Skip to content

10 Comments

  1. Dan
    Jul 5, 2020 @ 23:51

    Av naturliga skäl följer jag detta projekt med stort intresse, konstigt vore annars. Båten lånades ut av 2 orsaker, dels ville jag att Peter och Pelle skulle få sin sommarbåt i form av något av det intressanta hållet. Har en vanlig Race också men lånade ut Specialen för att den bestyckats med Code Zero och Gennaker. Ville få Peters feedback på hur mitt hemmabyggda dubbelkolpeke fungerade och hur konfigurationen code zero och gennaker passade Specialen. De har stor erfarenhet på området och är noggranna samt kommunikativa. Hade själv hissat coden ett par ggr och kom direkt överens med formen. Gennakern inte, den var beställd som ett mellanting mellan A2 och A3. A2,5 med andra ord. Jag kom inte överens med formen, förliket kändes dessutom för kort. Fick släppa upp tackline en bra bit för att det skulle stämma. Dessutom roterade den svårligen ut i lovart som jag hoppats.

    Därför var det lite tråkigt när masttoppen helt otippat gick av. Gennakern försvann med masttoppen..som det känns nu säljs gennakern, tror ”sweet spot” området är för smalt för att kompensera srs ökningen.

    I övrigt:

    1) att ha vikt akterut är livsfarligt 😉 på en Dominant, de tenderar att sätta sig på häcken och suga med halva havet. Specialen är inte så känslig som övriga Dominanter men jag sitter alltid så långt fram det är möjligt. Att flytta ner och fram skotbalken etc är ett förslag jag kommer följa. Dessutom är aktuell skotbalk dimensionerad för att klara en direkt träff av en kryssningsmissil.

    2) noterar att jag justerar uthalet mer än kicken på Specialen. Kicken använder jag endast på undanvind för att hålla twisten/akterliket under kontroll. På kryss upplever jag att skrotvagnen skall över centrum allt som oftast. Kicken är av mindre intresse. På vanliga Racen är det snarare hård kick och släpp på skotet. Därför är dubbelkontroll förslagen något jag behöver smälta :-).

    3) Lovgirighet eller tryck i rodret är något jag personligen Inte alls tycker om. När jag köpte Specialen och seglade första gången kände jag direkt att rodertrycket var på tok för stort. Började med att minska raken och släppa på undervanten. Planen var såklart att flytta tryckcentrum fram och plana ut storen. Att minska raken fungerade men att släppa undervanten gillade storen inte alls. Den ville snarare ha stenhårda undervant och rak mast. Peter och Pelle minskade raken ännu mer och det är återigen ett tecken på att man som solo seglare inte bara är ensam på havet utan även gällande att objektivt bolla idéer, jag fick info från konstruktören att masten borde rakas (stavning ?) mer och jag låste mig.

    Ser att Peter är mer kinkig med tågvirket än jag är. Bara för att masttoppen åker av betyder det inte att ett skot eller fall skulle brista 😉. Det som monterats nu är rena lyxen!

    Det som förvånade mig mest är att Peter och Pelle presterade så bra i lättvind. Jag tycker Specialen ”dör” under 3 m/s och är inte helt övertygad om vad som gjorde det goda resultatet på Bohusracet. Peter och Pelles skicklighet eller Specialens lättvindsegenskaper ?! Gissar Peter och Pelles skicklighet ihop med Coden.

    Men det kommer fler seglingar framöver att utreda denna hypotes :-)

    Reply

  2. Dan
    Jul 6, 2020 @ 12:15

    Glömde nämna 2 saker:

    Det fanns redan planer att göra ny rorkult, inte längre men ny. Efter ”framflyttningsförslaget” blir den nu längre också. Jag gör rorkulten själv med XPS som grund, bearbetar XPS:en till rätt form och sedan laminerar med kolfiber och epoxi. När den är färdig kan man välja att behålla XPS:en invändigt eller ta bort den genom att väta den med Aceton. Acetonet smälter XPS:en direkt. XPS är en finare variant av Frigolit/Cellplast.

    Hade en plan att öka ytan på ST focken samt på samma gång reducera en del av lovgirigheten. Detta genom att flytta fram förstagsinfästningen till stäven, har för mig det handlar om ca 40 cm. Därför gjordes det utskjutbara kolfiberpekets dubbla ytterrör med en viss distans emellan. För att klämma in en rostfri förstagsinfästning mellan rören. Vet inte om jag går vidare med detta eller ej. Det nya kryssstället kanske reducerar lovgirigheten tillsammans med ännu mindre mastlut.

    Reply

  3. Dan Turesson
    Jul 6, 2020 @ 16:25

    Har du iPad med inbyggd GPS eller en separat enhet?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 6, 2020 @ 16:36

      Den är inbyggd.

      Jag körde ett tag med extern Garmin GLO, men det blev för mycket meck.

      Reply

  4. Dan Turesson
    Jul 6, 2020 @ 17:26

    …..och grattis till den fina placeringen på PBR!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 6, 2020 @ 17:29

      Detsamma!

      Ni slog ju oss med 5 minuter, men när man ser filmerna från er start så förstår man ju varför :-)

      Reply

  5. Pelle Pedersen
    Jul 6, 2020 @ 18:24

    Rorkulten bör vara minst 20 cm längre, gärna mer! Helst 30 cm längre.

    Reply

  6. Pelle Pedersen
    Jul 6, 2020 @ 18:28

    En annan sak; båtar som ritades på 70-80 talet. Då fanns inte de dukar/segel/kunskap/tampar mm som finns idag = man ska nog inte lyssna allt för mkt på dåtidens ” sanningar”!! En hel del stämmer men inte allt!!

    Reply

  7. Liros & landslaget - BLUR
    Sep 12, 2020 @ 17:20

    […] har ju pratat lite om vad vi kör på Dominant Race Special här, och stupen på J/111 här (kanske dags för en […]

    Reply

  8. En sommar med Dominant Race Special - BLUR
    Sep 27, 2020 @ 10:00

    […] Vi visste ju från början vad förutsättningarna var. Seglen sjöng på sista versen och vi skulle på kort tid behöva lista ut hur man skulle få fart på båten, Jag skrev om det här: “Up to speed | Dominant Race Special“. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.