Midsummer Solo Challenge 2019
I år kändes det som att det var på riktigt.
Idéerna bakom Midsummer Solo Challenge formulerades på ett möte i december 2017, och förra året var väl en test av formatet. Ändå kom det många båtar redan förra året.
Men nu var det nästan 80 anmälda, inklusive långväga seglare från Estland och Schweiz. Och det kändes också som att bredden var större från de som aldrig kappseglat eller tagit paus i 35 år, till ambitiösa soloseglare i specialbyggda båtar,
Det kändes också som att alla fattade grejen. Att det inte var en kappsegling utan en personlig utmaning där alla är med efter sina egna förutsättningar och ambitioner. I min rapport kanske det låter som en tävling, men det är bara mitt sätt att lura mig själv till att pressa mig till det yttersta och göra det där segelbytet som egentligen inte är nödvändigt.
De flesta båtarna droppade in under torsdagen, och strax innan sju sågs vi vid bryggan för en gemensam promenad till Carlstens fästning.
Trevlig middag som avslutades med genomgång av säkerhet, regler och en gedigen väder-briefing av Erik Nordborg.
Prognoserna visade på måttliga sydliga vindar under fredagen, som skulle minska under eftermiddag/kväll för att under natten vara mycket lätta och varierande. Lördag morgon skulle vinden öka igen från ost.
Som förra året indelas båtarna i klasser baserat på LOA, där de mindre båtarna startade först. Det blev en länsstart med TWD på 130-150, och jag tog det försiktigt med det lite mindre A3-gennakern. Skönt med lite marginaler mellan öarna, men tanken var också att kunna skära lite mer för att snabbt ta sig västerut ut i den nordgående strömmen.
Tanken var god, och det blev snabbt en lucka till resten av startgruppen. Jag visste att både RM1350 Embla med sin jättestora A2 och Farr 395 FARRout nog borde vara minst lika snabba som mig på den här bogen, och när alla fått ordning på sina grejer så skiljde inte mycket i ren speed.
Vid Måseskär så hade det lättat ur en del från startens 7-8 m/s, och det såg ut att bli ren läns upp mot Lysekil, så jag bytte till A2 innan jag gippade norrut. Förvånansvärt smidigt byte, men ändå jobbigt. Jag hade också lyckats bränna högerhanden när ett skott rann ur handen i starten, vilket inte gjorde saken lättare. Seglade länge med iskalla Red Bull-burkar i handen som jag roterade för att kyla ner skadan.
Nu ökade vinden igen, och det var några byar på 9 m/s. Plötsligt hade jag svårt att ligga upp passagen in mot Islandsberg, och fick plocka ner efter ett par broachar, och sedan sätta igen. Jobbigt.
Det fanns ju andra vägar genom gruset, men jag kände mig inte alls säker på dessa. Här borde jag gjort hemläxan, för jag tänkte inte chansa med 155 m2 genanser i nästan 10 m/s…
Sedan gick länsen upp till Lysekil bra. Skar mycket i den lättare vinden och passerade många båtar. Gipparna satt mycket bra.
Efter rundning var det först bidevind och sedan halvvind. Jag hade framme både code och J0, och trasslade mycket på fördäck. Men vinden ökade och jag gick fort med bara focken. Så jag bestämde mig för att spara på krafterna. Även här kände jag mig lite orolig över vägvalet, men jag verkade inte tappa något till båtarna bakom som jag hela tiden hade på AIS. Jag hade också koll på J/88.se, Far East 31R Kuai och Pogo 8.50 Calypso, för att se vilka vägar de valde.
Efter Hållö var det stora A2-gennaker igen. Höll mig i mitten då vinden nu hade börjat doja. När den dog eller vred, så ville jag inte ligga på någon kant. Ganska många av båtarna före hade valt att gå längre västerut, och det fanns säkert mer ström där…
Mycket riktigt så dog vinden på väg in i Fjällbaka-skärgården. Jag hade egentligen tänkt ta den västra approachen till Testholmen, men så såg jag att Pelle i Calypso och Banner 28R Azur hade vind inne i leden mot flällbacka. Inte mycket men mer män någon annan.
Jag bytte till A3 för att kunna skära rejält, och gippade mig in bland skären. Jag verkade ha kommit undan med blotta förskräckelsen, för många andra fastnade här.
Embla bland skären i Fjällbackaskärgården…
…och FARRout utan mycket fart.
Även jag hade några stopp, men kom igenom helt ok. Efter rundningen kom jag ikapp Calypso, Azur och Pacer 27 Applicator. Vi parkerade tillsammans där skärgården öppnade upp, och hade väldigt lite bris.
Men solnedgången var magisk.
Efter en stund tappade jag tålamodet. Teorin var ju att vädret skulle fylla på söderifrån, så jag satte A3 igen och skar SV, trots att Ramskär låg NNV från där vi var. Och mycket riktigt hittade jag nån typ av skum vind som var extremt skjuvad (jag seglade TWA 155 med hårt skotad gennaker). Strunt samma… för jag hade något som de andra som låg 5900 meter österut inte hade. Här passerade jag J/88.se och den snabbaste Späckhuggaren.
Nu var det bara Leif i sin Seascape 24 och Per i Kuai som var före på banan. Och en lång väg hem.
Men precis som förra året så dog vinden igen, och långa stunder drev jag rakt västerut med 0.8 knops ström. Grymt frustrerande. Och man vågade inte sova heller.
Men så kom det lite vind. Från ost som utlovat. Och jag kunde gå från J0 till A3 i höjd med Väderöarna. Grym motström, som mest såg jag 1.8 knop, och inget bra ställe att komma undan. Försökte balansera en vilja att komma österut in bland skärmen, och att gasa på och segla snabbt söderut mot nästa märke.
Vid Hållö så blev det för mycket vind, och lite för brant för gennakern. Upp med focken, vilket kändes ok när det blåste 6-7 m/s, men inte när det lättade ur emellanåt.
Framför mig fanns det två helt olika strategier, Leif gick högt med sin code…
och Per gasade på med sin röda plana gennaker. Vad var rätt val här?
Jag fick upp min code och siktade rakt på Trubaduren.
Jag ville verkligen vara snabbaste båt runt banan och hade koll på avståndet till Per. Vi började väl 3 distans bakom och vid Hätteberget så var det kanske 2 distans kvar. Det borde räcka? Jobbade hårt på att segla så fort det gick, då även Embla och FARRout hade dykt upp bakifrån.
Efter Hätteberget var det en kort kryss in till målet vid Strandverket. Bra med vind, mycket varmt och en vind som vred mellan TWD 60 och 80 grader.
Per i Kuai var först i mål. Superkul och bra seglat i en båt som alltid gick sjukt fort.
Jag var snabbast runt, vilket väl alla förväntat sig.
Men mest nöjd är jag med att jag seglade extremt aktivt hela varvet, jag var bra med när det hände saker med vädret och jag ställde inte till det för mig.
Jag tycker vi har lyckats skapa en intensivare och vackrare variant av Silverrudder och jag hoppas att fler skall upptäcka den här formen av segling framöver. Det är inte så svårt som man tror. Och känslan är också mycket bättre än vad man trodde innan man provat på.
Mini = Monohulls from 18.00 to 25.00 feet
Leif Jägerbrand, Seascape 24 Sunkini 26:08:39
Jonny Petersson, Platu 25 Farrgito 27:50:56
Rickard Sandberg, Seascape 24 Scary Pocket 28:27:36
Ülar Mark, Mini 650 FOCA 30:26:22
Nils Ekholm, Späckhuggare La Chispa 31:05:52
Ola Hjelmgren, Späckhuggare Matti DNF
Claes Edström, Späckhuggare Luffe DNF
Christian Huse, Seascape 24 DNC
Arthur Viaud, Mini 650 Zero LilleVille DNC
Per Hansson, one off Plastpyret DNC
Dan Ekström, Dominant Race Special GRÅÅ DNC
Small = Monohulls from 25.01 to 30.00
Jonas Dyberg, J/88 J88.se 26:27:54
Per Lindell, Pogo 8.50 Calypso 26:44:05
Lars Sjöström, Pacer 27 Sport Aplicator Group 26:48:18
Michael Assarsson, Banner 28 R Azur 27:15:42
Mathias Petersson, AlbinAlpha SlöFock 29:48:12
Robert Schmidt, Dehler 29 Granma 30:32:21
Calle Christenson, NF Nefi 30:35:11
Roger Ohlsson, Maxi Racer Argentum 30:54:09
Tom Josephson, Maxi Racer Pi 31:03:31
Fabian Tillig, Albin 79 Amber 32:02:35
Joakim Cordaly, Maxi Racer Gråzon 32:33:00
Staffan Cederlöf, Compis 28 Retro Balloon 36:07:10
Darius Pilkionis, Winga 29 Lasse Maja 37:19:58
Henrik Högman, Cumulus Turbulence DNF
Monica Johansson, IF Tindra DNC
Kristian Fæste, Pogo 30 Stutt-Tjukken DNC
Mikael Vesala, Pauger 30 Lakrisbåten DNC
Medium = Monohulls from 30.01 to 35.00
Per Svanberg, Fareast 31 R Kuái 24:17:11
Paul Gaskell-Brown, JOD 35 Spindrift 25:52:26
Jörgen Allén, Dehler 35 Victory 26:07:01
Hugo Norell, X-99 Piano 26:28:02
Jesper Folkesson, Xp-33 Vindrus 26:42:30
Mats Landervik, Dehler 32 Delia 26:45:01
Jens Listrup, X 3/4-ton mk 2.1 Gerda Ulrika X 26:56:15
Urban Edvardsson, X-332 Monkey Business 27:06:57
Magnus Sjögren, Dehler 34 RS Svalan 27:13:24
Johan Wetterlundh, Salona 33 Kaida 27:17:57
Mats Andersson, Dehler 35 Aurora 27:23:56
Jonas Kjellberg, Dehler 34 SV Trindy 27:30:04
Urban Ristorp, Cb33 Klara kluck 27:51:04
Federico Garofalo, Jeanneau Sun Fast 32i Veloce 28:01:00
Dan Hammar, Salona 34 Anolas 28:16:54
Niclas Caspersson, Hanse 348 Missiron 29:17:54
Frank Sandberg, Jeanneau Sun Fast 35 Tusså 29:57:23
Tage Danielsen, Maxi 999 Triton 31:45:19
Asko Malila, Contrast 33 GRÅ 32:00:22
Johan Holmqvist, Dehler 34 Black Pearl 32:02:50
Bernt Fjällman, Grand Surprise Rebellion DNF
Håkan Larsson, X-99 Xenie DNF
Anders Bergmark, Hansson 31 Piano DNC
Martin Fuerst, First 31.7 Meister Hora DNC
Tomas Bengtson, Dehler 35 cws Quintic DNC
Mathias Duell, Mani 32 Maniana DNC
Björn Wärnberg, Albin Nova Qetesh DNC
Joakim Kling, Elan 340 Caprice lll DNC
Tomas Larsson, X-35 Manixen DNC
Jonathan Guard, Hallberg Rassy 340 DNC
Large = Monohulls from 35.01 and upwards
Peter Gustafsson, J/111 Blur 24:08:30*
Anders Nyberg, RM1350 Embla 24:20:17
Petter Hegle, Farr 395 FARRout 24:22:53
Per Sortedal, Dehler 41 Sortebill 25:22:17
Dennis Olsson, Dehler 39 Catleya 25:27:30
Peter Lundgren, Jeanneau Sun Fast 3600 La Primera 25:28:18
Niklas Strandberg, Faurby 424 Alinde 25:29:48
Göran Artman, X-382 Xusidus 26:32:00
Oscar Bergstrand, Beason 36 Elektra 26:48:45
Oscar Egerö, Passad Kajsa 28:49:30
Christer Kläth, Hanse 400e Patrina 28:58:00
Bo Cederlöf, Wasa 55 Långben 29:31:00
Thomas Linnet, Van de Stadt Caribian 40 Beatrice 33:50:37
Christer Malmros, Arcona 400 Monique DNF
Edgar Endresen, B-38 Brandspot DNC
Jan Olesen, Grand Soleil 46.3 GSEN DNC
Lauri Andressel, Beneteau 53 F5 Inanna DNC
Hans Ristner, IMX 40 Gertrud DNC
Anders Bergvall, Faurby 396 Forza DNC
Daniel Karlsson, X-40 Trix DNC
*) i den officiella listan står det 23:49:29 men när jag tittar på mitt track så kom jag i mål 19 minuter senare. Skall be MSS justeera detta.
Jun 20, 2019 @ 08:32
Åter igen.
Snyggt seglat och imponerande arrangerat.
Jun 20, 2019 @ 11:06
Så kul!! Stort tack till alla som är med detta evenemang.
Jun 20, 2019 @ 14:25
Vore kul att se på ett sjökort vilka vägar du/ni seglade. Finns det nån plott?
Jun 20, 2019 @ 19:20
Det ända jag kan göra är att maila mitt spår från Seapilot..
Jun 20, 2019 @ 19:27
Jag skall göra en sammanställning nån dag. Har tydligen video som ligger också…
Jun 21, 2019 @ 11:45
Grymt rolig segling. Formatet är ju fantastiskt och inbjuder till bredd fokus på att ha gött på sjön. Härligt att man kan ta den båt och de prylar man har och bara köra. Har själv lite kappseglingspaus och familjebåt. Men nu kör man race mot sig själv så då går det bra med självslåendefock och code1.
Vi syns nästa år.
Jun 21, 2019 @ 15:34
Fantastisk upplevelse! Det blev rekord hastighet för min båt och otroligt vackert hela rundan. Det var höjdpunkten för säsongen och blev över förväntan. Grymt arrangerat och seglat allihopa
Jun 21, 2019 @ 22:02
Lite tracks:
Jun 22, 2019 @ 12:11
Fantastiskt event och bra reportage som vanligt Peter!
Stort tack alla arrangörer! Superkul med en så aktiv sponsor som Båtagent! Gör verkligen stor skillnad!
Skall verkligen försöka vara med nästa år igen! Kanske kan jag locka med mig fler från Stockholm då också. Speciellt imponerad av väderbriefingen av Erik. Den killen hade koll! Allt blev ju som han förutspådde. Coolt!
Jag vet fortfarande inte vad som var bästa vägvalet på vägen hem. Jag tyckte inte det skiljde så mycket på den nordgående strömmen nära kusten vs långt ut när vi seglade norrut på fredagen så det var därför jag vågade “gasa” med ett lite lägre spår längre ut till havs. Ni som seglar här ofta – vad tror ni? Jag såg ofta 1-1,5 knops motström ibland upp emot 2 knop i mitt spår. Det var ju dock inte strömfritt i Jonas och Peters spår heller så jag vet verkligen inte vad som var rätt här.
Önskar alla en fantastisk seglingssommar och kanske ses vi i Svendborgssund i September igen!?
Jun 22, 2019 @ 18:12
Per, som du såg på Peter’s spår så åkte han med strömmen västerut efter rundningen av Ramskär. Jag låg strax bakom och fick ofrivilligt samma resa västerut i stiltjen. Inte skoj! Efter några timmar kom det dock litet vind och Peter valde att gå brantare in mot land medan jag fick min största gula gennaker att fylla men med resultatet att jag fick gå lägre och gick utanför Väderöarna (utan att jag insåg att det var Väderöarna just då, det var bara stenbitar på min plotter som jag gick väster om för att kunna köra med gennaker). Bra fart genom vattnet men 1.8 knop motström långa stunder. Inte alls vad jag planerat innan racet men jag var lycklig att överhuvudtaget få driv i båten efter den långa stiltjeperioden. Jag tror inte det var rätt val nu så här i efterhand. Jag borde nog gjort som Peter, dvs gått in mot land med fock och sökt efter mindre motström, för jag tyckte han kom orimligt långt före vid Smögen. Inför nästa år har jag lovat mig själv att inte gå väster om Väderöarna (om det är motström). Om 51 veckor vet vi hur det blev!
9 riktigt bra nattseglingar - BLUR
Nov 22, 2020 @ 20:40
[…] och är det någon gång man skall vara på havet, så är det ju då. 2018 var fantastiskt men 2019 var om möjligt ännu bättre. Här ser vi Leif Jägerbrandt i sin Seascape 24. Bilden är tagen av […]