What’s Up 1246
Transat Jaques Vabre är snart över. Ledaren i Class 40, Le Conservateur, har 600 distans kvar. Även Mini Transat är avgjort.
I Västindien körs Cata Cup på St Barts. RC44 värmer upp på Virgin Gorda inför nästa veckas event.
49er och 49fx kör VM i Argentina och tjejerna kör VM i Laser Radial i Oman.
Sista chansen att anmäla sig till Frostbite i Marstrand 28-29/11. Blur kommer med J/70.
Nov 19, 2015 @ 14:32
Gunboat i konken… Inte kul…
Nov 19, 2015 @ 17:18
Peter och gänget på Gunboat är föregångare och visionärer i en ganska soffig bransch. De har skapat en helt ny nisch med prestandaorienterade cruising-kattor och har fått många efterföljare. Men ibland får man betala priset för att vara först.
Nov 19, 2015 @ 23:03
Inte lätt att få lönsamhet i den branschen, hyggligt kapitalkrävande! Någon brukar sägs att det är en bransch där man går från miljardär till miljonär!
Nov 19, 2015 @ 15:34
Är det så mycket att sörja då? Lyxleksaker.
Nov 19, 2015 @ 15:46
Kul svar… Är inte alla segelbåtar “lyxleksaker”?
Nov 19, 2015 @ 15:54
Förvisso, men vissa mer än andra. Den typ av båtar som uppmanar till att folk reser till dem för att segla, istället för att ha båt och seglare på samma ställe för dessutom med sig ett gigantiskt CO2-avtryck. Just seglingens allt större miljöavtryck skulle jag gärna se mer diskussion kring.
Nov 19, 2015 @ 16:18
Förstår tanken Z men samtidigt skulle detta innebära att du uppmanar alla att bara segla lokalt. Inte ta sig vidare på något annat sätt än på egen köl!!! Ska vi hårddra detta så är detta = ingen jollesegling… Måste vara en av de största miljöbovarna med tanke på alla transporter plus coachbåtar mm.
Nov 19, 2015 @ 17:42
Stämmer. Men lite reflektion kanske inte skulle vara så dumt? Inte minst i jolleriet.
Nov 19, 2015 @ 20:08
Jag vet inte om det finns nån statistik på att seglare är värre syndare än andra när det gäller CO2-avtryck. 10.000 svenskar har flugit till New York för satt springa maraton, 100.000 vallfärdar till Vasaloppet varje år och golfare och multisportare flyger över hela jordklotet.
Naturligtvis bör vi alla jobba på att få våra fritidssysselsättningar mer miljövänliga. Det finns massor av bra sätt att göra det på. Att glädjas över att det går dåligt får Gunboat är inte ett av dem.
En flygbiljett till Västindien kostar 1.199:-, så jag tror nog att folk kommer att åka dit oavsett om det är för att segla Gunboat eller bo i hydda.
Nov 19, 2015 @ 20:13
Kanske en kampanj för att få folk att hissa sina segel 2016. Att 80% av alla segelbåtar bränner diesel när det är sol och 5 m/s snett akterifrån kan inte vara vettigt…
Nov 19, 2015 @ 20:20
Vem gladdes? Och vad andra gör är väl en sak. Hur mycket vatten går åt i segelproduktion? Hur hållbar är kolfiberprodujtion? Är det vettigt att segel flygs från Nevada till Göteborg?
Nov 19, 2015 @ 21:11
Eftersom du inte tyckte vi skulle sörja, och du uppenbarligen inte var likgiltig, så anade man kanske en litet uns av skadeglädje i din kommentar: “Är det så mycket att sörja då? Lyxleksaker”.
Vi behöver alla rannsaka oss själva när det gäller miljön. När vi köper bilar, nya kök eller utombordare. När vi käkar mat som flugits över jordklotet, eller drar till Thailand på semestern. På samma sätt så behöver vi kanske fundera på hur vi förhåller oss till våra medmänniskor. Oavsett om de sitter utanför ICA eller flyr för livet genom Europa.
Blogginlägg om “Barnens rätt?” borde så klart handla om barn som lider. Inte om att nån optimistkille inte får pokal i Långedrag.
Men vi kan inte skuldbelägga alla människor som har en hobby eller fritidssysselsättning med miljöpåverkan. Eller de som inte har ett globalt humant- eller genus perspektiv i alla beslut de tar.
Ur dessa perspektiv är alla 8,002 inlägg på den här bloggen futtiga och helt irrelevanta.
Med detta i åtanke tror jag det är bättre om vi inte debatterar ISIS, flyktingkrisen, euron, genus eller att det är förkastligt att flyga. Om du inte har någon bra fakta som säger att just seglare behöver skärpa sig mer än alla andra.
Nov 19, 2015 @ 21:23
Inte den minsta skadeglädje. Jag tror att segling är mycket mer miljöpåverkande än vi inser, vill inse (vinden är inte så fri). Och att det av många skäl vore bra att reflektera över det, förändra och förbättra det som går. Det brukar du vara för. En början är att inse att det kan vara problem. Inte diskutera andra saker, utan segling och seglingens effekter – också de mindre bra.
Och nej, jag tycker inte det är jätteallvarligt att gunboat konkar.
Nov 19, 2015 @ 15:45
Är väl alltid tråkigt när det går snett tycker jag, definitivt roligare om det går bra. Om man inte är den där typen som alltid är avis på andras framgång vill säga.
Nov 20, 2015 @ 20:26
Att personer som Peter Johnstone vågar satsa innebär förmodligen till sist att en del av de nya idéer man provar leder till bättre segelbåtar som är mer lättseglade. Förhoppningsvis kan det leda till att fler seglar istf att använda järngenuan?
Min båt går fortare för segel än för motor och jag slipper buller o avgaser … Om den foilade skulle den gå dubbelt så fort? Gunboat visade att en cruisingkatamaran kan foila. Stort tycker jag.
Nov 21, 2015 @ 07:24
och volta
Nov 21, 2015 @ 10:26
Vill bara passa på att påpeka att det är den Amerikanska motsvarigheten till rekonstruktion man ansöker om (Chapter 11). Regelrätt konkurs är (Chapter 7). Man har med andra ord för avsikt att fortsätta verksamheten men med lite mindre skulder! Hoppas man lyckas!!
Nov 21, 2015 @ 15:41
Tack Jacob, hade inte koll på det!
Nov 21, 2015 @ 14:43
NEWSFLASH: The Spindrift 2 sailing team confirm that they will leave in the next 24 hours to start their attempt on the Jules Verne Trophy round-the-world record.
Yann Guichard: “This is a good window and we can’t let it pass
After analysing the latest weather files this morning, Dona Bertarelli, Yann Guichard and their team confirmed a start from Ushant in the next 24 hours on their round-the-world record attempt for the Jules Verne Trophy (the time to beat: 45 days, 13 hours 42 minutes and 53 seconds). The wind is currently blowing at over 120 km/hour (75mph) at Pointe Bretagne with 5-metre waves. The skipper and the routing experts are now refining when the team will cast off from Brest (Malbert’s quay), but the likelihood is that the trimaran will cross the startline tonight.
Yann Guichard: “This is a good window and we can’t let it pass. We’ve decided to leave Brest in the next few hours with a start on the round-the-world imminent sometime in the night from Saturday to Sunday. The North Atlantic descent will be fast – around five days to the equator. The conditions in the Bay of Biscay and during the first 36 hours will be really difficult. It’s going to make it fast downwind and that’s what we were looking for.”
Dona Bertarelli: “We went to code green after seeing the latest weather file this morning, with a start tonight in tough conditions. We’ll have to look after body and boat. There are still some uncertainties in the South Atlantic, where the weather models differ slightly, but we’re seizing our chance because we can’t ignore a window like this.”
THE JULES VERNE TROPHY:
Start and finish: a line between Créac’h lighthouse (Ushant island) and Lizard Point (England)
Course: non-stop around-the-world tour travelling without outside assistance via the three capes (Good Hope, Leeuwin and Horn)
Minimum distance: 21,600 nautical miles (40,000 kilometres)
Ratification: World Sailing Speed Record Council, http://www.sailspeedrecords.com
Time to beat: 45 days, 13 hours, 42 minutes and 53 seconds
Average speed: 19.75 knots
Date of current record: January 2012
Holder: Banque Populaire V, Loïck Peyron and a 13-man crew
Stand-by start date for Spindrift 2: October 19th, 2015
SPINDRIFT 2 CREW:
Yann Guichard, skipper
Dona Bertarelli, helmsman-trimmer
Sébastien Audigane, helmsman-trimmer
Antoine Carraz, helmsman-trimmer
Thierry Duprey du Vorsent, helmsman-trimmer
Christophe Espagnon, helmsman-bowman
Jacques Guichard, helmsman-trimmer
Erwan Israël, navigator
Loïc Le Mignon, helmsman-trimmer
Sébastien Marsset, bowman
François Morvan, helmsman-trimmer
Xavier Revil, helmsman-trimmer
Yann Riou, onboard reporter
Thomas Rouxel, helmsman-bowman
Jean-Yves Bernot, onshore router
Nov 21, 2015 @ 15:04
Även IDEC drar. The race is on!
http://www.idecsport-sailing.com/green-light-joyon-will-set-sail-today/?lang=en
Dec 1, 2015 @ 12:23
Några lästips, så här i jultider:
https://books.google.se/books?id=–dBSsfqsPwC&hl=sv
http://journals.sfu.ca/nr/index.php/nr/article/viewFile/252/240
Dec 3, 2015 @ 08:30
Sverige seglad hem en nationsplats i 2.4mR till Paraolympics i Rio.
Text från Skota Hem
Grattis Fia till ett oerhört väl genomfört mästerskap!
Natten till idag (torsdag) ca klockan 04.30, svensk tid stod det klart att Fia Fjelddahl, 16 år från Lerum, med god marginal, seglat hem en nationsplats för Sverige till Paralympics 2016. Att efter bara veckor i båten klara av den bedriften tyder på en enorm styrka, både seglingstekniskt och mentalt. Imponerande.
Stabil segling utan större misstag har lett Fia till det första målet på resan mot Paralympics. I varje enskilt race har hon följt den plan hon gjort upp. Kämpat med att komma iväg bra i starterna och stundtals frustrerats över att motståndarna ”bufflats” i rundningar och inte brytt sig om protester. Men små irritationsmoment till trots, så har hon med stöd av sin coach Sara Sandberg kvalat Sverige till Rio 2016.
Det gör att man blir väldigt nyfiken på vad hon skulle kunna åstadkomma om hon blir utvald att få representera Sverige i Rio 7-16 september 2016, då med över tio månaders träning i båten.
Fia har trivts bra i Australien men nu reser hon hem till familjen i Lerum och firar med ett matteprov i skolan som hon försökt förbereda sig för under resan. Utöver att segla VM hade Fia en sak hon ville se när hon var i Australien, nämligen ett näbbdjur. Något sådant lyckades hon inte hitta så det får väl bli en resa till framöver!
Återigen STORT GRATTIS FIA!
Vännerna på Skota Hem