Ny Life 9.5
Ännu en twist på Life-konceptet.
Peter Keerberg och Mats Marnell har den här gången siktat in sig på strax under 10 meter, vilket borde vara en perfekt storlek för den här typen av båt?
Som 12.0’an är 9.5’an framtagen ihop med en kund som blivit förälskad i 7.5’an, men tyckt att 7.5’an var för liten och 12.0’an för stor.
Denna gången är den svenska arkitekten Mats Marnell, som varit mycket aktiv i processen. Ritningarna är ännu preliminära, men båten kommer hålla samma koncept som LIFE 7.5’an.
Enkel, Snygg, Snabb med genomgående högkvalitativa lösningar och belag.Självklart kommer den vara trailerbar med en vanlig bil, som alla LIFE båtar (även 12.0’an)
För att hålla båten lätt och få högt rätande moment så kommer den ha en fällbar köl på 2,5 meter. Därigenom får vi maximal segling men samtidigt möjligheten att gå in i grunda natur hamnar.För att hålla vikten nere kommer delar av konstruktionen vara i kolfiber. Nu med erfarenheterna av konstruktion och produktion av 12.0’an som är 100% i kolfiber ser vi vad vi i relatiteten kan spara i vikt genom att använda kolfiber. 12.0’an håller målvikten på 2 850 kg fullt utrustad med elwinschar, teakdäck och 1 ton i kölen.
Det kvarstår en hel del puts på detaljer men tidsplanen är att de första (3-4) 9.5’orna kommer segla våren 2017. Mer kapacitet än så har vi inte i produktionen.
Som du kanske sett har vi i år 4 st 7.5’or med i Bohusracet. Tyvärr har jag inte kunnat locka upp den tyska kunden med LIFE 12.0’an i år. Ev får vi se honom 2017.
Prisnivån på 9.5’an är inte 100% fastställd än.
Length 9,50 m
Length waterline 8,82 m
Beam 2,55 m
Depth 2,50 / 1,10 m
Drawn displacement 2,5 t
Weight 2,0 t
Ballast 0,8 t
Main 35 kvm
Jib 25 kvm
Gennaker 120 kvm
SA/D 30
SRS rating 1,33 – 1,38
En snabb, lätt och enkel skärgårdsglidare. En båt som ger komfort i skärgårdsviken, fantastiska seglingsprestanda, lätthanterlighet, lätt skötsel och minimal belastning av bankkontot och miljön. Vid tillfälle får den gärna vara krävande och kännas hitech, men den ska också kunna husera det som familjen vill ha under ett par veckors semestersegling. Och så skulle den vara riktigt snygg, så där snygg att man måste vända sig om några gånger innan man kan lämna den ensam vid hemmabryggan. Och trailerbar – om man tillfälligt vill komma låångt hemifrån.
Den till synes omöjliga summeringen av allt detta blev en Life 9.5. En båt som med minimalt motstånd löper lätt genom vattnet. En modern skärgårdskryssare med fokus på naturnära segling. En enkel men klok design ger en lätt, prisvärd, okomplicerad men känslostark båt. Till detta lägger vi en rejäl portion inspiration från Life 7.5 som ger linjer, däck, stil och fällbar köl.
I båtar på nio meter trycks alltid för mycket saker in. Det är en storlek som gärna tycks vilja vara större. Men med ingången att litet är nog i en liten båt blir allt annat plus. Jämfört med 7.5 blir det plus med avskild toalett, lite rymligare sittkajuta och “tepanyaki”-kök. Lite stadigare på däck och en elsnurra under sittbrunnsdurken. I övrigt är det lite sämre standard i inredningen än i de flesta andra niometersbåtar. Men prioriteringen blir tydlig: detta är en sportig och mycket läcker segelbåt; inte en husvagn.
Rigg och segel hanteras genom ett fåtal högkvalitativa beslag och med linor och skot dragna med samma elegans som på lillasystern.
Det här är en liten båt som både kan och levererar, stort.
Sam V
Apr 25, 2016 @ 00:11
Spot on! Just att en båt går att traila tror jag kan komma att bli ett tungt argument för nyproducerade båtar de närmaste åren. Se på trenden med pocket racers som J/70, Melges 20, SB20, Viper 640, VX One. Steget större kom med båtar som Seascape 27, Saphire 27 eller Life 7.5. Känns naturligt att ta ännu ett kliv upp i storlek, mer sjövärdig, bibehållet fokus på performance, klart bobar med viss bekvämlighet. Och fortfarande trailerbar.
Mattias Carlsson
Apr 25, 2016 @ 08:30
Nu börjar vi närma oss. Jättefint koncept tycker jag, gillar särskilt slutklämmen om att den storleken på båtar ofta bestyckas för mycket för sin egen storlek, (så att det istället blir trångt och ffa tungt), och att man här tänker enkelt. Bra dock med avskild toalett och vill nog ändå slå ett slag för ett riktigt pentry. Vet inte vad tepanyaki-kök innebär, men det låter spartanskt :-). Och när ni ändå håller på, se till att förpiken blir vettig att sova i för vuxna!
Just trailerbarheten är för mig ett ickeargument men där har jag ju förstått att många vill kunna göra det. Dock en sak jag funderar på är hur innerkomforten påverkas m a p lutning när kölen är uppfälld. Det vill säga, en 2,5 m djup köl på 800 kg som fälls bakåt, det måste väl göra att båten helt enkelt “lutar bakåt”? Och hur mycket påverkar det i praktiken på ovan nämnda sovkomfort i förpiken? Kan ju givetvis kompenseras ganska lätt med dynor som är tjockare i huvudänden osv, men ändå nyfiken på hur det liksom blir i verkliga livet?
Spännande hur som helst, ni är på rätt väg tycker jag!
ErikG
Apr 25, 2016 @ 15:17
I Like! Konceptmässigt precis vad jag drömt om.
Även jag undrar vad ett “tepanyaki-kök” är för något, och befarar att priset troligtvis blir för högt för min plånbok… Ett vettigt pentry (och gärna med en ugn) är nog så viktigt för att den skall kunna fungera som semesterbåt i någon ordentlig mån.
Överbyggnaden ser väldigt kantig ut på ritning, svårt att bedöma om det kan bli fräckt kantigt eller fult kantigt tycker jag.
ErikG
Apr 25, 2016 @ 15:21
Ok, man kan ju googla lite…
En Teppanyakispis tycks vara en stekhäll?! I en segelbåt?
Thomas Wiberg
Apr 25, 2016 @ 17:06
Kul! Och toppen att det finns en kund på första båten! Jag måste hylla att någon vågar och orkar sticka ut hakan på dagens annars väldigt konformistiska marknad! Samtidigt vet jag inte om det är så klokt att så tydligt gå åt hållet väldigt lätt och överriggat. Jag har själv dålig erfarenhet av optimism i det avseendet. Det är ju häftigt med båtar med mycket segel, men när båtarna väl skall seglas är det få som besitter vad som krävs för att få det att fungera. J boats är ju framgångsrika inom segmentet sportiga segelbåtar. Dom har väldigt tydligt lagts sig på en beskedligare nivå och utan tvekan rönt stora framgångar med det. Jag vet inte om jag tycker att båten är snygg. Kanske lite för stram och rak för min smak. Men då är det ju just smak och det är inte ett bra debattämne. Köllösningen förstår jag med tanke på önskemålet om trailerbarhet. Lösningen ger inte optimala segelegenskaper, men det lilla minuset är ju kostnaden för någorlunda enkel trailerbarhet. Jättekul båt. Lycka till!
Erik Barkefors
Apr 25, 2016 @ 17:26
Perfekt “lagom” i ordets positiva betydelse! Det behövs inte mer och det är skönt med sitthöjd (även för och 194:or?).
Peter Keerberg
Apr 25, 2016 @ 18:58
Kul att den spontana reaktionen är så positiv!
Skall försöka ta frågetecknen ett i taget, eftersom vi varit igenom alla.
Mattias – vi har samma koncept på LIFE 7.5’an och lutningen akter över blir knappt märkbar. Pga båtens form ligger bärigheten akter över vilket tydligt minskar påverkan av kölens läge i hamn.
Erik – tepanyaki kök kanske skall uttryckas köks ö :) lika väl som att ha en spis med access från två sidor hemma kan man ha det i en båt. Dessutom hamnar spisen mitt i båten, nära rörelsecentrum = enklare att laga under gång. Med en platta på spisen (som vi hade på vår mistress när jag var ung) så kan man placera saker där under gång. Tyvärr är det få moderna båtar som funkar i köket under gång. Ambitionen är att detta köket skall funka.
Thomas – efter många år med LIFE 7.5’an och all seglingsglädje i lätta vindar ser jag inte “över riggning” som ett problem. De dubbla rodren ger kontroll i alla lägen och reva går ju, enda nackdelen kan vara högt SRS-tal. Det är otaliga gånger under åren vi med 7.5’an varit de enda som seglat…när alla andra kör gjutjärn.
Övrigt; trailerbarheten är inte bara en fråga om transport till andra seglingsvatten utan också ett enkelt vinterliv. Ingen täckning eller andra mindre roliga aktiviteter, bara att köra båten till lämpligt garage för vinterförvaring.
Kunden på LIFE 12.0’an (som haft en Rommel 33 tidigare, också trailerbar) kör enkelvägs seglingar och sedan hämtar båten med trailer…t.ex Kiel-Oslo, lämna båten där och hämta den senare med trailer. Då blir räckvidden på semestern dubbelt så lång…och han slapp den tunga kryssen tillbaka med familjen = seglingsglädje även för de som bara gillar att segla med vinden :)
Thomas Wiberg
Apr 26, 2016 @ 04:14
Peter, jag tror Du missuppfattade min kommentar. Mycket segel per ton båt är absolut kul och jag har alltid sett det som Du skriver “det går alltid att reva”. Min kommentar handlade mera om att ju mer segel i förhållande till vikt/stabilitet desto svårare blir båten att segla. Inte att ta sig fram för segel, men att segla optimalt, att segla upp till mätetalet. Som med allt högpresterande blir det effektiva spåret smalare ju vildare farkosten är . Det gäller motocyklar, bilar, motorbåtar och segelbåtar. Så min kommentar handlade om att det kanske ur ett marknadsperspektiv kunde vara klokt att balansera vildheten något. Exemplet med J boats tog jag upp för att exemplifiera en balanserad approach. Jag tror inte att nån anser att exempelvis en J 111 är underriggad.
Pelle Pedersen
Apr 26, 2016 @ 12:09
111:an är inte överriggad… Belive me…!
Thomas Wiberg
Apr 26, 2016 @ 13:11
Pelle, jag har aldrig påstått att J 111 är överriggad. Däremot att J boats har en genomtänkt filosofi som resulterar i balanserade konstruktioner, som jag följdaktligen anser J 111:an vara. Alltså en balanserad konstruktion. Och Du, jag tror varken att Du eller skepparen är direkt representativa som exempel på genomsnittskunden på segelbåtsmarknaden och dennes förmåga att få fart på en båt och segla upp till mätetalet.
Peter
Apr 26, 2016 @ 13:32
Oavsett om man seglar upp till mätetal eller ej, så är det alltid kul att ha lite “hästkrafter”. Njuter av det alla dagar, även när vi semesterseglar, speciellt de där fina sommardagarna då det blåser under 4 m/s och man fortfarande seglar med bra fart = ren njutning :)
Thomas Wiberg
Apr 26, 2016 @ 14:29
+1. Den uppfattningen delar jag helt!
Peter Gustafsson
Apr 26, 2016 @ 17:22
Det där med hästkrafter är en balansgång, oavsett om det gäller motorcyklar eller båtar.
Så klart vill man ha många hästar, och det är kul att stå och skryta om det i hamnen. Men man vill också känna att man behärskar redskapet, och att man inte känner sig otillräcklig som seglare. Detta blir ju speciellt tydligt med båtar som kräver mycket redan i måttliga förhållanden.
En filosofisk fråga är om det ger mest seglingsglädje att segla en lite måttligare båt till 100% eller ett fullblod som man bara kan driva till 80%?
Thomas Wiberg
Apr 26, 2016 @ 18:11
Tack Peter, där fångade Du kort och koncist det jag försökte förmedla på mitt ibland otydliga och omständiga vis!
Peter Keerberg
Apr 26, 2016 @ 23:26
Lite mer filosofi :)
Om man behärskar eller ej är inte min sak att bedöma…det är en relativ fråga vad man jämför med och vilka parametrar man tittar på. Vet inte om behärskning är samma som glädje? Seglar RS500 också ihop med min fru, en båt som vi långt ifrån behärskar men kan bara säga att fy f..n va kul tillika kitesurfing som är än längre från något jag behärskar till fullo men även det är otroligt kul.
Kappseglingsbanan är långt från där den mesta seglingen sker och glädjen kan finnas i annat än att behärska till 100% mätt i resultat på banan, eller efter i protester :)
Frågan är vidare vad måttliga vindar är och hur mycket 80% ger i absolut fart (utan handikappshänsyn)…oavsett hur man konstruerar måste man göra kompromisser.
Som sagt seglingsglädje kan som tur är sitta i olika parametrar, inte bara behärskning av redskapet till 100% :)
Peter Gustafsson
Apr 27, 2016 @ 06:52
På västkusten är väl “måttliga vindar” samma sak som den obligatoriska sjöbrisen. Och med en sportig båt som J/70, RS500 eller Life 7.5 är gränsen hårfin mellan alldeles fantastisk segling eller en rejäl brottningsmatch med båten. Eller dubbla rev och “survival mode”.
Jag skulle till exempel vara extremt försiktig med att ta med mig min dotter ut på en daggsegling i em Melges 24 om jag visste att det skulle innebära kryss och halvvind i sjöbris.
Kontentan är väl att jag skulle få fler seglinsgtimmar (= seglingsglädje) i en båt som jag kan segla ordentligt i ett bredare register.
Jag älskar din tolkning av en modern skärgårdskryssare, men jag tror man måste fundera lite på hur man sätter upp den när det brallar.
Peter
Apr 27, 2016 @ 08:44
Peter….tror jag får ta dig med ut i en LIFE 7.5’a!!
Det är en jätteskillnad mellan en J/70 eller J/80 eller definitivt en Melges 24 i relation till en LIFE 7.5’a. Har seglat alla tre andra referenser och LIFE 7.5’an känns både tryggare och mycket större än de övriga.
Jag kan bara beskriva vad jag och alla andra som seglat en LIFE 7.5’a upplever, den är ingen “jolle” i uppförandet, snarare en stor kölbåt trotts sina 7.5 meter. Det kan vara skrovform (vattenlinjebredd och slagen) ihop med den djupa kölen och de dubbla rodren som gör det skillnaden, men den är påtaglig mot de referenser som du plockar upp. Har haft LIFE 7.5’an ute i över 19 m/s och känt mig 100% trygg och långt tryggare än i många mycket större båtar där t.ex roder släpper lätt pga av underdimensionerade ytor i vattnet alternativt båtar som blir kraftigt lovgiriga och tappar balansen vid krängning m.m.
Peter Gustafsson
Apr 27, 2016 @ 09:22
Jag säger inte att det är en otrygg båt. Bara att det är en utmaning att segla den väl på kryss eller halvvind i 8-10 m/s. Det är en båt med begränsad stabilitet och med en rejäl fat-head stor som behöver revas tidigare än de flesta andra båtar.
Å andra sidan har jag inte sett båten segla sedan första säsongen 2012 här hemma, och under Færderseilasen 2014. Så det kan ju vara så att man har hittat ett trim som funkar (jag vet att det tar tid i nya båtar).
Peter
Apr 27, 2016 @ 11:30
Kryss i över 8 m/s så tror jag det är nära omöjligt att segla upp till mätetalet pga av vattenlinjelängden, som ofta är flera metrar kortare (20-35% kortare) än de båtar den seglar mot. Prototyp båten (SWE1) som du sett segla, har dessutom vanten längre fram än de övriga, vilket resulterade i lägre (för låg) förstagsspänning.
1/2 vind är normalt inga problem oavsett vindstyrka att segla upp till mätetalet, har exempel där t.ex x-41’an inte hängde med oss i ca 8 m/s.
Men helt klart du har en poäng LIFE 7.5’an har kanske seglat 10 kappseglingar seglingar totalt (alla 7 båtar), dvs ungefär samma nivå som jag gissar att Blur gör på en säsong i en båt. Så det är långt kvar till vi nått rätt fart på banan i relation till mätettal.
Johan S
Apr 25, 2016 @ 22:49
Jag gillar såklart konceptet. Jag gjorde några snabba jämförelser med min Dynamic 3000:
-9.5ans skrov är rejält mycket högre, rena lyxkryssaren faktiskt!
-Med rak stäv och förstaget längst fram och den inritade pulpiten tror jag att ilandstigning på favvokobben kommer att göra att naturen känns väl långt bort när det är dags att hoppa iland. Fundera ut något smart utfällbart fotsteg som gör att en kan stå på lagom höjd när det är dags att ta sig iland.
-Min erfarenhet är att sittbrunnen kommer att upplevas som ganska smal. Jag gissar att prio varit att få till volym för stickkojerna, men kanske kan det vara värt att fundera på om det går att bredda sittbrunnen.
-Jag gillar idén med köksö. Jag skulle fundera på att göra nedgångstrappen till kombinerad sittplats och ha en smart skiva på köksön/költrumman för att kunna sitta framåtvänd och navva under segling.
-Jag älskar att stå i sittbrunnsluckan under segling. Lagom skyddat. Trappan känns väl brant för att en skall kunna stå bra under segling. Kanske göra en kombo av trapputformning och sittplats?
-För segling i (Stockholms) skärgård tycker jag inte att segelytan verkar för stor. Jag har ungefär samma ytor, samma bredd, nästan en meter grundare köl, väger ca 3 ton seglingklar, mycket smalare akter. Utan att vara expert tänker jag att 9.5an blir styvare. Och så går det ju att reva. Gennackern känns stor. Blir kul på undanvindarna.
-På skisserna ser hon rätt högsmal ut. Det vore kul att se rendreringar för att kunna få en uppfattning om proportionerna.
Per
Apr 26, 2016 @ 10:02
Cool båt!
Vad gäller egentligen avseende max transportbredd när man trailar båtar? Någonstans ringer en klocka att båtar/laster inte får vara bredare än 2.50m. Denna båt är 2,55. 12.0 an sannolikt bra mycket bredare..
Någon som är påläst på senaste regelverket?
Peter
Apr 26, 2016 @ 10:25
LIFE 12.0’an är 2,55 m bred den också!
En planande skärgårdskryssare med dubbla roder helt i kolfiber = en kolfiberraket!
Pelle Lindell
Apr 26, 2016 @ 10:15
Maxbredd utan specialla tillstånd skyltar följebilar etc är 2.55 inom EU. Reglerna för bred last varierar mellan olika länder. I Sverige är det som privatperson bara att hänga på bredlastskylt och övrig utmärkning upp till 3.10 bredd.
Per
Apr 26, 2016 @ 10:17
Kul koncept, kanske kunde ruffen vara 1m längre för att få mer volym i förpiken. Varför inte skruva av för och akter som på RC44 hehe.
Knud
Jun 3, 2016 @ 13:14
Definetly a nice boat.
Just wondering why you use a swing keel instead of a lift keel.
Or why you are not rying to get a double berth underneath the cockpit in stead of two single berth.
(V-Berth for the kids and double berth for the parents).
But as the Life 7.5 a very nice boat with smooth lines and style.
NURIT Christophe
Jan 6, 2020 @ 18:49
This looks marvelous !
I sail since 1993 on a trailable Beneteau FIRST Class 8 (7,85x 249 x 0,70/1,70 folding keel 1.450 kgs 40sq meter of sail. Heith inside 1,20 m 4 berths.
800 built in France because both use race/ ” little” crusing and a cheap price 10.000 € in 1983.
Unfortunalty no other wider trailable boat of this kind was created in Europe.
So I dream that this LIFE 9.5 might become my ideal next boat…there is a need for 800 here !!!