Route de Rhum | trash talk
Idag 14:00 startar Route de Rhum, och vi håller så klart tummarna för Micke Ryking som är förste svensk på startlinjen i detta race.
Starten borde gå live både på Facebook och YouTube.
Mark Chisnell har gjort en bra väderanalys:
It’s the 40th anniversary of the Route de Rhum – here’s my take on how the weather strategy is shaping up for the first week… which will be pretty much the whole race for the Ultimes… go @ATRacing99!! #RDR2018 https://t.co/E09rVky388
— Mark Chisnell (@markchisnell) November 2, 2018
Det är många fighter att hålla koll på.
I Ultime är det väl tre superfoilers som skall göra upp. Jag gissar nog på denna ordning i mål.
- François Gabart på MACIF
- Seb Josse på Maxi Edmond de Rothschild
- Armel le Cleac’h på Banque Populaire IX.
I IMOCA är det väl mellan dessa som fighten står. Mina pengar på Alex Thomson. Charal skall väl vara snabbast, men är lite för ny.
- Jérémie Beyou på Charal
- Alex Thomson på Hugo Boss
- Vincent Riou på PRB
- Yann Eliès på Ucar-Saint-Michel.
I Class 40 är det massor av bra båtar. Här är de jag håller extra koll på:
- Ameryic Chapellier (Aina Enfance et Avenir) #151 Manuard Mach 40.3
- Luis Duc (Carac) #150 Lombard Lift 40
- Loic Fequet (Tibco) #123 Botin Proto 40 (ex Thales II)
- Sam Goodchild (Narcos-Mexico) #137 Manuard Mach 40
- Yann Richomme (Veedol-AIC) #154 Lombard Lift 40
- Phil Sharp (Imerys Clean Energy) #130 Manuard Mach 40
- Maxime Sorel (V & B) #144 Manuard Mach 40.3
- Nico Troussel (Corum) #155 Manuard Mach 40.3
Nov 4, 2018 @ 12:42
Hjärtat säger Joyon i Ultim klassen men hjärnan säger Gabart.
Thompson i IMOCA och Sharp i Class 40!
Nov 4, 2018 @ 18:03
Jag tror Vincent Riou tar hem det i IMOCA trots en gammal häck till båt, han är bästa seglaren.
Nov 4, 2018 @ 20:49
Är det bara jag som har svårt att få upp trackern?
Nov 4, 2018 @ 20:55
Funkar utmärkt för mig. Mac och Firefox.
/Tomas
Nov 4, 2018 @ 20:59
Trackern
https://www.routedurhum.com/en/cartography
funkar fint i Chrome på Windows 10 och likaså i Chrome på Android.
Däremot får jag ej trackern i appen (på Android) att funka.
Ryking ligger 50 av 53 i Class 40 nu… ;(
Nov 5, 2018 @ 09:13
Visade sig att det var en setting i Chrome:
Go to settings -> advanced settings -> scroll down or search for languages -> add French (or English) -> move French (or English) to the top (the 3 dots to the right next to the language)
Nov 5, 2018 @ 09:50
Är det någon av de som var nere som skriver ihop någopn liten rapport? Det hade varit kul att veta hur det var i St Malo, och hur Micke kom iväg?
Nov 8, 2018 @ 10:22
Här är den bästa beskrivningen om vad som hände innan starten som är skriven av Irina Gracheva (Klippt från facebook flödet)
?⛵? It’s 4th day of race Route du Rhum – Destination Guadeloupe
It has been written many times about how difficult and tragic for some participants this race is.
For me this race is very personal because Mikael Ryking is fighting against the storm.
Every time, looking at race web site, I feel worry and proud at the same time. I’m afraid to see that Mikael’s track line will turn back or make a squiggle. I am proud of courage and perseverance of Micke.
I am also proud of our friends and relatives who helped with preparation.
?The days before start stood out for us, and, above all, for Mikael, very difficult. A few days before the race, so many things were broken on boat – almost all of the most important thing – both anemometers failed, engine failed (it is generator in case if fuel cells is not enough), there were problems with autopilot drive, fuel cell that came after repair required a new controller, new mainsail arrived a few hours before deadline to leave pontoon.
At some point we even thought that it would be impossible to solve all this in such a short time, and Mikael would not be able to go to the start.
Friends and team is one of the most important components in such moments. From people, who is next to us, depends more than it seems.
?Thanks to our Swedish friends who arrived at the right moment: Henrik Hydén, Pernilla Uhlin, Jesper Hoffstedt, Peter Mannerstråle, Fredrik Arnryd, Agneta Arnryd, Ludvig Ryking, @Linus Ryking
?Thanks to our dear Russian Frenches Лев Дайчик (Lev Daichik), Катя Дайчик (Katya Daichik), Ирина Муравьева (Irina Lacombe-Masna), who helped us to find right specialists and arrange delivery of spare parts from my Mini from La Rochelle !
?Thanks Елена Отекина (Elena Otekina) for interesting conversations, photos and reports.
?Special thanks to Юлия Тышкевич (Yulia Tyshkevich) for being always on time and always ready to help with everything.
All together we managed, and Mikael is in the race!.
? We worked tirelessly, and after a sleepless night on mooring, Mikael came to the start completely exhausted. All night we were finishing everything that could be finished, and even in the morning we climbed to mast to make new lashing for the halyard of heavy weather jib, which in the first week became the most important sail. We even did not have time to test any of repaired systems.
After start, the priority for Micke was to sail safely and gradually sleep before meeting storm. It was very hard to see him in the very tail of fleet.
But after a day, he began to confidently climb higher and higher in the rating. ‼ ️
? Many boats were forced to stop the race because of accidents, or sheltered from oncoming cyclone. Such decision (to go to shelter) is not easy, and I want to express words of support to all friends who have decided to go to port of refuge.
We will continue to follow you in the race as you continue!
⛵️ For me and my team, participation in boat preparations was very helpful. We will use this experience and now nuances are better understood with what can be encountered.
Nov 5, 2018 @ 15:31
Bara Le Cleach, Gabart och Joyon kvar i Ultim-klassen…
Thompson leder i IMOCA
Sharp 4M e ledaren i Classe 40
Mitt tips kan slå in!!
Men det är låååångt kvar och möcke kolfiber som ska braka ihop det närmaste dygnet…
Nov 5, 2018 @ 17:05
Ca 10st Class 40 som är i hamn eller på väg mot hamn. Märkligt efter så kort tid och lätt vind. De flesta bör ha förberett sig själva och båten i månader/år för denna segling. Men, visst, ska man gå hamn så är det ju nu, svårt senare…
Nov 5, 2018 @ 17:39
När jag intervjuade Class 40-seglare så framkom två saker; de som är där för att vinna håller gaspedalenm nere, och då får det bära eller brista. Det är därför de “amatörer” som tar det lite mer försiktigt kan placera sig bra när 80% av proffsen kört sönmder sina saker :-)
Den andra kategorin är väl de som inte har rutin och ganska snabbt trasslar till det för sig. Man ser det både på de som bryter, men också på att snittfarten är låg på ett antal båtar.
Nov 5, 2018 @ 19:08
Imponerande fart på toppbåtarna i Class 40 som ligger i mitten av flottan bland Imocas.
Värt att notera är att SMA ligger i täten (Gabarts gamla båt från 2011 som han vann Vendee Globe med) och hon har inte foils. Ska bli mycket intressant att se vad som händer när vinden vrider emot och ökar i morgon.
Nov 5, 2018 @ 21:23
Nov 6, 2018 @ 15:14
Nu börjar eländet… både Isabelle Joschke och Sam Goodchild har tappat sina master. Säkert fler…
Nov 6, 2018 @ 18:29
Ovädret ligger ju kvar 12-16 timmar till, och att kryssa in i 6-8 meters vågor är ju bara roligt en väldigt kort stund innan saker händer (som vi ser nu). Sen kommer ett till på fredag ser det ut som..
Nov 6, 2018 @ 15:17
Banque Pop ute ur leken…
Le bateau semble avoir chaviré suite à la rupture de son flotteur bâbord.
Armel Le Cléac’h a pu déclencher sa balise de détresse et communiquer avec son team technique à terre. Le CROSS Gris Nez a pris en charge l’organisation des secours, en coordination avec la Direction de Course et le Team Banque Populaire. Le skipper est sain et sauf en sécurité à l’intérieur du bateau.
Nov 7, 2018 @ 06:49
Nov 7, 2018 @ 19:58
Nov 9, 2018 @ 15:01
De första Class40 båtarna går ju exceptionellt bra.
Googlade lite: Ledaren Yoann Richommes båt (ny för året) är ju rätt häftig med ett fylligt förskepp:
Nov 9, 2018 @ 16:42
Report #3 from Talanta/ Ryking Ocean Racing in the Route du Rhum
Yesterday the third part of the storm came over me. Wind was backing to southerly and I was on starboard tack. Again I choose to tack and face the storm straight in the eye. Forecast promised wind of more than 40 knots and gusts reaching 50 knots. My option to stay on starboard tack looked very bad. I would stay longer in the storm – as I would be moving with it. Making a tack going west would instead give me a shorter passing of the storm as we go in different directions. It would give me a far better VMC (Velocity Made good on Course – speed towards the mark) and I would reach more favourable wind directions earlier. Simply, the only choice was to tack and face it.
And it became yet another rocky ride, sporty conditions prevailing. The most sporty hour wind were never below 40 knots, mainly around 45 and topping at 50 knots. Seastate grew wild and with it the conditions inside were like being in a washing machine. So I wasn’t in the mood of writing a report yesterday…! :-D Sorry for keeping you waiting!
But after passing the storm, wind veered to westerly, dropped and gave me a pleasant night at which I could really relax for the first time since the start. Being wet, cold, tired I got the chance to change to dry clothes, eat and sleep. Also I gained many positions in the ranking and currently I’m on 15th place.
In a few hours the next storm is arriving with westerly winds. So I will stay on starboard tack and if it gets too wild I will bear away a bit to maybe 80 or 90 degree TWA.
Take care of each other and stay safe!
True Heading – Leading in AIS Dematek AB Gransegel @EFOY CM Hammar Båtagent Sverige Fjällmans Juridik @Search Search Magazine Segling Route du Rhum – Destination Guadeloupe
#rdr2018 #itsallaboutthechallenge #nogutsnoglory #rykingoceanracing #class40
#trueheading #dematek #batagent #cmhammar #gransegel #searchmagazine #efoy #fjällmansjuridik
Nov 9, 2018 @ 16:43
Report #4
It’s been almost exactly 5 days since the start. Since the last report / status Micke has chosen to head south rather than head right in to the stronger winds coming from the west. This is for the moment not taking him closer to the goal but all boats need to go south at some point. He has fallen back a spot in the ranking but will hopefully gain later in the race! Here is Mickes report!
Report #4 from Talanta/ Ryking Ocean Racing
in the Route du Rhum
All good here, except I’m flying around inside of the boat. i haven’t been outside since yesterday afternoon. But nothing is broken so far (pepper, pepper, touch wood).
I only see SW winds north of the Azores, so my main target now is to go south and then find trade winds. I’m escaping the storm but can’t go higher than 70 deg TWA, else boat is crashing so hard into the waves. It’s already insane. I know I lose positions, but if I tack I will go NW, and that doesn’t bring me south. So I think in the next step this is a better choice. I know if I tack for a time I will come into more westerly winds, but tacking in these conditions is not a good idea. So i will continue like this until conditions calm down. So my choice now is for safety and care of my lovely Talanta.
Too difficult to write more right now!
Take care of each other and stay safe!
True Heading – Leading in AIS Dematek AB Gransegel @EFOY CM Hammar Båtagent Sverige Fjällmans Juridik Search Magazine Segling Route du Rhum – Destination Guadeloupe
#rdr2018 #itsallaboutthechallenge #nogutsnoglory #rykingoceanracing #class40
#trueheading #dematek #batagent #cmhammar #gransegel #searchmagazine #efoy #fjällmansjuridik
Nov 10, 2018 @ 15:40
Skall bli spännande om Mikaels ostliga kurs jmf konkurrenterna snart kan börja ge utdelning.’Har ju tappat från 15:e till 20:e plats men ligger näst längst till ost långt från rumbline. Några tips när detta troligen kan börja ge utdelning med tanke på kommande vädersystem? Heja, heja Talanta!
Nov 10, 2018 @ 16:55
Jag tycker kantbytet har kostat väldigt mycket?
För tre dygn sedan var han nästan längst västerut, nu längts österut. Tittar jag på två referensbåtar (Hennessy var precis före Micke för tre dygn sedan & Hubert var på väg in till Lissabon) så ser det ut så här:
Distans till första båt efter 3 dygn, efter 6 dygn, diff
Hennessy (väster) 226 271 -45
Ryking 256 540 -284
Hubert (öster) 450 507 -57
Jag förstår ju på rapporten att han inte lyckats segla högre än så här – men det har kostat 230 distans till konkurrenterna. Hennessy är en bra referens då han har en äldre båt, Owen Clarke från 2008 – #54, och är en amatörsatsning liknande Mickes.
Min routing pekar också på att väst fortsätter att vara bättre.
Nov 10, 2018 @ 18:50
På rapporterna låter det som om Ryking själv var inne på fördelarna med en västligare rutt, men att han ville spara båten från slamming i den hårdre sjön på babordsbogen. Begripligt val när man står för en stor del av kostnaden med egna pengar och en stram budget.
Nov 10, 2018 @ 19:14
Så är det säkert, men de flesta båtar han kör mot nu har ju ungefär samma förutsättningar?
Hennessy, Niewenhous, Bouvet är ju alla gamla respitseglare som har upptäckt Class 40 “på gamla dar”och köpt sig en ok lite äldre båt. Hennessy har ju varit med längre och vill nog placera sig. Är också bra positionerad. De andra är nog happy med att fullfölja.
Sedan är de duktiga amatörerna hack i häl på de långsammaste proffsen, men luckan till de 7-8 snabbaste börjar bli stor nu.
Nov 10, 2018 @ 17:07
Nov 11, 2018 @ 13:11
180 dist kvar för Gabart! Nytt rekord på g.
https://www.routedurhum.com/en/news/815
Nov 11, 2018 @ 14:27
Nov 11, 2018 @ 21:15
Kan bli intressant slutspurt inatt. Gabart har 31Nm kvar med trasigt roder och foil. Joyon 12,8Nm efter. Farten är nere på 2-4 knop. Gabart borde kunna hålla undan men Joyon har fortfarande liten chans att hinna ikapp.
Nov 12, 2018 @ 07:00
Joyon vann…! Känns nästan lite orättvist. Gabart fastnade i ett bleke…
Nov 12, 2018 @ 07:15
Ja: det känns verkligen som fel vinnare denna gång. Utan Gabarts skador hade säkert utgången blivit en annan. Starkt, dock av Joyon att trycka på ända in i det sista: ingen skugga över honom.
Nov 12, 2018 @ 08:05
Det lät som att bägge båtarna brottades med bleket många timmar innan målgång. Jag tror alla har varit med om hur det kan vara :-)
Jag vet inte vad som är rättvist i just det här fallet, men det känns som Joyon med sin lite mer konservativa approach ändå visade att gammal är äldst. Att hålla ihop sakerna när alla andra gasar lite för hårt i början kräver en del.
En tröst för Gabart måste ändå vara att Josse & Cleac’h inte ens kom halvvägs. Bådar gott inför de “riktiga” racen runt jorden.
Nov 12, 2018 @ 08:53
V&B har mastat av. Ytterligare en av favoriterna borta.
Så här ser det ut för de båtar jag trodde på. Hälften kvar.
– Yann Richomme (Veedol-AIC) #154 Lombard Lift 40 – #1
– Phil Sharp (Imerys Clean Energy) #130 Manuard Mach 40 – #2
– Loic Fequet (Tibco) #123 Botin Proto 40 (ex Thales II) – #14
– Luis Duc (Carac) #150 Lombard Lift 40 – #23 efter pitstop
– Ameryic Chapellier (Aina Enfance et Avenir) #151 Manuard Mach 40.3 – brutit?
– Sam Goodchild (Narcos-Mexico) #137 Manuard Mach 40 – avmastad
– Maxime Sorel (V & B) #144 Manuard Mach 40.3 – avmastad
– Nico Troussel (Corum) #155 Manuard Mach 40.3 – brutit
Nov 13, 2018 @ 18:08
En fråga; hur klarar sig en IMOCA som Hugo Boss tex med el?? Bara motorn? Kombo med solceller? Vad är ”da shit” idag?
Nov 13, 2018 @ 18:56
Tror de flesta kör motor + släppgenerator (watt&sea). Solcell har de flesta men jag tror det är ingen jätte stor del av det hela.
Just thomson sa att han körde vg mest med motor. Skulle tror att de gör det på rdr också. Med släppgenerator tappar man tydligen 0.5 -1 kn … hugo boss ska dock köra fossilfritt i nästa vg.
Nov 14, 2018 @ 07:34
Släppgenerator låter som 70-tal!! :)
Sumlogg i pappas folkbåt…
Nov 14, 2018 @ 09:33
NU vet jag inte hur man ska översätta hydrogenerator på ett bättre sätt. Grejen är att de är värst effektiva. Har hört talas om att de måsste köra de typ 0.5-1 tim om dagen för att klara av alla system. Gäller i 20kn båtfart då, såklart.
Canrad Colman körde ju fossilfritt 2016. Han hade ju en massa solceller. Men jag tror att det mesta av elen kom från “hydrogeneratorer” och el-motorn (oceanvolt) som kan användas som generator.
Nov 13, 2018 @ 21:33
Är det inte bränsleceller som gäller..?
Jag vet inte men tror det. Åtminstone Ryking kör ju med Efoy bränslecell ombord Talanta.
Ingen vill väl bromsa båten med en släpgenerator.
Nov 14, 2018 @ 09:35
Tror inte att de är lika effektiva som dieselgeneratorn. Och däremed är det ingen större mening att har de om man nu ändå har diesel ombord… Blir kanske annorlunde när toppbåtarna nu börja sätter på fossilfritt.
Nov 14, 2018 @ 12:53
Svårt att slå dieselns 40+ MJ/kg….Etanol ligger väl på 70% eller så. Men man kanske måste, av andra skäl.
/Mats
Nov 13, 2018 @ 21:00
https://www.routedurhum.com/en/news/946
Det är för trångt där ute…
Nov 14, 2018 @ 07:37
Helt otroligt… känns som man borde kunnat förutse det?
Nov 14, 2018 @ 08:00
Med referens till dikussionen ovan om generering av elström så noterar jag i denna artikel texten “…hydrogenerator damaged…” så tydligen kör en del med vattengenerator ändå.
Någon som vet vad reglerna säger om hur elström ska/får genereras?
Nov 14, 2018 @ 09:25
De flesta kör med dubbla Watt&Sea hydrogenaratorer racing versionen med ställbara blad.
Ryking har en också men den är ej i brukbart skick (Saltvatten i generatorn) så han har två EFOY enheter ombord. Motor får man köra för att generera el.
Nov 15, 2018 @ 07:12
Bra rapport från starten.
http://www.teamhoffstedt.se/2018/11/route-du-rhum-pa-spaning-i-st-malo/
Nov 16, 2018 @ 07:27
Asleep at the wheel?
Nov 16, 2018 @ 07:55
Kolla trackern. 19 knop rakt upp på land!
Nov 16, 2018 @ 10:36
Snudd på tjänstefel, han har ju haft en lugn resa de sista 500nm.
Nov 16, 2018 @ 14:36
Är det rimligt med 24 timmars penalty?
Nov 16, 2018 @ 15:32
Säger som Astrid Lindgren; “fisigt”!!
Nov 16, 2018 @ 15:35
Alex tyckte det själv efter målgång.
Måste imponeras av hans sportslighet: efter målgången lovordade Meilhat (som möjligen blir nästa båt i mål) som en värdig vinnare, som dessutom seglar en båt utan foils.
Alex är en stor ambassadör för segling och en sponsors dröm: en vinnare ändå!
Nov 16, 2018 @ 15:40
Var såg du detta någonstans?
Nov 16, 2018 @ 17:38
Livesändningen på hemsidan
https://www.routedurhum.com/en
strax efter målgång: Alex intervjuades ombord efteråt och verkade inte alltför nedstämd:
Nov 16, 2018 @ 17:45
Tyvärr ligger sändningen inte kvar på hemsidan efteråt: fransmän….
Båten var i alla fall inte så skadad som man befarat.
Kanske kul att veta för en eventuell köpare (den ligger ute till försäljning).
Nov 17, 2018 @ 18:38
Livestream nu:
https://www.youtube.com/watch?v=cUh4Ah69vUE
Nov 24, 2018 @ 19:30
Bara skrot kvar av Banque Populaire: irreparabel!
Trist, trist….
https://www.letelegramme.fr/voile/route-du-rhum/banque-populaire-ix-sa-reconstruction-est-impossible-23-11-2018-12142462.php
Nov 25, 2018 @ 20:21
Micke Ryking på Talanta närmar sig mål -en stor bedrift att ta sig hela 3500 Nm på egen hand i en 40-fotare. Cirka 200 Nm kvar, han gör det på 22-23dygn -alltså 10 ÅFOR på varandra på den tiden- Kanonskoj att vi snart har en svensk som har klarat detta med bravur!! Håll i sista biten runt Guadeloupe och njut av en fantastiskt prestation Micke!
Nov 27, 2018 @ 07:47
Grattis Micke! Talanta är nu i mål – måste ha varit en häftig resa. Förste svensk att avklara Rhoute De Rhum – häftigt!
Nov 27, 2018 @ 11:20
Målgången:
https://youtu.be/IVi4EXDfKzw
Nov 28, 2018 @ 13:24
Micke Ryking – Da Man !!!