Skip to content

38 Comments

  1. Mats Olander
    Jun 5, 2015 @ 13:27

    Bohusracet 2015
    Saknar en gast till Bohusracet. Har en X-332 som är anmäld. Kompisen hoppade av, söker någon som kan segla.
    Ring Mats 0705767420

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2015 @ 22:11

    Uppdaterad inbjudan. Mer om tracking och en ny rundning (spurtpris) i Ljungskile.

    http://vikenagir.se/bohusrace/inbjudan

    Reply

  3. Hans Helgesson
    Jun 16, 2015 @ 11:45

    Nya rundningen gäller att de flaggar för ordentligt – lätt att nån kör “som vanligt” och tar raka vägen ner mot Svanesund istället för djupt in i Ljungskileviken (fick leta en stund innan jag hittade Ljungsholmen på kortet).
    Innebär även att banan förlängs med 2nM.
    Beroende på vindstyrka och riktning blir det ju en stund extra på sjön :)
    Spurtprisets utformning är jag däremot lite frågande inför.
    Första båt i varje startgrupp innebär ju en stor fördel för “högSRS-båtarna” i respektive start.

    Reply

    • Christopher
      Jun 16, 2015 @ 18:23

      Ja, det blir svårt att vinna som långsammast båt i en startgrupp. Dessutom så känns det som att det kan bli trångt in mot rundningen då fältet fortfarande är ganska stort och det är många fågelskyddsområden på vägen in. Men dessa går kanske att segla mellan.

      Kul med nya grepp dock, så länge det inte är en ny båt man vinner i spurtpriset så får man ta det som en extra krydda.

      Reply

  4. Göran Bäckström
    Jun 16, 2015 @ 21:45

    Spurtpriset utanför Ljungskile tar hänsyn till SRS talet och fångas upp via trackingsystemet.
    Full rättvisa även här!
    Hoppas ni gillar att det händer nya saker o tas nya grepp runt PBR:)

    Reply

  5. Hans Helgesson
    Jun 17, 2015 @ 09:40

    Nya saker är jättekul!
    Men vi får hoppas på att det blåser… Lättvind och risken finns att man fastnar inne vid Lyckorna.
    Kanske en alternativ “gate” ute i fjorden vid lättvind?
    Men ni bör nog vara onödigt tydliga med informationen om detta. Det var en ren slump att jag såg Peters kommentar om nytt spurtpris. Att nämna det vid skepparmötet när alla är jättefokuserade på allt annat räcker nog inte…
    Skulle ju vara jättesynd om några missar rundningen o seglar rakt ner i fjorden :(

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jun 17, 2015 @ 10:21

      Bra tänk Hans!!

      Reply

    • Carl Fjällman
      Jun 17, 2015 @ 15:02

      Härligt att slita i 24h+ och sedan upptäcka att man seglat fel ?
      (Undrar vad man tjänar på att skippa spurtpriset? *ironi*)

      Reply

  6. L-A
    Jun 17, 2015 @ 09:47

    Känns som en lite udda och konstig omväg…men jag kan ha fel, vi får väl se efter racet om det var en bra nyhet eller inte :-)

    Reply

  7. Mikael Vesala
    Jun 17, 2015 @ 09:51

    oups, hade jag också missat! Tror inte det är många som i dagsläget vet att man ska runda en ny ö på väg ner! Göran o co behöver nog som tidigare sagt vara övertydliga med detta. Önskvärt vore att en infokanpanj med en skärmdump på sjökortsavsnittet på div bloggar och FB ?

    Reply

    • Hans Helgesson
      Jun 17, 2015 @ 10:37

      Mail till alla…?
      Borde väl komma ut ett sista PBR-nytt. Men göm då inte informationen i det bifogade dokumentet utan kör infon bold och/eller underlined direkt i mailet.

      Reply

      • Anders
        Jun 17, 2015 @ 16:07

        Eller så kollar man på den officiella anslagstavlan innan man går ut. Där bör seglingsledningen anslå ändringar i NoR och SI.
        Där bör minst en i besättningen ha som vana att gå förbi innan man går ut.
        Enkelt och varje enskild båts ansvar.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 17, 2015 @ 16:27

          Ja, nu är det ju bara en av massor av små ändringar och flyttade kommatecken som finns i NoR och SI. En bra uppfinning vore att “markera ändringar från tidigare år”, men så görs ju inte.

          Det finns ju en anledning till att även proffsen seglar fel bana, drar genom fågelskyddsområden eller missar massa små saker :-)

          Det är bra att vara extra tydlig kring stora och viktiga förändringar.

          Reply

        • Z
          Jun 17, 2015 @ 17:30

          Enkelt för vem? och varför inte göra det enklare för alla så långt det går. T ex genom att ange vad som är ändrat och vad som är viktigt, vad som är extra spännande eller ja, oväntat.

          Reply

          • Anders
            Jun 17, 2015 @ 19:56

            Precis, det är ju ändringarna som anslås.

          • Peter Gustafsson
            Jun 17, 2015 @ 20:32

            Det är ju ingen ändring, utan en skrivning i de SI som delas ut. Alltså kommer ingen “ändring” att anslås. På samma sätt är NoR uppdaterad, och måste läsas noggrant.

            Så klart är det alltid skepparens ansvar, men alla uppskattar tävlingsledare som anstränger sig lite extra för att alla skall förstå vad som händer.

            “Kolla anslagstavlan”, “lär dig flaggorna” eller “läs redskapsreglerna” är säkert formellt rätt uppmaningar till seglarna. Men det visar inte på någon högre ambition :-)

  8. Anders
    Jun 18, 2015 @ 08:20

    Det är ju alltid trevligt med ambition. Men skall man kommunicera på många ställen samtidigt är det oerhört viktigt att all info är identisk. Ju färre informationsvägar desto lättare för alla att hålla reda. Tycker jag.

    Och är det inte en ändring utan det står i SI så är det väl inget konstigt alls. Det är väl självklart att man läser SI innan start. Kollar av alla klassiska grejer. Startrutin, ensväng/tvåsväng, obligatorisk flytväst, maxtider osv. Och framförallt banan. Skall man markera ändringar sedan förra året. De som seglade för två år sedan skall de få en egen färg?

    Tipset är att alltid läsa NoR och SI. Inget är som det alltid varit. Varken på sjön eller på land.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 18, 2015 @ 08:23

      Du är inte skipper va :-)

      “Ju färre informationsvägar desto lättare” funkar inte 2015. På Big Boat körde vi Notice Board (på land och på hemsidan), extra pedagogiskt skepparmöte, VHF på havet, dagliga SMS, dagliga emai, lite FaceBook och här på bloggen.

      Ändå finns det de som anser att man inte fått all info.

      Men jag vet att det slår det där lilla anslaget som sitter på en svårtillgänglig anslagstavla på ett klubbhus.

      Reply

  9. Bosse Bergqvist
    Jun 18, 2015 @ 08:55

    Det är inte försent att flytta spurtpriset till Tjörnbron!!! Denna nya avstickaren in till Ljungskile är inte något som vi seglare efterfrågat. Det är en ogenomtänkt avstickare som kan komma att få för stor inverkan på slutresultatet och verkar vara ett önskemål från en sponsor. Hoppas att alla båtar får samma förhållanden just där och oavsett så har någon fått för mycket att säga till om. Vilken ny vik skall vi skickas in i 2016?

    Reply

  10. Tore Vadman
    Jun 18, 2015 @ 11:19

    Göran Bäckström

    Sena ändringar brukar generellt inte vara speciellt genomtänkta och ställer oftast till mer problem än något positivt som det säkerligen var tänkt.
    Med ovanstående sagt tycker jag det gäller denna ändring av bansträckningen i PBR!
    Mina synpunkter är följande!
    Spurtpriset kommer relativt tidigt i racet, dvs. då det fortfarande är många båtar samlade på fjorden,
    och som då ”tvingas in” i en relativt trång passage mellan öar.
    Beakta att det ofta är någon form av sydligt inslag på vinden, som då innebär kryss in till rundningen av Ljungsholmen. I både stark eller svag vind kan det vara svårt att i att komma igenom passagen och runt ön på ett säkert sätt, dessutom med två mans besättning.

    Förutom det jag nämnt så ligger det också en musselodling ”i vägen”, och SSV om Oxholmen finns det många öar med fågelskyddsområden. Har ni verkligen tänkt på detta?
    Banförändringen kommer också relativt sent och kan medföra att en del missar detta och seglar den ”vanliga vägen”, i synnerhet om man varit med förut.
    Tycker dessutom inte att detta spurtpris direkt utvecklar PBR, vet inte ens om det har efterfrågats av deltagarna, men oavsett så anser jag att det är en ogenomtänkt banändring.

    Förslag!
    Vill man ändå ha ett ”spurtpris” vid Ljungskile kan man ju ta hjälp av ”trackingsystemet” och mäta tiden vid den röda pricken utanför ön Restenäse som ligger i farleden och därmed blir mycket mer säker för alla deltagarna. Finns även fler bra ställen i fjorden att mäta tiden på!

    Ja, jag vet att det är skepparnas ansvar …….etc.!
    Men tänk över bansträckningen en gång till, och det går alltid att ändra på det som inte varit!

    Ps Har seglat PBR 4 ggr förut ds

    Reply

  11. Göran Bäckström
    Jun 18, 2015 @ 18:45

    Tack för synpunkter o ert engagemang.
    Vi hoppas på en fin segling.
    Nyheterna utvärderar vi efteråt.

    Reply

  12. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Jun 18, 2015 @ 19:12

    Bohusracet – snart dags! Ska bli roligt, men säkert också tufft att segla med J80n i 172 Nm i sträck. Jag har en teknisk fråga – har precis stoppat i en ny logg och logg-givare i det gamla hålet för Silva-loggen. Köpte en NASA på SeaSea. Den passar exakt i hålet – men NASA skruvar man fast istället för Silvas bajonettfattning. Har sågat bort bajonettfattningen, så att jag kan skruva fast NASA-givaren. Samma gängor. Nasa har enbart en o-ting långt ner på cylindern – SIlva har två- Sedan har NASA en o-ring längst upp mot skruvcylindern. Det känns som om den övre inte är riktigt tight mot skruvcylindern. Tror ni att det kommer att vara tätt med enbart en o.ring? Har försökt att dränka det hela innifrån båten och det har inte kommit ut en enda vattendroppe på utsidan – men vattentryck i 16 knops planing är nog lite tuffare. Tacksam för era kloka synpunkter – som vanligt! Trevlig Midsommar!

    Reply

  13. Jonny Petersson
    Jun 18, 2015 @ 23:23

    Blir vattentrycket högre för att det har fart?. Sedan blir farter upp mot 16 knop svårt med dom moderata vindarna som prognosen visar just nu:-). Spontant känns det som om att du inte behöver oroa dig för läckage så länge o-ringen är hel.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jun 19, 2015 @ 10:11

      Prova att hälla vatten över ditt ansikte långsamt från en hink som är nära ansiktet och be sedan en kompis spola med fullt tryck med en brandslang…
      Kika på den här videon från ca 3 minuter in i filmen ;-)
      https://hamnenplay.solidtango.com/video/flytvasttest-hos-brandkaren-555

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 19, 2015 @ 10:18

      Eller prova att byta loggivare när båten gör 7 knop för motor jämfört när den ligger still i hamnen :-)

      Reply

      • Jonny Petersson
        Jun 19, 2015 @ 11:03

        Jo men då blir det ju en riktningsförändring på vattnet och när det blir ett hål. När givaren är på plats och o-ringen sitter några mm upp så utsätts ju inte o-ringen för någon förändring. Jag förstår också att jag får ont utav en brandslang men frågan är om o-ringen klarar den “Lilla” förändring som blir i genomföringen.

        Reply

      • Hannu
        Jun 19, 2015 @ 11:34

        Vore intressant och veta hur det är, blir det mer tryck i hålet när båten rör sig eller inte?

        Reply

      • srsseglaren
        Jun 19, 2015 @ 11:51

        Förslag rätt eller fel?
        När vattnet passerar givarna blir trycket lägre genom vattnets rörelse jmf elvström självslänsar, högre fart lägre tryck ?
        Dom flesta givarna sitter flänsmonterade dvs sticker ut ngt från skrovet, på framkanten av givaren blir trycket högt jmf högtryckstvättning av däcket ?
        Några ambitiösa monterar givarna i flush dvs bygger upp laminat invändigt så att givarens fläns försänks hamnar då jämnt med skrovet ?

        Reply

      • Jakob
        Jun 19, 2015 @ 13:32

        Det statiska trycket förblir oförändrat medan det totala trycket (dynamiskt plus statiskt) ökar. Tänk er olika typer av pitot rör som sitter på flygplan.

        Om vi kan anta att strömmar efter en plan vägg med en flushmonterat givare på så är det teoretiskt sätt ingen skillnad. Nu är ju skrovet inte plant och speciellt när det kommer vågor så blir ju hastigheten på vattnet relativt sätt rakt upp i givaren.

        DVS trycket kommer bli högre när du seglar.

        Reply

  14. Jonny Petersson
    Jun 19, 2015 @ 08:55

    Lasse, har du löst sjösättning när du kommer? Ring om du behöver hjälp.
    0730-285242

    Reply

  15. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Jun 20, 2015 @ 23:18

    Jonny! Ringer dig imorgon!

    Reply

  16. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Jun 22, 2015 @ 22:12

    Jonny! Allt klart! I sjön i Uddevalla – upp i Kungshamn! Ska bli skoj att träffas på torsdag- ni kommer att få bra åka upp från Stenungsund!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jun 22, 2015 @ 22:19

      Starkt jobbat – konkurrenterna är skraja för er har jag hört ;-)

      Reply

  17. Jonny Petersson
    Jun 22, 2015 @ 22:37

    Gött Lasse, jag hade lite på G på Smögen varvet men Kungshamn är lika bra.

    Ja vi får se hur länge vi kan hänga på sötvattenracern….

    Reply

  18. Hans Helgesson
    Jun 23, 2015 @ 08:57

    För de som inte surfat runt på PBRs hemsida och undrar var ni skall parkera båten på torsdag kväll:
    http://vikenagir.se/bohusrace/wp-content/uploads/2015/06/Kartor-UWW-arenan.pdf

    Reply

  19. Hans Helgesson
    Jun 24, 2015 @ 10:06

    Märks att Peter fokuserar på Fastnet, inget PBR trashtalk i år…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 24, 2015 @ 10:27

      Jag fick startlistorna i går 20:13 då jag satt mitt i Kalmarsund.
      Du har en trashtalk under dagen :-)

      Reply

  20. Hans Helgesson
    Jun 24, 2015 @ 22:14

    Bra så Peter
    Såg det nu när vi kom fram till Uddevalla.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.