Phil Robertson spikade i Marstrand = 1 MUSD
Just hemkommen från Marstrand kan jag konstatera att det här var den mest actionfyllda segling jag sett på mycket länge. Kanske någonsin.
Med både en världsmåstartitel och en miljon dollar på spel så var marginalerna borta, och man pressade båtarna så hårt det bara gick i de 10-12 m/s som Marstrand bjöd på. Taylor Canfield var väl favorittippad, men det kändes som de flesta höll på Phil Robertson, som ju ofta gått långt i Marstrand tidigare.
Tittar man på de fyra teamen i topp, så kan man konstatera att M32 har inneburit ett generationsskifte. Nästa alla är under 30. Matt Jerwood är 23 och Chris Steele 24. Man kan också fundera på vem som tar upp stafettpinnen här hemma efter Wallén, Hansen, Berntsson, Rahm och andra som varit med ett tag?
Kul också med massor av publik. Några saknade den klassiska matchracingen, andra inte. Men jag har aldrig sett tusentals människor st upp och skrika på en seglingstävling förut…
VM-guld till Phil Robertson Racing på Marstrand
– finaldramatik i Match Cup SwedenVM-finalen i matchracing på Marstrand avgjordes i ett straffdrama. Phil Robertson (NZL) tog den avgörande poängen efter att Taylor Canfield fick ett straff i en krock i det sista racet. Canfield räknades som stor favorit inför tävlingen.
– Det här är en dröm som blir sann för oss, säger Phil Robertson som ledde sitt lag till VM-guld och segerbonusen på en miljon dollar.Med vind på över 10 sekundmeter blev det en intensiv finaldag av Match Cup Sweden med jämna matcher och ett flertal avgörande kollisioner mellan tävlingsbåtarna. Inför finalen tog Taylor Canfield in Garth Ellingham i sitt lag för att ersätta Chris Main som skadat axeln. Ellingham tävlade tidigare i veckan veckan för britten Ian Williams.
Den första finalmatchen inleddes med en tjuvstart från Robertson som sedan kom tillbaks starkt på första kryssen. Nyzeeländaren vann tillslut med drygt 50 sekunder – en stor marginal för att vara M32-båtar som nu används i Match Cup Sweden för första gången.
Race två avgjordes i en kollision i slutet på första kryssen. Båtarna möttes inför en rundning, Robertson lyckades inte hålla undan och körde in i aktern på Canfields båt. Domarna på havet signalerade svart flagg vilket innebar diskning i matchen, minuspoäng för nyzeeländaren och vinst till Canfield. Ställningen blev därmed 1-0 till skepparen från Amerikanska Jungfruöarna. Samtidigt beslöt tävlingsledningen att matchen skulle avgöras när ett lag nått två poäng.
Robertson tog starten i race fyra. Canfield gick om på första kryssen men Robertson gav inte upp, tog chansen att gå om innan sista rundningen och tvingade fram en helt avgörande segling.
Där fick Canfield ett straff i en krock på det näst sista benet, Robertson tog ledningen och vann en av de jämnaste matcherna i Match Cup Sweden 2016.
– Det här är en dröm som blir sann för oss och vi har kämpat för att bli världsmästare sedan 2009, säger Phil Robertson. Det var en dramatisk och helt otrolig final, jag hoppas alla åskådare uppskattade det för vi hade verkligen roligt.
– Jag kan inte tänka mig något bättre än att vinna i Marstrand. Vi kommer dela upp pengarna i laget och använda dem för att fortsätta satsa på vår segling.Taylor Canfield räknades som stor favorit inför tävlingen och vann de två senaste deltvlingrna i VM-serien World Match Racing Tour.
– Vi är besvikna och finalen blev en tuff utmaning, säger Taylor Canfield. Min besättning har gjort ett fantastiskt jobb hela veckan. Den den här upplevelsen har varit otrolig och vi kommer definitivt tillbaks till Marstrand nästa år.Phil Robertson Racing
Skeppare: Phil Robertson
Taktiker: William Tiller
Trimmare: Stewart Dodson
Fördäck: James WierzbowskiMatt Jerwood, 23 år från Australien, tog hem VM-bronset i matchen mot Chris Steele (NZL). I det avgörande racet, med ställningen 1-0 till Jerwood, ledde Steele när han körde på en banmarkering och fastnade med sin båt i bojen. Matt Jerwood är 23 år gammal. Med i Chris Steeles lag finns göteborgaren Fredrik Aurell, 40.
– Vi är besvikna men seglade inte perfekt idag och det har man inte råd med mot såhär bra seglare, säger Fredrik Aurell säger Aurell som vann Match Cup Sweden 2008 med Mattias Rahm och 2015 med Björn Hansen.
– Vi trodde att vi skulle kunna gå hela vägen men fjärde plats är en bra prestation för oss som inte seglat så mycket tillsammans. Men det är alltid en stor upplevelse att segla finaldagen på Marstrand.Resultat final
Taylor Canfield, US One (USV) – Phil Robertson, Phil Robertson Racing (NZL) 1-2Resultat match om tredjepris
Matt Jerwood, Redline Racing (AUS) – Chris Steele, 36 Below Racing (NZL) 2-0
Jul 11, 2016 @ 11:08
Underbar action!
Jag tillhör de som var lite oroliga för att en del taktiska aspekter av match racing skulle gå förlorade med M32. Det är bara att konstatera att jag hade helt fel.
Med risk för att avslöja min okunskap kring reglerna vid match racing så undrar jag om jag är ensam om att tycka att Canfield är skyldig till krashen i andra finalracet. Han kommer för babord och jag tycker inte att han är över på styrbord innan Robertson kommer. Då borde väl Canfield anses som vållande? Var tänker jag fel?
Jul 11, 2016 @ 11:33
Tyckte också att det såg konstigt ut. Men vi drog slutsatsen att Robertson inte bedömts ha gjort tillräckligt för att undvika kollision, trots att han var styrborsdsbåt. Tror att de tittat extra strängt på det här med fysiska kollisioner eftersom det är så in i baljan dyrt att laga båtarna. Säkert någon som kan bekräfta om det stämmer?
Jul 11, 2016 @ 12:40
Jag vet inte om ni tänker fel och jag såg inte själv situationen, men först och främst ska man ha klart för sig att det är väldigt annorlunda regler som gäller för match racing med katamaraner. Reglerna och definitionerna bygger på lite andra principer, vilket baseras på att båtarna dels seglar betydligt snabbare än “vanliga” båtar, dels stagvänder på ett annat sätt (tappar mycket fart).
Just reglerna vid rundning skiljer sig en del och förenklat kan man säga att innerbåten har rätt till plats även om båtarna har olika halsar vid kryssmärket.
Sedan är även straffen väldigt annorlunda och även om match racing med katamaraner blivit än mer spännande än med en-skrovsbåtar, så är det lite synd att reglerna och systemet blivit lite än mer komplicerat.
Jul 11, 2016 @ 14:52
Kan nägon förklara hur reglerna kring straffet fungerar. Blir inte klok på när man anser att straffet är taget.
Jul 11, 2016 @ 15:48
Släppa förbi den andra två båtlängder? väl?
Jul 11, 2016 @ 16:27
Helt rätt Claes att det var plats för märke som kom i spel, och naturligtvis att det är ett mycket allvarligare straff än tidigare att röra en annan båt.
Håller inte med om att katamaranreglerna är svårare. De är mer symmetriska än de vanliga reglerna och exempelvis plats för märke fungerar på samma sätt oavsett märke och topp eller botten gate. Lättare för adrenalinstinna seglare och enklare för domare att döma konsekvent.
Det har varit en svår balans att ge straff som kostar men ändå inte dödar ett race. I Marstrand var det olika straff beroende på vilket ben man seglar men utvecklingen går mot att alla straff blir “stop and go”.
Alla regler i sin helhet finns att läsa på official notice board, wmrt.com/onb/
Jul 12, 2016 @ 09:29
Jag avsåg inte att påstå att reglerna är mer komplicerade rent generellt, utan det är just det här med straffen. Jag har hört just några seglare själva tycka att det är svårt i vissa situationer (intensivt och blåsigt) att hålla isär de olika metoderna. Det är andra straff nu med katamaraner och det är lätt att blanda ihop. Fast det är naturligtvis en vanesak, som blir bättre och bättre med erfarenheten.
Jul 14, 2016 @ 13:19
Ni har säkert rätt i att det handlade om plats för märke, men det kändes som han i så fall slog väldigt sent som jag minns det.
Men även den bedömningen skiljer sig gentemot traditionella båtar antar jag, eftersom de slår så långsamt (och förväntas behöva rätt stora marginaler i nya lä för att komma runt).
Jul 14, 2016 @ 09:22
Regeln för märkesplats (R18) är samma som test-regeln som används i de flesta matchrace-tävlingar i år.
Straffen är enkla: båten med ett straff ska sakta ner tills domare tar ner flaggan! :)
Det finns tre olika straff: OCS (tjuvstart) -> kom akter om den andra båten, “del 2”-regler (båt mot båt) -> kom 2 båtlängder akter om den andra båten, andra regler -> förlora 2 båtängder. Speciellt den sista är svår för domarna att bedöma.