Korta banan gäller på Tjörn Runt?
Pga dåligt anmälningsläge på Tjörn Runt, har många av de större båtarna bestämt sig för att byta till korta banan. Ett hett tips är att kolla in anmälningslistan, så ni inte blir ensamma på långa banan.
Tydligen finns också ett “gentlemens agreement” att inte gå vägen genom ”djävulshålet”. Härligt när seglarna sköter banbegränsningen 👍
För West Side Cup har vi nu beslutat att båda banorna kan räknas:
Även Korta banan ingår i West Side Cup. Alla resultat kommer att viktas i förhållande till placering och antal båtar med SRS 1.000 och högre i totalen på respektive bana.
Peter Gustafsson
Aug 12, 2019 @ 17:29
Det enda som saknas nu är att någon tar fram en grill och ordnar kalas för seglarna?
Johan Alfredsson
Aug 12, 2019 @ 17:59
Min lilla Triss kan bara närmaste vägen runt Tjörn. Får jag inte vara med och grilla då?
Kapten Rödskägg
Aug 12, 2019 @ 20:24
ÄNTLIGEN…(som Fylking sa)…har den s.k. ”Blur-banan” aka ”Coastal” aka “PNR2” som saboterat Tjörn Runt och drivit ner intresset/deltagarantalet i botten under många år nu självdött. Det var ta mig fan på tiden!!
Äntligen är det dags för seglarna att åter samlas på EN enda bana där EN enda totalsegrare utses. Tjörn Runt på riktigt alltså.
Blir intressant att se hur många år det tar att reparera den skada som ”Coastal-påhittet” orsakat. Det överlägset mest korkade påhittet i tävlingens historia och vi vet alla vilken websida som lobbat hårdast för att denna dumhet skulle införas…och fortgå.
Hoppas innerligt att StSS aldrig mer lyssnar på er eller de högljudda amatörerna som hänger i ert kölvatten.
/Hjärtligt välkomna till Kyrkesund
ps
Just nu 7 st anmälda till havskappseglingsbanan. Enda rimliga är att den banan utgår, för de som inte noterat att denna kalle-anka-bana självdött lär känna sig jävligt lurade på lördag. Vilket vore genuint tråkigt.
Sjöräddningen kommer att ha psykologer på plats vid sträckan Klädesholmen-Kyrkesund ifall någon havskappseglare får ett nervöst sammanbrott då man närmar sig gruset* som man läst så många hemska rövarhistorier om på denna sajt senaste 10 åren.
Det utfärdas också en varning för att det kan förekomma publik runt den klassiska banan, vilket kan uppfattas som såväl ovant som skrämmande för dem som valt att segla det förlängda PaterNosterRace senaste åren.
För dem som inte tål ljudet av applåder eller glada tillrop från land rekommenderas öronproppar.
*Gruset: Seglarslang för ön Tjörn bland vissa seglare som ogillar att navigationskunskaper och förberedelser lönar sig i tävlingssegling.
Jocke Cordaly
Aug 12, 2019 @ 23:15
Rödskägg. För oss som inte seglade åren 2004-2013 när deltagarantalet fick från 800-450, vad hände under de åren? Var ju endast en bana då och du verkar ju ha åsikten att endast två banor (och inte avsaknad av allt som kan kallas bra arrangemang för seglarna) är orsaken till deltagartappet från 800 till 200?
Kapten Rödskägg
Aug 12, 2019 @ 23:38
Du tillskriver mig åsikter som jag inte har och ber mig därefter att förklara dessa åsikter. Stor humor.
För att nämna något så uteblev vinden vid flera tillfällen.
Sen hoppas jag att du förstår att det är en gigantisk skillnad på att gå från 300 till 200 deltagare, jämfört med 500 till 400 deltagare. Det som händer nu är att man börjar tappa dem, för vilka Tjörn Runt tidigare varit en tradition lika stark som midsommar. Det hävdar jag beror på att man slagit sönder TR i två delar. I samma stund som man gjorde det sänkte man nämligen deltagarantalet i respektive tävling något enormt.
(Beviset på att “Coastal” var ett vansinnigt påhitt ser du i årets anmälningslista. 7 av 201 båtar är anmälda till den banan. Den har alltså självdött.)
Jocke Cordaly
Aug 13, 2019 @ 06:58
2004 = 800 deltagare, 2012 = 400 deltagare. Jag seglade som sagt inte de åren däremellan, varav intresset på faktorerna bakom tappet. Oavsett så kan ju alla se att tappet började långt innan det blev två banor, oavsett vad man nu tycker om just två banor.
Peter Gustafsson
Aug 12, 2019 @ 20:41
Det är ju smickrande att vara den som förstört Tjörn Runt :-)
Men vi skulle kunna titta närmare på den förödande utveckling som jag orsakat med mina kampanjer;
Även om inte du ser det, så tror jag tror nog att de flesta andra kan se en ganska tydlig trend här?
Och att denna egentligen inte påverkas särskilt mycket av de förändringar StSS gör på havet.
Det man däremot kan se är två tydliga trendbrott; 2008/09 och 2013. Det första skall (vår mycket saknade) Åke Fredriksson ha all cred för. Det sändes live, det gjordes introduktionsfilmer (jag åkte själv runt med Åke och ett filmteam en hel dag för att prata vägval) och massa annat. Och det gav så klart effekt.
Konstigt?
Det andra var 50-årsjubileumet där man lade mycket krut på kommunikation.
Konstigt?
Man undrar ju hur det hade sett ut om man lagt lika mycket krut på detta också andra år?
Men nu är det ju så att man inte har orkat skicka ett enda mail till oss som deltagit tidigare.
Inte en pressrelease.
Inte en fråga om att pusha lite extra för eventet.
Men du har säkert rätt.
Bara allt blir som förr i tiden så kommer trenden att vända, och varenda liten IF och Maxi 77 kommer att återvända till denna otroliga folkfest.
Det receptet har ju funkat kanon de senaste 15 åren?
Att Hans Johansson, som enskild seglare, nu tar saken i egna händer visar väl med all tydlighet att det inte funkar som det skall?
Jag ångrar att jag ens försökte föra seglarnas talan i den här frågan.
Jag borde bara gjort som alla andra och stannat hemma.
Och för att ge frågan lite jävla perspektiv, så kan jag rekommendera det här 13 år gamla inlägget, “Går det att få fart på Tjörn Runt igen, eller är det kört?”
Kapten Rödskägg
Aug 12, 2019 @ 21:46
Förvånande att du skulle komma dragandes med samma gamla falsarier. Du skall få en längre kommentar till det strax…
Under tiden kan du väl förklara (eftersom du hyllade det) vad det är för gentlemannamässigt med att 5 st båtar bestämmer sig för att segla efter andra regler än de officiella (som tävlingsledningen beslutat) och därefter basunerar ut detta i sociala medier.
Det känns snarare som att man av någon outgrundlig anledning är rädd för ”Djävulshålet” och därför försöker skuldbelägga de som kan tänka sig att segla där.
Pinsamt.
Peter Gustafsson
Aug 12, 2019 @ 22:09
Var det för jobbigt att läsa Hans Johanssons upprop där han skrev “gentlemens agreement”?
Jag lägger inga värderingar i det.
Jag skiter i vilket.
Blur ligger kvar i Långedrag i helgen.
Kapten Rödskägg
Aug 12, 2019 @ 22:36
Nej, det var inte minsta jobbigt att läsa det.
Däremot såg jag inget gentlemannamässigt i att hitta på egna regler och försöka pracka på övriga deltagare dessa genom sociala medier.
Men det gjorde uppenbarligen du.
Var det för jobbigt att förklara varför?
Peter Gustafsson
Aug 12, 2019 @ 22:52
Jag citerade Hans.
Använde både citationstecken och en smiley.
Svåra saker.
Tycker du att Hans borde gjort på något annat sätt så kan du skriva det. Jag vidarebefodrade hans uppmaning för att ett antal seglare bad mig.
Varför får jag deja-vu-känsla från varenda jävla diskussion om Tjörn Runt de senaste 20 åren? Ofta tänker jag att de där SRS-diskussionerna är riktigt tröstlösa, men att debattera bansträckning med anonyma troll får mig verkligen att tappa livslusten.
:-)
Kapten Rödskägg
Aug 12, 2019 @ 23:09
“Härligt när seglarna sköter banbegränsningen 👍”
Insåg inte att ovanstående var ett citat från någon annan…
Om du kallar mig “troll” har du säkert inget emot att jag kallar dig för “pajas”.
Det är uppenbart att det är viktigare för dig VEM som för fram en åsikt än VAD som förs fram. Där skiljer vi oss åt och jag är övertygad om att diskussionerna på detta forum hade blivit betydligt mer givande om alla var anonyma. Då hade alla ängsliga själar sluppit censurera sina inlägg för att man är rädd att trampa fel personer på tårna. (Inte minst vad gäller diskussioner om SRS)
Men det är klart, om själva syftet med inläggen är att promota sig själv som en av de med de “rätta åsikterna” så blir ju anonymiteten ett problem. ;)
Trollet
Aug 13, 2019 @ 01:51
Spännande diskussion, eller inte. Jag seglade mitt första Tjörn Runt 1976 med en IF-båt och har väl seglat ett 30-tal Tjörn Runt genom åren. För mig har aldrig själva tävlingen haft någon betydelse trots att jag en gång blev trea så var det själva grejen, avslutningen på sommaren – kräftskivan i hamnen och tjötet. Kappsegling på högre nivå fick jag genom deltagande och tävlande i OS-klasser. Det gick att hänga med ganska hyggligt, med vår IF en bit in på 90-talet. På den tid hade vi en ganska stor flotta av relativt nya segelbåtar från 1970 – 80 talen, de flesta hängde med ganska bra. De hade rätt så likvärdig och hygglig utrustning, oftast hade man ett storsegel, fock/genua och spinn. Det var extremt ovanligt att packa båten full av segel för varje vindvinkel. Seglingen var inte så jäkla “skitnödig”, visst fan dammade vi på grundet i djävulshålet, men det gick bra med en stabil långkölad båt. Navigeringen bland “gruset” var själva grejen, trots avsaknad av elektroniska sjökort gick det oftast riktigt bra. Men det är klart, när man dånar igenom tränga passager i 13 knop med en båt för ett par mille som sticker ett par meter förstår jag att de hellre seglar utomskärs.
Nåväl, med tiden blev den stora flottan (finansierad av den tidens ränteavdrag) ganska omodern. Viljan att kappsegla och bristen på pengar gjorde att många seglade om kring med gamla töj. Det var liksom inte sköj när det enda som hände när vindbyarna kom var en kraftig lälutning, ja inte så mycket mer. Det höll i sig hyggligt, men sedan kom det oundvikliga droppet.
En annan trend drog igång, det kom större båtar med större besättningar och det började bli vanligt med ett helt seglarloft i ruffen. Segelmakare såg potentialen och trodde att de gyllne åren var på väg tillbaka bara man placerade sig på Tjörn Runt. Halvproffs och Wannabes klev in på scenen, det märktes bland annat på att en del ägnade större intresse i att klä sig som proffsen. “it´s all about apperance”. Men det imponerade inte på de i den övre medelåldern som nu dessutom hade villa, Volvo, vovve, kids och en trött Maxi 77:a. Hårt skuldsatta och mitt i karriären fanns det inte utrymme till nya segel eller tid till träning, familjen skulle ju även hinna med en resa till varmare klimat….
Alla som hade seglat Tjörn Runt vet nog jäkligt väl vilken tid på året den sker, och har man lite intresse så hittar man nog en länk via Google. så en marknadsåtgärd ger nog en kortsiktig effekt. Sanningen är att vi inte har tillräckligt med kappseglare, eller tillräckligt bra materiel för att det skall vara mödan värt. “Bröderna Bärs” som kom i 100-tal är en utdöende släkt, kvar blir superkittade besättningar (nu 50-60+) i teamkläder med båtar fulla av kolsegel, båtar man inte bor i och som inte tål en närkontakt med gruset. Men fort går det. Och det är inte VM eller Os vi pratar om, blott en skoj tävling runt en ö.
Jo, jag seglar i år igen och är djävligt nöjd att slippa den där ofantligt korkade banan ute på öppet hav.
Trollet
Pelle Pedersen
Aug 13, 2019 @ 09:30
Trollet! Tycker du har helt rätt!
Det kom in mycket “hot shots” i slutet av 80 talet början av 90 talet med allt vad det innebar (mängder med segel osv). Där grundades nog det viktiga i att vara först!! Menar Line honor mm!!
De sista 10-15 åren har det nästan försvunnit.
Deltagartappet är som vi alla vet inte unikt för Tjörn Runt; Lidingö Runt, Byxelkroken, Själland Runt, Faerderseilasen osv har liknande utveckling.
Samtidigt som vi ser andra race som “blomstrar” typ Nordic Yahts Open, Höstkroken osv.
Vi är nog många som vill segla men som har tröttnat på “samma gamla race”!!..
Säger jag som ska dra ett Tjörn Runt igen… Byter dock båt i år!! IOD, ska bli kanonspännande!!
Ander
Aug 13, 2019 @ 14:23
Bra resonemang. Maxi 77 är relativt sett mycket längre ifrån de bra/bästa båtarna idag jämfört med 1980.
Därför är det inte lika intressant att deltaga.
Men saker kommer och går…och kan komma tillbaka igen! MTB-cyklng hade sin peak på 90-talet när det var nytt. Därefter en svacka men de senaste 5-7 åren har Cykelvasan återigen skapat ett stort intresse.
Johan Alfredsson
Aug 13, 2019 @ 18:47
Det stämmer ju inte. Det är inte svårare att vinna TR med än Maxi 77 än med en J-111. Det är ju det som är tjusningen med TR (SRS) och det har inte förrändrats.
Anders
Aug 13, 2019 @ 23:04
Det stämmer visst. En gammal Maxi med urblåst genua och svampigt fördäck är oerhört mycket längre från sin potentiella potential jämfört med J111 med kolsegel.
Ja, srs är en handikappregel. Men skicket på de gamla båtarna gör att de inte hänger med. De blir kvar vid bryggan.
Kapten Rödskägg
Aug 14, 2019 @ 13:06
Å för att ytterligare förstärka skillnaderna mellan gamla och nya båtar så införde man mätbrev…
Det får sannerligen inte fler båtar till startlinjen även om jag förstår att de hundra båtarna med störst budget tycker att det är fantastiskt kul att optimera egna båten år efter år. Halva nöjet kanske?
Det som förr klassades som fusk (större segel, lättare båt o.s.v.) är numera en del av sporten, vilket uppenbarligen är väldigt hårdsmält för många. Fysikens lagar har uppenbarligen också ändrats då ökat deplacement aldrig tycks påverka djupgåendet…
Lars M
Aug 14, 2019 @ 13:39
Håller med Rödskägg, SRS och mätbreven har verkligen ställt till det för breddseglingen. Vi borde gå tillbaka till LYS och enkelheten, då kanske bredden kommer tillbaka. ‘Proffsteamen’ kan segla ORC eller liknande.
Peter Gustafsson
Aug 14, 2019 @ 13:54
Du har så klart rätt! 2004-2007 var en guldålder både för LYS, breddseglingen och så klart Tjärn Runt.
Det ser man tydligt på deltagandet och hyllningarna på den tidens ledande forum för glada seglare (antar att de flesta bytt alias sedan dess):
– LYS-kommittén måste tänka om innan den dödar allt LYS-seglande
– SweLYS-kommittén måste se över “försiktighetsprincipen”
– Jag föreslår ett LYS-möte i november i Göteborg
eller
– Ludvig Daae gör en sylvass analys av Tjörn Runt’s bekymmer
– Dystra miner när Tjörn Runts framtid diskuterades
– Går det att få fart på Tjörn Runt igen, eller är det kört?
Det var tider det.
Då kunde ingen ana att jag och SRS-kommittén bara några år senare skulle förstöra allt det här fina.
Kapten Rödskägg
Aug 14, 2019 @ 19:28
Du glömde denna länk:
http://www.blur.se/2015/11/30/populistiskt-om-srs/
Tror att jag avstår från att försöka övertyga dig om att mätbrev är något negativt för breddseglingen. Inte minst som du applåderar att de som sköter "SRS-formeln" über-optimerar sina egna båtar (kapad köl, barlasttankar o.s.v.) och därefter sätter sitt eget SRS-tal via mätbrevet.
Det roligaste jag någonsin läst på temat mätbrev är dock att en båt i mätbrevet HADE mantåg (minns inte höjden) men via en kommentar på samma mätbrev gav sig själva möjlighet att rulla ihop mantågen och lägga dem inne i båten. Obetalbart!
Noterar även att ingen kommenterat det utbredda fusket med ökat deplacement i kombination med helt oförändrat djupgående. Finns det någon speciell anledning att detta tillåts år efter år??
Kapten Rödskägg
Aug 14, 2019 @ 22:06
Råkade glömma en liten men betydelsefull detalj angående “SRS-formeln” och det är att man valt att hemlighålla den. Anledningen till detta är…hör och häpna…att man inte vill att någon (annan) seglare skall kunna SRS-optimera.
Stor humor.
För övrigt glädjer jag mig storligen åt att det i år kommer utses EN ENDA Tjörn Runt vinnare. Då kan den senaste totalsegraren Bengt Falkenberg (2012) äntligen lämna vandringspriset vidare!
Peter Gustafsson
Aug 14, 2019 @ 09:05
Du menar lite grann som att en flong ny Hanse 458 eller X4⁰ inte har en chans mot en 40 år gammal Dominant 105 😃 😃 😃
Trollet
Aug 14, 2019 @ 10:31
Du vet likaväl som alla andra att det inte är mycket “original” i denna Dominant 105, en klassisk LY-mask kanske man kan säga.
Trollet
Aug 14, 2019 @ 12:10
Nej, den mäter t.o.m bättre än en Elan 37:a E6911 t.ex. trots lättare båt (1 ton), mer segel och längre förlängd vattenlinje,(sänkt tyngdpunkt) tyngre motor men numera utan tungt teakdäck(samma nettovikt), nytt optimerat roder, the list goes on. Kanske något för srs-kommitén? Sätt hyffsade seglare i båten och resultatet är klart, speciellt med duktiga seglare ombord. De vinner garanterat TR igen. Men jag är inte bitter…
Johan Alfredsson
Aug 14, 2019 @ 12:14
Märklig diskussion. Accent, Smaragd, Expresser och H-båtar är i topp år efter år. Båtarna är självklart i ordning och det är skickliga seglare som tränat, annars vinner man inte. Men nya eller modifierade är de inte. Alla är från det glada 70-talet liksom Maxi 77:an.
Johan Alfredsson
Aug 14, 2019 @ 12:34
@ Trollet: Och dessutom blir det hårdvind år efter år vilket gynnar Dominanten. Tror fan SMHI är med och sponsrar…. Någon djävla konspiration måste det ju vara.
Anders
Aug 14, 2019 @ 13:19
I topp ja. Men bredden! Varför är det bara 20% av deltagarna kvar från toppåren.
Johan Alfredsson
Aug 14, 2019 @ 17:15
@ Anders Bredden var ju aldrig med i TR för att vinna utan för att det var ett kul event eller möjligtvis slå grannen hemma på gatan. Några Maxi 77:or finns ju inte ens sjösatta längre. De har ersatts av Bavaria, Hanse o.s.v. De har aldrig varit med på TR inte ens när de var nya. Varför ?
Trollet
Aug 14, 2019 @ 13:43
Bra seglare är ju alltid en bra början. Nu var det Peter som lägger en åsikt i någon annans mun för att förminska någon. Det var inte jag som drog upp just Dominant 105, det har Peter, och eftersom han gjorde det så får man kanske tåla ett ifrågasättande.
Min point var att den stora mängd 70-80-talsbåtar som drev upp stora startfält i t.ex Tjörn Runt inte var så vassa efter 10-15 år. Det handlade mest om att inte uppdatera segelgarderoben. Vi ser ju att det går att segla fort med en Dominant 105 om man bygger om den radikalt, håller sig med en uppdaterad seglargarderob och som sagt seglar med en duktig besättning. Att den sedan belönas med ett förhållandevis lågt SRS gör det ju inte svårare…
Min poäng var/år att den stora massan knappast har tid, energi, kapital eller intresse att uppdatera sin båt för att segla upp till sitt SRS.
Därför ligger 99% kvar i hamnen och lär inte lockas av hamburgare eller ett stort party på Stenungsbaden.
Johan Alfredsson
Aug 14, 2019 @ 14:46
@ Anders Bredden var ju aldrig med i TR för att vinna utan för att det var ett kul event eller möjligtvis slå grannen hemma på gatan. Några Maxi 77:or finns ju inte ens sjösatta längre. De har ersatts av Bavaria, Hanse o.s.v. De har aldrig varit med på TR inte ens när de var nya. Varför ?
Trollet
Aug 15, 2019 @ 12:34
Gamla resultatlistor väcker minnen till liv. Eftersom just Dominant 105 använts som någon form av argument att även en gammal båttyp kan vinna, så var det ju lite intressant att de två Dominant 105 som deltog 1982 placerade sig 30 resp 57 i sin startgrupp. Då var de troligtvis sprillans nya och tävlade mot dåtidens dito. Att sedan samma modell seglar skiten ur moderna båtar 2019 får ju en att reflektera över hur långt vi kommit med båtdesign, eller hur vårt SRS fungerar. Som tidigare nämnts så finns det ju inte många likheter med dessa två Dominant 105:or mot dagens ombyggda Lady Godiva (mer än båttypen). Att det går att hotta upp en nästan 40 år gammal båt på det viset att den vinner allt kan ju både vara bra och dåligt Men helt klart är att en standardbåt från 1981 knappast hade placerat sig i övre halvan, oavsett besättning.
Pelle Pedersen
Aug 15, 2019 @ 12:58
Som en Express då (fr -79)??
Seglaren
Aug 15, 2019 @ 13:04
Med en expressen som den levererades vinner du inte heller en blomkruka….
Pelle Lindell
Aug 15, 2019 @ 13:10
Man kan också konstatera att Dominant 105:orna 1982 hade LYS 1.15 respektive 1.17 (dock okänt med vilka segel) och att Lady Godiva idag seglar på SRS 1.043 vilket motsvarar 1.275 i den gamla LYS-skalan…..
Trollet
Aug 15, 2019 @ 13:22
Om du hittar en helt original Express (som inte styvats upp, fått ny köl/roderprofil och kör med 10-15 år gamla segel) och som vinner totalt, Bring it on :-):
För att följa med i min ursprungliga kommentar så resonerar jag över varför så många slutat kappsegla. En stor del ligger i att det kom ut en jäkla massa båtar på 70/80-talet. Det blev en hype, men den föll i takt med att investeringsviljan kopplat till resultat minskade. Det var liksom roligare när man tävlade och hade hyggligt lika stora förutsättningar. Men att komma dragandes med att en nästan 40 år gammal båt bevisar motsatsen är ju bara fånig när de flesta vet att detta är en båt som var högst medioker på kappseglingsarenan under 80-talet. Att samma båt skulle vara så fantastiskt mycket bättre nu, 40 år senare faller ju på sin egen orimlighet. Där ligger en kombination av en totalt ombyggd båt och ett gynnsamt SRS-tal. Skulle givetvis vara intressant att se en originalbåt seglas med samma gäng, fast det behövs ju inte då vi nog kan ana resultatet.
Jag vill inte på något viss dissa gänget bakom Lady Godiva, de har ju gjort ett jäkla gott arbete med båten och är proffsiga seglare.
Pelle Lindell
Aug 15, 2019 @ 13:37
Jag förstår inte resonemanget om original expressen alls. Man vann inte kappseglingar med en opreppad båt med dåliga segel 1982 och man gör det inte idag…..skillnaden var väl att 1982 hade alla båtar (nästan) fortfarande vita dacronsegel så på lite håll såg alla lika ut vilket kanske lurade en och annan känslomässigt…….1982 var utan tvivel en kul tid att vara nybörjare på kappsegling för vi var många….
Trollet
Aug 15, 2019 @ 14:05
Pelle, visst är det fantastiskt att en 40 år gammal båt vinner allt, då den inte vann något när den var ny…magic!
Johan Alfredsson
Aug 15, 2019 @ 14:14
Det kanske hänger bara lite på vem som håller i rorkulten – just saying….
Pelle Lindell
Aug 15, 2019 @ 14:36
Trollet, i mina ögon är det ingen magi…det är en duktig seglare som sköter sin båt, som har byggt upp ett bra team som dessutom tränar…..vilket ger färdighet har jag hört . ;-). Sen är det ju inte så att dom vinner allt….båten är ruggigt snabb när det blåser men i lättvind är dom betydligt mänskligare.
Mats B
Aug 15, 2019 @ 16:38
Trollet, så du menar att Dahlsjö inte gjorde några bra resultat med Dominanten innan 2017 då den var i originalskick? Då får du nog kolla tidigare resultatlistor lite bättre…
Sillstryparn
Aug 13, 2019 @ 08:57
Nu är det ju inte bara Tjörn runt som tappat.
Sjaelland Rundt har också gått kräftgång genom åren från toppen på runt 2000 båtar på 80-talet till hundratalet båtar.
Det är nog snarare så att det ligger i tiden att det är svårare att få folk att kappsegla.
Se deltagarstatistik alla år tom 2013 här:
https://www.baadmagasinet.dk/kort-nyt/nyheder/22844-fremgang-for-sjaelland-rundt
Andreas
Aug 13, 2019 @ 09:50
Trollet o rödskägg.
Jag har seglat ca 15ggr.
1a ggn var väl 85 eller något. Då i en preppad Forgus ,för alla varven var denna tävling lite prestige. Och det var mylargenua som såklart skörades på kryssen(dyrt redan då)
Sedan har jag seglat if,marinette, match35, och HP. Vi har alltid haft fokus på att köra med familjen men sista åren har vi deltagit mindre frekvent.
Vi har kört shorthanded 3sista ggr. För oss stämmer din beskrivning med att vi är rädda för att köra i djävulshålet i 15 knop om det
R flera båtar där och som seglar bara i 9knop. Det blir trångt.
Sedan stämmer inte det du skrev, seglingen är inte så viktig…..för mig som jolleseglare och tävlingsmänniska har alltid seglingen varit i fokus. Att nå målfart, slå på rätt ställen,få fri vind, göra bra sättningar, låta bli trubbel. Vill minnas vi var lika rädda på 80talet och tror inte båten tålde så mycket mer, men den gick kanske bara i 6-7knop…
Att prestera har för mig varit det väsentliga. Sedan får man se vilka förutsättningar man har.(lite som att springa Göteborgsvarvet) man vet ju att det finns snabbare damer o herrar och då sätter man upp egna mål. Men där är det en trevlig stämning,
Visst lite kul segla genom rännan men det som för mig som seglare betyder mest är bra segling och då har coastalbanan varit MYCKET bättre. Ger renare kryss och bättre undanvind samtliga år oavsett håll.
Så om jag skall segla (utan teamkläder men med ok grejer och snabb båt, numera en Elliott 50fot så skulle jag vilja följande;
Jysst bana som ger bra segling (verkligen att man ser över detta )
Samla alla båtar på ett ställe. (Förr fick inte 1000 båtar plats men nu med 200 båt…)
STSS skulle kunna ta tag i detta!
Bjud in alla på en öl o grilla hamburgare/korv i klubblokalen och ha något fräsch föredrag om bangenomgång o väder och ha något bra uppträde, så man känner valuta för pengarna
Försök ordna en regattamiddag som ingår i avgiften på stenungbaden
Segla banan vartannat år åt andra hållet för variationens skull
Lägg tävlingen 1 helg senare så alla har slutat semestern
Satsa lite seriösare på marknadsföra tävlingen så nya seglare bli sugna prova på.
Solo,shorthanded, rookies(så mina barn blir sugna segla i egen båt)
Gå ut med mail och berätta redan nu i höst på öppet varv, att nästa år skall det bli förändringar. Punkta upp dessa, då kanske man börjar förändringsprocessen hos gamla seglare redan nu.
Det finns sociala medier, synas där kanske? Teasers, några intervjuer, ut i media innan och skapa intresse.
Sedan tror jag flera än mig upplever att det måste finnas engagemang i ordnande av ett race. Förstår det är svårt hitta personer som vill dra i detta.
Jag vann shorthanded klass ett år,(ingen stor klass, men ändå så man anmälde sig till den via formuläret. Men STSS hade nog missat pris här så det blev inget. Likaså blev vi 3a i en klass ett år, men de hade delat ut priset till någon annan. Så lite sådanahär saker gör att vi upplever annan prio. Man betalar ändå en hyfsad summa pengar.
Andreas Samuelsson
HP1030
Kapten Rödskägg
Aug 13, 2019 @ 21:20
Tjörn-Runt-banan leder just nu med 201-3 mot “Blur-banan” aka Coastal.
Garanterad pallplats således för Maxi 108, Salona 33 och First 40. Jag tippar First 40 som vinnare i detta alternativa Pater Noster Race.
Seglarna har i varje fall sagt sitt.
Det kan inte bli tydligare.
Riktiga Tjörn Runt med en enda bana och en enda totalsegrare har återuppstått! Då finns det åter hopp för Tjörn Runt!
ps
Noterar att Blur stannar vid bryggan i år. Har de gått på sina egna rövarhistorier om det farliga “gruset” tro? :)
Hursomhelst tråkigt att de inte startar och seglar “sin egen bana” som de så intensivt lobbat för i flera år.
Pelle Pedersen
Aug 14, 2019 @ 07:50
Blur kommer om än inte i en J111 utan i två eller fler båtar! Ännu bättre eller hur?
Noterar dock ingen Kapten Blåskägg i startlistan, hoppas du hinner anmäla dig.
Pelle Pedersen
Aug 14, 2019 @ 07:51
Blåskägg ska vara Rödskägg!! Fel av mig.
Jocke Cordaly
Aug 14, 2019 @ 10:18
Precis Rödskägg, seglarna har sagt sitt. Från 800-1000 till ~400 innan det blev två banor kan ju inte bli tydligare.
Peter
Aug 14, 2019 @ 16:38
2004, 2007-2009 och 2012(?)-2013 fanns ansatser till positiva trender. Varför vände det igen?
När PeterG nu vill ta upp LYS/SRS frågor då tycker ju artikeln “Dystra miner när Tjörn Runts framtid diskuterades” är intressant. Fäljnade togs upp:
“En seglara tog upp något som jag inte tänkt på, men som jag tror är mycket viktigt: Många nya båtar saknar LYS-tal. T ex finns det en (!) Bavariamodell i LYS-tabellen, och två Hansemodeller. Här har LYS-kommitén inte hängt med. Men det finns förklaringer även till det, enligt debattören: När man köper båt nuförtiden är det som när man köper bil, varje köpare väljer sin personliga utrustning, dvs för det första finns det många modeller och inom varje modell väljer man masthöjd, költyp, osv. Att ha varje variant i LYS-tabellen skulle kräva ett gigantiskt arbete.
“Då skaffar man sitt eget LYS-brev”, kan vara lösningen. Men det är inte så enkelt som det låter. För den professionelle är det inget problem att skaffa mätbrev, det är bara en liten detalj i ett stort projekt, men den “vanliga” TR-seglaren tycker det är jobbigt. Dels kostar det pengar och dels upplevs det som krångligt av den ovane. “Att segla Tjörn Runt skall vara enkelt”, var en åsikt.”
har det ändrats idag med SRS?
2005, 2010 och 2014 är år efter en liten uppgång som raset fortsatt. Vad berodde det på? Var det diskussionen kring demolition derby 2009? vad det splittring av fältet eller “fel” varv 2013? var det för mycket vind 2004? ingen aning – men det kan ju vara fortsättning av en diskussion…. :-)
Peter Gustafsson
Aug 14, 2019 @ 17:40
Precis som i personlig träning eller business så är det väldigt sällan enskilda händelser som får saker och ting att "gå ner". Utan bristen på saker som får det att "gå upp" :-)
Dvs, jag blir inte en soffpotatis för att jag gör aktiviteter som är fel, utan för att jag låter bli att träna.
Och mina kunder går inte till konkurrenterna för att jag gjort fel, utan för att jag inte hör av mig.
På samma sätt är avbrotten i den nedåtgående trenden exempel på när man aktivt försökte marknadsföra racet, och då ser vi ju att deltagarna ökade från ett år till ett annat.
Samma effekt har vi sett på Sjælland Rundt de senaste 4-5 åren. Eller Höstkroken. Eller andra race som verkligen kraftsamlar.
Ett race som Round-the-Island i Cowes, som vänder sig till samma breda målgrupp som Tjörn Runt (från 100-fotstrimmissar till 5 meters klassiska båtare) har lyckats hålla en hög nivå under ganska många år – och där funkar formatet jättebra för både familjer och superproffs. Precis som i alla andra race av den här typen.
seglaren
Aug 14, 2019 @ 22:16
varför valde du, PeterG, Höstkroken av alla seglingar i Sverige som ett exempel för ökande deltagarantal? har jag missat något? En enkel blick visar ju hur det ser ut (se nedan men det känner du säkerligen till). Det är en bra segling och arrangörerna gör allt att locka seglare. I år ingår Höstkroken i Västerås Sailing Week. Kommer det locka fler deltagare? Arrangemanget i stan ökar ju kring segling och då kan vi hoppas att det lockar fler deltagare.
år totalt anmälda
2009 53
2010 44
2011 28
2012 64
2013 82
2014 91
2015 85
2016 70
2017 62
2018 56
Peter Gustafsson
Aug 14, 2019 @ 22:35
@seglaren, därför att jag i Höstkroken ser en direkt koppling mellan arrangörens marknadsföringsinsats och antal deltagare. 2013-2014 gjordes det ett gediget arbete, och min mailbox är full av pushar. 2017-2018 inte lika mycket.
Konstigt om det skulle hänga ihop :-)
Googles svar:
seglaren
Aug 14, 2019 @ 23:13
2015-2016??? men det är väl bara undantag? :-)
Peter
Aug 15, 2019 @ 10:11
jag följde diskussiionen kring Höstkroken. jag bor i stan och ser ju själv hur WSS jobbar med Höstkroken. jag upplever inte att man dragit ner marknadföringsinsatser efter 2013-2014.
Som seglaren skrev så ingår Höstkroken iår i Västerås Sailing Week där det förutom Höstkroken även Allsvenskan, Bussiness Sailing Cup, jolletävling “lilla Höstkroken” igår arrangemenget.
googles svar är väl sökningar på nätet. titta man mer noggrann så är topparna just september varje år, dvs. månaden där seglingen arrangeras. Ligger det inte då nära till hands att de stora pikarna är kopplade till att folk söker efter seglingen och strax före? WSS har anslagstavla för Höstkroken på nätet.
2012 skickade WSS ut flerfärgstryck om tävlingen via posten. som jag förstått en mycket dyr aktivitet som säkerligen gav en del men så skall ekonomin också stämma.
seglaren
Sep 8, 2019 @ 22:19
@PeterG, tror faktiskt inte en sekund att du verkligen har gjort dina hemläxor i frågan om Höstkroken och därmed kopplingen mellan marknadsföringsinstaser och deltagarantalet. iår gjordes enorma ansträngningar men det syns inte i deltagarantalet.
Grafen ovan visar sökningar på internet. Intressant att det inte kan vara ett resultat av ökat deltagande….
Skulle inte vara förvånad om anlaysen rörnde Tjörn Runt är lika bristfällig. trokigt bara att det missgynner svensk segling…
Peter Gustafsson
Sep 9, 2019 @ 06:43
Ja, för jag har ju väldigt svårt att räkna antalet mail från arrangören + ta tempen på intresset genom att kolla aktivitet på nätet (Google Trends är ett vedertaget verktyg för att se trender över tid – och vill man vara petig så tittar man på sökningar innan respektive race).
Att Peter, som bor i Västerås, bekräftar detta ovan är så klart inte heller relevant?
I fallet med Tjörn Runt så är ju kopplingen extremt tydlig 2008/09 och 2013 då man valde att lägga extra krut på marknadsföring. Men vill man inte se det så kan man säkert skylla på nåt annat :-)
Har du bra data eller sffror att redovisa så lyssnar jag gärna; till exempel enkäter från deltagare, trendbrott i deltagande eller vad som helst med lite mer substans.
Peter
Sep 10, 2019 @ 17:11
Nja, PeterG, jag bor i Västerås men vad skulle jag ha bekräfatat?
Jag ser tyvärr inte heller så tydlig samband mellan marknadsföringsinsatser och deltagarantalet.
Arrangörerna av Höstkroken/Västerås Sailing week jobbar häcken av sig och ändå minska deltagandet. Jag vet hur många mail som skickades ut, vilka aktiviteter som gjorde för att gå ut. I år t.ex. fanns reklam i hela stan och man fick höra det på radio utöver en hel del mail, info på FB mm. två dagar innan efteranmälning går ut har man nästan kommit upp till samma delatagantalet som ifjol (se seglarens lista ovan). sen får man väl inte glömma att någon ska betala marknadsföringsinsatser också (med pengar eller svett och blod)
hur kan googles svar tolkas? Är det marknadsföringsinsatser som leder till ökad intresse eller är deltagarantalet som är kopplat till antalet sökningar?
Jag ser samtidigt att övningsseglingar i stan har minskat och där har mestadels de mindre långsammare båtar försvunnit. En del seglare har skaffat sig större, modernare och snabbare båtar men många finns inte ens med som gastar. Är det en lokal företeelse? jag tror inte det och då kan man ju undra vad är orsak och vad kan man göra åt det. Jag vill hävda att det som gäller för Höstkroken gäller även för en hel del andra seglingar runt om i landet.
Trollet
Aug 14, 2019 @ 17:01
”Felet” var att Tjör Runt passade marknaden synnerligt bra. Mängder av båtar såldes, påhejade av finansbolagens anuitetslån och en hög inflation samt mycket förmånliga skattelättnader av räntan.
Därför blev det stora startfält. Som jag påpekat blev denna stora flotta av båtar omoderna efter 10-15 år. Det satsades inte på nya ställ, semester o båten blev viktigare än en skojtävling.
Kan vara svårt arr förstå för de som fyller ruffen med kolsegel…
Siffran är ändå relativt hög och visar hur liten vår sport är i förhållande till andra sporter.
Patrik Andersson
Aug 14, 2019 @ 20:53
Skulle det inte vara lämpligt om STSS tillsatte en grupp “prestigelösa” människor att granska nedgången i deltagarantal!?
Det har de gjort säger någon då..
Har de kollat vad som ändrats eller skedde de åren med mest nedgång eller kanske året innan nedgången.
Eller vad de gjorde inför de åren man hade en uppgång?
Extremvindar/bleke=bortskrämda/uttråkade seglare året efter.
Promotionfilmer?
Jag tror faktiskt inte att detta är rocketscience.
Peter Gustafsson
Aug 14, 2019 @ 20:59
Jag tror Hans Johansson tagit på sig rollen i den senaste marknadsföringskampanjen :-)
Han har också fixat någon som klipper ihop en fiilm, och jagar nu drönarpiloter och folk som vill dela med sig av film från sina båtar. Så har ni tips där, så tveka inte att höra av er till hans.johansson@vinngroup.se
Att seglarna själva engegerar sig (och inte bara gnäller) är väl ett bra tecken.
Anders
Aug 14, 2019 @ 22:48
Läste någonstans bland kommentarerna om tanken om en Bavariastart. 1982 hade man motsvarande Maxistart: https://idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/globalassets/stenungsunds-ss—segling/dokument/tjr-gamla-resultat/tjorn-runt-1982.pdf
66 Maxibåtar i samma start. Samtliga sponsrade av ränteavdrag…
Johan Alfredsson
Aug 15, 2019 @ 11:45
Och med det så drar vi slutsatsen att ?
Anders
Aug 15, 2019 @ 13:18
En Bavariastart såklart. Kanske kan tillverkaren eller importören sponsra alla startavgifter i den?
Pelle Lindell
Aug 15, 2019 @ 13:24
Skämt åsido så tror jag det bästa för breddkappsegling i allmänhet och Tjörn Runt i synnerhet vore bättre väder…….
Erik Petersson
Aug 15, 2019 @ 13:48
Kan inte annat än att hålla med. Olika eller samma bana, medsols eller motsols, grillning eller inte grillning, SRS eller cruisingklass, bra eller dålig marknadsföring, som breddseglare så tycker jag inte att det är särskilt roligt att segla TR doublehanded – som det ofta blir för oss breddseglare – i 14 m/s. Visst, nu svarar möjligen någon med statistik som bevisar motsatsen men vädret i augusti känns mer nyckfullt nu är för 15-20 år sedan och tanken på att anmäla sig varje år och bli DNS mer än hälften av gångerna gör att jag står i publiken på TR sedan mer än tio år. De år det blåser kuling så är jag väldigt nöjd med mitt val.
Johan Alfredsson
Aug 15, 2019 @ 14:19
Jäpp ser väl ut att bli sådär 15 m/s om prognoserna håller. Trist – Framförallt för TR och breddseglingen. Det var ju nästan samma förra året. Men det är väl mest slump. Inte så länge sedan jag låg år efter år vid Soa och Galten klockan 15……
Johan Alfredsson
Aug 15, 2019 @ 13:35
@ Trollet – Nu är det så många cirkelargument så du slår knut på dig själv. I nämnda startgrupp ovan finns det Smaragder på plats 3,5,15,20,21,25,32,33,41,58 och 60 av 65 i mål. I topp som vanligt de som bevisligen har koll. (Sandberg t.e.x.). I botten gissningsvis det motsatta. Vad bevisar det om Smaragden som båt kontra SRS/LYS och utvecklingen därav jämfört med Dominant 105 ?
Trollet
Aug 15, 2019 @ 14:57
@Johan Alfredsson, en fråga: Tycker du att det finns något jämförbart med Lady Godiva och en standard Dominant 105?
Segelyta original (stor och genua) 66 kvm
Lady Godiva 81,6
Längd original: 10,5
Lady Godiva 11,76
Lvl original 9,4
Lady Godiva 10,62
Anders Dahlsjö
Aug 15, 2019 @ 15:17
Finns fortfarande saker som är orörda men behöver det bytas varför inte förbättra?
http://ad-sailsport.blogspot.com/2016/01/roder-till-lady-godiva.html
Carl Fjällman
Aug 15, 2019 @ 15:57
:)
Johan Alfredsson
Aug 15, 2019 @ 15:51
@Trollet Det är ju därför de har mätbrev?
Trollet
Aug 16, 2019 @ 23:11
Det var Peter Blur som tog upp frågan om Dominant 95 som ett strålande exempel på att en snart 40-årig båt kan vinna Tjörn Runt, detta i ett försök att förminska mitt inlägg och teori varför vi inte längre är 1000 båtar på TR.
Kapten Rödskägg
Aug 15, 2019 @ 16:23
Frågan är om aktuell båt i SRS-formeln betraktas som “Äldre performance båt” konstruerad för decennier sedan eller om den betraktas som en “Modern cruiser/racer” med konstruktionsår på 2000-talet?
En relevant fråga då SRS-talet påverkas påtagligt av detta.
Hyser inget agg mot just denna båt, men nu var det den som diskuterades och då fick det bli ett exempel som passade diskussionen. Att skepparen på aktuell båt vet hur man seglar råder det inga tvivel om då han tex har en Tjörn-Runt-vinst från 2004. Ingen behöver således känna sig nödgad att rabbla upp vederbörandes meriter som något slags missriktat försvar mot att jag tycker att SRS är ett jävla skämt med alldeles för mycket öppna frågeställningar (som det blundas för år efter år).
Kapten Rödskägg
Aug 20, 2019 @ 19:09
Dagens spaning:
När frågor som ovanstående dyker upp så blir det tyst som i graven på detta forum. Kritik mot SRS/mätbrev eller relevanta frågor om ökat deplacement som ej påverkar djupgåendet får de annars flitiga skribenterna att tiga som muren. Likaså om man vill diskutera klassning eller konstruktions-år för båtar som kraftigt modifierats senaste åren. Kollektiv tunghäfta…
Det verkar inte bättre än att allesammans sitter och väntar på att web-mastern skall uttala sig…naturligtvis på ett förminskande och raljant sätt…så att man själv därefter kan instämma i kören likt den pöbel man är och kollektivt attackera de felaktiga åsikterna. Komiskt.
Henrik
Aug 20, 2019 @ 21:18
Angående båtens ålder finns det reglerat i redskapsregeln som SRS klassregeln hänvisar till.
C.6.5 Båtens Ålder
(a) KONSTRUKTIONSDATUM
Det datum då den första båten av designen eller produktionsserien sjösattes,
det tidigaste av de två alternativen. Konstruktionsdatum ändras inte om
båten modifieras.
(j) BYGGDATUM
Det datum då båten först sjösattes, eller det datum då båten åter togs i bruk
efter modifieringar av skrov undantaget akterspegel, det tidigaste av de två
alternativen.
Så det kanske inte behöver diskuteras en båts ålder, men vad vet jag..
Kapten Rödskägg
Aug 23, 2019 @ 11:46
Det är vad som står i SRS-reglerna som är själva problemet.
När har man modifierat en båt så mycket att den upphör att vara en gammal 80-talsbåt och istället blir en helt nykonstruerad on-off-båt?
Kan jag ta kölbultarna från en gammal Maxi 77 och därefter bygga en helt ny toppmodern båt från scratch “runt kölbultarna” och påstå att det är en modifierad MAXI 77 från 1971?
Frågan gäller VAR gränsen går.
Går den vid ändrad segelkonfiguration, modifierat skrov eller någon annanstans?
Seglaren
Aug 23, 2019 @ 23:06
Vill minnas en båt där de främre 1/3-del bytes, Aktern bytes också – ca. 1/3-del av båten. Till det kom väl ny köl, roder och rigg. Är det då fortfarande samma båt. Kan bli svårt att sätta gränsen….
Peter Gustafsson
Aug 20, 2019 @ 19:40
Dagens spaning:
De flesta som kappseglar allt är trots allt ganska nöjda. Och den handfull högljudda kritiker som försöker elda igång debatten både här, och i diverse andra forum, har svårt att få riktigt medhåll.
Om några skall ha problem med Lady Godiva så är det väl vi och andra aktiva båtar som regelbundet får pisk? Och väldigt få av oss har issues med deras SRS-tal. De vinner i förhållanden som passar deras båt och konfiguration, men i tufft motstånd så sticker de inte ut från andra båtar med samma ambitionsnivå. Tittar man på de senaste årens Bohusrace + Big Boat så är de hanterbara. Eller nu senast på Tjörn Runt som ju var en speedrepa i deras favoritföre.
Så klart skall mätbrev stämma, och det är väl bara att lämna in en mätprotest om man har problem med en medtävlare. Eller ta upp det i de forum där båtägare ses.
Det står dig fritt att att tycka att “SRS är ett jävla skämt”, precis som många tyckte om LYS. Men jag kan konstatera att samma kritik finns mot NOR Rating, DH, IRC och ORCi (som är de andra mätregler vi drabbats av i år). Eller för den delen mot varenda mätregel på jordklotet. Och i den jämförelsen så tycker jag, och många andra, att SRS klarar sig alldeles utmärkt.
Kapten Rödskägg
Aug 23, 2019 @ 11:35
Huruvida ”de flesta som kappseglar” är ”ganska nöjda” har du inte en aning om. Det är möjligtvis din förhoppning men du saknar helt belägg för påståendet.
(Spoiler: Gänget på detta forum utgör inget tvärsnitt över landets kappseglare.)
Varför skulle det vara negativt att någon ”eldar igång debatten”? Är inte debatt något bra?
Vidare kör du samma gamla ohederliga debatt-teknik som vanligt och försöker få detta att handla om en enskild båt/individ. Det är enbart du som påstår att detta handlar om Godiva, för att dina medlöpare skall tycka att jag är en tarvlig idiot. Till skillnad från dig är jag intresserad av att diskutera SRS i generella termer, att någon annan då tar upp Godiva (eller annan båt) som exempel är ju rätt meningslöst att gnälla på mig om.
Till sist. SRS är tvärtemot vad du tycks tro ingen mätregel!!
Kapten blåskägg
Aug 23, 2019 @ 23:46
Rödskägg!
Nu jäklars får du förklara vilka du representerar, utöver dig själv. Eller är det så att det bara är dina åsikter du ventilerar? För i sådana fall har du ju lika tunt bakom dina argument du anklagar att Peter har.
Jag tycker Peter G/blur kör en jäkla bra diskussion och debatt här. Det samlar likasinnade men också några som tycker olika. Helt okej!
Vill du köra någon slags opinion så är det kul att läsa och höra vad du har att säga. Men det är en gnällig ton på dig där du hellre vill klaga/kritisera än konkret komma med åsikter, förslag eller fakta som tar oss framåt. Energislukare…
Fundera på för varje kritiserade inlägg du gör hur det även skulle kunna förbättras enligt dig.
Kapten Rödskägg
Sep 8, 2019 @ 14:10
..Blåskägg..
Självklart är det mina egna åsikter jag ventilerar!
Vad trodde du??? Att jag är anonym talesman för en superhemlig sekt med säte någonstans på Tjörn???
Det är dock helt självklart att en stor mängd individer kan skriva under på mina åsikter, då de inte är det minsta kontroversiella. Men det betyder inte att jag gör mig till officiell talesman för hela jävla seglarsverige, som vissa andra på denna sajt.
Men nu orkar jag inte jiddra mer med er på blur, ni är inte intresserade av en diskussion ändå utan vill bara applådera varandras (emellanåt riktigt korkade) åsikter. Som tex att SRS är en mätregel. :) :) :)
jack sparrow
Sep 9, 2019 @ 16:06
Tack och adjö rödskägget!
Johan Alfredsson
Aug 15, 2019 @ 16:32
Och hur skulle ett bra system se ut enligt dig?
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 00:27
Till att börja med måste grundinställningen vara att det inte skall löna sig att optimera båten genom att kapa kölar eller andra mer eller mindre stora ingrepp. Det kan vara tillåtet men skall alltid straffas för hårt snarare än för lindrigt. För dem som optimerar spelar ju det hårda straffet som bekant ändå ingen roll då de ALLTID optimerar båten för att den skall bli snabbare (och roligare att segla) och ALDRIG någonsin för att den skall bli mer konkurrenskraftig i SRS-tävlingar…
En annan tvingande grundinställning är att inte våldföra sig alltför mycket på det “arv” man tagit över och skall förvalta/förädla. Att sänka alla SRS-tal generellt som man gjorde inför 2017 är ett väldigt bra exempel på ändringar som man skall ge fullständigt fan i då det enbart gör folk förbannade och inte tillför ett jävla skit.
För tillfället drivs SRS i rakt motsatt riktning och görs mer komplicerat för varje år vilket öppnar för ökade optimeringsmöjligheter…
Johan Alfredsson
Aug 16, 2019 @ 12:18
Tyvärr ser inte båtbyggandet ut som på 70-talet då man massproducerade 5000 exakt likadana Albin Vega under 10 år som man lätt kunde ge ett LYS-tal. Nu köper man båt som man köper bil. Man skräddarsyr den med utrustning / specification man vill ha. Köl, mast o.s.v i olika varianter. Varvet uppdaterar dessutom modeller nästan årligen precis som i bilbranchen.. Det är helt omöjligt för en SRS kommiten att sätta ett respittal på alla dessa varianter i en tabell. Det är då mätbreven kommer in i bilden. Alla måste ju få vara med. Jättebra ! Eller ? Att det skulle löna sig rent principiellt att kapa kölar eller optimera segelyta tror jag inte ett dugg på.
Systemet kommer aldrig vara 100% rättvist. Att varje tal är exakt rätt faller på sin egen orimlighet. Det kommer alltid finnas åsikter om en viss båt eller båttyp. Det har det ju alltid gjort – eller hur ? Förr gjorde man allt för att lätta och optimera segelytan mot LYS-standard.Ett jävla meckande. Minns alla 707:or. Och de som ställde upp med båt i cruisingstandard var chanslös. Nu kan man ta de segel och den båt man har och vara med. Enklare tycker jag.
Bengt
Aug 16, 2019 @ 10:35
Om det endast skall vara en bana i framtiden, kan man då inte bara lägga in den röda pricken väster om Bratten (nordväst Äggskär) som rundningsmärke? På så vis blir banan rättvisare för alla och man slipper mkt. av riskerna vid “djävulshålet”.
https://kartor.eniro.se/?c=57.948057,11.528306&z=15&l=nautical&d={%22m%22:[[57.949982,11.506591,null,0]]}
I år verkar det ju bli lite rörigt med var man får/bör/vågar segla…
Peter Gustafsson
Aug 16, 2019 @ 11:37
Det var kul att 1982 kom upp som ett exempel på hur annorlunda allt var förr. Det är sjukt kul att botanisera i resultatlistan.
Låt oss titta på vilka båtar som vann sina klasser då:
Wasa 360 Tage, var väl det hetaste som gick att hitta då? Knappt ett år gammal och med säkerhet optimerad på alla sätt man kände till. 6:e snabbaste båt på banan efter Wasa 410, C-41R, Cayenne lnt, Ravage 36 och North American 40. Alla var onåbara båtar för en vanlig seglarfamilj i en liten Albin eller Maxi.
Bumerang 32 C.V. Rina var helt ny 1982. Skall vi gissa på en ambitiös satsning?
Wasa 270 Aquawith, helt ny båt som lanserades 1982. Piskade upp alla Maxi Racer och Expresser.
C&C 30 E Scarlet. Lite äldre (designad 1973) men inte en standardbåt i svenska vatten,
Dessa fyra klasser vanns alltså av ”uddabåtar” som med stor sannolikhet hade grym koll på materialet, toppade besättningar och som seglade på egna LYS-tal (som väl går att likna vid dagens mätbrev).
Inte så stor skillnad mot idag?
H-Båt, Emma. Gunnar Seden. Enda standardbåten av klassegrarna. Gunnar hade väl lika bara styr på båt och segel då som nu.
Maxi 77 Rebel. Detta var ju värsta meckarklassen vid denna tid, och ingen av de 4-5 första båtarna lär ha varit som de kom från fabriken. Hörde att någon av 77:orna kontrollvägdes 5 gånger efter race då man misstänkte fusk. Frågan är om det var bättre att en radikalt lättare båt vann allt på samma LYS-tal som alla andra, eller att de nu har SRS kopplat till den faktiska vikten (eller seglar på tabellvärdet).
Miniton Pluttan. Kul båt. Säkert inget fel på segelgarderob eller besättning.
Johnsson 26 Distance Roger Ahlqvist. Kul att se Roger i listan!
My Mysing
Västbris Sofia. Som vanligt en Västbris som vinner minsta klassen.
Sammanfattningsvis?
Jag har svårt att se någon stor skillnad jämfört med idag?
Det är bra båtar med bra segel som toppar, och i de snabbare klasserna satsningar som idag beskylls för att ”skrämma bort familjeseglarna”. I de lite mindre klasserna är det många standardbåtar, som seglar på sina standar-LYS. Men där för det inte heller någon skillnad mot de Expresser och H-båtar som levererar resultat nu för tiden.
Det var bättre förr. Men inte så annorlunda.
Det som jag tycker är intressant att åtta Vegor och tretton Viggen är med. Knappast för att vinna? Det var ju tråkiga båtar 1982 (jag vet). Kanske fanns det någon annat som lockade…
Johan Alfredsson
Aug 16, 2019 @ 12:26
Gjorde mina 3 första TR i min gamla Viggen. Sista året är nog fortsatt mitt bästa någonsin (1996 eller så). Slog en massa fullblodsproffs med mina original dacronsegel (vem fan hade råd med nya). Däremot hade vi fixat botten det året – Seglat en massa tisdagseglingar och lämnade utombordarn hemma. Optimering !
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 11:51
Bokstavligt talat livsfarligt att tvinga ut småbåtarna dit.
Detta förslag har presenterats här förut…och sågats då det äventyrar säkerheten.
Faktum är att alla former av banbegränsningar i denna del av banan gör det farligare för deltagarna, det har klarlagts med all önskvärd tydlighet. (försök gärna bevisa motsatsen)
Diskussionen om Djävulshålet handlar ENBART om att vissa av de stora toppbåtarna inte tål att de skall förlora båtlängder mot andra stora toppbåtar som har marginellt större budget än dem själva. (de s.k. “varvsbåtarna”)
För 95% av deltagarna är Djävulshålet en fullkomlig icke-fråga, även om det på detta forum framställs som att man måste segla därigenom för att överhuvudtaget kunna ta sig till målet.
Pelle Pedersen
Aug 16, 2019 @ 13:06
Vänta nu Kapten Rödskägg!!; Menar du livsfara runt den röda pricken väst Bratten?
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 14:44
Skall jag verkligen behöva förklara det för dig?
Ledtrådar: Hård vind. Grov sjö. Liten båt, tex 606.
Definitivt potentiell livsfara.
Är du fortfarande av annan åsikt så tycker jag inte att du skall söka jobbet som säkerhetsansvarig hos StSS…
Pelle Pedersen
Aug 16, 2019 @ 15:05
Kapten Rödskägg; jag ställde en fråga och fick visserligen ledtrådar till ditt svar. Utöver det brer du på lite annat som kanske var lite onödigt??
I mitt minne kommer det inte upp några incidenter vid den pricken men lite längre norrut.
Var det inte vid Flatholmen-Fulen eller vid Hjärterö som en 606:a råkade illa ut.
Den incidenten (och andra kanske) har inte med vare sig djävulshålet eller den röda pricken att göra; bara ett vägval av besättningen.
Oavsett om man seglar runt pricken mm och sedan upp mot Kyrkesund eller innanför Flatholmen mm så hamnar man utanför Hjärterö; är det inte lika mycket sjö där precis som senare vid Systrarna?
Patrik Måneskiöld
Aug 16, 2019 @ 13:12
På vilket sätt skulle en banbegränsning mellan grön prick eller tavla O Märreskär till röd prick NV Eggeskär göra det farligare för deltagarna?
Banan skulle bli ungefär jämnlång oavsett vägval (om man väljer grön prick). Idag är det ca 700m längre att gå ut. Givetvis kommer den ena eller andra vägen att gynnas olika år men den uppenbara skillnaden skulle minska. Tycker du även att banbegränsningen under bron till Klädesholmen var fel att införa?
Espen Kuhle
Aug 16, 2019 @ 14:23
Også jeg som trodde at en innført banebegrensing var der for å ivareta seilernes sikkerhet, dumme meg.
Livsfarligt606
Aug 17, 2019 @ 15:58
Så livsfarligt att just 606:an vann totalen när det blåste upp mot 20m/s i byarna, tur att det inte var banbegränsning då kunde det gått riktigt illa.
Kapten Rödskägg
Aug 17, 2019 @ 16:45
Goddag yxskaft.
Tror du att 606 gick utanför Eggskär idag eller?
Be någon hjälpa dig att tänka innan du skriver nästa raljanta inlägg.
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 15:02
Om man inför banbegränsning beror det ibland på att man vill främja seglarnas säkerhet ja. (kan även bero på rättviseaspekt mellan olika stora båtar, att man vill skydda djurliv osv)
Men nu har man i över 50 år seglat utan banbegränsning här. Du har aldrig undrat varför?
Tror du att StSS är fullkomligt bakom flötet och helt likgiltiga inför deltagarnas säkerhet? Eller kan det vara så att de faktiskt har bättre koll än de seglare som försöker banbegränsa bort Djävulshålet ENBART för att ”varvsbåtar” seglade arslet av dem där då det begav sig?
(fra sverige med kjærlighet)
Patrik Måneskiöld
Aug 16, 2019 @ 15:46
Jag väntar med spänning på svar på mina frågor ovan.
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 16:59
Väntan är över.
Banbegränsning ger färre möjligheter att ta sig ur svåra situationer med mycket båtar i närheten. Dessutom en helt meningslös banbegränsning som du föreslår. Varför begränsa här när det bara handlar om att ett fåtal stora toppbåtar vill hindra andra stora toppbåtar från att tjäna tre båtlängder?
Kan inte påstå att jag tycker det var fel att införa banbegränsningen där ett, av människan utplacerat, hinder omöjliggjorde passage för de allra flesta båtar. Jämför du detta med Djävulshålet eller???
Patrik Måneskiöld
Aug 16, 2019 @ 18:54
Nej jag jämför ingenting. Jag försöker bara hitta logik i ditt resonemang men jag lyckas inte.
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 20:10
Bättre lycka nästa gång då.
Du har för övrigt inte motiverat VARFÖR den banbegränsning du föreslår skulle vara bra.
Tycker du även att man skall banbegränsa runt exakt hela Tjörn så att djupgående båtar inte missgynnas av att de inte kan gå lika nära land som vissa andra båtar?
Joachim Keim
Aug 16, 2019 @ 16:17
Kapten Rödskägg, Eftersom du är så övertygad om vad som är rätt för seglingen vore det ju till fördel om du skriver ditt riktiga namn. Upplevs som mer seriöst.
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 16:35
Varför skulle det vara en fördel att du vet mitt namn?
Bedömer du åsikter om tex TR/SRS utifrån vem som uttrycker dem eller?
Loggar du själv in här på forumet med mobilt bank-id eller hur skall jag veta att du är du?
Joachim Keim
Aug 16, 2019 @ 20:38
Du får ha vilka åsikter du vill men jag har inget behov av att diskutera med personer jag inte vet vilka de är.
Du kan ju så klart inte säkert veta att jag är jag men du kan googla och det finns ett gäng här som vet att jag är jag.
Googlade Kapten Rödskägg. Finns några alternativ som inte ger någon riktig ledtråd😬
Seglaren
Aug 16, 2019 @ 20:48
Så brukar ju vara så att argumenation kring vissa frågor beror i alla högsta grad på vem som skriver och inte vad som skrivs här på bloggen. Går man emot strömmen kan det vara bra att vara anonym här.
Det intressanta är egentligen att frågor som rör mestadels de som inte längre deltar på TR och de som av någon anledning väljer att avstår högst troligt tänka flera gånger om de berätta varför här.
Pelle Pedersen
Aug 16, 2019 @ 16:46
Kapten Rödskägg, det verkar som du hellre trycker någon annan än svarar upp de frågor som jag och någon/några till har ställt till dig.
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 17:12
606 var ett exempel på en liten båt som kan råka illa ut om man hittar på vansinniga rundningsmärken. Jag syftade inte specifikt på den som sjönk häromåret.
Om det nu inte har varit några incidenter med små båtar ute vid Eggskär senaste 50 åren så kanske det beror på att man inte tvingat ut varenda liten båt dit oavsett väderlek. Eller vad tror du?
Det finns dessutom ingen anledning att banbegränsa bort Djävulshålet då det är en icke-fråga för 95% av deltagarna.
Pelle Pedersen
Aug 16, 2019 @ 18:25
Det var INTE vid Eggskär 606:an fick problem! Just den båten seglade TR på den tiden det bara fanns en bana = Classic! Vad jag säger här Kapten Rödskägg är att ditt kategoriska nedslag på ett förslag (pricken) inte har faktabakgrund.
Bara för att jag normalt sett seglar på ditt favorithatobjekt behöver det inte innebära att jag gillar Coastal banan eller banbegränsningar. Så i stort sett har liknande åsikter om TR!! Men olika språk att förmedla det…
Kapten Rödskägg
Aug 16, 2019 @ 20:32
Mig veterligen har varken jag eller någon annan på forumet påstått att någon 606:a FÅTT problem vid Eggskär. Men om man varje år framöver SKALL tvinga ut varenda båt dit (TILL EXEMPEL 606:or) oavsett väderlek så är det nog stor risk att något ovälkommet händer framöver.
Därför tycker jag att det är bättre att man även de följande 50 åren INTE försätter småbåtarna i fara bara för att en viss båt fortfarande inte kommit över att Teknova tjänade 3 båtlängder på dem där för 15 år sedan.
Jag har för övrigt inga hatobjekt när det gäller något som har med segling att göra. Jag hatar inga båtar och ej heller någon besättning eller någon enskild individ. Däremot tycker jag att vissa idéer som torgförs på detta forum är helt vansinniga och skadliga för tex TR och/eller SRS. Men det har inte ett jävla skit med något “hat” att göra.
Peter Pilups
Aug 16, 2019 @ 21:32
1982 var vi med och seglade Wasa 360 Tage. Storleken på båtar 1982 var betydligt mindre och Tage startade i första startgrupp. Vi gjorde en bra
start i svag vind, ryckte på fältet och nådde sjöbrisen vid Åstol först av alla. Efter detta såg vi inte några konkurrenter innan målgång. Amatörbesättning med Klas Jakobsson som skeppare.
/Peter Pilups (numera semesterseglare)
Andreas
Aug 17, 2019 @ 16:47
Några resultat?
Hittade ingen på STSS.nu ännu.
Kapten Rödskägg
Aug 17, 2019 @ 17:03
https://seglingsresultat.se/tjr19/results/finish
(Första inlägget från mig som ingen gnäller på.)
Jonny Petersson
Aug 17, 2019 @ 21:24
Känns lite lustigt när man rundar Äggeskär för att ”vi” kommit överens om det och det dyker upp stora båtar i öst som tjänat några 100m för att gå genom ”gruset”…..nää regler från arrangören är nog ändå bäst. Vi hade kul ändå🥂
Jonny Petersson
Aug 17, 2019 @ 21:26
*Bratten
Joachim Keim
Aug 18, 2019 @ 10:16
Gentle mens agreement gällde djävulshålet. I övrigt var det ju inga begränsningar.
Jonny Petersson
Aug 18, 2019 @ 14:24
Ok, då missuppfattade vi nog det som sas på Skepparmötet🤪🔨
Kapten Rödskägg
Aug 18, 2019 @ 18:01
Menar du att någon stod och predikade sina egna regler på skepparmötet, där man rimligen håller sig till de officiella regler som arrangörsklubben StSS beslutat??
Anders
Aug 19, 2019 @ 10:00
Jag har länge funderat på varför bla Tjörn Runt har problem med vikande deltagande.
För min del är det ganska enkelt. Jag har seglat Tjörn Runt sedan jag var i de lägre tonåren. Seglingen är en trevlig tradition samt en av de få gånger som man får segla med publik. En del av dom sitter tom där när det regnar!
Nu till varför jag har tröttnat. Förr i tiden var de flesta båtarna små och långsamma vilket ledde till att man var imål sen eftermiddag. Då gjorde man iordning båten, tog en pizza och några öl. Sen var man redo för kalas på ”baden”. Och där fanns alla som seglat och det var gött tjöt och häng.
Nu för tiden är alla båtar snabba. Så man är oftast imål vid sen lunch. Det har lett till att man landar inne i Stenungsund vid 15-tiden. Då har man ingen lust att hänga i Stenungsund till 21-tiden för att gå på ”baden”. För så jädra kul är det inte i Stenungsund. Nej det är helt öde! Och skulle man få för sig att tillbringa hela eftermiddagen i Stenungsund så väntar en milslång kö för att få komma in på ”baden” och när man väl är där inne så är det inte längre många seglare utan hela stället är fyllt av ö-bor som är sketfulla och beter sig allmänt illa mot ”seglarsnobbar”
Dessutom så när man är imål så tidigt så hinner man ju köra hem båten samma dag. Så blir hela söndagen fri för annat!
Jag vill inte få frågan om jag vill ha stryk av den fulla killen från Orust eller bli erbjuden sex av den salongsberusade bruden från Rönnäng vars högsta önskan är en rik seglare. (Jag är ju inte ens rik)
Så den där grillen med partytält eller krogen som enbart är till för seglarna. Den hade suttit som en smäck! För när jag har gått imål så vill jag ha trevligt, äta lite gott och framförallt träffa andra seglare.
Kapten Rödskägg
Aug 19, 2019 @ 10:55
Du har så rätt när det gäller after-sailen och vad som fattas när seglingen är klar!!!
Det har framförts på denna sida i många år att StSS eget område på fastlandssidan vore ett optimalt område för att smälla upp partytält, bajamajor, träbänkar, bord och enklare grillar för att låta alla seglare samlas på ett och samma ställe, fortfarande iklädda seglarställ om så önskas. I varje fall hade alla i vår båt hängt där efter racet och älskat utbytet med andra seglare. Att gå till Stenungsbaden ägnar däremot ingen av oss ens en tanke.
Men det finns uppenbarligen ett kompakt motstånd mot detta från arrangörshåll och det kan väl bero på en/flera av nedanstående:
– Det går inte att få alkoholrättigheter för detta område. (borde i så fall gå att bearbeta politiker som har intresse av att TR lever vidare)
– Man har inte tillräckligt med personal för att rodda det. (men det tror jag man kan få om man bara ställer frågan till alla medlemmar. jag som inte ens tänkt tanken att hjälpa till hos StSS tidigare skulle tex gärna sköta en grill hela eftermiddagen/kvällen)
– Stenungsbaden är storsponsor och tillåter ingen konkurrens. (dock borde även Stenungsbaden tjäna på att hundratals personer grillar och dricker öl på andra sidan sundet. många av dessa kommer dra vidare till Stenungsbaden senare på kvällen ändå. som absolut sista utväg får man väl återgå till att låta Stenungsbaden ha officiella prisuttdelningen flera helger senare, så kan man nöja sig med att hylla totalsegraren och ett fåtal till samma dag som racet går)
– Svårt att ge alla deltagarna båtplats i närheten. (med tanke på det för tillfället rekordlåga deltagarantalet så finns det inget bättre tillfälle att börja hitta kreativa lösningar för detta än NU. det kommer förhoppningsvis bara att bli svårare framöver då deltagarantalet ökar.)
För övrigt stort grattis till vinnarna i 606. Underbart att en tabellbåt i originalskick vann istället för någon av alla dessa super-optimerade gråzonsbåtar.
Ett mycket stort tack också till Blues Sailing Team, för jag antar att det var de som såg till att begrava den jävla Coastal-banan aka Tjörn-Runt-dödaren aka Blur-banan aka PaterNosterRace2 för gott! Må det vansinniga påhittet för evigt vila i frid på 15 famnars djup ute vid Pater Nosterskären.
Anders
Aug 19, 2019 @ 12:07
Hehe, Kapten Rödskägg är ändå ganska konstruktiv. Eller hur?
Kapten Rödskägg
Aug 19, 2019 @ 22:36
TILLÄGG:
I den händelse alkoholförsäljningen blir en för stor stötesten pga tillståndsfrågan eller Stenungsbadens ”monopol” så kan man vid närmare eftertanke skita i att sälja alkohol helt. De som vill förtära detta kan ha med egen dryck. Öl i plastmugg ser likadan ut oavsett styrka så de som bedriver “knytkalas” smälter in bra i vimlet.
Vidare funderade jag på vad som skulle få seglarna till denna tillställning och när jag sökte i minnet, långt före IT- och real-tids-hetsens intåg, kom jag att tänka på hur det var förr då man fick ta sig till Stenungstorg för att läsa de utskrivna resultaten på en anslagstavla. Vilken härlig folksamling det var där gamla seglarvänner möttes för kanske enda gången det året. Klungor av seglare överallt och man kunde bli kvar där i timmar vissa år. Speciellt om det gått bra på seglingen. :)
Det var då jag kom på det, decenniets ”bakåtsträvarförslag”:
Sluta publicera resultaten online direkt efter målgång!!!
Presentera istället resultatet på offline storbildsskärmar hos StSS när tillställningen där drar igång. Det kommer locka dit en hel del nyfikna deltagare som vill se resultatet så fort det finns tillgängligt. Och vips har man tagit första spadtaget på en tillställning som sannolikt kommer vara avgörande för om Tjörn Runt i framtiden kommer ha 100-200 deltagare eller betydligt fler. Sök enkelheten och låt matserveringen vara som på vilken amatörfotbollsmatch som helst med enkla hamburgare, korv med bröd osv. Den som vill ha något mer avancerat kan knata över bron till Stenungsbaden senare på kvällen.
En bit av samtidens high-tech kanske man också vill unna sig så varför inte utlysa en filmtävling som riktar sig till de som läser media på något av gymnasierna i närheten. En tävling i bästa Tjörn Runt film med förutsättningen att den skall presenteras i färdigt skick kl 21.00 hos StSS samma dag som Tjörn Runt äger rum. För att få ihop en prispott som gör detta attraktivt kan man låta filmintresserade individer som mig swisha in sitt bidrag. Blir detta verklighet kommer de första tusenlapparna från mig, det är ett löfte.
André
Aug 20, 2019 @ 11:14
Jag känner inte direkt att det är båtarnas storlek som förändrat Tjörn Runt. Stora och snabba båtar deltog även på 80-talet och man kom i mål tidigt även då. Och då deltog precis som nu både 606:or, Expressen och Smaragder.
Det är snarare vädret som styrt när båtar gått i mål och i det nog satt ett avtryck i hur många som startat året efteråt. 2002 seglade jag med Sydney 40:in Rush och var bland de första i mål. Det var ett lättvindsrace vilket gjorde att rätt få gick i mål innan 15:00. Jag var ensam Tjörn Runt deltagare på värdshuset på Marstrand den kvällen. Övriga deltagare hade knappt börjat ta sig hem. Så Tjörn Runt har knappast någonsin varit något “After Sail Race”. Snarare har det varit ett “Before Sail Race” med rally både inne i Stenungsund som på Stenungsbaden kvällen innan start. Man kanske bör ställa frågan hur detta “rally” dagen innan Tjörn Runt påverkat deltagandet?
Om ett Göteborg Offshore bara får fem båtar till start så är det kanske rimligt att inte fler än 150 båtar kommer till start på Tjörn Runt? Trindeln drog typ 40 båtar till start på 80-talet och Tjörn Runt väl 1400 båtar? Och det utan händelserna som de 2009…
Vi är nog allt för få kappseglare nu för tiden. Och vi lär nog inte bli fler av fler “shorthandrace”. För vi som då står utan båtar att segla med väljer annat att göra vilket bara leder till än färre gastar till “full crew race”.
Patrik Andersson
Aug 20, 2019 @ 13:08
Är helt med på det du skriver, men man måste också förstå de skeppare som inte får ihop en hel besättning istället väljer shorthand.
En ond cirkel helt enkelt.
Att få ihop besättning till ett Tjörn Runt har jag aldrig upplevt som något problem, däremot race på lokal nivå är närmast hopplöst att få en komplett besättning. 😕
Feffe
Aug 20, 2019 @ 13:44
Fantastiskt roligt att läsa de 13 år gamla inläggen, skulle ju nästan kunna starta en sån där spalt som hon Saida hade… :-)