen kunde lägga till lite till för en beggad Class 40.
Men det är en “lagom” båt på många sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=reNKSpHm7og
srsseglaren
Feb 12, 2015 @ 22:12
25.6 knop huj :-)
Lite höga utgångs priser down under eller så är det svensk valuta som inte duger:
http://www.livesaildie.com/crewless-sale/
Pelle Lindell
Feb 12, 2015 @ 22:12
Sen är det väl så,att den mesta (shorthanded)racingen för amatörer är respitsegling under IRC och då finns det bättre båtar för det somäven går att använda till annat. Hade jaghaft lite bättre budget hade en JPK1010 varit klart intressant
huey
Feb 18, 2015 @ 08:18
La Spezia unknown boat on feb 14 photo on facebook is one of a few classe 950 s in Italy and you will find on classe website. This one has full production moulds from cnc patterns and marketed Absolute Wind
huey
Feb 19, 2015 @ 09:50
Zia Franca is the boat name but unfortunately the classe 950 site seems to be suffer neglect and then hacked. Can we save it? Or is this the end !!! I might try a few of the designers and see how much interest they have had.What was the cause ; was it bad timing like some many designs before that disappeared to the lonely death !! Damn that GFC
Peter Gustafsson
Feb 19, 2015 @ 14:48
huey, the photos for reference below.
I think the Class 950 got stuck between the Figaro and the Class 40. Aimed at amateurs with a budget, it quickly became an expensive development class. Also I don’t know if class management and marketing was in plane to make it a viable alternative in any geography.
Pretty much the same happened in GP26 and GP33. Either you have the money to develop fast boats, and then you might as well go to Class 40 or HPR. Or you want fleets, and go to One Design.