Ny Life 9.5

Ännu en twist på Life-konceptet.

Peter Keerberg och Mats Marnell har den här gången siktat in sig på strax under 10 meter, vilket borde vara en perfekt storlek för den här typen av båt?

Som 12.0’an är 9.5’an framtagen ihop med en kund som blivit förälskad i 7.5’an, men tyckt att 7.5’an var för liten och 12.0’an för stor.

Denna gången är den svenska arkitekten Mats Marnell, som varit mycket aktiv i processen. Ritningarna är ännu preliminära, men båten kommer hålla samma koncept som LIFE 7.5’an.
Enkel, Snygg, Snabb med genomgående högkvalitativa lösningar och belag.

Självklart kommer den vara trailerbar med en vanlig bil, som alla LIFE båtar (även 12.0’an)
För att hålla båten lätt och få högt rätande moment så kommer den ha en fällbar köl på 2,5 meter. Därigenom får vi maximal segling men samtidigt möjligheten att gå in i grunda natur hamnar.

För att hålla vikten nere kommer delar av konstruktionen vara i kolfiber. Nu med erfarenheterna av konstruktion och produktion av 12.0’an som är 100% i kolfiber ser vi vad vi i relatiteten kan spara i vikt genom att använda kolfiber. 12.0’an håller målvikten på 2 850 kg fullt utrustad med elwinschar, teakdäck och 1 ton i kölen.

Det kvarstår en hel del puts på detaljer men tidsplanen är att de första (3-4) 9.5’orna kommer segla våren 2017. Mer kapacitet än så har vi inte i produktionen.

Som du kanske sett har vi i år 4 st 7.5’or med i Bohusracet. Tyvärr har jag inte kunnat locka upp den tyska kunden med LIFE 12.0’an i år. Ev får vi se honom 2017.

Prisnivån på 9.5’an är inte 100% fastställd än.

LIFE-9.5-trailer

Length 9,50 m
Length waterline 8,82 m
Beam 2,55 m
Depth 2,50 / 1,10 m
Drawn displacement 2,5 t
Weight 2,0 t
Ballast 0,8 t
Main 35 kvm
Jib 25 kvm
Gennaker 120 kvm
SA/D 30
SRS rating 1,33 – 1,38

LIFE-9.5-cross

En snabb, lätt och enkel skärgårdsglidare. En båt som ger komfort i skärgårdsviken, fantastiska seglingsprestanda, lätthanterlighet, lätt skötsel och minimal belastning av bankkontot och miljön. Vid tillfälle får den gärna vara krävande och kännas hitech, men den ska också kunna husera det som familjen vill ha under ett par veckors semestersegling. Och så skulle den vara riktigt snygg, så där snygg att man måste vända sig om några gånger innan man kan lämna den ensam vid hemmabryggan. Och trailerbar – om man tillfälligt vill komma låångt hemifrån.

Den till synes omöjliga summeringen av allt detta blev en Life 9.5. En båt som med minimalt motstånd löper lätt genom vattnet. En modern skärgårdskryssare med fokus på naturnära segling. En enkel men klok design ger en lätt, prisvärd, okomplicerad men känslostark båt. Till detta lägger vi en rejäl portion inspiration från Life 7.5 som ger linjer, däck, stil och fällbar köl.

I båtar på nio meter trycks alltid för mycket saker in. Det är en storlek som gärna tycks vilja vara större. Men med ingången att litet är nog i en liten båt blir allt annat plus. Jämfört med 7.5 blir det plus med avskild toalett, lite rymligare sittkajuta och “tepanyaki”-kök. Lite stadigare på däck och en elsnurra under sittbrunnsdurken. I övrigt är det lite sämre standard i inredningen än i de flesta andra niometersbåtar. Men prioriteringen blir tydlig: detta är en sportig och mycket läcker segelbåt; inte en husvagn.

Rigg och segel hanteras genom ett fåtal högkvalitativa beslag och med linor och skot dragna med samma elegans som på lillasystern.

Det här är en liten båt som både kan och levererar, stort.