J/111 Blur³ B&G H5000-installation
Lika glad som man är när man tittar på en hög med paket som innehåller nya instrument, lika orolig är man inför installationen.
Jag och Martin Gardman från Happy Yachting lade en heldag på att få gjort det mesta, framförallt det som är B&G-specifikt som Martin har koll på. Innan detta så hade jag gjort en del tidsödande jobb kring kabeldragning och montering. Totalt kanske vi lagt 35 mantimmar från ren båt till fungerande system…
Efter 6 säsonger så vet vi hur vi seglar båten, och hur vi vill använda elektroniken. Så de berörda presonerna i teamet hade ganska bra uppfattning om vad som var viktigt när vi nu fick en chans att göra om installationen.
Några viktiga faktorer var:
- Ergonomi. Allt måste sitta på rätt ställe, så att man ser bra och kan använda prylarna fullt ut. Här har vi faktiskt tagit bort displayer och flyttat andra.
- Robusthet. Allt måste vara monterat så att det tål stökigt väder, trötta seglare och fukt. Där plottern tidigare suttit i en bracket, blir det nu en riktig låda. Där mastinstrumenten tidigare varit öppna på baksidan blir det nu täckt. Och massa små sådana saker. På senaste Caribbeean 600 var det flera båtar som bröt på grund av att elektroniken lade av – så den risken måste minimeras.
- Servicebarhet. Detta är något man lätt glömmer. Man sätter saker inne, bakom, under där de inte syns. Men när man skall komma åt dem så är det helt omöjligt. Allt kommer någon gång att gå sönder, och då skall det vara lätt åtkomligt i mörker och 12 m/s.
Det här är andra artikeln i serien.
I den första resonerade jag om varför vi valde B&G och hur vi tänkt kring setupen.
J/111 Blur³ byter till B&G H5000
I sittbrunnen hade vi tidigare två multi-displayer på sidorna och en på styrpiedestalen. Den försvinner nu, och det enda som hamnar vid ratten är en Zeus³ 7″-plotter, som ju också kan hantera autopilot och visa data.
De två på sidorna syns bra både när man står…
… men också när man sitter och styr eller trimmar storen. Backa en meter från skärmen så ser man hur det ser ut från rorsmans position.
Här visar vi mest taktiska data, som ström, bäring/distans till märke, tid på de olika bogarna och TWA på nästa ben. Data som man sneglar på då och då, men inte behöver ha i siktlinjen.
Autopilot-controllern har vi valt att sätta vid nedgången. Tidigare satt den vid motorreglagen nere vid vänster fot när man stod bakom ratten. Nu kan man köra igång den på plottern, eller med en fjärr, men också sitta i framkant sittbrunn för att justera settings.
Här kör man ju också slag/gippar shorthanded, så då finns kontrollen nära till hands. Eller när man kör transport för motor. Tidigare har NKE-fjärrkontrollen ofta hängt här för att vara lätt tillgänglig.
Det kan vara lite knöligt att få allt snyggt vid navplatsen. Alla nya båtar har jättesnygga (och tajta) skåp för nav, men efter ett par säsonger så brukar det bli både trångt och se ut som spagetti. Nu gjorde vi om allt från scratch.
I samband med detta så valde jag också att separera alla nav-prylar med egna säkringar. Säkert inte nödvändigt, men de skall ju ändå kopplas ihop på nåt sätt.
Förutom H5000 så sitter här också en AIS från True Heading, vår egen GPS, VHF, WiFi och en del annat.
Tryck på bilden för större variant. Det man ser är H5000 Hercules, AIS och två kopplinsgblock för 12V. Den lilla vita antennen är till AIS och skall flyttas upp. Säkringen man ser är 32A till autopiloten som går i en tjockare kabel separat från allt annat.
De två NMEA-blocken innehåller (förifrån, från vänster):
- n2k_01: barometer
- n2k_02: 3D-motion
- n2k_03: Vulcan 7″ instrument vid navplats
- n2k_04: Hercules CPU
- n2k_05: 12V, med lika mycket last åt bägge håll
- n2k_06: AIS
- n2k_07: GPS
- n2k_08: autopilot controller
en av de saker som var svårast var att uppskatta rätt längder på alla NMEA 2000-kablar. Tur att Martin hade med ett urval, så kunde vi hitta rätt längder. Blir snyggt, men tar mycket plats om man skall montera dem snyggt.
På framkant i navskåpet sitter barometer och NMEA-seriell-omvandlare. GPS:er sitter monterade “i taket” och går alltså genom däck. detta har funkat förvånansvärt bra, så vi fortsätter så.
3D-motion skall sitta så nära rörelsecentrum som möjligt, och är nu placerad längst ner på navbordet. Ca 50 cm vid sidan av, och 1 meter bakom, rörelsecentrum.
Det meckigaste med all instrumentering är placering av lod och logg.
Så här ser det ut innan vi började, då lodet satt inombords i den lilla koppen (som monterades på varvet när båten byggdes), och loggen satt flushad på centrumlinjen strax akter om. Även detta var snyggt gjort i Frankrike när båten byggdes.
Det nya lodet kan med några små modifikationer passa i koppen vilket gör det enkelt.
Loggen är svårare då vi måste borra ur den gamla insatsen (som var 43 mm)…
… och fräsa ur för att försänka den nya (som är 53 mm). Detta skall göras klart när det blir lite varmare. Här gäller det att få monteringen rak i alla led, så det blir väl lite pyssel.
Vi kopplade också in vindgivaren (som går direkt in i servern tillsammans med loggen). I masttopen passar röret i samma fäste som de nyare Garmin-givarna som vi haft.
Här kommer också N2k ner från de fyra displayerna på masten, koppas samman med lodet, och går akterut till navplatsen.
En av de saker som tog längst tid var att få lite grövre N2k-kablar att passa i de smala rören som sitter i från början. Här skulle alla varv gott kunna montera in ett par dimensioner större för att härbärgera framtida kabeldragningar.
Så här ser det ut på akterskottet i styrbords akterkoj. Tidigare satt många av NKE-prylarna på baksidan, men detta blir mycket lättare att serva och hålla tort och rent.
Kompassen har varit svårmonterad. Vi flyttade runt Nexus HPC ganska mycket innan vi hittade den här platsen som är störningsfri.
NMEA-blocket innehåller:
- n2k_09: roderlägesgivare
- n2k_10: Zeus³ 7″-plotter
- n2k_11: graphic-instrument
- n2k_12: kompass
Här ser man också ny kabeldragning uppe under däck (som skall snyggas till). Tidigare har alla kablar gått nere under kojen i ett rör, men detta har gjort att slagvatten runnit fram och tillbaka. Nu pluggar jag detta och kablaget blir både torrare och kortare.
Inget är så bra att det inte går att göra lite bättre :-)
Med samma tänk så sitter autopiloten på akterskottet i babords akterkoj. Här är det bara en meter bak till drivarmen, där vi behåller Raymarines elektromekaniska enhet. Här är det lite meckigare för att enheten vill ha sin egen strömförsörjning i lite grövre kablar. Men det blir snyggt till slut.
NMEA-blocket innehåller:
- n2k_13: –
- n2k_14: H5000 Pilot
- n2k_15: fjärrkontroll mottagare
- n2k_16: graphic-instrument
En stor skillnad mot tidigare är web-interfacet, där man direkt kan se alla enheter och de dta de levererar. Vi kommer tillbaka till denna, men nu kändes det extremt smidigt att direkt kunna se vad som funkade och inte.
Alltid kul när något går snabbare och enklare än vad man tänkt sig.
Det är så klart massor av “småsaker” kvar, men den stora oron är borta. Det enda som vi inte verifierat är autopiloten, som behöver känna av en kvadrant innan den känner sig installerad. Nu är rodret ur båten så det får vänta.
Här är den lista jag jobbar med just nu:
- Flushmontera loggen
- Anpassa insatsen till lodet
- Snygga till kabeldragningar
- Montera Vulcan 7″ + VHF i ny skiva vid navplats
- Montera Sat-phone + extern antenn?
- Bygga liten låda vid ratt till Zeus³ 7″ + MOB-knapp + VHF remote
- Bredda mastkonsol så den passar de nya instrumenten
- Byta mastkabel till vindinstrument
- Byta mastkabel till instrument på mast
- Uppdatera Navionics-kort
- Byta navdator
Och säkert en del annat…
Stort tack till Martin & Happy Yachting. Det är så grymt att nu kunna vara kund till ett bolag jag varit med och startat, och man får precis den där känslan som man försökte få till från start. Well done!
Disclaimer: Blur har ett formellt samnarbete med Navico och Happy Yachting, och denna artikel är en del av detta samarbete. Juridisk sett är detta reklam, men jag är noga med att inte skriva sådant som jag inte kan stå för, oavsett relation med andra parter.
Anders
Feb 27, 2018 @ 10:19
Mycket bra inlägg, stort tack för att du delar med dig! Intressant med kompassens placering, min givare sitter under SB akterkoj närmare motorn och det känns inte alls jättebra (sen har jag lite pul att kalibrera den också).
Fick du kontakterade n2k-kablar genom alla trånga rör? Jag fick klippa en kontakt från masten in mot båten, det var fasen lögn att få igenom eländet genom rören. Nu körde jag iofs med Garmins snören, kanske är B&Gs snören den där millimetern mindre som behövdes?
Vore kul att se hur du monterar plottern vid ratten, jag står precis inför det tunga och mkt svåra beslutet :)
(snygg durk förresten)
Peter Gustafsson
Feb 27, 2018 @ 10:47
Vi har provat kompassen på massa olika ställen. Helst hade vi velat ha den vid huvudskottet, men där stuvas det verktyg och annat vid race. Motorn är också en issue, som dessutom agerar olika när man kalibrerar (då den är igång) och när man seglar (och stänger av den). Svårt. Men denna montering fick både NKE-installatören i Frankrike och vi själva att funka.
Vi fick klippa/koppla en kabel för att få den från mastfotenb och upp. Även utan kontakter var det svårt att få NMEA2000, vindinstrument och VHF att samsas i samma rör.
Återkommer med plottermontering. Har en känsla att det kommer att bli Sveriges mest överambitösa montage 2018 :-)
Anders
Feb 27, 2018 @ 10:51
NKE i all ära men Topline-kablaget har en fin fördel – ingen kontakt att mosa igenom alla trånga rör! :-)
Hålet bakom instrumentpodden på masten var precis för litet för kontakten så den fick jag klippa för att komma igenom. Vågade inte fila upp hålet i kolmasten, ja jag är en fegis!
Överambitiösa montage är helt OK, något ska man nörda med innan det blir skarpt läge i slutet av april!
Markus
Feb 27, 2018 @ 10:37
Super snyggt! (usch sådan kabelhärva man själv har bakom panelen, får ju ångest när man tänker på det).
Något jag tänker på att finns det inte år 2018 något enklare än vad mycket marinelektronik är idag.
En box som en Intel NUC, en rad med 12kontakter var man kan dra kablar från olika sensorer och inbyggd Wifi dosa som skickar NMEA. Standardiserade displayer som man kan konfigurera som man vill. Alla kör någon strömsnål Android version.
Jag har ett hopkok av TackTick och Garmin plotter och Raymarine ST2000 pilot och inte är slutresultatet vackert inte. Fungerande jaa, men sådant spindelnät.
Edvard
Feb 27, 2018 @ 15:41
Ser pent ut. Jeg har bare et lite spørsmål som ikke knytter seg til elektronikken i det hele tatt. Hvilket produkt er de svarte anti-chafe patchene du har over cleatene til det som ser ut som løygangen på storseilet? Synes godt på bildene 3 og 4.
Har prøvd noen patches tidligere på tilsvarende posisjon, men synes de ikke de fungerte særlig godt.
Peter Gustafsson
Feb 27, 2018 @ 15:51
Det är PROtect tapes. PROtect Chafe 250 micron svart.
Vi kör den på massa olika ställen, även under bommen (där gennakerskotet ligger mot) och den lite tjockare 500 micron på framsidan mast för att skydda kolfibern. Genomskinlig är snyggare, men håller inte alls lika bra mot UV. Svart håller lätt 3-4 år.
https://www.happyyachting.com/protect-tapes
http://www.youtube.com/watch?v=-siNE7aaWpM
Edvard
Feb 27, 2018 @ 16:46
Takk for svar. Da får jeg lete etter dette i Norge. Happy Yachting har jo dessverre ikke begynt å sende hit ennå…
Tomas
Mar 1, 2018 @ 17:24
Snyggt!
varför valde du B&G istället för NKE? Är det väl för service?
Peter Gustafsson
Mar 1, 2018 @ 17:27
Läste du första artikeln så resonerade jag ganska mycket kring det. Jag hart ju haft NKE autopilot, så jag vet för- och nackdelarna med att ha support från utlandet.
http://www.blur.se/2018/02/01/j-111-blur³-byter-till-bg-h5000/
Frank
Mar 15, 2018 @ 23:31
Very nice post, thanks for the insight! Just two questions: 1) do you feed the AIS data into the CPU to see it on zeus? 2) why donˋt you use wifi1 for connection with expedition but instead usg2? Is there different data available or just more stable connection?
Peter Gustafsson
Mar 16, 2018 @ 00:13
The AIS goes straight onto NMEA2000, and should be accessible everywhere.
The USG2 is a first “robust” step to get everything working. I’ll dive into all the nitty-gritty of different communication alternatives next.
Frank
Mar 16, 2018 @ 18:18
I have a fairly similar setup as you and look very much forward to the nitty gritty description and also your calibration process.
Are you not worried to jam your n2k network with ais data? I saw in the manual of your ais that it is not recommend feeding the data into n2k but rather use nmea0183. Do you have experience with that?
Peter Gustafsson
Mar 16, 2018 @ 19:14
Haven’t heard any issues in recent years (except in Holland where the NKE-networks choked up due to AIS traffic).
The manual states:
http://www.trueheading.se/files/document/products/ais/aisctrxgraphene/GRAPHENE_Manual_v14E.pdf
We’ll see :-)
Anders
Mar 19, 2018 @ 09:51
I have also been advised not to have AIS-traffc in the n2k network because och risk of too much traffic.
But it sounds strange since I had AIS-traffic in NMEA0182 networks without problems and n2k has much better bandwidth.
One reason was that AIS-traffic i prioritized, and when network becomes congested the data vital for racing gets lower update rates.
SilverSurfer
Mar 19, 2018 @ 14:02
Det er vel ganske sandsynligt at det kan give anledning til problemer. N2K er jo en bus hvor al trafikken blandes, mens NMEA0183 i princippet er punkt til punkt, hvor den enkelte forbindelse ikke påvirker de andre.
Fiskere og andre professionelle bruger stadig NMEA0183 a.h.t. fejlfinding og eliminering af “single point of failure”.
Jeg kan tage fejl men det hænger sammen for mig :-)
På den anden side – “if it works – don’t fix it……”
Problemet er vel at hvad der virker her ikke nødvendigvis virker i et andet farvand med mere AIS-trafik, og det er jo det forkerte tidspunkt at opdage det på.
Bo Bäversjö
Apr 26, 2018 @ 18:09
Uppgraderat till Hercules mjukvaran nu! Undrar, hur har du lagt in dina polarvärden? H5000 vill ha infon vid fasta vinklar som 10,20,30,40 grader osv. Mina från Dehler är inte gjorda så, får 39,5 – mitt VMG värde. Sedan visar den alla värden vid 45 grader…..
Anders Nilsson
Apr 26, 2018 @ 19:55
Jag gjorde mina med hjälp kurvanpassning. Jag plockade fram olika polynom för de olika vindstyrkorna som jag sen kunde få ut de fasta vinklarna från.
Peter Gustafsson
Apr 26, 2018 @ 21:44
Med Expedition så finns det en liten knapp som konverterar befintligt polar och skickar det till H5000.
Lite fusk :-)
Bo Bäversjö
Apr 27, 2018 @ 08:11
Är väl ok, men då måste man köra P/C :) Gav upp dessa 2015….Får väl sätta mig i helgen med linjal och penna och mäta i polarkurvorna som Dehler levererat. Finns säkert någon fördel med att göra detta manuellt och old school?! Back to basics! För övrigt verkar Hercules hur cool som helst – target speed från polar i %!
Jimmy
Apr 27, 2018 @ 20:32
Ja tänk om alla skulle ha tillgång till kalibrerade instrument som visar VMG samt polarspeed i %, då skulle det inte gnällas så mycktet på respittalen… ;)
Wrap Up 2018 - BLUR
Dec 30, 2018 @ 16:20
[…] – B&G H5000 kalibrering – J/111 Blur³ B&G H5000-installation – Startfunktioner i H5000 – J/111 Blur³ B&G H5000 | Autopilot – B&G […]
Komplettering av B&G H5000 - BLUR
Dec 11, 2023 @ 08:00
[…] J/111 Blur³ byter till B&G H5000– J/111 Blur³ B&G H5000-installation– J/111 Blur³ B&G H5000 | Autopilot– B&G H5000 kalibrering– […]