Skip to content
Close

31 Comments

  1. Hans Johansson
    Feb 17, 2013 @ 12:31

    Bra information som vanligt Peter, min erfarenhet är att en gemensam målbild som kan målas i bildspråk är en god hjälp. Mentala bilder är det som våra guldmedaljörer har jobbat med i åratal, det funkar!
    Båtfart, båtfart, absolut viktigaste! Jag skulle vilja komplettera med är kommunikationen ombord, hur gör ni praktiskt, vem kollar på vad i vilka vinklar och bogar.
    Tydliga beslut i tid, så att inte tidspressen tar besluten åt dig. Hur samlar ni in fakta, filtrerar och beslutar om vägval, placering i starten, vid rundningen etc.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 17, 2013 @ 13:16

      Kommunikation är jätteviktigt, även om jag kanske vill skilja på detta och ha fart i båten. Precis som många andra har vi tre parallella diskussioner som inkluderar olika personer:

      Speed Team (fock/gennakertrim, storskot, rorsman) pratar bara fart. Hela tiden. Fart, vinklar, tryck, sjö, twist, lägen, rodervinkel, segelval…

      Taktik (taktiker, navigatör, ev rorsman) diskuterar var vi vill vara på kort & lång sikt, vägval, nästa bog, hög/lågkurs, tendenser i vind/ström, …

      Manövrar (keyboard, mast, fördäck, floater, tail, trim, rorsman) planerar och genomför manövrar, pratar om nästa aktivitet, nästa ben, segalbyten, …

      Exakt vad detta innebär i olika situationer ser olika ut på olika båtar. Då och då har vi jobbat igenom detta i en stor matris, vilket kan vara nyttigt: http://www.blur.se/2010/04/15/onsdagstraningarna-igang/

      Reply

  2. Anders
    Feb 17, 2013 @ 12:50

    Bra post, tackar för att du delar med dig!

    Reply

  3. Jocke
    Feb 17, 2013 @ 16:54

    Tack Peter!
    Kul att läsa hur ett lite mer seriöst satsande team jobbar.

    Reply

  4. D29
    Feb 17, 2013 @ 18:31

    Tack Peter, bra skrivet och klart inspirerade!

    Reply

  5. Stefan Peterson
    Feb 18, 2013 @ 08:21

    Tack för en bra sammanfattning samt tips inför stundande seglingar. Att sätta mål kan inte undervärderas. Att en gång få vinna en klass i Gotland Runt som bestod av välseglande båtar var något jag satte som mål tidigt. Vilken klass har varierat över åren men vi har konsekvent inte sökt oss till klasser där seger kanske varit enklare. Känslan när den segern kom var en upplevelse jag önskar att fler får känna.
    Inför förra årets ORCi VM var målet att först gå till gulddivisionen och väl där placera oss bland de 10 bästa. Nu nådde vi inte riktigt utan blev 13:e båt men vi är mycket nöjda med det. Hade vi nått dit utan målsättningen, kanske, men det kändes härligt att känna hur det nästan ouppnåeliga blev allt möjligare i Helsingfors.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 18, 2013 @ 08:34

      Jag tror man skall skilja på resultat- och prestationsmål.

      Att ha som mål att spika är ok, men oddsen är att alla är besvikna när man är 2:a bland 100 båtar. Eller 13:e när 10:a var det som gällde. I alla fall om man har med tävlingsmänniskor att göra.

      Vi har haft detta problem då alla dyker upp på morgonen med ett enda mål. Och skall man ha kul varje gång man är ute så måste man ha en bredare/mjukare målbild. Precis som i business.

      Vitsen med processen ovan är att det funkar precis lika bra om man är två som skall göra sitt första Bohusrace, och målet är att ta sig runt banan, eller man precis har köpt sig en Express och vill lära sig så mycket som möjligt under första säsongen. Då är resultat bara en liten bieffekt.

      På Spi Ouest hade vi följande mål:

      Ha riktigt kul. Alla förutsättningar finns. Frankrike, vår, ny båt, gott gäng, … Vad kan gå fel!
      Lära oss så mycket det går. Det är inte ofta vi kan spendera så mycket dedicerad tid i sträck och vi har mycket på agendan. Låt oss hitta ett strukturerat sätt att jobba med det.
      Inte ge bort något i regattan. Vi har ingen press på oss så vi behöver inte bevisa något. Men vi kör 100% så får det bli vad det blir.

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Feb 18, 2013 @ 10:24

    Reply

  7. Mycket läsvärt på Blur | Fri's Logg
    Feb 18, 2013 @ 15:51

    […] 7 steg att få upp farten […]

    Reply

  8. Sebastian
    Feb 19, 2013 @ 19:04

    Tack!
    Det gav många nya bra idéer.
    Samt tröst :) Det är inte lätt alltid.

    Reply

  9. Jocke_R
    Feb 19, 2013 @ 21:43

    Jag skulle byta plats på manövrar och båtfart. Att dyka upp på en bankappsegling utan att manövrarna sitter är så onödigt. Det är ju det enklaste att träna på. Det räcker ju med en båt och två bojar för att träna detta till perfektion. Det blir också tydligt vilka prylar ombord som inte funkar.

    Båtfart kan man ju träna själv om man har riktigt bra referenser att gå på. Men det går också att träna på under race. Men då är det mycket viktigt att man kan få upp blicken ur sittbrunnen.

    Det blir också roligare på racet om man har lite kontroll på båten och kan svara på det som motståndarna hittar på.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 19, 2013 @ 21:50

      Låter som att du aldrig har sett kass båtfart :-)

      Jag seglade ett SM i Express. Tanumstrand tror jag det var. Mattias Rahm hade lånat familjens båt och spikade varenda start. Klockrent. Efter 200 meter var han omseglad av 30 båtar, varje gång. What’s the point.

      Bäst båtfart + kass manövrar kommer att slå kass båtfart + bäst manövrar varje gång.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Feb 19, 2013 @ 22:11

        Det går ju att segla snabbt åt helvete också.

        Jag tror det är bättre att ha allt ok än något på topp och något kasst faktiskt.

        Reply

        • Peter
          Feb 19, 2013 @ 23:58

          gäller naturligtvis att segla på rätt del av banan samt att slår vid rätt vindskilfte. Det kan ge en hel del “missat” båtfart också.

          kan bara konstatera att segling är en komplex sport…

          Reply

      • Jakob
        Feb 19, 2013 @ 23:27

        Att gå från kass båtfart till relativt ok båtfart är oftast en hyfsat enkel resa? På banrace torde då mer speed finnas att hämta på manövrar om vi ser till speed/träningstillfälle.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Feb 20, 2013 @ 11:54

          Är det inte så Jakob att kan du (och hela besättningen) få fart på en båt så är oftast kompetensen ombord hög nog för hyffsade manövrer?
          Utmaningen då ligger i att gå FORTAST!!
          + att bäst fart = fri vind; mycket lättare för taktikern!!:)

          Reply

          • Jakob
            Feb 20, 2013 @ 20:42

            Det beror såklart på besättning. Min point va den att en båt kan gå hyfsat så länge det finns någon ombord som har koll, det behöver inte betyda alla ombord.

          • Pelle Pedersen
            Feb 21, 2013 @ 08:55

            Jakob; håller med dig. Allt handlar om hur du/jag/dom/besättningen sätter sitt mål. I “Valle i vikens” värld är hyfsat ett stort steg framåt, i andras världar är hyfsat ett passerat stadium. Summan måste på något sätt bli att de flesta som kommer i mål är nöjda = klarade ungefär målet (=kan inte klaga på SRS:et…).

      • Peter Gustafsson
        Feb 20, 2013 @ 00:18

        Ja, det är nog bara jag som är mesig och trivs bättre när jag har ordning på båtfarten. Även min taktiker ser bättre ut när vi går fort. Konstigt. :-)

        Eller så är det erfarenheten att ett gäng halvbra seglare kan få till helt ok manövrar på 3-4 timmar, men det tar 2 säsonger att komma till samma nivå när det gäller båtfart. Att det är “enkelt att träna på” är inte samma sak som att det är det som gör störst skillnad.

        Går jag 5% snabbare än kollegan som inte har koll på speeden, så är det 1100 meter efter två timmar. Man måste ställa till det riktigt ordentligt i manövrarna för att det skall märkas på det avståndet.

        Reply

        • Patrick L
          Feb 20, 2013 @ 07:16

          Det är också en inställningsfråga. Jag tycker att vi efter 5 säsonger fortfarande saknar växlar i vissa register som är svåra att få bra träning båt-mot-båt på (typiskt sett hårdvind och mellanvind med gammal sjö). Det torde därmed inte vara fel att ha den mentala inställningen att båten alltid kan gå fortare.

          Men Jocke har ju också rätt i att manövrar går fortare att träna in. Han menar nog bara att man inte kan vänta med att träna manövrarna tills båtfarten sitter för då får man vänta länge.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Feb 20, 2013 @ 07:51

            Sant Patrick L; bra speed kräver många timmar = många manövrar!! Det går liksom hand i hand!!

      • Jocke_R
        Feb 20, 2013 @ 18:34

        Jag förutsatte att man åtminstone hade tillräcklig insikt att göra hemläxan med att tvätta botten, ställa in riggen efter gällande norm och ha vettiga segel (inte Albin Original)

        Manöver-delen upplever jag blir viktigare och viktigare ju större båten. Det är mycket svårare att få till samarbetet med 10 pers än 2. Konsekvenser blir ju också betydligt större när man fuckar upp nedtagningen med 150 m2 nylon än 20. Är manövrarna bra har man dessutom mycket stora möjligheter att casha in på andras misstag.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 20, 2013 @ 19:00

          Nu tror jag inte att det är lika lätt att “ställa in riggen efter gällande norm” och köpa väl beprövade segel med tillhörande trimguide till en First 30JK eller Xp 33 som till en Express :-)

          Reply

  10. Det tar tre år att komma up to speed? - BLUR
    Jun 19, 2015 @ 02:40

    […] Jag var kanske för tuff i min ståndpunkt att man SRS var “good enough” och det man behövde göra för att åstadkomma resultat var att lägga tid på sin segling. För mig tar det normalt tre år att få ut prestandan ur en ny båt, och då arbetar vi ganska seriöst med det. Jag sammanfattade en del av dessa tankar i “7 steg för att få upp farten”. […]

    Reply

  11. srsseglaren
    Nov 27, 2015 @ 17:45

    Till förslagslådan:
    Vore kul med info om hur Tiger 22:orna kunnat gå från att vara hopplösa i en entyps klass till att bli superheta ?
    Finns kanske på andra ställen ?

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 27, 2015 @ 18:02

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 27, 2015 @ 18:32

      Är det sånt som håller folk vakna :-)

      Reply

      • srsseglaren
        Nov 27, 2015 @ 18:53

        Kanske bara hopplösa fall :-)
        Gissar att det är rätt radikala ändring som gjorts jmf 10.49 i filmen ovan, många kan såga och ändra men det inte alltid det går så mycket snabbare?
        Verkar som flera Tiger 22:or haft bra känsla för dom ändringar man gjort eftersom flera nu är med om bra placeringar?

        Varför göra gå varsamt fram som pimpningen av Dehler 32 samt J92 när man kan använda sågen till så mycket:-)

        Reply

  12. Sebastian
    Feb 18, 2016 @ 21:06

    Lika aktuell varje säsong.

    Reply

  13. Lärdomar | Spi Ouest - BLUR
    Nov 4, 2016 @ 08:20

    […] Mycket av det jobb vi gjorde sammanfattade jag här: 7 steg för att få upp farten. […]

    Reply

  14. 4 år med J/111 Blur³ - BLUR
    Feb 2, 2020 @ 21:40

    […] På hösten sammanfattade jag våra erfarenheter i “7 steg för att få upp farten”. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.