Pantaenius Bohusracet 2017
Tack till Danny på Search Magazine för fina bilder på oss!
Efter att ha seglat andra race ett par år, Sjælland Rundt 2015 och ÅF Offshore Race 2016, så kan jag återigen konstatera att Bohusracet är ett av mina absoluta favoritrace.
Ni som har seglat vet säkert vad jag menar? Och för er som inte har gjort det så är det jättesvårt att förklara vad det är som är så speciellt. Det kan vara naturupplevelsen i kombination med rolig navigation och mixen mellan offshore och skärgårdssegling.
Eller så är det bara en otroligt skön stämning.
Strunt samma.
Ni som inte har gjort det MÅSTE sätta upp det här racet på er bucket list.
Redan på uppseglingen på torsdagen stod det klart att det skulle bli blåsigt. Men i alla fall från rätt håll. Jag har ju seglat ett par race tidigare där det har blåst lite hårdare ostliga vindar, och det blir ganska stökigt på insidan av Orust och det kan blåsa riktigt hårt i vikarna på fastlandet.
Som vanligt skön stämning i Uddevalla, även om detr var tydligt att alla funderade på vädret. ”Vi sätter väl inte spinnaker på startsträckan?” var en av de vanligaste frågorna. Som ett försiktigt försök att kuva allt för mycket tävlingslusta.
När man såg hur det såg ut på fredag morgon, så visade det sig att oron varit obefogad. Nu blåste det så mycket att det handlade om att hålla båten i ett stycke, och vara redo när vinden lättade lite.
Av någon konstig anledning så hade det blivit en väldigt liten klass 6. När alla andra var 30-40 båtar, så var vi bara sex stycken som kvalat in i snabbaste klassen, och med en timme fram till nästa gäng så visste vi att vi skulle få segla mycket på egen hand.
Klass: SRS – Klass 6: SRS 1,10 –
SWE 8 Blåeld Centerline 40 Thord Lyrstrand 1,103
SWE 80 Gertrud IMX-40 Hans Ristner 1,109
SWE 69 Blur J/111 Peter Gustafsson 1,115
SWE 1005 Lakrisbåten Pauger30 Mikael Vesala 1,129
SWE 410 Alice Elan 410 Björn Gerstädt 1,129
NOR 13639 Godevenner First 40 Elling Rishoff 1,146
Antalet deltagare i klassen : 6
När man kom ut ur Uddevalla så låg alla båtar, inklusive startfartyget och tryckte på en liten plätt där det var lä bakom ett högt berg. På resten av fjorden stod det stadigt 12-15 m/s med rejäla byar…
Så här såg det ut i starten innan vår. På marginalen…
Vi valde att köra full stor och fock, med planen att reva efter bron då man svängde söderut. Vi startade i lä för att få lite bättre vinkel, vilket funkade bra då vi snabbt var förbi IMX-40 Gertrud och First 40 Godevenner.
Vi växlade mellan läns med lite skärning och plattläns med saxade segel. Bägge varianterna funkade bra och vi fick focken att fylla. Så länge vi var med på byarna så höll vi båten på rätt köl.
Efter bron hade vi fått till ett bra avstånd bakåt. Segelkvalet visade sig vara rätt och det visade sig att det även funkade när vi svängde söderut. Vi kanske hade 1 eller 2 rejäla broachar, men oftast lyckades vi falla 20-30 grader och omvandla byarna till fart. Det här gick bättre än väntat.
Innan Ljungskile hade vi bestämt oss för att ta två rev, men gjorde bedömningen att det skulle vara en risk att först ta in dem och sedan slå ut dem direkt efter rundning – så vi valde att köra full stor.
Så här i efterhand borde vi tagit de där reven.
Att det skulle bli hårigt insåg vi när vi såg Sjöräddarna assistera Bavaria 38 Match Draklunne som tappat masten.
Och jag har aldrig sett så mycket vind på havet någon gång. Förra årets Göteborg Offshore Race i 20 m/s var ingenting mot detta.
Någon hade mätt upp 52 knop strax innan.
Med två slag i någon typ av överlevnadstrim så lyckades vi ta oss runt märket, men jag var helt säker på att storen skulle lossna från masten eller att något annat skulle gå sönder.
Mikael Vesala i sin nya Pauger 30 försökte inte ens kryssa upp till märket utan ankrade bakom en udde i väntan på mindre vind. Elan 410 Alice knäckte bomfästet och lade av här.
Redan innan pratades det om märket i Ljungskile som innebar kraftig ökad risk för många. Och tittar man på utfallet så kan man konstatera att rundningen så klart borde ha strukits. Att tvinga båtar att genomföra dessa manövrar i stormstyrka är inte vettigt – och jag tycker logiken bakom rundningen är lite svag. Sponsorpriser för 10.000:- kan inte jämföras med skador för miljoner och risk för liv och lem.
Jag förutsätter att märket tas bort tills nästa år och att vi återgår till raka spåret söderut. Bohusracet är i första hand en tävling för deltagarna, och jag har inte träffat någon som tycker att denna rundning tillför något.
Nåväl.
Vi hade fin segling söderut och tågade tidvis på med 12-13 knop på plattläns. Avståndet till båtarna bakom ökade nu igen efter att ha krymt rejält i Ljungskile.
Innan Tjörnbroarna lättade det ur, och vi funderade länge på snabbaste vägen för att kunna sätta gennaker. Det blev till slut Tjörnbron och öster om Brattön, för att kunna köra upp A5 vid Vinterholmen.
Blev en fin repa:
Efter en gipp in mot Soa och Galten lättade det ur ytterligare och vi bytte till vår stora länsgennaker, A2. Efter bara 5 minuter ökade det dock igen och vred emot, så ytterligare ett byte till A3. Jobbigt.
Detta visade sig dock vara ett bra val som funkade hela vägen ut till Hätteberget, där det lättade ur rejält på slutet.
Analyserar man trackingen kan man se att de tidiga klasserna hade mycket bättre tryck här. De två första klasserna var ca 15 minuter snabbare på korrigerade tid jämfört med klass 4-6 som var relativt jämna.
Klass + korrigerad tid från start till Hätteberget
1 RETRO BALLOON Compis 28 04:28:21
2 QETESH Albin Nova 04:30:08
4 NAUSICAA First 35 04:45:19
5 IKIGAI Arcona 380 04:44:13
6 BLUR J/111 04:46:46
Nu körde vi norrut på rhumline. Många verkade gilla överbåge, men vi såg inte riktigt vitsen med det då strömmen borde vara starkare västerut och vi antagligen skulle ta oss till Smögen innan vinden motade.
När det lättade ut så gick vi till vår “Jib 0”. Nästan lite mycket i 5-7 m/s men vi ville verkligen ta ur all prestanda som fanns då Godevenner skulle mala ner oss med sin långa vattenlinje.
Här gick vi fram och tillbaka mellan fockarna i takt med vinden, men tendensen var tydlig – det skulle lätta ut och bli ren kryss efter Smögen. Här stämde prognoserna bra och vid Mjölskär var det dags för första slaget österut.
Detta var den andra stora skillnaden mellan klasserna. Retro Ballon sträckte hela kusten och gjorde sitt första slag vid infarten till Strömstad. Ikagai sträckte till Fjällbaka-skärgården och kunde köra ett avgörande spår långt österut (snyggt seglat som vanligt). Detta ger så klart stora utslag på tiderna på denna sträcka.
Klass + korrigerad tid från Hätteberget till Strömstad
1 RETRO BALLOON Compis 28 10:58:47
2 QETESH Albin Nova 10:59:00
4 NAUSICAA First 35 12:30:08
5 IKIGAI Arcona 380 11:16:53
6 BLUR J/111 13:55:18
Vi slet hårt för att hålla jämna steg med Godevenner, men deras kryssfart var otroligt bra. Även i lättare vind, då vi trodde vi skulle kunna matcha dem, så höll de ställningarna eller ryckte lite. Efteråt fick vi höra att kryss i lättvind var något man hade jobbat extra hårt med – och det gav verkligen resultat.
Det finns en anledning till att Elling & Øyvind leder Norska skorthandedrankingen överlägset:
SEILmagasinets Shorthanded-ranking oppdateres normalt etter hver regatta-weekend i løpet av sesongen. Listen viser landets beste shorthanded-seilere over de siste fire årene. Resultatene i inneværende sesong teller 100 prosent, resultatene fra året før 75 prosent, året før der 50 prosent og det første av de fire sesongene teller 25 prosent.
Listen som nå vises er oppdatert før sesongen 2016.
RANKING
Plassering Navn Forening Poengsum
1 Elling Rishoff Asker 1228,54
2 Øyvind Rishoff Asker 772,59
3 Tim Sandberg Tønsberg 597,30
4 Marius Løken Røyken 550,55
5 Sigmund Andre Hertzberg Bærum 532,55
6 Børre Søraas-Sæther Nesodden 514,96
7 Ludvig Daae Bundefjorden 511,25
8 Thomas Robberstad Stavanger 453,51
9 Christian Stensholt Frognerkilen 452,43
10 Einar Stenersen Plathe Bærum 441,25
Även om det var frustrerande att inte kunna matcha Godevenner, så var seglingen fantastisk. Normalt brukar man ju vara i Fjällbacka på morgonen, men nu var vi där när det var som mörkast. Helt fantastiskt.
Efter Fjällbacka så var det mycket funderingar på hur man skulle komma ur strömmen, samtidigt som man positionerade sig för ytterligare vrid på nord och nord-väst. Vi följde Godevenner och bytte tidigt till Kostersidan då båtarna som kryssade på ostsidan hade svårt att komma undan strömmen.
Länge såg detta ut som ett vinnande koncept, men plötsligt blekade det ur vid koster. Detta var föraningen på den nya vinden, men den fyllde inte på… fan också. Snabb exit till fastlandet och långt in mellan öarna där. Här kom vi undan med blotta förskräckelsen, men vi tappade ytterlifgare till Godevenner vilket kändes tungt.
Efter en seg kryss in i Strömstad, kunde vi köra upp en gennaker och ta upp jakten. Byte till J0 efter skärgården och full fart mot Tresteinerne. Återigen lite överriggade, men nu gällde det att satsa allt.
Innan rundningen diskuterade vi olika optioner. Vi var nu 6 distans efter Godevenner och kände att vi behövde chansa lite. Vi kopplade en A2 och siktade på att köra på utsidan av Koster. Detta är ju extremt hög risk, och har ALDRIG funkar förut… men vår kalkyl pekade på att det skulle ge oss 10 minuter…
Precis efter rundning så vred vinden så att kursen på utsidan blev platt, samtidigt blev skärningen norr om Koster helt OK. Dags att köra lite safe igen. Skönt.
Vi hade hoppats på lite mer tryck, men flera olika vindar verkade kämpa om utrymmet. Vi hade en vind på kostersidan och en helt annan inne viud fastlandet, men en ostabil transition mitt i fjorden. Efter att ha gippat österut en gång för att kolla läget, så körde vi på västsidan i mer tryck.
Detta funkade bra och vi kunde gippa in söder om Ulsholmen för att runda Sadelen. Nu hade vi hämtat in lite på Godevenner, men inte så mycket som vi hade hoppats.
Vi diskuterade om vi skulle gå till A3 för den lite brantare bogen efter rundning med det kändes defensivt. Vi fortsatte med A2, och även om det var på gränsen så gick det mycket fort.
Nu jävlar…
Vid Mjölskär hade vi hämtat in 10 minuter och var bara 1.5 minuter efter. detta kunde ju gå?
Plötsligt fanns det hopp. Vi satsade allt, tog kortaste vägen och körde gennaker precis så länge som vi vågade. Och gjorde bäste nedtagningen någonsin…
Kort halvvind med fock in i mål och vi klarade det? Eller? Vad blev tiden? Vet inte? Vi får väl se…
Sedan kom ett SMS ”Seger med 35s! Snyggt!”.
YES!
Intressant att titta på tiderna mot Godevenner.
15 minuter före vid Hätteberget för att vara 1:15 före i Fjällbacka. Som mest 20:15 bakom i Strömstad innan vi börjar hämta tillbaka… För att till sist vinna med dryga halvminuten.
Här ser man de olika delsträckorna och hur mycket snabbare, eller långsammare vi är i % (korrigerat).
Sammanfattningsvis kändes det bra. Man kan inte göra något åt båtar som seglar i annat väder, utan klassresultaten är de man kan påverka. Och det var verkligen inget fel på motståndet!
3 bra saker vi tar med oss…
– Förmågan att hantera båten när det blåser. Vi har lärt oss var gränserna går och seglar proaktivt med få vurpor. Dessutom går ingenting sönder. Inte på GOR förra året och inte nu. Det lönar sig att ha koll på mecket.
– Segelbyten. Ibland hade det varit bättre med en enklare segelgarderob, där man kunde fokusera på annat. Men nu har vi valt att göra båten så snabb som det går och måste se till att ha rätt segel uppe. Här gör pelle ett kanonjobb, och det gnälls aldrig även när tre olika gennakers är uppe inom 20 minuter :-)
– Beslutsfattande. Vi har blivit bra på att disponera vår segling och vet oftast när det är läge att tänka till lite extra. Besluten kanske inta alltid blir rätt, men vi missar sällan de kritiska avsnitten och har bra snack kring alternativen.
3 dåliga saker
– Vi skulle så klart ha tagit två rev i Ljungskile. Det behöver inbte vara fel att köra safe ibland…
– Vi måste ha bättre koll på konkurrenterna. Trackingen gav inte alls samma stöd som de gamla rundningrapporterna där man direkt visste hur många minuter man hade till andra båtar. Nu blev vi lite desperata i jakten på Godevenner, när vi egentligen skulle vara konfidenta i att vi kunde segla ifatt dem. Här behöver vi hitta ett eget system om inte TracTrac kan visa mer data.
– Vi överskattade J0 i vissa lägen. Accelerationen är bättre än med fock, men i 6-10 knops vind så kan toppfarten i vissa fall vara bättre med fock. Det är inte alltid som större är bättre. Dessa siffror måste vi få koll på.
Resultatlista
1 J/111 BLUR Peter Gustafsson & Pelle Pedersen 23:40:28 26:23:49
2 First 40 GODEVENNER Elling & Øyvind Rishoff 23:02:30 26:24:20
3 IMX-40 GERTRU D Hans Ristner & Monica Johansson 25:28:20 28:14:55
4 Pauger 30 LAKRISBåTEN Mikael Vesala & Irina Gracheva 26:10:06 29:32:38
5 Centerline 40 BLåELD Thord Lyrstrand & Johan Bexell 29:46:38 32:50:39
6 Elan 410 ALICE Björn & Adrian Gerstädt DNF
Stort tack till SSVÄ, Pantaenius och alla seglare som är med och gör detta till värdens bästa shorthandedrace!
Och till sist ett STORT grattis till Staffan Cederlöf & Gustav Gabinus som spikade totalt i Compis 28 Retro Balloon. Värdiga vinnare som seglar den stackars båten hårdare och hårdare för varje år.
Dessutom två av de skönaste seglarna på hela kusten!
Keep it up!
Jul 4, 2017 @ 19:36
Videoklippet på goa repan gjordes av Jenny Karlsson och Christer Sörvik..
Cred..
Mvh /Ola
Jul 5, 2017 @ 09:33
Grattis till Staffan o Gustav! Ballt att köra Spinnaker i starten… Ni gjorde väl också det på Marstrandsfjorden eller varför var Spinnbomen uppe efter Hätteberget?
Jul 5, 2017 @ 12:27
Tack för en bra rapport, som vanligt. En bra påminnelse till oss andra att också utvärdera våra race för att dra lärdomar till nästa gång!
Jul 29, 2017 @ 10:10
Our report in English:
There are some sailing venues that are more magical than others, and some races that you really want to came back and do again and again. And even compared to some exotic places and iconic races, I think that Bohusracet tops my list.
Why?
The recipe is easy:
1/3 Bohuslän. With over 8.000 islands, CNN Travel ranks this archipelago the seventh most beautiful natural wilderness area in the world. It’s easy to spend 5 weeks of vacation – or a lifetime – and never visit the same spot twice. And a race course that takes you through most of it in 24 hours is bound to have both beautiful scenery and navigational challenges.
1/3 Midsummer nights. When the sun sets at 10.30PM and rises at 04:00 AM it’s never really dark. And as the wind often drops, you tend to get close racing with other boats hunting for wind at 02:00 AM. Unreal seeing the silhouettes of the crews whispering on the other boats.
1/3 Intense racing (or just an adventure). With over 150 boats, a 170 nm course and seven checkpoints, it tends to be an intense fight for the serious racers. And with just 2 on board there’s not much time for food or sleep. Others do the race to test their limits and to share the experience with a significant other or one of the youngsters in the family.
We hadn’t been able to do the race for a few years. last year we did the ÅF Offshore Race (Around Gotland double handed) and the year before that we focused on Fastnet Race.
So now we were eager to get another chance. In the past, we’ve won our class several times and finished second over all twice. But this year we might get lucky in the weather lottery – with 6 hours separating the small boats starting Friday morning and us, in the fastest class, starting at 3 PM.
The forecasts were unanimous: a big low over southeast Sweden would render a fast race with a puffy 20-30 knots from NE pushing all the boats out from the start in Uddevalla to Marstrand and the rounding to go north Friday evening.
The big talk before the start was to use downwind sails or not, but that proved to be a none issue at the starting area as it was blowing a solid 30 knots gusting 50. Mmmm…
We went with a full main and our shorthanded jib (a J3.5 with more shape and a reef) for the first short downwind leg, with plans for a deep reef after the first rounding. But we managed to keep it together by heading off in the gusts, easily doing 12-15 knots, and heading up in the lulls. This worked out nicely except for one occasion when we were supposed to go upwind for 500 meters to fetch a ”sprint prize” – not ideal in 52 knots of wind, but miraculously everything stayed in one piece. Others weren’t so lucky, and masts and sails were coming down all around.
So a great ”shake out” with 150 nm to go. It couldn’t get worse?
And it didn’t. We extended the lead in our class, and after a few hours, we managed to get the A5 up. Then managed to work through the downwind inventory before rounding the Hätteberget lighthouse with a healthy 15 minute lead on corrected before our main competitor, Norwegian “short-handed rock star” Elling Rishoff in a fine tuned First 40 Godevenner.
Close hauled, continuously changing between jib and J0 (big jib/small code set on a furler on the sprit) we sailed north into the sunset. As forecasted we were headed just north of Smögen, and the long beat towards Norway began. We were catching up with many of the smaller boats, and it was pretty magical passing just meters away in a serene archipelago.
We managed pretty OK, but we lost a few minutes here and there to First 40 Godevenner that had passed us just north of Smögen. On corrected time we were ok, but they seemed to have a slight advantage.
In the morning the conditions became trickier. Several weather systems were fighting, and a NW breeze were filling in from the west. We got caught in the transition just before Strömstad and lost even more. Now we were 20 minutes behind on corrected and couldn’t wait to get to the Tresteinerne lighthouse in Norway to get the chute up and go south again.
We rounded in a light northerly but we stayed west and the new breeze filled in nicely. We tried to as hard as possible and hunting pressure when possible. We slowly caught up with Godevenner, keeping track on them both on AIS and on the rounding reports.
At some point we thought it was impossible to catch them, but at the last mark it became clear; we were just 1.5 minutes behind on corrected with 35 minutes to go… We went for it and took every shortcut we could find, and kept the big A2 up as long as humanly possible (did the best takedown of the season at the exactly the right moment).
And we managed to beat them by 30 seconds. After 23 hours and 40 minutes that was a huge relief.
The smaller boats had managed to get around the course without any upwind work and were favored by more wind during the day Friday. So they dominated the over-all list.
I guess we’ll have to come back and try again…
Wrap Up 2017 - BLUR
Feb 3, 2020 @ 19:00
[…] sekundstrid var Bohusrcacet. Till sist vann vi klassen med 30 sekunder före Godevenner. Racet vinner också årets […]
Dags för Bohusrace! - BLUR
May 19, 2020 @ 20:20
[…] Senast vi var med var 2017, då det blåste rejält (tack till Danny på Search för bilden). I år blir det inte heller som vanligt, utan en corona-anpassad upplaga. Och vi skall segla Dominant Race Special! […]
Det kan bli ett långt Bohusrace ⚠️ - BLUR
Jun 25, 2020 @ 08:00
[…] var ett tag sedan vi seglade Bohusracet. Det var 2017 och då var det ingen brist på […]