Close
Skip to content

21 Comments

  1. Anders
    Feb 27, 2018 @ 10:19

    Mycket bra inlägg, stort tack för att du delar med dig! Intressant med kompassens placering, min givare sitter under SB akterkoj närmare motorn och det känns inte alls jättebra (sen har jag lite pul att kalibrera den också).

    Fick du kontakterade n2k-kablar genom alla trånga rör? Jag fick klippa en kontakt från masten in mot båten, det var fasen lögn att få igenom eländet genom rören. Nu körde jag iofs med Garmins snören, kanske är B&Gs snören den där millimetern mindre som behövdes?

    Vore kul att se hur du monterar plottern vid ratten, jag står precis inför det tunga och mkt svåra beslutet :)

    (snygg durk förresten)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 27, 2018 @ 10:47

      Vi har provat kompassen på massa olika ställen. Helst hade vi velat ha den vid huvudskottet, men där stuvas det verktyg och annat vid race. Motorn är också en issue, som dessutom agerar olika när man kalibrerar (då den är igång) och när man seglar (och stänger av den). Svårt. Men denna montering fick både NKE-installatören i Frankrike och vi själva att funka.

      Vi fick klippa/koppla en kabel för att få den från mastfotenb och upp. Även utan kontakter var det svårt att få NMEA2000, vindinstrument och VHF att samsas i samma rör.

      Återkommer med plottermontering. Har en känsla att det kommer att bli Sveriges mest överambitösa montage 2018 :-)

      Reply

      • Anders
        Feb 27, 2018 @ 10:51

        NKE i all ära men Topline-kablaget har en fin fördel – ingen kontakt att mosa igenom alla trånga rör! :-)

        Hålet bakom instrumentpodden på masten var precis för litet för kontakten så den fick jag klippa för att komma igenom. Vågade inte fila upp hålet i kolmasten, ja jag är en fegis!

        Överambitiösa montage är helt OK, något ska man nörda med innan det blir skarpt läge i slutet av april!

        Reply

  2. Markus
    Feb 27, 2018 @ 10:37

    Super snyggt! (usch sådan kabelhärva man själv har bakom panelen, får ju ångest när man tänker på det).

    Något jag tänker på att finns det inte år 2018 något enklare än vad mycket marinelektronik är idag.

    En box som en Intel NUC, en rad med 12kontakter var man kan dra kablar från olika sensorer och inbyggd Wifi dosa som skickar NMEA. Standardiserade displayer som man kan konfigurera som man vill. Alla kör någon strömsnål Android version.

    Jag har ett hopkok av TackTick och Garmin plotter och Raymarine ST2000 pilot och inte är slutresultatet vackert inte. Fungerande jaa, men sådant spindelnät.

    Reply

  3. Edvard
    Feb 27, 2018 @ 15:41

    Ser pent ut. Jeg har bare et lite spørsmål som ikke knytter seg til elektronikken i det hele tatt. Hvilket produkt er de svarte anti-chafe patchene du har over cleatene til det som ser ut som løygangen på storseilet? Synes godt på bildene 3 og 4.

    Har prøvd noen patches tidligere på tilsvarende posisjon, men synes de ikke de fungerte særlig godt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 27, 2018 @ 15:51

      Det är PROtect tapes. PROtect Chafe 250 micron svart.

      Vi kör den på massa olika ställen, även under bommen (där gennakerskotet ligger mot) och den lite tjockare 500 micron på framsidan mast för att skydda kolfibern. Genomskinlig är snyggare, men håller inte alls lika bra mot UV. Svart håller lätt 3-4 år.

      https://www.happyyachting.com/protect-tapes

      http://www.youtube.com/watch?v=-siNE7aaWpM

      Reply

      • Edvard
        Feb 27, 2018 @ 16:46

        Takk for svar. Da får jeg lete etter dette i Norge. Happy Yachting har jo dessverre ikke begynt å sende hit ennå…

        Reply

  4. Tomas
    Mar 1, 2018 @ 17:24

    Snyggt!
    varför valde du B&G istället för NKE? Är det väl för service?

    Reply

  5. Frank
    Mar 15, 2018 @ 23:31

    Very nice post, thanks for the insight! Just two questions: 1) do you feed the AIS data into the CPU to see it on zeus? 2) why donˋt you use wifi1 for connection with expedition but instead usg2? Is there different data available or just more stable connection?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 16, 2018 @ 00:13

      The AIS goes straight onto NMEA2000, and should be accessible everywhere.

      The USG2 is a first “robust” step to get everything working. I’ll dive into all the nitty-gritty of different communication alternatives next.

      Reply

  6. Frank
    Mar 16, 2018 @ 18:18

    I have a fairly similar setup as you and look very much forward to the nitty gritty description and also your calibration process.

    Are you not worried to jam your n2k network with ais data? I saw in the manual of your ais that it is not recommend feeding the data into n2k but rather use nmea0183. Do you have experience with that?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 16, 2018 @ 19:14

      Haven’t heard any issues in recent years (except in Holland where the NKE-networks choked up due to AIS traffic).

      The manual states:

      AIS CTRX GRAPHENE has 3 data ports. 2 of them are preferably used for the connection to a plotter (the NMEA0183/RS422 or the NMEA 2000 port)

      http://www.trueheading.se/files/document/products/ais/aisctrxgraphene/GRAPHENE_Manual_v14E.pdf

      We’ll see :-)

      Reply

      • Anders
        Mar 19, 2018 @ 09:51

        I have also been advised not to have AIS-traffc in the n2k network because och risk of too much traffic.
        But it sounds strange since I had AIS-traffic in NMEA0182 networks without problems and n2k has much better bandwidth.
        One reason was that AIS-traffic i prioritized, and when network becomes congested the data vital for racing gets lower update rates.

        Reply

  7. SilverSurfer
    Mar 19, 2018 @ 14:02

    Det er vel ganske sandsynligt at det kan give anledning til problemer. N2K er jo en bus hvor al trafikken blandes, mens NMEA0183 i princippet er punkt til punkt, hvor den enkelte forbindelse ikke påvirker de andre.
    Fiskere og andre professionelle bruger stadig NMEA0183 a.h.t. fejlfinding og eliminering af “single point of failure”.
    Jeg kan tage fejl men det hænger sammen for mig :-)

    På den anden side – “if it works – don’t fix it……”

    Problemet er vel at hvad der virker her ikke nødvendigvis virker i et andet farvand med mere AIS-trafik, og det er jo det forkerte tidspunkt at opdage det på.

    Reply

  8. Bo Bäversjö
    Apr 26, 2018 @ 18:09

    Uppgraderat till Hercules mjukvaran nu! Undrar, hur har du lagt in dina polarvärden? H5000 vill ha infon vid fasta vinklar som 10,20,30,40 grader osv. Mina från Dehler är inte gjorda så, får 39,5 – mitt VMG värde. Sedan visar den alla värden vid 45 grader…..

    Reply

    • Anders Nilsson
      Apr 26, 2018 @ 19:55

      Jag gjorde mina med hjälp kurvanpassning. Jag plockade fram olika polynom för de olika vindstyrkorna som jag sen kunde få ut de fasta vinklarna från.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 26, 2018 @ 21:44

      Med Expedition så finns det en liten knapp som konverterar befintligt polar och skickar det till H5000.

      Lite fusk :-)

      Reply

      • Bo Bäversjö
        Apr 27, 2018 @ 08:11

        Är väl ok, men då måste man köra P/C :) Gav upp dessa 2015….Får väl sätta mig i helgen med linjal och penna och mäta i polarkurvorna som Dehler levererat. Finns säkert någon fördel med att göra detta manuellt och old school?! Back to basics! För övrigt verkar Hercules hur cool som helst – target speed från polar i %!

        Reply

        • Jimmy
          Apr 27, 2018 @ 20:32

          Ja tänk om alla skulle ha tillgång till kalibrerade instrument som visar VMG samt polarspeed i %, då skulle det inte gnällas så mycktet på respittalen… ;)

          Reply

  9. Wrap Up 2018 - BLUR
    Dec 30, 2018 @ 16:20

    […] – B&G H5000 kalibrering – J/111 Blur³ B&G H5000-installation – Startfunktioner i H5000 – J/111 Blur³ B&G H5000 | Autopilot – B&G […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.