Up to speed | Dominant Race Special
Det är lätt att hävda att man vill ha en båt bara för att det kul. Men ganska snart blir man sugen på att få ut den potential som finns. Och så var det när vi fick låna en Dominant Race Special över sommaren.
Jag skall försöka sammanfatta våra erfarenheter och hur vi gick till väga. Kanske finns det något användbart för andra i samma sits.
Tidigare har jag berört ämnet i “Getting up to speed?” (2010) och “7 steg för att få upp farten” (2014) och säkert på många andra ställen. Jag har ju hävdat att man behöver ge en större båt tre säsonger innan man har koll, men Dominanten känns ju enkel och ganska straight forward?
Grundförutsättningarna var:
- Segla med det vi har – inte spendera massa pengar på nya grejer
- Fokus på solo (Midsummer Solo) och doublehanded (Pantaenius Bohusracet)
- Kunna ge strukturerad feedback till båtägaren.
Rigg
Efter första provseglingen utanför Långedrag så blev två saker tydliga; mycket rodertryck och ett storsegel som hade sett sina bästa dagar. Vi behövde få fram buken, och genom mastböj gå från ett kraftfullt segel i lättvind till ett så platt segel som möjligt i mer vind.
Åtgärden blev att vi kortade förstaget med 35 mm (så mycket det det gick) och rätade upp masten. Gissningsvis hade vi 40% mindre prebend (= lite mindre än 1 sektionslängd). Generellt hårdare masttrim, framförallt i undervanten för att få mer/fram buk i nedre delen av masten. Eftersom vi kör längre race kan vi inte justera riggen hela tiden, utan vi ville hitta något som funkade i alla förhållanden.
Vi behövde också förlänga häckstaget för att hantera en rakare mast.
Det tog två tillfällen för att hitta rätt läge.
Här skall man inte vara rädd för att prova. Anteckna bara var ni startar, så går det alltid att gå tillbaks.
Segel

Kryss-stället är ett North 3DL med 10 år på nacken. Ägaren väntar på leverans av ny stor och fock, så det här skall väl hamna i containern när vi är klara med det. Största oron var så klart om det skulle delaminera helt och gå rakt av 😱
Ovan storen efter riggjusteringar och med släppt häckstag.

Focken var formmässigt ok, och det enda vi behövde göra var att byta till styvare lattor (de som satt i ovan hade tydligen hamnat i seglet av misstag). Lite märkduk där det var som mest delaminerat blev det också.
Sedan lade vi en del tid på att lista ut vilka undanvindssegel som fanns, vilka vinklar de fungerar inom och vad som kanske skulle kunna vara sweet-spots. Detta funkar bra med bara en kompass ombord; segla så högt det går på ena bogen, gippa och gör samma sak på andra. Sedan seglar man så lågt det går och gör samma sak.
Här hade vi initialt en topphissad spinnaker och en gennaker som såg ut som en A3-variant (bra mellan TWA 110 och 140) men dessa segel fick läggas i land efter vårt mastbrott:

Så till slut slutade vi med garderoben i SRS-brevet nedan; 1 partialhissad symmetrisk spinnaker och en code med 60% halvbredd. Denna mappade ganska väl mot de vi sett på Blur; TWA 60-65 i riktigt lätt, men typiskt TWA 80-120 där spinnakern sedan tar över på ett bra sätt.
Löpande rigg
Är det något jag är petig med så är det löpande rigg. Att fall inte töjer sig, att linor löper lätt och sitter i råttor och avlastare. Och inte är slitet.

Hör valde vi att byta allt för att vara på den säkra sidan. Det mesta i Liros Magic Edge, en lina som funkar till både fall och trimlinor för att göra det enkelt. Svårast är att få till bra färgkombinationer.
Halyards | Qty | Diam | Length | Quality | Colour |
Main Halyard | 1 | 6 | 25 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/silver |
Jib Halyard | 1 | 6 | 22 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/yellow |
Spinnaker Halyard | 1 | 6 | 22 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/red |
Spinnaker Lift | 1 | 6 | 12 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/pink |
On Deck + Trim | Qty | Diam | Length | Quality | Colour |
Outhaul | 1 | 6 | 5 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/yellow |
Twings | 2 | 6 | 5 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/blue |
Vang | 1 | 6 | 5 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/red |
Mainsheet traveller | 1 | 6 | 5 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/silver |
Jib inhaul | 2 | 6 | 3 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/pink |
Cunningham | 1 | 6 | 5 | Liros Macic Edge 1502 (SK78 core, Polyester cover) | black/silver |

Spinnskoten är samma som vi kör på Blur, fast tunnare dimensioner. De special-görs på beställning men en tunn och lätt Dyneema närmast spinnakern, snygg övergång, och tjockare greppvänligt i andra.
Sheets | Qty | Diam | Length | Quality | Colour |
Jib Sheet | 1 | 8 | 16 | Liros 2027 Racer Vision | steelblue/orange |
Main Sheet | 1 | 8 | 20 | Liros 2027 Racer Vision | steelblue/orange |
Spinnaker Sheet | 2 | 8-4 mm | 19 | Liros 02049 Spinsheet Pro | green + red |

För stor och fock kör vi Liros 2027 Racer Vision. Lite hårdare, vilket gör att den inte trasslar så lätt.
Passade också på att göra nya stroppar i Dyneema och gjorde om de lashings som fanns. Skönt att veta hur saker sitter fast.

Däckslayout
En av de uppgifter vi har fått är att titta över däckslayouten för att göra den mer solovänlig.
Det är väl egentligen inget fel på hur saker sitter, men är målet att segla båten effektivt solo så finns det en del saker man kan göra.

Vi tittade bland annat på hur vi skulle kunna skota focken i relingen på halvvilda, men bestämde oss för att den långa självskotningsskenan gjorde jobbet på ett bra sätt.
Till sist körde vi båten i stort sett som den var, men har en liten lista på saker som vi hade gjort om det var vår båt:
- Storskotsskenan bör flyttas ner på durken + fram ca 50 cm. Här bör både skotvagn och häckstag dras till ungefär samma plats på insidan av sittbrunn. Det för att rorsman kommer nästan en meter längre fram.
- Rorkulten skulle kunna förlängas en bit,
- Winshar flyttar fram ca 50 cm.
- Fockskot skulle kunna ha råtta på sidan av ruffen, där suggan sitter nu, och kan antingen skotas där eller på winsch. Ett alternativ är att ta bort selftacker-skenan och köra en överlappande fock. Det hade antagligen gett lite med bett på kryss.
- Uthal kan mycket väl sitta på undersidan av bommen (justeras sällan).
- Kick och cunningham bör ha dubbelkommando.
Plus säkert nåt jag missat just nu…
Botten
Behövde bara en dykning och tvätt med svamp.
Elektronik
Båten hade Raymarine logg, lod och autopilot. Vi kompletterade med en lånad Sailmon MAX för kompass och GPS-fart (separat test kommer).
All navigation gör vi på båtsportkort och en liten iPad med Seapilot och Navionics. Vi provade också lite olika monteringssätt (ovan). Men oftast är den lös.
SRS
Efter mastbrottet så blev SRS enligt nedan. Högt på en så liten båt, men uppenbart möjligt att segla upp till.
Dominant Race special
(Gösta Edwardson och Lennart Palén)
Dominant Race special har byggts i 3 stycken exemplar och är en vidareutveckling av den ”vanliga” Dominant Race som främst finns på västkusten. Båten är snabb, (Lys 1,22) och livlig men lättseglad och planar villigt med spinnaker på undanvind. Eftersom ”Original-racen” redan hade en fullt modern skrovform behövde inga ändringar göras i linjeritningen. Alltså kunde man använda de redan befintliga gjutformarna för skrov, däck och basinredning när den nya båten byggdes. Däremot gjordes omfattande ändringar beträffande byggmaterial, köl och roder, samt rigg och segelplan.
Material Skrov och däck är handupplagda med biaxiella mattor, där det mesta av fibrerna är diagonalt orienterade för vridstyvhet. Matrisen som använts är en avanserad ISO-polyester med en brott-töjning på 6,5%. Båten är en sandwich-konstruktion i både skrov och däck med 10 mm Divinycell (H-100) som distansmaterial. Firetmatta utgör distansmaterial i sargar, kojfronrter och luckor. Kraftiga skott och förstyvningar tar upp lasterna från riggspänningen. Kölinfästningen är mycket kraftigt dimensionerad.
Ytbehandling Friborden är lackerade med 2-komponent polyurethanfärg för bättre slitstyrka och lättare renhållning än med gelcoat. Däcket har gelcoat för att lättare kunna repareras lokalt vid småskador. Bottnen är primad med 5 lager lösningsmedelfri epoxy.
Lateralplan Kölen är trapetsformad med bulb och är 35 cm djupare än originalkölen (1,65 m). Kölarean är 2,3% av kryss-stället. Den har en modern vingprofil av höglyftstyp (10% tjock). Bulben har en laminärprofil som skiljer sig markant från originalet. Rodret är också djupare (1,40 m) med en rotkorda på endast 32 cm och en modern höglyftsprofil (12% tjock). Rodret är byggt i glasfiber och epoxy på skumkärna.
Rigg Partialrigg (5/6) med dubbla bakåtsvepta spridare (18°) och fiolstag (Inga backstag). Masten är av lättmetall (Benns H-5) med konad topp. Spridarfästen, spridarnockar, fiolfästen och bombeslag är alla Custom-tillverkade. Stobom och spinnbom är båda gjorda i kolfiber. Den senare har beslag av armerad nylon i nockarna och är mycket lätt. All stående rigg är i RF-wire med valsade kardel (Dyform) för större stålarea. Alla fall är i Dyneema utom toppspinn-fallet som är i polyester för att mer töjning är önskvärt där.
Segelplan Storseglet är väl tilltaget (22 m2) med ordentlig akterrunda och topplatta i full längd. Focken är självslående (12,6 m2) med tre stycken tunna fullängdslattor. Ingen överlappande genua behövs och röstjärnen är därför placerade längst ute vid relingen. Självslående stormfock (7 m2) finns också. Två spinnakrar finns, varav en topphissad (ca: 70 m2) och en vanlig (ca: 45 m2).
Däckslayout Beslagens placering är mycket genomtänkt! Alla trim har dubbelkommando och kan nås från båda sidor. Även fockskotet har dubbelkommando och kan alltid skotas från valfri sida. Alla block från Harken. Alla skotlås från Ronstan (C-cleat), Lewmar fallavlastare (4 stycken) Lewmarwinchar (3 stycken) Skotskenor och travare från Lewmar. Tågvirke i Dyneema och polyestersilke.
Pentry Flyttbar modul som kan placeras var som helst, med 2 stycken lättvikts-gasolkök & reservflaska. Båten har mycket stora stuvutrymmen för proviant, sjökläder och övrig utrustning.
Elsystem och navigation Lätt batteri (30ah) Smidig batteriladdare. Landströmsuttag, Uttag för mobilladdare och GPS. Ruffbelysning, Kompassbelysning, Trefärgslanterna. Kompass (Plastimo Contest)
Motor Nissan 2,5 hk i bra skick (Fullt tillräcklig) Custom tillverkat motorfäste i lättmetall. Förvaringsfäste för motorn under akterdäck. Reservdunk i plast (5 lit.)
Jul 5, 2020 @ 23:51
Av naturliga skäl följer jag detta projekt med stort intresse, konstigt vore annars. Båten lånades ut av 2 orsaker, dels ville jag att Peter och Pelle skulle få sin sommarbåt i form av något av det intressanta hållet. Har en vanlig Race också men lånade ut Specialen för att den bestyckats med Code Zero och Gennaker. Ville få Peters feedback på hur mitt hemmabyggda dubbelkolpeke fungerade och hur konfigurationen code zero och gennaker passade Specialen. De har stor erfarenhet på området och är noggranna samt kommunikativa. Hade själv hissat coden ett par ggr och kom direkt överens med formen. Gennakern inte, den var beställd som ett mellanting mellan A2 och A3. A2,5 med andra ord. Jag kom inte överens med formen, förliket kändes dessutom för kort. Fick släppa upp tackline en bra bit för att det skulle stämma. Dessutom roterade den svårligen ut i lovart som jag hoppats.
Därför var det lite tråkigt när masttoppen helt otippat gick av. Gennakern försvann med masttoppen..som det känns nu säljs gennakern, tror ”sweet spot” området är för smalt för att kompensera srs ökningen.
I övrigt:
1) att ha vikt akterut är livsfarligt 😉 på en Dominant, de tenderar att sätta sig på häcken och suga med halva havet. Specialen är inte så känslig som övriga Dominanter men jag sitter alltid så långt fram det är möjligt. Att flytta ner och fram skotbalken etc är ett förslag jag kommer följa. Dessutom är aktuell skotbalk dimensionerad för att klara en direkt träff av en kryssningsmissil.
2) noterar att jag justerar uthalet mer än kicken på Specialen. Kicken använder jag endast på undanvind för att hålla twisten/akterliket under kontroll. På kryss upplever jag att skrotvagnen skall över centrum allt som oftast. Kicken är av mindre intresse. På vanliga Racen är det snarare hård kick och släpp på skotet. Därför är dubbelkontroll förslagen något jag behöver smälta :-).
3) Lovgirighet eller tryck i rodret är något jag personligen Inte alls tycker om. När jag köpte Specialen och seglade första gången kände jag direkt att rodertrycket var på tok för stort. Började med att minska raken och släppa på undervanten. Planen var såklart att flytta tryckcentrum fram och plana ut storen. Att minska raken fungerade men att släppa undervanten gillade storen inte alls. Den ville snarare ha stenhårda undervant och rak mast. Peter och Pelle minskade raken ännu mer och det är återigen ett tecken på att man som solo seglare inte bara är ensam på havet utan även gällande att objektivt bolla idéer, jag fick info från konstruktören att masten borde rakas (stavning ?) mer och jag låste mig.
Ser att Peter är mer kinkig med tågvirket än jag är. Bara för att masttoppen åker av betyder det inte att ett skot eller fall skulle brista 😉. Det som monterats nu är rena lyxen!
Det som förvånade mig mest är att Peter och Pelle presterade så bra i lättvind. Jag tycker Specialen ”dör” under 3 m/s och är inte helt övertygad om vad som gjorde det goda resultatet på Bohusracet. Peter och Pelles skicklighet eller Specialens lättvindsegenskaper ?! Gissar Peter och Pelles skicklighet ihop med Coden.
Men det kommer fler seglingar framöver att utreda denna hypotes :-)
Jul 6, 2020 @ 12:15
Glömde nämna 2 saker:
Det fanns redan planer att göra ny rorkult, inte längre men ny. Efter ”framflyttningsförslaget” blir den nu längre också. Jag gör rorkulten själv med XPS som grund, bearbetar XPS:en till rätt form och sedan laminerar med kolfiber och epoxi. När den är färdig kan man välja att behålla XPS:en invändigt eller ta bort den genom att väta den med Aceton. Acetonet smälter XPS:en direkt. XPS är en finare variant av Frigolit/Cellplast.
Hade en plan att öka ytan på ST focken samt på samma gång reducera en del av lovgirigheten. Detta genom att flytta fram förstagsinfästningen till stäven, har för mig det handlar om ca 40 cm. Därför gjordes det utskjutbara kolfiberpekets dubbla ytterrör med en viss distans emellan. För att klämma in en rostfri förstagsinfästning mellan rören. Vet inte om jag går vidare med detta eller ej. Det nya kryssstället kanske reducerar lovgirigheten tillsammans med ännu mindre mastlut.
Jul 6, 2020 @ 16:25
Har du iPad med inbyggd GPS eller en separat enhet?
Jul 6, 2020 @ 16:36
Den är inbyggd.
Jag körde ett tag med extern Garmin GLO, men det blev för mycket meck.
Jul 6, 2020 @ 17:26
…..och grattis till den fina placeringen på PBR!
Jul 6, 2020 @ 17:29
Detsamma!
Ni slog ju oss med 5 minuter, men när man ser filmerna från er start så förstår man ju varför :-)
Jul 6, 2020 @ 18:24
Rorkulten bör vara minst 20 cm längre, gärna mer! Helst 30 cm längre.
Jul 6, 2020 @ 18:28
En annan sak; båtar som ritades på 70-80 talet. Då fanns inte de dukar/segel/kunskap/tampar mm som finns idag = man ska nog inte lyssna allt för mkt på dåtidens ” sanningar”!! En hel del stämmer men inte allt!!
Liros & landslaget - BLUR
Sep 12, 2020 @ 17:20
[…] har ju pratat lite om vad vi kör på Dominant Race Special här, och stupen på J/111 här (kanske dags för en […]
En sommar med Dominant Race Special - BLUR
Sep 27, 2020 @ 10:00
[…] Vi visste ju från början vad förutsättningarna var. Seglen sjöng på sista versen och vi skulle på kort tid behöva lista ut hur man skulle få fart på båten, Jag skrev om det här: “Up to speed | Dominant Race Special“. […]