Runda Lyr på Tjörn Runt
Det är alltid kul med nya idéer. Vad sägs om den här från navigatören på årets segrare Al Capone.
Det var länge sedan man var innanför Lyr…
Hej Peter,
Vill bolla en tanke jag fick i helgen när jag och Anna cruisade in Faurbyn från Ängeviken till Höviksnäs. Pga ett lunchstopp på Nösunds Värdshus tog vi vägen runt Lyr på väg in i Stigfjorden.
En del av kritiken efter 2015 år TR bestod ju i riskerna när stora och lilla klassen trängdes vid kraftledningen vid Stigfjordens mynning. Ett sätt att komma tillrätta med detta skulle kunna vara att låta stora klassen gå norr om Lyr och möta lilla öster om Kälkerön där det är gott om plats?
Fördelar:
*) Bra separation av lilla/stora klassen då lilla hamnar i Kyrkesund och stora utanför Härön. Man seglar i princip parallella race från Rönnäng till Kälkerön.
*) Längre tid på havet för stora klassen.
*) En ny twist på seglingen -> snack, publicitet.
*) Navutmaning! (skojade bara, det är ganska ospännande runt Lyr :-))Nackdelar:
*) Lite följa-John-stuk väst/norr om Lyr
*) Ännu svårare för publiken att hitta bra ställen att följa båtarna på stora banan.
*) Konflikt med linfärjan till Lyr. Här krävs nog en diskussion med vägverket eftersom färjan är av samma typ som i Hamburgsund (lyfter vajern över ytan), inte som i Marstrand där man kan gå tätt inpå.Vad tror du?
Poll på Blur?Med vänliga hälsningar
Niklas Strandberg
Anders
Oct 8, 2015 @ 11:08
I princip tycker jag att Tjörn Runt skall seglas på Riddarfjärden. Varje gång vi försvinner utom synhåll för potentiella åskådare så har vi på sikt minskat intresset för sporten.
F424
Oct 12, 2015 @ 22:01
Det var ju inte så illa med bara 11% negativt inställda :-)
Skall bli intressant att se om STSS gör något med detta.
Anders
Oct 13, 2015 @ 08:50
Eller snarare 71% positiva, ganska rejäl majoritet.
Jag gillar idén då man egentligen inte missar några publikplatser utan snarare tillför några. (Nösund, färjeläget)
Linfärjan går säkert att hantera, så väldigt många båtar är det inte frågan om och framförallt de kommer inte samtidigt. Bara färjans personal kan tänka sig att vara lite smidiga med avgångarna.
Men jag tycker fortfarande det är tråkigt att de stora båtarna inte går via Klädesholmen och Kyrkesund. Det är liksom det som är grejen med Tjörn Runt, att nära och kära tar med sig picknickkorgen och väntar på att man seglar förbi. Nu har de endast starten att titta på. Men med Nicklas förslag kan de ta en tur till Svanesund eller färjan till Lyr och se oss där.
Pelle Pedersen
Oct 13, 2015 @ 11:15
Är med på argumenten (både + och -), för mig vinner dock minussidan…
Seglingsmässigt tillför den inget, mest följajohn.
Är dock för ideén att förlänga racet, åtminstone för de större båtarna. Här kommer dock konflikten med att alla inte är på samma bana… Tricky Tricky!
F424
Oct 13, 2015 @ 13:15
Nu var ju inte den primära poängen att tillföra något seglingsmässigt utan att bli av med ett av många upplevt säkerhetsproblem ;-)
Pelle Pedersen
Oct 13, 2015 @ 13:28
Helt rätt F424! Hur man än vänder på detta så finns det för och nackdelar!!! :)
Peter Gustafsson
Oct 13, 2015 @ 11:18
Dags att ta upp den gamla idén att runda Marstrandsön? Det är ju bara en färja där också…
Det hade ju varit publikfriande :-)
Z
Oct 13, 2015 @ 13:48
varför inte köra tjörn runt-tävlingar helgens två dagar?
Sture Smith
Oct 29, 2015 @ 18:23
En klart kreativ ide´.
Dock var årets TR lite udda med ordentlig följa John från start ända till insegling Stigfjorden pga vindriktningen. Vi låg med minst 15 båtar intill varandra hela tiden som tog vinden för varandra.
Vid “nomalvinden” sv/v/nv blir banan troligen mkt bättre och mer utslagsgivande och att kanske stora och lilla banan inte kommer in i Stigfjorden samtidigt.
Det senare var i år en klar riskfaktor då det inte är frågan om det kommer hända ngt allvarlig incident utan bara när. Att blanda 45 fotare med stortriss kryssande i frisk vind utan ngt vatten är inget annat än vansinnigt. Tänk om det hade blåst ordentligt.
Jonas F
Oct 29, 2015 @ 20:20
Ärligt talat tycker jag att den idén (att segla runt Lyr) är nästan lika dålig som nån tidigare idé att försöka segla genom Skåpesund. Vinden…
Joakim
Nov 7, 2015 @ 08:43
Vi är nog rätt många med båtar runt 35 fot som hellre seglar den långa banan trots att båtarna har för lågt srs. Hur vore det om stss lät oss välja att gå långa banan? Det skulle bli mycket trevligare segling tycker jag.
Korta banan är kul och klassisk men när man nu erbjuder en utomskärsbana tror jag många skulle gilla att få segla den.
Jag tycker att det blir lite för mycket stock car racing i Kyrkesund om man hamnar med fel gäng där. Jag tycker att det är lite otrevligt att dra djävulshålet med familjebåten och i Flatholmssundet kan det också vara tight med stökig vind. Och ja, jag vet att man inte måste gå där men den enda gången jag varit med om att inte gå den vägen tappade vi massor och varje år ser man hur de som går ut tappar.
Kyrkesund är ju kul att gå genom publikmässigt men seglingsmässigt är det en rätt trist sträcka upp förbi Ängeviken.
Erbjuder man möjligheten kan nog fler bli sugna på att vara med. Tycker man att det är kasst seglar man naturligtvis klassiska banan.
André
Nov 7, 2015 @ 11:26
Varför gör man inte om det där racet till ett rally där alla kör med maskin ordnat i ett led efter varandra via en snitslad bana runt tjörn och genom Kyrkesund? Säkert, enkelt och publikvänligt… ;)
Ps.
Tyckte idén om Lyr var intressant…
Joakim
Nov 7, 2015 @ 13:49
Det var ju konstruktivt Andre.
Det är ju rätt många som väljer att inte segla Tjörn runt och jag är helt säker på att Stss vill få med fler båtar, de har ju redan testat att byta håll och de kör två olika banor. Jag är helt säker på att fler än jag skulle gilla att få möjligheten att välja långa banan som ju redan finns så det enda det innebär är att funktionärerna på målfartyget får vara på sjön lite längre.
Små snabba båtar får ju redan möjligheten att gå korta banan och då kan väl stora långsamma få det omvända erbjudandet.
Sen vet jag att det går utmärkt att segla kortaste vägen på klassiska banan med stora båtar, jag har gjort det själv men då fanns ingen alternativ bana endast alternativt vägval.
André
Nov 8, 2015 @ 00:22
Själv så har jag bara seglat den gamla banan och då alltid den “kortaste vägen”. Och har gjort det utan att förstöra båten och ändå göra ett bra resultat. Anser lite att Tjörn Runt handlar om valet mellan att förbereda sig väl om man vill placera sig eller att segla på säkehet om man bara önskar ett deltagande utan förberedelser. Föredrar en bana med vägval framför flera banor utan vägval…
Joakim
Nov 8, 2015 @ 07:59
Kruxet med vägvalen på utsidan Tjörn är ju att man nästan alltid tjänar på att gå korta vägen så det är ju ett val mellan resultat och segling med större marginaler så i det finns ju sällan några taktiska eller strategiska överväganden.
Själv har jag också klarat mig utan grundstötningar trots att vi kört “korta vägen” åt båda hållen. Så det är klart att det går och att förberedelser underlätta. Men lockar det ut fler båtar?
Som sagt jag skulle mycket hellre segla långa banan för att det ger mer segling enligt mig. Vi lär inte bli överens
André
Nov 8, 2015 @ 18:08
Det var ju aldrig någon som tvekade att gå den kortaste vägen på 80-talet då antalet deltagande båtar kontinuerligt låg på drygt 1000-1500 båtar. Och majoriteten av dem var mindre vilket gjorde att fler båtar kom fram till de kritiska passagerna samtidigt. Kände ofta att man på den tiden valde den kortare vägen för att man inte ville ge sig ut i den grövre sjön som fanns utanför Tjörn.
Nej, orsaken till att människor stannar hemma har nog inte så mycket med själva banan att göra även om vi som kappseglat och kappseglar på en seriöst hög nivå många gånger har åsikter om banan. Antalet startande båtar har ju minskat överallt i nästan alla klasser under 15 år. Vem skulle för ett tiotalet år sedan trott att ett Express SM bara skulle samla drygt 25 båtar?