Skip to content

34 Comments

  1. Lasse
    Jul 8, 2016 @ 22:08

    Kommer du prova DH igen på ÅF?
    En annan fråga, tycker du att ÅF är för kort för att anses som en riktigt tuff utmaning under förhållandena som varit de senaste åren?

    Vänligen
    Lasse

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 8, 2016 @ 22:19

      Jag seglar gärna ÅF igen, helst DH men även med full besättning.

      Vad som är en utmaning och inte är väldigt individuellt. ÅF är en grym utmaning för många, och jag pratade med ganska många på Skeppsholmen som seglade för första gången. Eller första gången i egen båt, vilket också är stort.

      Däremot tror jag kanske inte så många moderna 45-fotare ser på racet som en “tuff utmaning” – även om det plötsligt kan bli det – utan mer som ett hanterbart race som kräver en del planering.

      Så egentligen tror jag att formatet är som mest attraktivt för “breddseglare” i vanliga båtar. Det är en perfekt uppföljning på ett Seapilot 2star eller nästa steg när man kört skärgårdsracen.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 8, 2016 @ 22:21

      Dessutom var arrangemanget grymt i år.

      Mycket bättre styrsel och positivare attityd än tidigare då jag varit med. KSSS fick massor av beröm från alla jag pratade med. Kul! Det kommer också att locka fler seglare tills nästa år.

      Reply

  2. Jocke_R
    Jul 8, 2016 @ 23:11

    Vattenbarlasten är en sak, men en annan mycket stor faktor är de dubbla rodren som gör att man kan ladda på båten ordentligt men fortfarande ha kontroll. På sträckan Visby-alma hade vi långa stunder med krängning på över 25 grader och mantågsstöttorna i vattnet. Datacom som då låg nära såg inte ut att kunna köra alls lika hårt då rodret tappade greppet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 8, 2016 @ 23:53

      Det kan vara en sak, men uppenbarligen klarade sig MC38 Carbonara extremt bra med singelroder. Även M34 Teknova verkar ha liknande egenskaper och seglade ju på 47:00:18 med en vattenlinje på bara 9,35. Framförallt var jag förvånad över hur snabbt de seglade benet mellan Visby och Alma där det blåste lite mer.

      Samtidigt var SunFast 3600 med dubbelroder väldigt lik oss eller Mumm 36 om man tittar på tiderna på de ben som hade mycket tajt reaching. Jag var helt säker på att de skulle röka oss rejält på seglad tid på benet från Visby till Alma, men vi var faktiskt några minuter snabbare.

      Min “aha-upplevelse” blir att en lättare, mycket sportig båt, kan ha en edge på brant halvvind, där jag tidigare trodde att vattenlinje var en viktigare faktor.

      Reply

      • JIMMY
        Jul 9, 2016 @ 12:32

        Korrekta prestandajämförelser går bara att göra om båtarna har seglat en viss sträcka i exakt samma förhållanden och så är inte fallet då vinden vred mot vilket gynnade de tidiga båtarna som kunde surfa längre och oftare. I normala fall stämmer din tes att vattenlinje är den viktigaste parametern, men i detta, lite unika fall, gynnades lätta båtar.

        Jämfört mot vårt egna polärdiagram som består av noggrant loggat data över fyra år så toppar Pac-Man 9,09knop i 20knops vind TWA 80. Nu snittade vi 10,25knop över de 94,3 distansen, dvs 13% över target, vilket är extraordinärt! (Enlig ORCi ska en J/111 göra ca 8,78kn @20TWS/75TWA). Vi låg precis i framkant på den västliga vinden hela vägen upp till Alma vilket gjorde att sjön (som var rätt hög) inte hade hunnit vrida till väst. En lätt båt är mer surfvillig än en tung och min analys är att det var kombinationen av medsjö och lätt båt som gav oss den extra rejäla skjutsen. Vi låg nära DataCom hela benet (som ju är ungefär lika lång) och de har betydligt mer segelarea, 100kvm vs 78kvm för Pac-Man, i krysstället (vilket var den segelföring som båda båtarna hade majoriteten av sträckan). Noterbart var att Pac-Man lutade klart mer och har alltså inte lika hög stabilitet som DataCom som har mer formstabilitet samt Bulbköl på 2,34 ton vs 1ton fenköl + 750liter vatten för Pac-Man. DataComs ORCi polärdigram säger att hon ska segla i 10,12knop i 20knops vind TWA 75, men hon snittade distansen på 9,82kn. Hennes överlägsna RM hjälpte henne alltså inte och hennes relativt höga vikt gjorde att hon inte kunde utnyttja vågorna lika väl som de lättare båtarna. MC38:an Carbonara skall enligt ORCi göra 10,6knop men snittade 10,97kn vilket tyder på att antagandet om att lättare båtar (för sin längd) var gynnade i dessa förhållanden med mycket surf.

        Min slutsats blir således att Pac-Man gynnades mest av de rådande förhållandena då hon är lättast i förhållande till sin längd jämfört mot ovan nämnda båtar och därmed mest benägen att surfa. Stabilitet och segelyta är alltid viktigt men var för förhållandena sekundärt. Det faktum att vi bara seglade på två man, vilket gjorde vår båt ännu lättare, gynnade oss sannolikt än mer under de rätt speciella förhållandena på benet mellan Visby-Alma.

        Reply

        • Markus
          Jul 9, 2016 @ 16:13

          Jimmy: Något som såg speciellt ut med PacMan, kan ha varit ren slump, men det var bogvågen. Vi mötte er på kanholmsfjärden och PacMan hade en mycket tydlig bogvåg/spray åt sidan. Inte så formstabil skriver du, syntes tydligt, gick väldigt snett men mycket god fart men intressant med den tydliga bogvågen. Syntes på långt håll när ni närmade er. Egentligen såg det tufft ut, ‘här går det undan’, spray som en planande vattenskoter… men som sagt, kanske bara var de korta vågorna som slogs mot fören.

          Reply

          • JIMMY
            Jul 9, 2016 @ 18:57

            Bergström & Ridder ritade skrovet så att hon lyfter fören aningens med krängning. Sedan är skrovet gjort på cirkelbågar men mot fören måste man snörpa ihop dessa så jag tycker det ser ut som hon har ganska mycket reservdeplacement i förskeppet, vilket också kan bidra till att förskeppet trycker undan en del vatten. Jag vet att Kåre inte är helt förtjust i hur detta är gjort. Förens höga gångläge gör att det blir en del problem med “slamming” på kryss i hög sjö. Å andra sidan går hon fantastiskt på öppna bogar i hög sjö, helt utan tendenser till att dyka och därmed alltid med väldigt bra kontroll. Båtar är som sagt kompromisser…

  3. Dan
    Jul 9, 2016 @ 10:49

    Peter,

    Medgav sträckan Visby-Alma möjlighet till surf i vågdalarna eller var vågorna mest till det negativa?

    Mvh/Dan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 9, 2016 @ 11:48

      Varken eller – blev mest blött ? Vi körde lågt med 14-15 knop i surfarna, men snittfarten blev bara marginellg högre än en konservativare kurs.

      Reply

  4. Henrik Hydén
    Jul 9, 2016 @ 20:33

    Antar att det var en kombo av surf och vindby när Blur gjorde 18+ knop? Jag kan ha fel men jag uppfattade grundvinden som den var max 20 kn vid tillfället. Hur utformar ni era polardiagram för att kunna göra en bra routing – är planings- och surf-effekter inräknade då? / Henrik

    Reply

  5. Anders
    Jul 10, 2016 @ 10:23

    Någon som har en teknisk förklaring till att båtar som Diva 39 Silfverfågel tycks vara helt oslagbara? Vann återigen SRS-B, nu med en timmes marginal, trots en hel del namnkunnigt motstånd i år bland konkurrenterna. Finns luckor i SRS som gör att vissa konstruktioner helt enkelt är klart mer optimala enligt regeln? Justeras sådant om det synes uppenbart? Silferfågel ska ha alla ära över att seglas bra av meriterat gäng, men den tekniska SRS frågan finns ändå där och vore klokt bena ut om vi framöver (förhoppningsvis) alla samlas i en och samma mätregel. ORCi var i år delvis små klasser med varierande inre motstånd, och ju fler som väljer SRS desto större krav ställer det på regeln, som i grunden är mycket uppskattad.

    Reply

  6. Anders B
    Jul 10, 2016 @ 11:44

    Det finns tre Diva39 med mätbrev, två med depl omkring 4,7 ton (varav en är Silverfågel) och en med depl 5,3 ton. Jag tror att det är kombinationen av mycket duktiga seglare och en noggrannt förberedd båt som ligger bakom Silverfågels framgångar. Dessutom mycket halvvind som gynnar det långa skrovet!

    Reply

  7. JIMMY
    Jul 10, 2016 @ 13:01

    Sifverfågel är prototypen till Diva 39 och vikten 4,7 ton kommer från hennes gamla IMS-mätbrev. Pontus har sedan dess stoppat i lite mer inredning, ny större motor, osv, så hon är knappast lättare, men många nyare Divor är garanterat tyngre. Men jag kan hålla med om att ett SRSv-brev skulle va bra då många är skeptiska över hur båten kan prestera så bra. Hemligheten ligger mest i att Pontus är en extremt duktig seglare med gedigen jollebakgrund, kört ett antal europacuper i 470, osv, och att han har seglat seglat Silfverfågel sedan -82 så han vet verkligen hur man får ut 100% ur den båten.

    Långa seglingar som ÅFOR och tex Seapilot2star medför ofta att det blir långa ben på en viss bog vilket medför att man kanske inte kommer så värst nära den tänkta cirkelbanan som SRS-talet baseras på, och då gynnas och missgynnas båtar med olika favoritbogar. Sedan kommer även fenomenet att man i regel hamnar i olika vädersystem, eller åtminstone på olika sidor av ett vindsskifte vilket alltid får stora konsekvenser. 2010 seglade jag min Mamba 311 på Gotland Runt och kom 2:a i klassen, 8 timmar(!!!) efter 1:an på beräknad tid. Båten som vann var en J/80 (MK-Produkter) som hunnit ner precis lagom till Hoburgen när en kraftig sydlig vind satte in. Den surfade på fint hela vägen till Sandhamn medan vi hade flera timmars kryss kvar på ostsidan av Gotland, och inte surfade vi när vi väl rundade och vinden hann dessutom dö innan vi nådde målet…

    I år var förhållandena inte fullt så extrema på ÅFOR men det var ändå tydligt att snabba båtar gynnades av väderläget. Rika blev rikare och fattiga blev fattigare. Pontus vann sin klass med knappt en timme, Pac-Man slog i sin tur Silfverfågel med ca en och en halv timme. På Seapilot2star i fjol slog Silfverfågel Pac-Man med lika mycket. Handikappsegling blir aldrig rättvist, men det brukar jämna ut sig i längden.

    Reply

  8. Anders
    Jul 10, 2016 @ 14:20

    Förhållandena i SRS-B var ganska rättvisa med många båtar i mål inom snävt tidsintervall, så ändringar under racets gång bör inte ha spelat roll där i år. Långa linjer hade dock säkert viss fördel med lite kryss. Om SRS ska ta över helt (vilket jag hoppas) så måste förstås regeln satsas på, dvs att vara maximalt tillförlitlig, och uppdaterade mätbrev borde vara obligatoriskt för båtar som inte är 100% standardbåt i en serie. Så aktuell vikt, ev fatheadsegel, ev specialsegel som code och annat helt säkert finns med i mätbreven. Det har ju varit lite si och så med sånt förr, t ex på Hyundai cup nåt år. Jimmy, vågar man säga att regeln har full koll på allt detta idag och alla följer den? Vi står vi en ev brytpunkt där SRS kanske tar över på ÅFOR (vore kul ha alla i samma mätregel) och då blir just detta centralt framöver, att vi kan lita på regeln, aktuella mätbrev är korrekt uppdaterade mm.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 10, 2016 @ 15:48

      Jag fick i alla fall skriva på att mitt mätbrev stämde då jag registrerade mig på Skeppsholmen, och jag vet att ett antal SRS-båtar kontrollerades. framförallt med avseende på antal/typer av segel ombord.

      Misstänker man att någonting inte står rätt till, så behöver det komma in en protest!

      Det är inte regelns (eller den organisation som förvaltar dens) ansvar att båtar överensstämmer med mätbreven, utan i första hand skepparens. Sedan medtävlare och arrangörer.

      PS. Med lång seglad längd, 150% genua och förhållandevis låg rating (utan exotiska codesegel) är jag inte alls förvånad över att man toppar sin klass. Skulle man ta med alla båtar under SRS skulle man bli slagna av åtminstone MC38 Carbonara, BR38 Pacman, GP42 Altus Power och CS42 Regina 2.0.

      Reply

  9. srsseglaren
    Jul 10, 2016 @ 16:46

    Undrar om innehavaren av E4328 skrev på att mätbrevet stämde ?
    1st Försegel med HLP 5,50 ser avsevärt kortare ut på båtens fotografi ?

    Reply

    • srsseglaren
      Jul 10, 2016 @ 16:55

      Lite för snabb jämförde med fel brev.
      Med rätt brev stämde det.

      Reply

  10. Anders
    Jul 10, 2016 @ 18:03

    Peter, vill tydligt understryka att det inte från mitt håll finns någon som helst misstanke om att nån eller några speciella båtar överhuvudtaget skulle fela. Mitt syfte var att få igång en diskussion om SRS är mogen att ta över som enda regel framöver, vilket bygger på att principerna för mätbreven fungerar (det låter så, bra) inkl ev viss grad av stickprovskontroll, samt att om det finns skevheter i SRS, att sådana minimeras så att inte vissa båttyper väldigt ofta finns som 1:a i stora startfält även när vind och väder varierar. Det senare förekommer ju emellanåt. Jag och många med mig tror starkt på SRS som vår framtid och då gäller det övertyga även skeptikerna om att regeln håller måttet. Hoppas vi når dit! :-)

    Reply

    • srsseglaren
      Jul 10, 2016 @ 19:19

      Hur menar du ?
      -om att nån eller några speciella båtar överhuvudtaget skulle fela.?
      Om det menas vad som står att inget skulle fela finns det kanske ingen anledning att disskutera ?

      Mitt tidigare inlägg om att “relationer inte bör påverka mätbrev” menas precis vad som står, om andra läser in antydningar om ngt annat så får det stå för dom som läser det så.

      Om man inte vet vem som ansöker om mätbrev eller vem som begär omprövning så kan man svårligen låta sig påverkas av relationer vid bedömningen ?
      Man kan såklart hävda att så inte är fallet men det borde vara omöjligt att utesluta?

      Alla verkar överens om att försöka få SRS-talen så bra som möjligt men det finns kanske lite kvar vilket gör att det kommer upp diskussioner löpande.

      Reply

    • seglaren
      Jul 10, 2016 @ 21:21

      Just Silfverfågel har diskuterats redan under LYS-tiden. Den kontrollvägdes då och hade samma vikt uppgifter vill jag minnas. Jag tror nog att måtten är det inget fel på. Sen vet jag inte hur bedömningen av fathead stämmer överens med verkligheten. Finns ju en del fathead i toppen…. Det är ju spännande att se den typen av segel på regattabanan men det skulle vara tråkigt om det upplevs som ett måste för att vara med i toppen. Vägning och SRSv har ju haft en sådan effekt.
      Angående att ha SRS som ett enda respitregel bör man tänka på två saker. För breddseglingen ställs lite annorlunda krav än t.ex. ORCi och sen seglas det internationellt ORC. Inom breddseglingen finns faktor enkelheten med och då blir regeln endast en kompromiss. ORCi är kravet på rättvisan prio 1 och det försöker man kommer så nära som möjligt. Sen finns det ju ORC-club där enkelheten spelar in igen och är därför avsett för breddseglingen. Ett alternativ skulle ju kunna vara att segla endast ORC, dvs. ORCi på högre nivå och ORC-club som ensiffer-system på seglingar avsedda för breddsegling. Svårigheten är dock att få fram skrovfil för båtar som inte är inmätta. Norge löser det på ett sätt som jag inte ha koll på och där finns ju synpunkter kring.
      Vad är fel att ha två regler?

      Reply

  11. Jocke_R
    Jul 10, 2016 @ 22:07

    Man körde väl ORC club på Gotland Runt några år. Men jag har aldrig hört någon lovorda det…

    Reply

  12. Pontus Brenter
    Jul 10, 2016 @ 22:34

    Väldigt smickrande att en 35 år gammal båt kan skapa sådana diskussioner. Har nog ett 20-tal varv runt gotland i just Silfverfågel, första 1986 + ett tiotal till i andra båtar, gick bra med dessa också. Just silfverfågel har seglat under scandicap, dansk handicap, ims och lys/srs, och är nog vägd ett tiotal gånger, senast 1995, vikten då 4700kg. Som båten ser ut idag skulle jag vara väldigt glad om den håller sig under 5t. När det gäller segel är alla dessa mätta av segelmakare och isaf stämplade. Båten är som tidigare sagt pluggen och är formarna till diva 39 så båten är garanterat den som är mest lik just en diva. Om någon undrar så finns varken rörkonstruktioner eller hängkojer utan liknar mest en irlänsk pub invändigt. Om någon undrar skickar jag gärna en interiörbild. Sanningen ligger tyvärr i år av seglingstimmar och ständig optimering av en båt som ligger på gränsen till att få segla antikrundan. Kanske någon typ av asbergers. I vår klass SrsB kan jag räkna bort minst hälften av båtarna redan innan start, fulla vatten/diesel tankar, sovsäckar, full packning, porslin för en bättre middag, kölprofiler som inte finns, oslipade botten, ej lyfta och tvättade etc..Peter G har nämt det ett antal gånger. Jimmy Hellberg är ett bra exempel, finns nog ingen i startlistan förrutom P Forsgren och just PG som lägger ens hälften av den tid dom lägger ner på att nå resultat

    Reply

    • seglaren
      Jul 11, 2016 @ 00:40

      SRS B har ju ett antal båtar kvar efter man räknat bort hälften.
      Grattis till segern!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 11, 2016 @ 09:07

      Vi brukar skoja om att det är så mycket beröm man kan få i det här landet: “men du har ju alldeles för lågt SRS” :-)

      Listan på båtar som vinner för mycket är ju ganska brokig: Accent, BR38, Diva 39, First 36.7, Melges 24, Nova, Omega 30, Passad GT, Wasa 55, Xp-38, … Långsmala, sportiga, upptrimmade, nertrimmade … trenden är tydlig!

      Reply

    • Sillstryparn
      Jul 11, 2016 @ 10:44

      Sanningen kan ju också vara så enkel att Silverfågel alltid seglats av en bra besättning.
      Titta exempelvis på Collberg: sätt honom i vilken båt som helst och han hamnar långt upp i listorna.

      Reply

    • T
      Jul 11, 2016 @ 11:47

      Det är alltid skumt när nån vinner…
      ;-)

      Reply

  13. SilverSurfer
    Jul 11, 2016 @ 16:24

    Peter,

    Anvendte I på noget tidspunkt jeres fok som jib top (jeg husker at du har skrevet om et ekstra skødepunkt i agterliget tidligere), eller var omstændighederne ikke til det ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 11, 2016 @ 17:01

      Ja, hela vägen från Hoburgen till ett par timmar innan Alma (med undantag för A5 in mot Visby). Funkar mycket bra på TWA 80-90 då det blåser för mycket för code.

      Reply

  14. Team Styrbord
    Jul 13, 2016 @ 10:21

    Fantastiskt trevlig segling i år, och KSSS gjorde ett bra jobb tycker vi.
    Jag letade efter en lista över totalen, är det någon som sett en sådan?

    Reply

    • T
      Jul 13, 2016 @ 10:41

      KSSS.SE
      Klicka på ÅFOR
      Sedan på ‘Realtidsresultat’ (kommer till vänster med jämna mellanrum)
      Längst ner under ‘Alla båtar’ finns SRS-total.
      Lite hemligt men allt kan ju inte vara perfekt..
      /T

      Reply

      • Team Styrbord
        Jul 13, 2016 @ 14:42

        Cool, men jag trodde det fans en total total så att säga, där alla klasser var med.
        Det var något år KSSS hade det, men det kanske var det året då alla båtar fått ett SRS tal
        och starterna var grupperade efter SRS talet och storlek.

        Reply

  15. Pelle Pedersen
    Jul 14, 2016 @ 13:29

    Först och främst; stort grattis t Pacman!
    Sedan ett stort tack/grattis t KSSS; mkt bra arr!!
    Vilken kanonsegling! I vår klass (DH) var konkurrensen mkt hård, vi (Blur) seglade bra men många seglade ännu bättre. Detta ser man tydligt i listan tycker jag; klart vi kan skylla på att det inte var våra vinklar osv men på några ställen seglade vi helt enkelt inte rätt trots att vi trodde det! Vår bedömning av sträckan Alma-Fårö var helt enkelt inte bra!
    Nu får hoppas att det dyker upp några ostkustbåtar på Bohusracet nästa år!

    Reply

  16. 9 riktigt bra nattseglingar - BLUR
    Nov 22, 2020 @ 20:00

    […] ett ganska slitsamt race med massor av brant halvvind, så fick vi till sist sätta A5 och dundra in mot Visby. Vi snittade […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.