Skip to content

22 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Nov 19, 2015 @ 14:32

    Gunboat i konken… Inte kul…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 19, 2015 @ 17:18

      Peter och gänget på Gunboat är föregångare och visionärer i en ganska soffig bransch. De har skapat en helt ny nisch med prestandaorienterade cruising-kattor och har fått många efterföljare. Men ibland får man betala priset för att vara först.

      From our Founder, Peter Johnstone, regarding today’s news about Gunboat:

      In a period of non-stop accolades and introduction of several terrific new models, Gunboat has been quietly struggling behind the scenes for nearly two years. It has been a perfect storm of adverse business circumstances, mistakes, and disputes. A brief summary from my viewpoint/opinion:

      • The Chinese built Gunboat 60 series cost Gunboat a fortune to sort out. The Chinese builder has fought its contractual obligations to manage, support, pay and reimburse for the completion, rework and warranty costs. Gunboat felt an obligation to its customers and spent millions out of pocket, which proved to be a huge strain on our resources, focus and productivity.

      • The G4 capsize in April, and the recent photo boat collision on a magazine boat test in Annapolis have thwarted sales of this series to date. The investment was made. The return is in the future.

      • The abandonment of RAINMAKER by her owner and crew certainly was not helpful to a new series. The Gunboat 55 is a great boat, and it will take time for that word to get out.

      • The ramp up of production in North Carolina took longer and cost more.

      I am sure our situation will be dissected. As sole owner of the company, these issues are all mine…..I could have overcome maybe 1-2 of these challenges, but certainly not all of these in one short period of time. Today, Gunboat will file for Chapter 11 protection under the Federal Bankruptcy Code.

      With the challenges above, there are also positive notes moving forward. The operations have shown a nice turn-around in the past few months. Boats are being built, and we are meeting our plan for operating the business and recovering through the Chapter 11 process.

      Business has ups and downs. Success and failure. I have enjoyed 30 years of both results. While the past two years been the most stressful and difficult period of my life and business career, this period has also been one of enormous assessment and growth personally and professionally. I have learned far more from the failures than the accolades. We have a lot of good people, and we will see our way out of this period in the next two years.

      To everyone who has been so supportive, I am forever grateful. To anyone adversely affected by Gunboat’s situation, I am deeply sorry.

      -Peter Johnstone, Gunboat

      Reply

      • Olle
        Nov 19, 2015 @ 23:03

        Inte lätt att få lönsamhet i den branschen, hyggligt kapitalkrävande! Någon brukar sägs att det är en bransch där man går från miljardär till miljonär!

        Reply

  2. Z
    Nov 19, 2015 @ 15:34

    Är det så mycket att sörja då? Lyxleksaker.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 19, 2015 @ 15:46

      Kul svar… Är inte alla segelbåtar “lyxleksaker”?

      Reply

      • Z
        Nov 19, 2015 @ 15:54

        Förvisso, men vissa mer än andra. Den typ av båtar som uppmanar till att folk reser till dem för att segla, istället för att ha båt och seglare på samma ställe för dessutom med sig ett gigantiskt CO2-avtryck. Just seglingens allt större miljöavtryck skulle jag gärna se mer diskussion kring.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Nov 19, 2015 @ 16:18

          Förstår tanken Z men samtidigt skulle detta innebära att du uppmanar alla att bara segla lokalt. Inte ta sig vidare på något annat sätt än på egen köl!!! Ska vi hårddra detta så är detta = ingen jollesegling… Måste vara en av de största miljöbovarna med tanke på alla transporter plus coachbåtar mm.

          Reply

          • Z
            Nov 19, 2015 @ 17:42

            Stämmer. Men lite reflektion kanske inte skulle vara så dumt? Inte minst i jolleriet.

        • Peter Gustafsson
          Nov 19, 2015 @ 20:08

          Jag vet inte om det finns nån statistik på att seglare är värre syndare än andra när det gäller CO2-avtryck. 10.000 svenskar har flugit till New York för satt springa maraton, 100.000 vallfärdar till Vasaloppet varje år och golfare och multisportare flyger över hela jordklotet.

          Naturligtvis bör vi alla jobba på att få våra fritidssysselsättningar mer miljövänliga. Det finns massor av bra sätt att göra det på. Att glädjas över att det går dåligt får Gunboat är inte ett av dem.

          En flygbiljett till Västindien kostar 1.199:-, så jag tror nog att folk kommer att åka dit oavsett om det är för att segla Gunboat eller bo i hydda.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Nov 19, 2015 @ 20:13

            Kanske en kampanj för att få folk att hissa sina segel 2016. Att 80% av alla segelbåtar bränner diesel när det är sol och 5 m/s snett akterifrån kan inte vara vettigt…

          • Z
            Nov 19, 2015 @ 20:20

            Vem gladdes? Och vad andra gör är väl en sak. Hur mycket vatten går åt i segelproduktion? Hur hållbar är kolfiberprodujtion? Är det vettigt att segel flygs från Nevada till Göteborg?

          • Peter Gustafsson
            Nov 19, 2015 @ 21:11

            Eftersom du inte tyckte vi skulle sörja, och du uppenbarligen inte var likgiltig, så anade man kanske en litet uns av skadeglädje i din kommentar: “Är det så mycket att sörja då? Lyxleksaker”.

            Vi behöver alla rannsaka oss själva när det gäller miljön. När vi köper bilar, nya kök eller utombordare. När vi käkar mat som flugits över jordklotet, eller drar till Thailand på semestern. På samma sätt så behöver vi kanske fundera på hur vi förhåller oss till våra medmänniskor. Oavsett om de sitter utanför ICA eller flyr för livet genom Europa.

            Blogginlägg om “Barnens rätt?” borde så klart handla om barn som lider. Inte om att nån optimistkille inte får pokal i Långedrag.

            Men vi kan inte skuldbelägga alla människor som har en hobby eller fritidssysselsättning med miljöpåverkan. Eller de som inte har ett globalt humant- eller genus perspektiv i alla beslut de tar.

            Ur dessa perspektiv är alla 8,002 inlägg på den här bloggen futtiga och helt irrelevanta.

            Med detta i åtanke tror jag det är bättre om vi inte debatterar ISIS, flyktingkrisen, euron, genus eller att det är förkastligt att flyga. Om du inte har någon bra fakta som säger att just seglare behöver skärpa sig mer än alla andra.

          • Z
            Nov 19, 2015 @ 21:23

            Inte den minsta skadeglädje. Jag tror att segling är mycket mer miljöpåverkande än vi inser, vill inse (vinden är inte så fri). Och att det av många skäl vore bra att reflektera över det, förändra och förbättra det som går. Det brukar du vara för. En början är att inse att det kan vara problem. Inte diskutera andra saker, utan segling och seglingens effekter – också de mindre bra.

            Och nej, jag tycker inte det är jätteallvarligt att gunboat konkar.

  3. Hannu
    Nov 19, 2015 @ 15:45

    Är väl alltid tråkigt när det går snett tycker jag, definitivt roligare om det går bra. Om man inte är den där typen som alltid är avis på andras framgång vill säga.

    Reply

  4. Anders
    Nov 20, 2015 @ 20:26

    Att personer som Peter Johnstone vågar satsa innebär förmodligen till sist att en del av de nya idéer man provar leder till bättre segelbåtar som är mer lättseglade. Förhoppningsvis kan det leda till att fler seglar istf att använda järngenuan?
    Min båt går fortare för segel än för motor och jag slipper buller o avgaser … Om den foilade skulle den gå dubbelt så fort? Gunboat visade att en cruisingkatamaran kan foila. Stort tycker jag.

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Nov 21, 2015 @ 07:24

      och volta

      Reply

  5. Jacob
    Nov 21, 2015 @ 10:26

    Vill bara passa på att påpeka att det är den Amerikanska motsvarigheten till rekonstruktion man ansöker om (Chapter 11). Regelrätt konkurs är (Chapter 7). Man har med andra ord för avsikt att fortsätta verksamheten men med lite mindre skulder! Hoppas man lyckas!!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 21, 2015 @ 15:41

      Tack Jacob, hade inte koll på det!

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 21, 2015 @ 14:43

    NEWSFLASH: The Spindrift 2 sailing team confirm that they will leave in the next 24 hours to start their attempt on the Jules Verne Trophy round-the-world record.

    Yann Guichard: “This is a good window and we can’t let it pass

    After analysing the latest weather files this morning, Dona Bertarelli, Yann Guichard and their team confirmed a start from Ushant in the next 24 hours on their round-the-world record attempt for the Jules Verne Trophy (the time to beat: 45 days, 13 hours 42 minutes and 53 seconds). The wind is currently blowing at over 120 km/hour (75mph) at Pointe Bretagne with 5-metre waves. The skipper and the routing experts are now refining when the team will cast off from Brest (Malbert’s quay), but the likelihood is that the trimaran will cross the startline tonight.

    Yann Guichard: “This is a good window and we can’t let it pass. We’ve decided to leave Brest in the next few hours with a start on the round-the-world imminent sometime in the night from Saturday to Sunday. The North Atlantic descent will be fast – around five days to the equator. The conditions in the Bay of Biscay and during the first 36 hours will be really difficult. It’s going to make it fast downwind and that’s what we were looking for.”

    Dona Bertarelli: “We went to code green after seeing the latest weather file this morning, with a start tonight in tough conditions. We’ll have to look after body and boat. There are still some uncertainties in the South Atlantic, where the weather models differ slightly, but we’re seizing our chance because we can’t ignore a window like this.”

    THE JULES VERNE TROPHY:

    Start and finish: a line between Créac’h lighthouse (Ushant island) and Lizard Point (England)
    Course: non-stop around-the-world tour travelling without outside assistance via the three capes (Good Hope, Leeuwin and Horn)
    Minimum distance: 21,600 nautical miles (40,000 kilometres)
    Ratification: World Sailing Speed Record Council, http://www.sailspeedrecords.com
    Time to beat: 45 days, 13 hours, 42 minutes and 53 seconds
    Average speed: 19.75 knots
    Date of current record: January 2012
    Holder: Banque Populaire V, Loïck Peyron and a 13-man crew
    Stand-by start date for Spindrift 2: October 19th, 2015

    SPINDRIFT 2 CREW:

    Yann Guichard, skipper
    Dona Bertarelli, helmsman-trimmer
    Sébastien Audigane, helmsman-trimmer
    Antoine Carraz, helmsman-trimmer
    Thierry Duprey du Vorsent, helmsman-trimmer
    Christophe Espagnon, helmsman-bowman
    Jacques Guichard, helmsman-trimmer
    Erwan Israël, navigator
    Loïc Le Mignon, helmsman-trimmer
    Sébastien Marsset, bowman
    François Morvan, helmsman-trimmer
    Xavier Revil, helmsman-trimmer
    Yann Riou, onboard reporter
    Thomas Rouxel, helmsman-bowman
    Jean-Yves Bernot, onshore router

    Reply

  7. Sam V
    Nov 21, 2015 @ 15:04

    Reply

  8. Z
    Dec 1, 2015 @ 12:23

    Reply

  9. Henrik
    Dec 3, 2015 @ 08:30

    Sverige seglad hem en nationsplats i 2.4mR till Paraolympics i Rio.

    Text från Skota Hem

    Grattis Fia till ett oerhört väl genomfört mästerskap!

    Natten till idag (torsdag) ca klockan 04.30, svensk tid stod det klart att Fia Fjelddahl, 16 år från Lerum, med god marginal, seglat hem en nationsplats för Sverige till Paralympics 2016. Att efter bara veckor i båten klara av den bedriften tyder på en enorm styrka, både seglingstekniskt och mentalt. Imponerande.

    Stabil segling utan större misstag har lett Fia till det första målet på resan mot Paralympics. I varje enskilt race har hon följt den plan hon gjort upp. Kämpat med att komma iväg bra i starterna och stundtals frustrerats över att motståndarna ”bufflats” i rundningar och inte brytt sig om protester. Men små irritationsmoment till trots, så har hon med stöd av sin coach Sara Sandberg kvalat Sverige till Rio 2016.

    Det gör att man blir väldigt nyfiken på vad hon skulle kunna åstadkomma om hon blir utvald att få representera Sverige i Rio 7-16 september 2016, då med över tio månaders träning i båten.

    Fia har trivts bra i Australien men nu reser hon hem till familjen i Lerum och firar med ett matteprov i skolan som hon försökt förbereda sig för under resan. Utöver att segla VM hade Fia en sak hon ville se när hon var i Australien, nämligen ett näbbdjur. Något sådant lyckades hon inte hitta så det får väl bli en resa till framöver!

    Återigen STORT GRATTIS FIA!

    Vännerna på Skota Hem

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.