9 riktigt bra nattseglingar
Att segla på natten är ju helt fantastiskt, och med åren så har det bara blivit ännu viktigare för mig.
Ju fler solnedgångar och soluppgångar desto bättre.
För att hålla uppe modet så här års, så roade sig teamet med att rangordna de som vi varit med om senaste 10-15 åren.
#9 – Gotland Runt 2016
Efter ett ganska slitsamt race med massor av brant halvvind, så fick vi till sist sätta A5 och dundra in mot Visby. Vi snittade över 11 knop med ett par toppar över 18. Helst hade man ju haft samma vinkel hela vägen till Alma, men det blev ännu en jobb sträcka. fast den här sträckan kan man leva på länge.
#8 – Midsummer Solo 2019
Midsummer Solo seglas ju helgen före midsommar, och är det någon gång man skall vara på havet, så är det ju då. 2018 var fantastiskt men 2019 var om möjligt ännu bättre. Här ser vi Leif Jägerbrandt i sin Seascape 24. Bilden är tagen av Aron Borg på Båtagent.
#7 – Hemsegling från Hermanö Runt 2020
Denna sommar var det ju Dominant Race som gällde. Efter Hermanö Runt seglade jag solo söderut. Det hade så klart varit kul att hänga på Käringön, men just i år känns social distansering mer prioriterat. Det blev en lång (35 distans med vinden rakt i näsan, och så klart 1-2 knops motström) men mycket fin segling i en nästan tom skärgård. Spridda fester i augustinatten, och finlir mellan skären för att komma undan strömmen. Landade i Långedrag strax efter 03.
#6 – Sicilien-Malta 2019
Inför Middle Sea Race var mitt största bekymmer logistiken; hur få ner Blur på lastbil och sedan från Antibes till Malta? Jag var så fokuserad på tidschemat att jag aldrig tänkte på att det faktiskt skulle kunna bli fantastisk segling. Men det blev det. Första natten till Korsiga hade vi 10-12 m/s och åskväder över hela himlen, men från Sardinien och ner till Malta hade vi två fina nätter där jag var själv på mitt vaktlag. Att glida fram i okända vatten under gennaker och med delfiner runt fören är speciellt.
#5 – Göteborg Offshore Race 2010
Göteborg Offshore Race med J/109 och en helt fantastisk natt. Varmt (jag körde i shorts till 01:00), mareld och helt stjärnklart. Och massor av stjärnfall. Jag tror någon ombord räknade till 50 stycken. Vi hade lätt undanvind från Skagen till Fladen och seglade mycket bra mot betydligt snabbare båtar. Vi vann både SRS och IRC med över en timme.
#4 – Skagen Race 2010
Detta var också med J/109, och när vi kom ut på Skagerrak så kunde vi kunde dra upp gennakern först av alla i vår klass. Sedan blev det åka av i en totalt svart majnatt med hur mycket mareld som helst (det lös under hela båten och 15-20 meter bakom). Vi gjorde 12-13 knop stadigt med A5, och jag fick be trimmern att inte stå med huvudet utanför båten då jag var rädd att vi skulle komma för nära en av 100-tals fiskeflaggor på sträckan ner mot Väderöarna. “Skräckblandad förtjusning” var väl det som bäst beskrev känslan. Vi spikade vår klass med 50 minuter!
#3 – Rolex Middle Sea Race 2019, Messina
I oktober så är nätterna både långa och kolsvarta på de här breddgraderna, vilket så klart kräver full koncentration för att segla båten på 100%. Första natten under Middle Sea Race var sjukt taktisk och vi följde både väder och de andra båtarna kontinuerligt. Den andra natten var enklare taktikst, men man skall ändå igenom Messinasundet utan att fastna i strömmen. En morgon vid Stromboli är ju också speciellt. Mitt bestående minne är den höga lägstanivån, där alla tre vaktlagen seglar otroligt koncentrerat och man kan sova tryggt i förvissningen om att vi är minst lika snabba som proffsen runt omkring.
#2 – Uppsegling till Skagen Race 2018
Den här är så klart i topp. Vi brukar ju få till uppseglingen till Skagen Race som träning, och ibland är det för djävligt. Men då och då…
Att tidigt i maj få segla 100 distans undanvind i dessa förhållanden var helt magiskt. Det blåste ingenting vid vattenytan, men som så ofta på sommaren så var vinden skiktad och ute till havs stod det vind längre upp. Vi kunde hela natten gippa fram och tillbaka på denna vindkant för att på morgonkvisten komma in i en varm Oslofjord. Även racet gick bra, men alla verkar komma ihåg uppseglingen bättre.
#1 – Fastnet Race 2015, Lizard Point
Efter att ha fastnat i bleke under 2:a dagen på Fastnet Race, så sökte vi oss nära land framåt eftermiddagen. Då var vi 26:a i IRC 1. Vi möte ny vind och kunde med code 0 och medström ta en innerkurva vid den legendariska fyren vid Lizard. Ljuskäglan svepte över natthimlen, 100-tals båtar runtomkring, miljontals stjärnor, mareld och ljudet av delfiner i mörkret. Ingen ville gå ner för att sova.
Vi var snabbare än alla båtar omkring, och när solen gick upp vid Scilly-öarna så ledde vi IRC 1. Helt otroligt.
3 som inte var lika fantastiska, men minnesvärda ändå.
- Sista natten på transporten från Göteborg till Holland 2015. Vi skulle utnyttja ett lågtryck som succesivt blev djupare, vinden låg stadigt på 35 knop och vi gjorde 19 knop med bara en hårdvinbdsfock. Under natten hann man ångra sig några gånger.
- Göteborg Open Sea Race 2016 började blåsigt, och sedan ökade det… Lady Godiva tappade rodret och det hela såg ut som en varningsfilm från SSRS. Vi såg nästan 20 m/s på vindmätaren och Simon konstaterade när det ljusnade: “det var bättre när det var natt och man slapp se det här…”
- Pantelleria till Lampedusa under Middle Sea Race. Inte så mycket vind, men brant sjö som inte gick att se i mörkret. Vi seglade båten så hårt det gick och jag var säker på att förskeppet skulle delaminera. Men det gick bra.
Skoglund
Nov 22, 2020 @ 20:23
Du får komma och segla kolfiberrodret!
Peter Gustafsson
Nov 22, 2020 @ 20:28
Funderar ju på vad det är för liten rolig båt man skall ha på hemmaplan (om nu BLUR skall köra de större racen internationellt) och då bör det vara något som kan trailas till Kolfiberrodret.
Per Svanberg
Nov 22, 2020 @ 21:21
Jag tror en Express är det absolut bästa vapnet på Kolrodret om du vill kunna traila. 1 miljard rundningsmärken gör att stor, fock och spinne blir en direkt konkurrensfördel mot alla moderna gennakerbåtar som kräver massiv garderob för att segla upp till sitt SRS/potential. Sannolikt lättvind på natten också – då går Expressen som ett troll som alla vet! Dessutom vet du hur man seglar en Express väl. Mina 2 cent
Lasse Bergkvist SWE6000 Inferno 29, CloudRepublic
Nov 24, 2020 @ 15:45
Har ju gått igenom samma process! Vår lista blev:
DC 33 Ten
Inferno 29 ( nuvarande båt)
NF
Corby 29
BB10
Albin 78
Vi ville som DH- båt för skärgårdssegling ha genua och spinnaker. Därav bytet från DC33 Ten till Inferno 29.
Emil Nilsson
Nov 22, 2020 @ 21:05
Mina topp tre är nog:
Cherbourg race 2019 med slör, sjärnor, mareld, och månsken.
Första natten på Öppet hav 2020 med dimma och massor av vindskiften.
Kolfiberrodret 2020 när vi fick glida om mängder av kölbåtar i en vacker skärgårdsnatt.
Kan inte påminna mig om en dålig natt på havet. Dramatiska ja, lite läskiga nästan, men inte en chans att jag hällre varit i land.
Anders
Nov 23, 2020 @ 10:39
Gotland Runt 2009: https://youtu.be/ImcW19LiyAk
EM 2013: natten hem på havsköret, kolsvart, mycket vind jagandes en Estländsk Grand Soleil 42 R
Juli 2019: Lerkil-Lysekil på 12 timmar genom en magisk sommarnatt.
Jocke Cordaly
Nov 23, 2020 @ 12:32
Min #1 är ARC2017 efter ca 10-12 dygn där jag va ensam vaken i stiltje, plattvatten och gjorde 0.0 knop i snitt under 3-4 timmar. Magisk fullmåne och soluppgång som belöning.
#2 är samma race fast nån vecka tidigare då man istället såg stjärnhimlen och galaxen som på de mest perfekta foton.
Fredrik E
Nov 25, 2020 @ 13:19
Vi hade en riktigt skön mellan Måseskär och Hållö på Bohusracet i år, kändes som havet var spegelblankt och nästan ingen vind. Vi gjorde bra fart ändå, det hela kändes nästan overkligt.
https://www.youtube.com/watch?v=RJikAhVYvQ0
Per
Nov 25, 2020 @ 19:41
Fina minnen från Augustimånen, silverrodret, kolfiberrodret , 2star och robline 1star :)
Jocke
Dec 1, 2020 @ 10:06
Härligt att se! Livar upp såhär i decembermörkret!