Related Posts
Silverrudder 2020 | Fareast 31R Kuài
Another fantastic race report from Silverrudder. This time from Per Svanberg who were fastest (keelboat) around the island in 37t 34m 17s. Conditions were similar to my race in 2014, but this time everyone struggled in Lilla Baelt. Photo: Rolf Engels. Congrats and well done 🏆 Background I have been asked to summarize my experience and […]
Silverrudder 2020 | X-382 Xusidus
När man inte seglar själv, får man roa sig med andras rapporter. Årets Silverrudder var ju en långsam historia, där många fastnade i Lilla Bält, men där två svenska båtar var snabbast i respektive klass. Per Svanberg var inte helt oväntat snabbast runt i sin klass “medium” i sin Fareast 31R, men i år var […]
Silverrudder fullt?
Eller nästan i alla fall. 400 båtar (av 450) på listan efter 25 minuter… Följande Svenska båtar är med: Rolf Engels Alerion Express 38 Tyrik Keelboats Large SWE 1 Christer Malmros Arcona 400 MONIQUE Keelboats Large SWE 131 Joachim Hammerö Comfort 26 Minelva Keelboats Small S 109 Lars Rosenqvist Comfortina 32 Lis af Domsten Keelboats […]
4 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Sebastian
Oct 8, 2015 @ 14:49
Blir glad år att man behåller amatörvinkeln och väljer bort kappseglingsmomentet på reportaget men blir samtidigt lite spänd över hur man väljer att driva denna segling framöver. Den måste nämligen förändras åt endera håll. Så här långt har man bevisligen attraherat både kappseglare och eskaderseglare. Vi har nu läst om deltagare som önskar ett respitsystem och vi har samtidigt analyserat oss fram till att det är andra faktorer som har drivit upp deltagandet till 330-båtar. Men där finns ett vägskäl de kommande åren eftersom det blir svårare att slå banrekorden och erhålla ett Silverroder. Det finns ett betydande antal skeppare som ser det idrottsliga i själva tävlandet och inte till bedriften att ta sig runt en ö ensam. Jag antar att det är dessa skeppare, med normala båtar, och inte vi som redan har förutsättningar att vinna med nuvarande regler, som efterfrågar ett respitsystem. Så länge det är vi, med chans att vinna, som klappar de andra på axeln och berömmer deltagarantalet, kan vi inte heller bedöma hur många som delar vår uppfattning om att kappseglingsmomentet saknar betydelse. Hur många ställer upp mer än en gång om man inte har chans att vinna? Hoppas att det är en stor majoritet, för att då fortsätter succén.
Göran/Xusidus/X-382
Oct 11, 2015 @ 16:15
Nedräkningen har redan börjat på hemsidan till starten den 23/9 2016. Nästa år kommer 440 båtar att få deltaga. Formatet verkar vara detsamma.
gurra
Oct 10, 2015 @ 09:31
kan någon översätta vad Jens Q säger i filmen ?
Pelle Lindell
Oct 10, 2015 @ 20:33
Jag är inte jättebra på danska men han snackar om vilka passager som är avgörande (Svendborg sund och lilla bält) och sen att erfarenhet är en fördel och har man gjort racet några gånger lär man sig…:-)