Skip to content

9 Comments

  1. Folke
    Jul 11, 2016 @ 11:08

    Underbar action!
    Jag tillhör de som var lite oroliga för att en del taktiska aspekter av match racing skulle gå förlorade med M32. Det är bara att konstatera att jag hade helt fel.

    Med risk för att avslöja min okunskap kring reglerna vid match racing så undrar jag om jag är ensam om att tycka att Canfield är skyldig till krashen i andra finalracet. Han kommer för babord och jag tycker inte att han är över på styrbord innan Robertson kommer. Då borde väl Canfield anses som vållande? Var tänker jag fel?

    Reply

    • Mattias Carlsson
      Jul 11, 2016 @ 11:33

      Tyckte också att det såg konstigt ut. Men vi drog slutsatsen att Robertson inte bedömts ha gjort tillräckligt för att undvika kollision, trots att han var styrborsdsbåt. Tror att de tittat extra strängt på det här med fysiska kollisioner eftersom det är så in i baljan dyrt att laga båtarna. Säkert någon som kan bekräfta om det stämmer?

      Reply

      • Claes Lundin
        Jul 11, 2016 @ 12:40

        Jag vet inte om ni tänker fel och jag såg inte själv situationen, men först och främst ska man ha klart för sig att det är väldigt annorlunda regler som gäller för match racing med katamaraner. Reglerna och definitionerna bygger på lite andra principer, vilket baseras på att båtarna dels seglar betydligt snabbare än “vanliga” båtar, dels stagvänder på ett annat sätt (tappar mycket fart).
        Just reglerna vid rundning skiljer sig en del och förenklat kan man säga att innerbåten har rätt till plats även om båtarna har olika halsar vid kryssmärket.

        Sedan är även straffen väldigt annorlunda och även om match racing med katamaraner blivit än mer spännande än med en-skrovsbåtar, så är det lite synd att reglerna och systemet blivit lite än mer komplicerat.

        Reply

  2. Martin
    Jul 11, 2016 @ 14:52

    Kan nägon förklara hur reglerna kring straffet fungerar. Blir inte klok på när man anser att straffet är taget.

    Reply

    • Glenn the sailor
      Jul 11, 2016 @ 15:48

      Släppa förbi den andra två båtlängder? väl?

      Reply

  3. Mattias D
    Jul 11, 2016 @ 16:27

    Helt rätt Claes att det var plats för märke som kom i spel, och naturligtvis att det är ett mycket allvarligare straff än tidigare att röra en annan båt.

    Håller inte med om att katamaranreglerna är svårare. De är mer symmetriska än de vanliga reglerna och exempelvis plats för märke fungerar på samma sätt oavsett märke och topp eller botten gate. Lättare för adrenalinstinna seglare och enklare för domare att döma konsekvent.

    Det har varit en svår balans att ge straff som kostar men ändå inte dödar ett race. I Marstrand var det olika straff beroende på vilket ben man seglar men utvecklingen går mot att alla straff blir “stop and go”.

    Alla regler i sin helhet finns att läsa på official notice board, wmrt.com/onb/

    Reply

    • Claes Lundin
      Jul 12, 2016 @ 09:29

      Jag avsåg inte att påstå att reglerna är mer komplicerade rent generellt, utan det är just det här med straffen. Jag har hört just några seglare själva tycka att det är svårt i vissa situationer (intensivt och blåsigt) att hålla isär de olika metoderna. Det är andra straff nu med katamaraner och det är lätt att blanda ihop. Fast det är naturligtvis en vanesak, som blir bättre och bättre med erfarenheten.

      Reply

    • Mattias Carlsson
      Jul 14, 2016 @ 13:19

      Ni har säkert rätt i att det handlade om plats för märke, men det kändes som han i så fall slog väldigt sent som jag minns det.

      Men även den bedömningen skiljer sig gentemot traditionella båtar antar jag, eftersom de slår så långsamt (och förväntas behöva rätt stora marginaler i nya lä för att komma runt).

      Reply

  4. Björn
    Jul 14, 2016 @ 09:22

    Regeln för märkesplats (R18) är samma som test-regeln som används i de flesta matchrace-tävlingar i år.
    Straffen är enkla: båten med ett straff ska sakta ner tills domare tar ner flaggan! :)
    Det finns tre olika straff: OCS (tjuvstart) -> kom akter om den andra båten, “del 2”-regler (båt mot båt) -> kom 2 båtlängder akter om den andra båten, andra regler -> förlora 2 båtängder. Speciellt den sista är svår för domarna att bedöma.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.