GVA Marstrand Big Boat Race 2015
J/111 Dacapo och Farr 30 Topas. Två båtar vi hade många bra fighter med. Foton: Henrik Ljungqvist och undertecknad.
När man tittade ut från regattaexpeditionen klockan 07:00 på lördag morgon så såg det inget vidare ut. Under hela veckan hade regnovädret avlöst varandra, och det såg ut att bli en blåsig helg.
Skepparmöte på Havshotellet där vi också kör frukost för de som vill. I stället för att morgonen blir ett stressmoment så kan man softa med besättningen i lugn och ro och vara säker på att man inte missar något.
I år hade vi 81 båtar på startlinjen efter ett par sena avhopp. Det är nästan 700 seglare som var grymt laddade inför första racet. Den stora utmaningen för banläggarna var att vinden skulle öka och vrida ganska rejält strax efter 11.00, då första start var planerad. Och lilla klassen hann iväg innan skiftet kom, så de fick en ganska sned bana…
Men när det var dax för mellanklassen så var det mer vind och en lätt läfördel. Vi kom iväg bra med 5-6 båtar i lä, bland annat starka X-37 Hansen och ett par Farr 30. Vi kunde gå på gas, vilket behövdes i sjön, och kom fram en bit på båtarna i lä. När det motade slog vi över till babord tillsammans med Sinergia 40 Lurifax. Vi två var först på vänstern men J/111 Dacapo hade valt andra hörnet direkt efter start. Efter en bra kryss kunde vi runda precis i aktern på Lurifax med Dacapo några båtlängder bakom.
Undanvinden var mycket jämn mot Dacapo, och vi kunde runda upp bland massa Farr 30 som hade runnit ikapp på undanvinden. I 8 m/s så planar de men inte vi.
På kryssen upp så ökade vinden till runt 10 m/s med lite mer i byarna. Tidvis lite svårt med trimmet, där vi gick fort men saknade höjd mot Dacapo. Bra taktik och aktivt trim gjorde och att vi kunde dryga ut på andra halvan.
Många som testade gränserna när vinden fyllde i.
På undanvinden hade vi bytt till A3, och nu var det verkligen full gas. Långa perioder med 15 knop och en topp på 18. Nu hade Farr 30 svårt att hålla sig upprätta och vi kunde ta oss upp i ledning. I sista rundningen smet dock Topas förbi. Trea på korrigerat var vi nöjda med.
Maffigt med stora båtar på Marstrandsfjorden när den är som bäst. När det blåser 10 m/s så är fjorden svårslagen!
Inför race 2 hade vi nere storen och bytte en latta som gått av. Efter en snabb macka och dålig koncentration (vi var helt slut efter första racet) så ser vi att vår klass är i startsegvens. Vi hade missat att klasserna var i ofas och nu hann vi helt enkelt inte upp till linjen. Skit också. Passerar linjen långt efter vår start och hamnar nästan i vägen för stora klassen.
Vi seglar första kryssen på ren ilska. Bra speed och hårt arbete på undanvindarna. Vi passerar en del båtar och kommer till sist in på 13 plats, före flera bra båtar.
Nåväl, den skall väl ändå räknas bort?
Det var många nya båtar som skulle lära sig att ta båten runt banan i mycket vind och hög sjö. Teknova flög fram på undanvindarna, men hade det svårt uppför. B38 Match hade sönder massa saker men verkade också väldigt vek. de gav upp efter ett race och seglade runt Marstrandsön i stället.
Bra bryggparty och fest på såsen avrundade en bra dag på Marstrand. Den stora snackisen var så klart vädret på söndagen…
… och mycket riktigt så blåste det rejält på söndag morgon. Det lättade under dagen, men sjön fortsatte att vara hög. Tävlingsledningen var ute upprepade gånger, och många seglare gick runt ön för att titta. Men alla var överens om att det var “boat breaking conditions”. Jag gick runt och pratade med ägarna, och ingen var sugen på att ge sig ut. Segelmakarna däremot :-)
När det väl lättade ut, så var det tyvärr för sent för att köra några race. Synd, men det är väl så det är i segling.
Så vid 13.00, när racen sköts av, så körde vi en prisutdelning så att folk kunde få komma hemåt innan nästa frontpassage.
I lilla klassen så vann familjen Turesson i sin X-332. Ett bra klipp på första racet där man som minsta båt var föst i mål. Men även stabila i andra, där Lady Godiva spikade.
1 X-332 Xanda Dan Turesson 4.0
2 First 35 Sten Haeger 5.5
3 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 13.0
I mellanklassen var världsmästaren i Farr 30 ohotad. Stabil segling gjorde att man aldrig var hotad av de svenska båtarna. Eller av oss andra i klassen.
1 Farr 30 Topas Harald Bruening 2.0
2 Farr 30 Matrisen Robert Szabó 9.0
3 Farr 30 Cheyenne Anders Helmrich 9.0
…
8 J/111 Blur Peter Gustafsson 16.0
Imponerande av Vencom att dominera direkt i ny båt. Otrolig höjd och fart på kryssen. Vare sig förra årets vinnare, Landmark 43 White Shadow, eller någon annan kom nära.
1 Ker 39 Vencom Johan Gustafsson 2.0
2 First 40 Karukera Ola Sandell 5.0
3 HH42 Raa Glede Anne Grete Eidsvig 7.0
Ett specialpris som vi har fått av Lennart Jansson (J/97 Sailing for Jesus). ”Skagerrak Pokalen” eller Aljuca-pokalen från 1882 med namn som Barracuda 1956, Ticonderoga 1966, Saga, Ballad och Bumblebee. Nu går den till bästa J/boat. Det har ju varit pinsamt att ta hem den, men nu fick Jørgen G Heje och hans gäng på Dacapo återbörda pokalen till Norge där den en gång i tiden kommer ifrån.
Stort tack till alla som gör detta möjligt.
Hjuvik BK, Marstrand SS och Mattias Dahlström för att ni arrar på havet.
Lena, Anneli, Lasse och alla andra som ser till att vi får frukost, lunch och party. Edvin som vänder plattor på kajen.
Marstrands hamn, Havshotellet, Såsen, Villa Maritime och alla andra på Marstrand.
GVA för att ni satsar på vår sport. Liksom North Sails, Henri Lloyd, Vinn Group, Nikon, Rutgerson & Marstrand Yachts. Garmin och Adstream för att ni producerar media.
Och inte minst – alla sköna seglare som gör det värt besväret.
Vi ses igen 28-29 maj 2016!
Media
GVA Marstrand Big Boat Race har på rekordtid blitt seilernes favoritt i Skandinavia, av den enkle grunn at arrangøren gir seilerne det de vil ha. En attraktiv destinasjon, profesjonelt opplegg på land, bra seiling og party på kvelden. Regattaen har økt med 50% i året og på tredje året var det nesten 90 båter på plass i Marstrand – det står det respekt av! – See more at: http://www.kappseiling.no/#sthash.lMma4FQR.dpuf
Sailtosea – Marstrand Big Boat Race blåste bort: ”För hög sjö för att vara safe”
Pelle Pedersen
Jun 4, 2015 @ 12:56
Var tvungen att kolla korrtider fr R2 i M och L; vi (Blur) var inte snabbare än DAD m fl. Tror du tittade på fel lista Peter… Men vi var bara en minut efter Teknova trots att vi startade ca 4,5-5 min efter skottet. Hur stod det i NOR egentligen; hur långt efter fick man starta?
Peter Gustafsson
Jun 4, 2015 @ 21:01
Så klart. Jämförde fel race.
Sam V
Jun 4, 2015 @ 18:55
Fantastisk regatta! Det fanns en del ägare och besättningar som gärna hade seglat mer, men man får respektera att funktionärerna i sina små båtar hade svårt att hantera sjön på söndagen. Tack Peter och alla inblandade. Nästa år hoppas vi på sex seglingar. Minst.
Peter Gustafsson
Jun 5, 2015 @ 07:51
Sam, det är inte bara funktionärerna som har det svårt :-)
På lördagen blåste det aldrig över 11 m/s och sjön hade byggt någon timma. Facit då blev att 27% av båtarna inte går i mål i race två, två personer tas till sjukhus och vi ser massor av situationer som kunde innebära farliga kollisioner eller mastbrott. Jättekul segling, men on the edge för de flesta.
På söndagen blåste det stadigt 14 m/s med 18 i byarna. Det hade blåst nästan 20 under natten så sjön var kanske dubbelt så hög som på lördagen. En Farr 30 som skulle “känna på det” kom inte ens ut ur hamnen.
Om du hade varit tävlingsledare (med rejäla bojbåtar), hade du då kört igång vid 13:00 på söndagen och känt dig komfortabel med att fleeten skulle klara det utan allvarliga incidenter?
Anders Averdal
Jun 5, 2015 @ 09:40
Vi var ute med Teknova och det var först efter 14 som förhållandena började bli så att alla/de flesta hade kunnat vara med. Då hade man kanske kunnat klämma in en segling innan 15:00.
Tror inte att det var funktionärernas förmåga som satte gränsen.
Så helt klart ett riktigt beslut att inte köra mer, även om alla som hade tagit sig dit hade velat köra så många race som möjligt.
Eller som ägaren av den tyska Farr 30 sa med ett stort leende – Thats sailing!
Han lovade att komma tillbaka nästa år.
Sam V
Jun 5, 2015 @ 10:37
All respekt till seglingsledningens beslut. Skälet jag hörde från just SL var att det inte var hållbart för funktionärerna därute. På fm hade det varit ohållbart att segla, sedan pratade vi nog med olika ägare då det fanns andra som var villiga att segla efter lunch när vinden och sjön började lägga sig. Suget var stort hos några, medan andra hade redan packat ihop och dragit. Som skrivet, that’s sailing :-)
Dan Turesson
Jun 4, 2015 @ 20:14
Så kul! Fantastiskt upplägg nästan overkligt bra, en regatta med allt man önskar. Tack alla som bidrog, arrangörer såväl som deltagare. Nästa år räknar vi med sex seglingar, sol och varmt, längtar redan!
Anders Dahlsjö
Jun 5, 2015 @ 07:05
Grattis till segern! Bra och stabilt seglat.
Bertil R
Jun 5, 2015 @ 10:30
Grattis Dan,
kul å se att våra X-332:or hävdar sig väl i tuff konkurrens, ni gjorde allt rätt ( till skillnad från oss i race 1 )
hälsn X3M
Johan R
Jun 9, 2015 @ 19:30
Skulle vara kul att försöka komma ner från Stockholm nästa år och arbeta för en riktigt stor X-35 fleet. Med norska, danska och svenska västkust/Öresundsbåtar borde vi kunna skrapa ihop 7-8 båtar, minst.