Close
Skip to content

7 Comments

  1. Raketen
    Feb 11, 2015 @ 12:46

    Nice! :)
    Har funderat på varför 9.50 inte fått större genomslag?
    Den är kanske lite mer lagom för genomsnitts seglaren..?
    Kan det bero på att man ligger för nära figaro i storlek och kostnad?
    Eller så är 9.50 större än man tror. För att man som svensk har för
    dålig koll…
    40 är fräcka slädar!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 12, 2015 @ 22:01

      Det finns massor av coola båtar i den här storleken för den som bara vill ha en sportig båt. För att en klass skall lyfta så krävs det mycket mer: aktiva designers, ordning på klassen, en bra racekalender, marknadsföring…

      Min teori är att man fastnade mitt emellan Figaro (som är otroligt tajt entyp) och Class 40 som faktiskt kan segla runt jorden om det krävs. Och eftersom man vände sig till amatörer som tyckte att Figaro var för svårt, så kanske det inte fanns så många som ville lägga €160.000 på en utvecklingsklass. Och de som fanns i målgruppen kunde lägga till lite till för en beggad Class 40.

      Men det är en “lagom” båt på många sätt.

      http://www.youtube.com/watch?v=reNKSpHm7og

      Reply

  2. Pelle Lindell
    Feb 12, 2015 @ 22:12

    Sen är det väl så,att den mesta (shorthanded)racingen för amatörer är respitsegling under IRC och då finns det bättre båtar för det somäven går att använda till annat. Hade jaghaft lite bättre budget hade en JPK1010 varit klart intressant

    Reply

  3. huey
    Feb 18, 2015 @ 08:18

    La Spezia unknown boat on feb 14 photo on facebook is one of a few classe 950 s in Italy and you will find on classe website. This one has full production moulds from cnc patterns and marketed Absolute Wind

    Reply

  4. huey
    Feb 19, 2015 @ 09:50

    Zia Franca is the boat name but unfortunately the classe 950 site seems to be suffer neglect and then hacked. Can we save it? Or is this the end !!! I might try a few of the designers and see how much interest they have had.What was the cause ; was it bad timing like some many designs before that disappeared to the lonely death !! Damn that GFC

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 19, 2015 @ 14:48

    huey, the photos for reference below.

    I think the Class 950 got stuck between the Figaro and the Class 40. Aimed at amateurs with a budget, it quickly became an expensive development class. Also I don’t know if class management and marketing was in plane to make it a viable alternative in any geography.

    Pretty much the same happened in GP26 and GP33. Either you have the money to develop fast boats, and then you might as well go to Class 40 or HPR. Or you want fleets, and go to One Design.

    what2-1

    what-1

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.