Bohusracet nästan fullt
Lite nya saker i årets Bohusrace. Dels har Seascape gjort det till ett eget event med 8 Seascape 27 och egen supportorganisation på plats. Bland andra kommer designern, Sam Manard. Förutom Seascape har han bland annat ritat den framgångsrika Mach 40. Kul med franska rock stars i Uddevalla!
Nytt för i år är att man kör TracTrac för att hålla koll på alla båtar. Skall bli spännande att se hur det funkar.
Just nu 188 båtar på listan. Alltså bara 12 platser kvar innan man når maxantalet 200. Det ryktas att man kommer att göra viss överbokning, då det alltid finns ett visst bortfall.
Grymt synd att vi inte kan vara med i år då vi kör Sjælland Rundt. Men nästa år, då…
707 Nano, 1.068, David Christofferson Ulf Christofferson
Accent Oskar, 1.013, Hans Oskarsson Karl-Melker Oskarsson
Albin 79 Amber, 1.017, Rickard Lindstrand Levin Fabian Tillig
Albin Alpha Sälta, 1.081, Ulf Danielsson Magnus Andren
Albin Cumulus Patagonia, 1.098, Robin Johannesson Olof Zachrisson
Albin Express Red Rocket, 1.109, Felix Mossberg
Albin Nova Qetesh, 1.134, Björn Wärnberg Mats Sjöstrand
Alltiett 35 Jessica, 1.243, Sten Bergqvist Patrik Andersson
Aphrodite 101 Alice, 1.161, Lars Larsson Conny Andersson
Aprodite 29 Agnes, 0, Jonas Rolfsman Daniel Hjerpe
Arcona 340 Arwen, 1.277, Magnus Lundgren
Arcona 380 Blåvinge, 1.31, Sandro Grimpe Göran Wennberg
Arcona 400 Vitesse, 1.335, Staffan Lennmalm Roger Wallhult
Arcona 410 DAD Sprtswear, 0, Anders Nordström Jussi Santonen
Arietta MH Marie, 1.037, Johan Wickander Jenny Wickander
Banner 28 Mk 2 Madam Mim, 1.17, Rolf Sörvik
Banner 28 R Azur, 1.146, Michael Assarsson Agneta Persson
Banner 41 Sport Banne Mej, 1.32, Johan Bexell Nils Sellbom
Bavaria 32 Sofia, 1.113, Per-Erik Eriksson Susanne Eriksson
Bavaria 33 Farmor Brita, 1.079, Johan Classon Börje Classon
Bavaria 37 Crusier Stella, 1.202, Martin Paffrath Christian White
Bavaria 38 cr Polly, 1.173, Bengt Wernersson Petter Rönnborg
Bavaria 38 Cr SigBritt, 1.164, Ove Siggelin Britt-Marie Hinshalwood
Bavaria 38 match Move on, 1.31, Lars Sparrmark Mattias Gunnarsson
Bavaria 39 X-an, 1.19, Per Almqvist Jonas Lehtinen
Bavaria 40 Dreamer, 1.169, Kjell Siggelin Leif Siggelin
Bavaria 40 WhiteStar, 1.192, Fredrik Mattsson Anders Dahl
Bavaria 40 Cruiser NN, 0, Jan Roar Pedersen Morten Harlem
Bavaria 40 Vision Cinderella, 1.186, Sture Stensson Björn Olsson
Bavaria Match 35 Kaxi, 1.264, Karl Jönsson Göran Ek
Café 28 N.N, 1.164, Mattias Mellström Johanna Jorlin
CB33 Sicada, 1.164, Dan Nilsson Markko Kärkenen
CB66 racer NM, 1.167, Pär Bäck Christer Sörvik
Cheetah 30 Cheetah, 1.313, Mikael Vesala Ulf Brändström
Comet 41 Sport Awesome, 1.057, Lars Johannes Sørbo Jan Petter Gamborg
Comfort 30 Mountjoy, 1.093, Mathias Duell
Comfort 30 Sterna, 1.077, Torbjörn Sterner Carl Sterner
Comfort 32 Paloma Blanca, 1.116, Magnus Nilsson Anders Holmqvist
Comfortina 39 CR Zazu, 1.252, Fredrik Johansson Lars Edwall
Compis345 Shanty, 1.149, Per Sandberg Peter Bäcklund
Contrast 33 Sunstone, 1.167, Magnus Witting Per Algotsson
Contrast33 GRÅ, 1.139, Asko Malila Markus Santonen
CR 360 Amalia, 0, Lars-Erik Granqvist Jan Karlsson
Cumulus Turbulence, 1.058, Henrik Högman Fredrik Högman
Dehler 32 Daisy, 1.21, Björn Sihlbom Anders Gustavsson
Dehler 32 Lyra, 1.17, Patrik Pettersson Peter Schmidt
Dehler 32 Yasuragi, 1.179, Ulf Johansson Michael Heiland
Dehler 33 CR SWEA, 1.236, Henry Leuchovius Janet Gunnarsson
Dehler 34 Black Pearl, 1.135, Johan Holmqvist Peter Schelander
Dehler 34 Destiny, 1.123, Lennart Cedenkvist Lennart Eriksson
Dehler 34 SV Flow, 1.257, Peter Nohlin Henrik Mohnsen
Dehler 34 SV Trindy, 1.265, Jonas Kjellberg Urban Edvardsson
Dehler 35 Aurora, 1.259, Mats Andersson John Holmberg
Dehler 35 Destiny, 1.27, Johan Olsson Anders Skinnars
Dehler 35 Doris, 1.248, Thomas Johansson Anders Sivers
Dehler 35 cws Quintic, 1.197, Tomas Bengtson
Dehler 36 CWS Hairoun, 1.173, Sten-Åke Karlsson
Dehler 36sq Esquire, 1.271, Krister Ahlqvist Stefan Möller
Dehler 39SQ Catleya, 1.295, Dennis Olsson Olof Holmqvist
Dehler33 Angels Share, 1.225, Thomas Dahl
Diva 355 Divann, 1.198, Peter Bjelkengren Magnus Sjögren
Dominant 150 DONNA, 1.429, Hans-Olof Ohldin Niclas Ohldin
Dominant 78 Harmony, 1.028, Simon Jansson Mattias Nordin
Dominant 78 LunDo, 1.02, Jesper Lundvall Ragnar Davidsson
Dominant Race Capo die capi, 1.116, Rolf Böhn
Dufour 36 performance swetre, 1.316, Tord Björkqvist Ann-Kristin Svanberg
Dufour 40 Läcker, 1.321, Göran Carlsson Josef Jagersjö
Dynamic 35 Aladdin, 1.235, Magnus Lundberg Jonas Berntsson
Elan 31 Anna 3, 1.169, Simon Gunnarsson Håkan Davidsson
Elan 31 Miss Ellen, 1.088, klas dahte Lennart Åhsberg
Elan 333 Custhy, 1.21, Tomas Norlenius Gustav Norlenius
Elan 333 Hot Chocolate, 1.199, Tobias Dahlström Mattias Eriksson
Elan 350 Granuaile, 1.251, Sandra Hjertås Rune Hjertås
Elan 350 Snowbiz, 1.006, Peter Holm Morten Køpke
Elan 350 Vida, 1.25, Niclas Holmberg Göran Holmberg
Elan 410 alice, 1.373, Björn Gerstädt Adrian Gerstädt
Elan 410 Celeste, 1.287, Magnus Johansson Anders Steen
Elan Impression 384 Lymmelina, 1.19, Stefan Herold Iren Ericsson
Farr 30 Estelle, 1.316, Gunnar Olsson Lennart Hansson
Farr 30 Mrs Freckles, 1.291, Lena Boymo-Having Eivind Boymo-Malm
First 235 LAURA, 1.033, Håkan Dahlén Anders Klein
First 28 partial Caramia, 1.12, Ulf Karlsson Jends Karlsson
First 31.7 LR OURSY, 1.171, Hans Helgesson Robert Trolled
First 345 Slöfock, 1.162, svenne berensson Lars Sundin
First 35 Elusive, 1.26, Krister Gustafsson
First 35 Jolie, 1.291, Markus Svensson
First 35 Nausicaa, 1.274, Carl Turén
First 35 Rebellion, 1.26, Carl Fjällman Bernt Fjällman
First 36.7 cajo, 1.265, Lars-Gunnar Gydemo Jörgen Würtz
First 36.7 Rebel Yell, 1.262, Patric Wollmersson Tomas Berg
First 40 Godevenner, 1.391, Elling Rishoff
H 323 Geronimo, 1.119, Hans Axelsson Bo Axelsson
Hanse 320 LaRey, 1.128, Henrik Reyman Alejandro Gavela
Hanse 341 Olivia, 1.182, Sonny Bergman Emil Bergman
Hanse 342 Amazing Grey, 1.185, Magnus Alenhag Jonatan Alenhag
Hanse 342 ELSANTA, 1.189, Petter Almhagen Lars-Anders Helgesson
Hanse 370 THORA, 1.25, Håkan Thorsson Patrik Thorsson
Hansson 31 Frøkna, 1.191, Anne Heldal Arild Heldal
Hansson 31 Piano, 1.202, anders bergmark Fredrik af Ekström
HP1030 Horse Power, 1.277, Andreas Samuelsson Ewa Samuelsson
HP1030 Lava Gull, 1.296, Lars-Bertil Gustafsson Per Lindell
IMX 38 Sweet Jane, 1.29, Kai Abrahamsen Dag Øyvind Askheim
international 806 Solveig, 1.073, Emma Pakki Axel Apoy
IOD blackout, 1.085, urban ristorp ola sandahl
J/109 Jambo, 1.291, Torgeir Sten Askvig Geir Daleng
J/109 JJ Flash, 1.298, Geir Inge Juriks Frode Reppe Sørensen
J/109 Shadowfax, 1.3, Johan Forssman Jens Allroth
J/80 12.5 mWs, 1.193, Gustaf Magnander Thomas Petig
J/80 BoSkaparna, 1.176, Anders Östlund Anders Ejdefjord
J/80 JAKTIA, 1.161, Lars Bergkvist Axel Antas
J/80 Jottie, 1.172, Peter Sundström Olle Sundström
J/80 Tyra, 1.172, Claes Ödman Bo Johannisson
J/80 Vameom, 1.173, Jonny Petersson Peter Hyltén-Cavallius
Life 7.5 My Life, 1.208, Sverre GJULEM Vegard Gjulem
Life 7.5 ONE, 1.215, Peter Keerberg Anders Rosling
Luffe 37 Pink Lady, 124, Martin Tommysson Fredrik Åstrand
Luffe 40 MH Totte, 1.297, Martin Olofsson Ragnar Gune´r
Mani 32 Maniara, 1.218, Efva Willén Katrine Kierulf
Mani32 Maniana, 1.196, Joakim Hansson Magnus Olsson
Mannerberg 38 Pila, 1.331, Mattis Ekvall Helge Ekvall
Manzanita 1/4ton I boat, 1.049, Carl Stark Sven Johansson
Maxi 1050 Maxie, 1.212, Carl Peter Carlsson Kenny Bergqvist
Maxi 1050 Tiny, 1.201, Peter Dahl Peter Berg
Maxi 1300 Utopia, 1.32, PER CHRISTIAN KJØLBERG Pia Kjølberg
Maxi 999 Lovisa, 1.158, Inge Johnson Örjan Götmalm
Maxi Fenix Playgrounde, 1.064, Ulf Åhrman Thomas Andersson
Maxi Racer Argentum, 1.111, Roger Ohlsson
Maxi Racer eldvatten, 1.12, david selvert lars wolf
Maxi Racer Tingeling, 1.105, pelle åkerblom andreas åkerblom
Maxi Racer Vicki, 1.105, Kjell Andersson David Mikkelsen
mr6 CR Swea, 1.157, Lars Ove Swedenfeldt Mats Wilhelmsson
Najad 355 GATT, 1.207, Tore Vadman Anders Vadman
Najad 390 Cruis-Ann, 1.15, Håkan Andersson Lars-Gunnar Forsmark
NF Matilda, 1.071, Mats Andersson Anders Olsson
OE36 Crown+ Caprice, 1.126, Anders Lundh Niklas Strandberg
Omega 30 lova, 1.119, Hans Caspersson Fredrik Eliasson
Omega 30 Nessie, 1.107, Joakim Torstensson Johan Torstensson
Omega 34 Menina, 1.155, Christer Kläth Erik Wahlström
Omega 42 Isadora, 1.216, Matz Brown Agneta Pettersson
Omega 42 Svea, 1.227, Fredrik Flyrin Rikard Samuelsson
Pacer 27 Aplicator Group, 1.212, Lars Sjöström Bengt Rosengren
Pogo 30 Stutt-Tjukken, 0.9965, KRISTIAN FÆSTE Harald Fæste
Salona 33 Kaida, 1.226, Johan Wetterlundh Lars Gärdebäck
Salona 34 Just 4 Fun, 1.243, Christian Toverud Steinar Solli
Salona 35 Solitaire, 1.254, Pär Larsson Pär Ericson
Saphire 27 Serafina, 1.222, Michael Tobler Daniel Gut
Scampi Fanny, 1.07, Tommy Strandberg Bosse Bergqvist
Scanmar 345 Kajsa, 1.178, David Svedberg Christian Larsson
Scanner 391 Vilda, 1.231, Anders Berndtsson Peter Litzen
seascape 27 Awilda, 1.204, Erik Heneby
Seascape 27 Båtagent, 1.222, Anders Hultman Stellan Hansson
Seascape 27 FRIDA, 0, Ole Kristensen Per Cederberg
Seascape 27 Hammerscape, 1.24, Joachim Hammersland
Seascape 27 Hoppetosse, 0, Tit Plevnik
Seascape 27 Ida’s, 1.252, Tor Hove
Seascape 27 My, 0, Lasse Hansén Anders Hansson
Seascape 27 SeaYou, 1.244, Lars Petter Karlsen Vidar Moe
Senorita Helmsman Ängla, 1.114, Gunnar Wiberger Bengt Wiberger
Smaragd Gulan, 1.187, Marcus Wendin Anton Westbom
Smaragd hanna, 1.18, pb Brænne Oddbjørn Labråthen
Smaragd Smaragd, 1.181, Gunnar ödman Gustav Gabinus
Smaragd Speedy Gonzales, 1.18, Sebastian Wallman Alex Andersson
Späckhuggare Luffe, 1.04, Claes Edström Magnus Robertsson
Sun Fast 35 Sofia, 1.204, Sebastian Myrin Christopher Mörtsell
Wasa 360 RuterDam, 1.218, Jonas Caspersson Peter Ewerstrand
Wasa 370 igm Welding Robot Systems, 1.173, Peder Edholm Eric Segerlind
x 119 Carena, 1.274, Johan Edman Björn Södermark
X-302 Intermezzo, 1.149, Bo Callenberg Lars Martin Arendal
X-332 Enjoy, 1.225, Patrik Rohlin Peter Friman
X-332 Excess, 1.222, Mats Olander
X-332 Exita, 1.23, Svein Arild Nilsen
X-332 Skuggfaxe, 1.225, Martin Lundskog Björn Petersson
X-332 Trixie, 1.223, Pär Fagberg Gunnar Sedén
X-332 X3M, 1.227, Bertil Rohlén Göran Tennby
X-332 XANDA, 1.226, Dan Turesson Anders Öfverman
X-35 OD Stockholm Syndrome, 1.307, Nikolai Bakker Ida Trulsrud
x-362 Sport Rainbow, 1.266, Victor Pilups Peter Pilups
X-372 Marius X, 0, charles jobson Björn Lundgren
X-382 Chamsiin, 0, Peter Dahlsten
X-40 Gone Nutty, 1.325, Henrik Stjernberg Christer Thorsson
X-46 Rikitin, 1.416, mikael backstrom
X-99 Piano, 1.224, Hugo Norell Johan Leidi
X-99 Xenie, 1.224, Håkan Larsson Erik Larsson
X-99 Xil, 1.224, Martin Malmström Cecilia Ekerstig
Xp 33 Coquette IV, 1.263, Anders Kuikka Anders Kuikka
Xp 33 Norix, 1.27, Stephan Berntsson Märten Lundgren
Xp 38 BlueS, 1.3, Hans Johansson Henrik Hansson
XP 38 Snubbler, 1.315, Jan Svernhage Björn Svernhage
Jun 5, 2015 @ 13:27
Bohusracet 2015
Saknar en gast till Bohusracet. Har en X-332 som är anmäld. Kompisen hoppade av, söker någon som kan segla.
Ring Mats 0705767420
Jun 14, 2015 @ 22:11
Uppdaterad inbjudan. Mer om tracking och en ny rundning (spurtpris) i Ljungskile.
http://vikenagir.se/bohusrace/inbjudan
Jun 16, 2015 @ 11:45
Nya rundningen gäller att de flaggar för ordentligt – lätt att nån kör “som vanligt” och tar raka vägen ner mot Svanesund istället för djupt in i Ljungskileviken (fick leta en stund innan jag hittade Ljungsholmen på kortet).
Innebär även att banan förlängs med 2nM.
Beroende på vindstyrka och riktning blir det ju en stund extra på sjön :)
Spurtprisets utformning är jag däremot lite frågande inför.
Första båt i varje startgrupp innebär ju en stor fördel för “högSRS-båtarna” i respektive start.
Jun 16, 2015 @ 18:23
Ja, det blir svårt att vinna som långsammast båt i en startgrupp. Dessutom så känns det som att det kan bli trångt in mot rundningen då fältet fortfarande är ganska stort och det är många fågelskyddsområden på vägen in. Men dessa går kanske att segla mellan.
Kul med nya grepp dock, så länge det inte är en ny båt man vinner i spurtpriset så får man ta det som en extra krydda.
Jun 16, 2015 @ 21:45
Spurtpriset utanför Ljungskile tar hänsyn till SRS talet och fångas upp via trackingsystemet.
Full rättvisa även här!
Hoppas ni gillar att det händer nya saker o tas nya grepp runt PBR:)
Jun 17, 2015 @ 09:40
Nya saker är jättekul!
Men vi får hoppas på att det blåser… Lättvind och risken finns att man fastnar inne vid Lyckorna.
Kanske en alternativ “gate” ute i fjorden vid lättvind?
Men ni bör nog vara onödigt tydliga med informationen om detta. Det var en ren slump att jag såg Peters kommentar om nytt spurtpris. Att nämna det vid skepparmötet när alla är jättefokuserade på allt annat räcker nog inte…
Skulle ju vara jättesynd om några missar rundningen o seglar rakt ner i fjorden :(
Jun 17, 2015 @ 10:21
Bra tänk Hans!!
Jun 17, 2015 @ 15:02
Härligt att slita i 24h+ och sedan upptäcka att man seglat fel ?
(Undrar vad man tjänar på att skippa spurtpriset? *ironi*)
Jun 17, 2015 @ 09:47
Känns som en lite udda och konstig omväg…men jag kan ha fel, vi får väl se efter racet om det var en bra nyhet eller inte :-)
Jun 17, 2015 @ 09:51
oups, hade jag också missat! Tror inte det är många som i dagsläget vet att man ska runda en ny ö på väg ner! Göran o co behöver nog som tidigare sagt vara övertydliga med detta. Önskvärt vore att en infokanpanj med en skärmdump på sjökortsavsnittet på div bloggar och FB ?
Jun 17, 2015 @ 10:37
Mail till alla…?
Borde väl komma ut ett sista PBR-nytt. Men göm då inte informationen i det bifogade dokumentet utan kör infon bold och/eller underlined direkt i mailet.
Jun 17, 2015 @ 16:07
Eller så kollar man på den officiella anslagstavlan innan man går ut. Där bör seglingsledningen anslå ändringar i NoR och SI.
Där bör minst en i besättningen ha som vana att gå förbi innan man går ut.
Enkelt och varje enskild båts ansvar.
Jun 17, 2015 @ 16:27
Ja, nu är det ju bara en av massor av små ändringar och flyttade kommatecken som finns i NoR och SI. En bra uppfinning vore att “markera ändringar från tidigare år”, men så görs ju inte.
Det finns ju en anledning till att även proffsen seglar fel bana, drar genom fågelskyddsområden eller missar massa små saker :-)
Det är bra att vara extra tydlig kring stora och viktiga förändringar.
Jun 17, 2015 @ 17:30
Enkelt för vem? och varför inte göra det enklare för alla så långt det går. T ex genom att ange vad som är ändrat och vad som är viktigt, vad som är extra spännande eller ja, oväntat.
Jun 17, 2015 @ 19:56
Precis, det är ju ändringarna som anslås.
Jun 17, 2015 @ 20:32
Det är ju ingen ändring, utan en skrivning i de SI som delas ut. Alltså kommer ingen “ändring” att anslås. På samma sätt är NoR uppdaterad, och måste läsas noggrant.
Så klart är det alltid skepparens ansvar, men alla uppskattar tävlingsledare som anstränger sig lite extra för att alla skall förstå vad som händer.
“Kolla anslagstavlan”, “lär dig flaggorna” eller “läs redskapsreglerna” är säkert formellt rätt uppmaningar till seglarna. Men det visar inte på någon högre ambition :-)
Jun 18, 2015 @ 08:20
Det är ju alltid trevligt med ambition. Men skall man kommunicera på många ställen samtidigt är det oerhört viktigt att all info är identisk. Ju färre informationsvägar desto lättare för alla att hålla reda. Tycker jag.
Och är det inte en ändring utan det står i SI så är det väl inget konstigt alls. Det är väl självklart att man läser SI innan start. Kollar av alla klassiska grejer. Startrutin, ensväng/tvåsväng, obligatorisk flytväst, maxtider osv. Och framförallt banan. Skall man markera ändringar sedan förra året. De som seglade för två år sedan skall de få en egen färg?
Tipset är att alltid läsa NoR och SI. Inget är som det alltid varit. Varken på sjön eller på land.
Jun 18, 2015 @ 08:23
Du är inte skipper va :-)
“Ju färre informationsvägar desto lättare” funkar inte 2015. På Big Boat körde vi Notice Board (på land och på hemsidan), extra pedagogiskt skepparmöte, VHF på havet, dagliga SMS, dagliga emai, lite FaceBook och här på bloggen.
Ändå finns det de som anser att man inte fått all info.
Men jag vet att det slår det där lilla anslaget som sitter på en svårtillgänglig anslagstavla på ett klubbhus.
Jun 18, 2015 @ 08:55
Det är inte försent att flytta spurtpriset till Tjörnbron!!! Denna nya avstickaren in till Ljungskile är inte något som vi seglare efterfrågat. Det är en ogenomtänkt avstickare som kan komma att få för stor inverkan på slutresultatet och verkar vara ett önskemål från en sponsor. Hoppas att alla båtar får samma förhållanden just där och oavsett så har någon fått för mycket att säga till om. Vilken ny vik skall vi skickas in i 2016?
Jun 18, 2015 @ 11:19
Göran Bäckström
Sena ändringar brukar generellt inte vara speciellt genomtänkta och ställer oftast till mer problem än något positivt som det säkerligen var tänkt.
Med ovanstående sagt tycker jag det gäller denna ändring av bansträckningen i PBR!
Mina synpunkter är följande!
Spurtpriset kommer relativt tidigt i racet, dvs. då det fortfarande är många båtar samlade på fjorden,
och som då ”tvingas in” i en relativt trång passage mellan öar.
Beakta att det ofta är någon form av sydligt inslag på vinden, som då innebär kryss in till rundningen av Ljungsholmen. I både stark eller svag vind kan det vara svårt att i att komma igenom passagen och runt ön på ett säkert sätt, dessutom med två mans besättning.
Förutom det jag nämnt så ligger det också en musselodling ”i vägen”, och SSV om Oxholmen finns det många öar med fågelskyddsområden. Har ni verkligen tänkt på detta?
Banförändringen kommer också relativt sent och kan medföra att en del missar detta och seglar den ”vanliga vägen”, i synnerhet om man varit med förut.
Tycker dessutom inte att detta spurtpris direkt utvecklar PBR, vet inte ens om det har efterfrågats av deltagarna, men oavsett så anser jag att det är en ogenomtänkt banändring.
Förslag!
Vill man ändå ha ett ”spurtpris” vid Ljungskile kan man ju ta hjälp av ”trackingsystemet” och mäta tiden vid den röda pricken utanför ön Restenäse som ligger i farleden och därmed blir mycket mer säker för alla deltagarna. Finns även fler bra ställen i fjorden att mäta tiden på!
Ja, jag vet att det är skepparnas ansvar …….etc.!
Men tänk över bansträckningen en gång till, och det går alltid att ändra på det som inte varit!
Ps Har seglat PBR 4 ggr förut ds
Jun 18, 2015 @ 18:45
Tack för synpunkter o ert engagemang.
Vi hoppas på en fin segling.
Nyheterna utvärderar vi efteråt.
Jun 18, 2015 @ 19:12
Bohusracet – snart dags! Ska bli roligt, men säkert också tufft att segla med J80n i 172 Nm i sträck. Jag har en teknisk fråga – har precis stoppat i en ny logg och logg-givare i det gamla hålet för Silva-loggen. Köpte en NASA på SeaSea. Den passar exakt i hålet – men NASA skruvar man fast istället för Silvas bajonettfattning. Har sågat bort bajonettfattningen, så att jag kan skruva fast NASA-givaren. Samma gängor. Nasa har enbart en o-ting långt ner på cylindern – SIlva har två- Sedan har NASA en o-ring längst upp mot skruvcylindern. Det känns som om den övre inte är riktigt tight mot skruvcylindern. Tror ni att det kommer att vara tätt med enbart en o.ring? Har försökt att dränka det hela innifrån båten och det har inte kommit ut en enda vattendroppe på utsidan – men vattentryck i 16 knops planing är nog lite tuffare. Tacksam för era kloka synpunkter – som vanligt! Trevlig Midsommar!
Jun 18, 2015 @ 23:23
Blir vattentrycket högre för att det har fart?. Sedan blir farter upp mot 16 knop svårt med dom moderata vindarna som prognosen visar just nu:-). Spontant känns det som om att du inte behöver oroa dig för läckage så länge o-ringen är hel.
Jun 19, 2015 @ 10:11
Prova att hälla vatten över ditt ansikte långsamt från en hink som är nära ansiktet och be sedan en kompis spola med fullt tryck med en brandslang…
Kika på den här videon från ca 3 minuter in i filmen ;-)
https://hamnenplay.solidtango.com/video/flytvasttest-hos-brandkaren-555
Jun 19, 2015 @ 10:18
Eller prova att byta loggivare när båten gör 7 knop för motor jämfört när den ligger still i hamnen :-)
Jun 19, 2015 @ 11:03
Jo men då blir det ju en riktningsförändring på vattnet och när det blir ett hål. När givaren är på plats och o-ringen sitter några mm upp så utsätts ju inte o-ringen för någon förändring. Jag förstår också att jag får ont utav en brandslang men frågan är om o-ringen klarar den “Lilla” förändring som blir i genomföringen.
Jun 19, 2015 @ 11:34
Vore intressant och veta hur det är, blir det mer tryck i hålet när båten rör sig eller inte?
Jun 19, 2015 @ 11:51
Förslag rätt eller fel?
När vattnet passerar givarna blir trycket lägre genom vattnets rörelse jmf elvström självslänsar, högre fart lägre tryck ?
Dom flesta givarna sitter flänsmonterade dvs sticker ut ngt från skrovet, på framkanten av givaren blir trycket högt jmf högtryckstvättning av däcket ?
Några ambitiösa monterar givarna i flush dvs bygger upp laminat invändigt så att givarens fläns försänks hamnar då jämnt med skrovet ?
Jun 19, 2015 @ 13:32
Det statiska trycket förblir oförändrat medan det totala trycket (dynamiskt plus statiskt) ökar. Tänk er olika typer av pitot rör som sitter på flygplan.
Om vi kan anta att strömmar efter en plan vägg med en flushmonterat givare på så är det teoretiskt sätt ingen skillnad. Nu är ju skrovet inte plant och speciellt när det kommer vågor så blir ju hastigheten på vattnet relativt sätt rakt upp i givaren.
DVS trycket kommer bli högre när du seglar.
Jun 19, 2015 @ 08:55
Lasse, har du löst sjösättning när du kommer? Ring om du behöver hjälp.
0730-285242
Jun 20, 2015 @ 23:18
Jonny! Ringer dig imorgon!
Jun 22, 2015 @ 22:12
Jonny! Allt klart! I sjön i Uddevalla – upp i Kungshamn! Ska bli skoj att träffas på torsdag- ni kommer att få bra åka upp från Stenungsund!
Jun 22, 2015 @ 22:19
Starkt jobbat – konkurrenterna är skraja för er har jag hört ;-)
Jun 22, 2015 @ 22:37
Gött Lasse, jag hade lite på G på Smögen varvet men Kungshamn är lika bra.
Ja vi får se hur länge vi kan hänga på sötvattenracern….
Jun 23, 2015 @ 08:57
För de som inte surfat runt på PBRs hemsida och undrar var ni skall parkera båten på torsdag kväll:
http://vikenagir.se/bohusrace/wp-content/uploads/2015/06/Kartor-UWW-arenan.pdf
Jun 24, 2015 @ 10:06
Märks att Peter fokuserar på Fastnet, inget PBR trashtalk i år…
Jun 24, 2015 @ 10:27
Jag fick startlistorna i går 20:13 då jag satt mitt i Kalmarsund.
Du har en trashtalk under dagen :-)
Jun 24, 2015 @ 22:14
Bra så Peter
Såg det nu när vi kom fram till Uddevalla.