7 steg för att få upp farten
På båtmässan blev jag ombedd att prata lite om hur vi har fått fart på våra senaste båtar. Temat var “getting Up to speed”, och nedan försöker jag sammanfatta mina viktigaste punkter.
Bengt Falkenberg höll en liknande dragning i Långedrag i vintras, och jag fick hans bilder. Jag skall sammanfatta den inom kort.
Det är inte helt ovanligt att båtbyten blir lite frustrerande. I sin gamla 80-talsracer så placerade man sig helt ok, men efter bytet till en större eller modernare båt så verkar det som man har tappat sin “moho”. Man kommer sist i onsdagsseglingen och sliter med att hitta farten. Man börjar tvivla på sina förmågor och ångrar tillochmed att man bytte båt.
Om det är något tröst så är man i gott sällskap. Jag vet att det är många som känner igen sig. Då finns det lite olika vägar att gå. Antingen stuntar man i de, och låter det ta 3-5 år innan man vant sig vid båten, eller så lägger man lite krut på att snabbt få fart på båten. Eller så väljer man en klassisk ursäkt:
SRS-talet stämmer inte på min nya båt…
1. Sätt mål
Steg ett är att besluta sig vad det är man vill uppnå. Det är stor skillnad på att vinna VM i ORCi, segla Fastnet eller placera sig i mitten av fältet på kvälsseglingarna. Har man inte pratat om detta innan, så är det lätt att man har olika idéer om vad man skall uppnå och då blir oftast någon besviken. Som alltid är det viktigt att sätta rimliga mål – och att vägen dit fram är minst lika viktig som själva målet.
Vi har haft ganska olika mål olika säsonger, men det man jobbar med ena året hänger förhoppningsvis med framöver.
Med Novan så skulle vi först bara ha kul. Utan speciella ambitioner samlade vi ett gäng som bara seglade tillsammans för att ha trevligt. Och det är ett helt OK mål. Efter ett tag ville vi få ut mer av potentialen och blev mer och mer ambitiösa, utan att egentligen ha en längre plan. Något år låg fokus på doublehanded då vi ville segla Watski 2star.
När vi fick J/109 så ville vi ha en lite mer seriös approach och tyckte att vi gjorde vår hemläxa. Vi hade koll på målfarter och hade mailat ganska mycket med båtägare som var inkörda. 6.80 var målfarten som gällde på kryssen. Efter 1 månad och lite lagom träning så var det dags för Tjörn Runt – och vi såg inte målfart på hela kryssen… Vi hamnade långt ner i resultatlistan. Besvikelse.
Inför andra säsongen hade vi en tydlig plan att hitta kryssfarten. Vi ville också bemästra gennakersegling på ett bra sätt. Det tog ungefär en säsong. Två år senare så vann vi klassen på både Hermanö Runt och Tjörn Runt. Nu låg vi inte under målfart någon gång.
2010 så ville vi åka till Big Boat Challenge i Kerteminde. Eftersom vi tyckte att vi hade koll på målfarten så lade vi allt krut på besättningsarbete och tränade bara detta. Och det gav också effekt.
Med J/111 så var planen 2012 att få till båtfarten. Alla aktiviteter syftade till detta, och alla ombord har jobbat med det, både under träning och race. När vi körde Spi Ouest så kunde vi köra mot de som hade seglat ett år, för att få besked på hur vi låg till och snabbt förstå vad som fick båten att gå fort. Resultatet i regattan var helt oväsentligt.
Alla har ju sina egna utmaningar. Men skall jag prioritera så skulle jag säga:
- Kryssfart – att inte hänga med på kryss är värdelöst. Börja här. Först för att hitta farten, och få till en hög lägstanivå. Sedan hitta olika “modes” för att pointa eller speeda. Att snabbt kunna ändra växel då förhållanden växlar är superviktigt.
- Skärningsvinklar på undanvind – skiljer mycket mellan olika båttyper och vindstyrkor. Här behöver rorsman och trimmer jobba tillsammans för att hitta kommunikation som funkar.
- Segelgarderob – vilka segel funkar i olika vinklar. Framför allt på undanvind där moderna segel ofta är snabbare, men i bestämda register. Vad är våra “sweetspots” – var har vi svaga områden som skall undvikas?
- Besättningsarbete – när boatspeeden sittar.
Så… sätt ett tydligt, och lagom ambitöst, mål för säsongen.
2 Få bra input
De flesta av oss lider av några saker. Vi är amatörer, som inte har oändligt med tid, och vi har oftast inte en likadana båtar att sparra mot. Har man det så är mycket vunnet.
Därför måste man skaffa sig referenser på annat sätt. Jag tycker att det är smart att göra detta så tidigt som möjligt i processen för att få bra koll och sedan snabbt kunna avgöra på vilka områden man har mest jobb. Det finns många bra källor:
- Säljaren. Är det en begagnad båt så har ofta tidigare ägaren koll. Be om trimguide, dokumentation och bra tips och trix. Skriv ner det du inte får skriftligt.
- Varvet/återförsäljaren. Köper du en båt som skall kappseglas, så tycker jag man har rätt till lite hjälp från varvet eller designern. Polarer, trimguider, kontaktuppgifter till duktiga seglare i andra länder.
- Segelmakare så klart. Det är deras jobb att få fart på din båt. Har oftast bra information internt eller kan följa med någon gång. Dokumentera i så fall. Fota seglen. Tejpa lägen och skriv ner vad ni pratade om.
- Andra båtägare. Härifrån kommer massor av bra tips. Ofta vet de som har seglat båten ett par år vad som är känsligt när det gäller trim och har haft samma utmaningar som du står inför. Kommunicera med flera och hitta gemensamma faktorer. Ser jag farter eller sailchart upptejpade så fotar jag alltid.
- Sök på nätet. Här finns massor av info. Både om din båt och om båtar som har liknande egenskaper. Just nu kollar vi massor på Melges 24 och J/70 för att få bra tips om undanvindstrin. Ett exempel är nedanstående film med Dave Ullman. Kass filmad, fel båt, fel segelmakare men några tänkvärde erfarenheter från Melges och J/70 som vi kan använda oss av i sommar.
Så… samla relevant information på ett ställe. Se till att alla har tillgång och jobbar med sin del.
3 Mecka klart
Detta var också en av Falkenbergs viktigaste punkter. Alldeles för många lägger sin träningstid på att mecka. Och det är omöjligt att dra några slutsatser om inte båten är 100% klar för segling. Några uppenbara områden som man måste ta sig an om man vill komma vidare:
- Botten skall så klart vara slät och ren. Roder och köl likformiga. Profilen är inte lika viktig i fas ett (om inte alla andra båtar har fixat detta) utan se till att allt är sumetriskt och att formerna ser ok ut.
- Tampar skall vara rätt dragna och av en kvalitet som håller seglen på plats. Att kolla på trim med fall som glider i avlastaren är inte kul.
- Märkning är viktigt. Man måste kunna hitta tillbaka till bra lägen och ha ett resonemang om olika inställningar. Vissa använder tejp, andra skalor. Det är inte så viktigt, men ha dem på plats från början. Hos oss har inhal, skotpunkt för focken och häckstag varit viktigast att märka tydligt.
- Instrumenten måste kalibreras. Skall man veta hur man ligger till så rävker det inte att det “känns gôtt”. Dessutom är det svårare att själv avgöra om något är snabbt på moderna båtar. Ofta kan det kännas helt dött och neutralt när det går som snabbast. Loggen är viktigast, men framförallt på undanvinden så måste vindinstrumenten vara rätt. Fixa detta från början.
- Datainsamling är ett bortglömt område, men det är otroligt värdefullt om någon (oftast navigatören) får ansvar för att logga data och försöka dra slutsatser av denna. Ofta överväldigande, men har man satt tydliga mål ovcan så vet man vad man letar efter.
Jag är lite tudelad när det gäller extern coaching eller “rock stars” ombord. Det kan vara bra input, men det är viktigt att tänka själv. Och med proffs ombord så tenderar de seglare som inte anser sig så duktiga att bli lite mer passiva. Så, använd med omdöme.
Tidigare så gjorde min besättning stora delar av vårrustningen, vilket så klart innebar mindre träning på vattnet. Nu gör de mindre vårfix och kan jobba mer på havet. En prioritering som funkar för oss.
4 Få med teamet
Detta är väl det område där flest misslyckas.Ofta är det båtägaren/skippern som skall göra allt ovan. Då är det svårt att jobba tillsammans mot ett uppsatt mål. Precis som i vilket projekt eller företag som helst.
Själva kör vi Huddle för att hantera filer och diskussioner online. Så snart båten var beställd så drog vi igång en diskussion, “J/111 Status Update” där vi diskuterade allt från segelgarderob till montering av vindgivare och om vi skulle flytta knapen 5 cm (för att kunna hika i akterpulpiten). Inte för att detta är avgörande frågor, men de får alla engagerade i vad som sker och vi sätter ambitionsnivån för det som skall hända på vattnet.
Ett par veckor innan vi skulle till Frankrike för att få båten så drog vi igång “J/111 Getting Up To Speed” där vi strukturerade vårt arbete, vem som skall göra vad och hur vi bäst når effekt på den korta tid vi har till förfogande. Totalt lade alla ett par dagar på resonemang innan, två man lade 3 dagar på båtmeck på plats (från helt ny båt till race ready) och sedan hade vi tillsammans 2 träningsdagar + 4 racedagar. Så klart kräver detta struktur och engagemang från alla inblandade, men det ger också effekt.
Vissa saker hade man säkert kunnat göra bäst själv (i alla fall första gången), men vill man bygga ett långsiktigt moment så måste det finnas en kultur där alla är med och ansvarar för sitt område.
Så… få med hela besättningen från början och fördela ansvaret på ett sätt så att alla växer som seglare.
5 Stick to the plan
Om vi nu har ett mål, en plan och har gjort vår hemläxa. Gör det ni kommit överens om. Skall ni få ordning på riggtrim och kryssfart så träna inte manövrar. Skall ni identifiera cross-overs mellan gennakers så gör det, även om det är roligare att träna starter. Tiden är det värdefullaste vi har – så spendera den klokt.
6 Debrief
Det är viktigt att vi sammanfattar vad vi lärt oss, vilka nya frågeställningar som dykt upp och vad kan göra bättre framöver.
Sätt av tid för, och genomför, vettiga debriefer efter träningar och race. Ha högt i tak och våga diskutera det som gick fel. Först då kan man göra det bättre. Vi gör det både ombord, men också online efteråt.
En kul (?) anekdot är från årets Tjörn Runt. Vi hade lite problem vid Flatholmen då gennakern kom ner lite trassligt och det tog lite för lång tid att trassla ut den inför nästa sättning. Man skulle kunna skylla på floatern eller konstatera att “sånt händer”, men i stället kom massor av bra förslag på hur man skulle kunna skapa en rutin som gav ett snabbare och mer förutsägbart resultat. Med datan från Expedition kunde vi se precis hur lång tid manövern hade tagit och hur mycket vi hade förlorat. Jag byggde en “trång förpik” hemma med hjälp av fåtöljer och trasslade till genankern riktigt ordentligt. Sedan kunde vi tajma olika sätt att lösa problemet. Nu vet vi att normalfallet är på <10 sekunder och att worst case är 2:30. Överambitöst? Kanske. Men vi har lärt oss något av vårt misstag och är lite bättre än alla andra på ännu en detalj.
7 Repetera
Sedan är det bara att börja om från 1 igen.
Hans Johansson
Feb 17, 2013 @ 12:31
Bra information som vanligt Peter, min erfarenhet är att en gemensam målbild som kan målas i bildspråk är en god hjälp. Mentala bilder är det som våra guldmedaljörer har jobbat med i åratal, det funkar!
Båtfart, båtfart, absolut viktigaste! Jag skulle vilja komplettera med är kommunikationen ombord, hur gör ni praktiskt, vem kollar på vad i vilka vinklar och bogar.
Tydliga beslut i tid, så att inte tidspressen tar besluten åt dig. Hur samlar ni in fakta, filtrerar och beslutar om vägval, placering i starten, vid rundningen etc.
Peter Gustafsson
Feb 17, 2013 @ 13:16
Kommunikation är jätteviktigt, även om jag kanske vill skilja på detta och ha fart i båten. Precis som många andra har vi tre parallella diskussioner som inkluderar olika personer:
Speed Team (fock/gennakertrim, storskot, rorsman) pratar bara fart. Hela tiden. Fart, vinklar, tryck, sjö, twist, lägen, rodervinkel, segelval…
Taktik (taktiker, navigatör, ev rorsman) diskuterar var vi vill vara på kort & lång sikt, vägval, nästa bog, hög/lågkurs, tendenser i vind/ström, …
Manövrar (keyboard, mast, fördäck, floater, tail, trim, rorsman) planerar och genomför manövrar, pratar om nästa aktivitet, nästa ben, segalbyten, …
Exakt vad detta innebär i olika situationer ser olika ut på olika båtar. Då och då har vi jobbat igenom detta i en stor matris, vilket kan vara nyttigt: http://www.blur.se/2010/04/15/onsdagstraningarna-igang/
Anders
Feb 17, 2013 @ 12:50
Bra post, tackar för att du delar med dig!
Jocke
Feb 17, 2013 @ 16:54
Tack Peter!
Kul att läsa hur ett lite mer seriöst satsande team jobbar.
D29
Feb 17, 2013 @ 18:31
Tack Peter, bra skrivet och klart inspirerade!
Stefan Peterson
Feb 18, 2013 @ 08:21
Tack för en bra sammanfattning samt tips inför stundande seglingar. Att sätta mål kan inte undervärderas. Att en gång få vinna en klass i Gotland Runt som bestod av välseglande båtar var något jag satte som mål tidigt. Vilken klass har varierat över åren men vi har konsekvent inte sökt oss till klasser där seger kanske varit enklare. Känslan när den segern kom var en upplevelse jag önskar att fler får känna.
Inför förra årets ORCi VM var målet att först gå till gulddivisionen och väl där placera oss bland de 10 bästa. Nu nådde vi inte riktigt utan blev 13:e båt men vi är mycket nöjda med det. Hade vi nått dit utan målsättningen, kanske, men det kändes härligt att känna hur det nästan ouppnåeliga blev allt möjligare i Helsingfors.
Peter Gustafsson
Feb 18, 2013 @ 08:34
Jag tror man skall skilja på resultat- och prestationsmål.
Att ha som mål att spika är ok, men oddsen är att alla är besvikna när man är 2:a bland 100 båtar. Eller 13:e när 10:a var det som gällde. I alla fall om man har med tävlingsmänniskor att göra.
Vi har haft detta problem då alla dyker upp på morgonen med ett enda mål. Och skall man ha kul varje gång man är ute så måste man ha en bredare/mjukare målbild. Precis som i business.
Vitsen med processen ovan är att det funkar precis lika bra om man är två som skall göra sitt första Bohusrace, och målet är att ta sig runt banan, eller man precis har köpt sig en Express och vill lära sig så mycket som möjligt under första säsongen. Då är resultat bara en liten bieffekt.
På Spi Ouest hade vi följande mål:
– Ha riktigt kul. Alla förutsättningar finns. Frankrike, vår, ny båt, gott gäng, … Vad kan gå fel!
– Lära oss så mycket det går. Det är inte ofta vi kan spendera så mycket dedicerad tid i sträck och vi har mycket på agendan. Låt oss hitta ett strukturerat sätt att jobba med det.
– Inte ge bort något i regattan. Vi har ingen press på oss så vi behöver inte bevisa något. Men vi kör 100% så får det bli vad det blir.
Peter Gustafsson
Feb 18, 2013 @ 10:24
Fler exempel på “vad har vi lärt oss”: http://aidaracing.wordpress.com/2013/02/18/aida-infor-orci-em-2013-erfarenheter-fran-vm-2012-planeringsmote-och-bjorn-osterberg-show/
Mycket läsvärt på Blur | Fri's Logg
Feb 18, 2013 @ 15:51
[…] 7 steg att få upp farten […]
Sebastian
Feb 19, 2013 @ 19:04
Tack!
Det gav många nya bra idéer.
Samt tröst :) Det är inte lätt alltid.
Jocke_R
Feb 19, 2013 @ 21:43
Jag skulle byta plats på manövrar och båtfart. Att dyka upp på en bankappsegling utan att manövrarna sitter är så onödigt. Det är ju det enklaste att träna på. Det räcker ju med en båt och två bojar för att träna detta till perfektion. Det blir också tydligt vilka prylar ombord som inte funkar.
Båtfart kan man ju träna själv om man har riktigt bra referenser att gå på. Men det går också att träna på under race. Men då är det mycket viktigt att man kan få upp blicken ur sittbrunnen.
Det blir också roligare på racet om man har lite kontroll på båten och kan svara på det som motståndarna hittar på.
Peter Gustafsson
Feb 19, 2013 @ 21:50
Låter som att du aldrig har sett kass båtfart :-)
Jag seglade ett SM i Express. Tanumstrand tror jag det var. Mattias Rahm hade lånat familjens båt och spikade varenda start. Klockrent. Efter 200 meter var han omseglad av 30 båtar, varje gång. What’s the point.
Bäst båtfart + kass manövrar kommer att slå kass båtfart + bäst manövrar varje gång.
Anders Nilsson
Feb 19, 2013 @ 22:11
Det går ju att segla snabbt åt helvete också.
Jag tror det är bättre att ha allt ok än något på topp och något kasst faktiskt.
Peter
Feb 19, 2013 @ 23:58
gäller naturligtvis att segla på rätt del av banan samt att slår vid rätt vindskilfte. Det kan ge en hel del “missat” båtfart också.
kan bara konstatera att segling är en komplex sport…
Jakob
Feb 19, 2013 @ 23:27
Att gå från kass båtfart till relativt ok båtfart är oftast en hyfsat enkel resa? På banrace torde då mer speed finnas att hämta på manövrar om vi ser till speed/träningstillfälle.
Pelle Pedersen
Feb 20, 2013 @ 11:54
Är det inte så Jakob att kan du (och hela besättningen) få fart på en båt så är oftast kompetensen ombord hög nog för hyffsade manövrer?
Utmaningen då ligger i att gå FORTAST!!
+ att bäst fart = fri vind; mycket lättare för taktikern!!:)
Jakob
Feb 20, 2013 @ 20:42
Det beror såklart på besättning. Min point va den att en båt kan gå hyfsat så länge det finns någon ombord som har koll, det behöver inte betyda alla ombord.
Pelle Pedersen
Feb 21, 2013 @ 08:55
Jakob; håller med dig. Allt handlar om hur du/jag/dom/besättningen sätter sitt mål. I “Valle i vikens” värld är hyfsat ett stort steg framåt, i andras världar är hyfsat ett passerat stadium. Summan måste på något sätt bli att de flesta som kommer i mål är nöjda = klarade ungefär målet (=kan inte klaga på SRS:et…).
Peter Gustafsson
Feb 20, 2013 @ 00:18
Ja, det är nog bara jag som är mesig och trivs bättre när jag har ordning på båtfarten. Även min taktiker ser bättre ut när vi går fort. Konstigt. :-)
Eller så är det erfarenheten att ett gäng halvbra seglare kan få till helt ok manövrar på 3-4 timmar, men det tar 2 säsonger att komma till samma nivå när det gäller båtfart. Att det är “enkelt att träna på” är inte samma sak som att det är det som gör störst skillnad.
Går jag 5% snabbare än kollegan som inte har koll på speeden, så är det 1100 meter efter två timmar. Man måste ställa till det riktigt ordentligt i manövrarna för att det skall märkas på det avståndet.
Patrick L
Feb 20, 2013 @ 07:16
Det är också en inställningsfråga. Jag tycker att vi efter 5 säsonger fortfarande saknar växlar i vissa register som är svåra att få bra träning båt-mot-båt på (typiskt sett hårdvind och mellanvind med gammal sjö). Det torde därmed inte vara fel att ha den mentala inställningen att båten alltid kan gå fortare.
Men Jocke har ju också rätt i att manövrar går fortare att träna in. Han menar nog bara att man inte kan vänta med att träna manövrarna tills båtfarten sitter för då får man vänta länge.
Pelle Pedersen
Feb 20, 2013 @ 07:51
Sant Patrick L; bra speed kräver många timmar = många manövrar!! Det går liksom hand i hand!!
Jocke_R
Feb 20, 2013 @ 18:34
Jag förutsatte att man åtminstone hade tillräcklig insikt att göra hemläxan med att tvätta botten, ställa in riggen efter gällande norm och ha vettiga segel (inte Albin Original)
Manöver-delen upplever jag blir viktigare och viktigare ju större båten. Det är mycket svårare att få till samarbetet med 10 pers än 2. Konsekvenser blir ju också betydligt större när man fuckar upp nedtagningen med 150 m2 nylon än 20. Är manövrarna bra har man dessutom mycket stora möjligheter att casha in på andras misstag.
Peter Gustafsson
Feb 20, 2013 @ 19:00
Nu tror jag inte att det är lika lätt att “ställa in riggen efter gällande norm” och köpa väl beprövade segel med tillhörande trimguide till en First 30JK eller Xp 33 som till en Express :-)
Det tar tre år att komma up to speed? - BLUR
Jun 19, 2015 @ 02:40
[…] Jag var kanske för tuff i min ståndpunkt att man SRS var “good enough” och det man behövde göra för att åstadkomma resultat var att lägga tid på sin segling. För mig tar det normalt tre år att få ut prestandan ur en ny båt, och då arbetar vi ganska seriöst med det. Jag sammanfattade en del av dessa tankar i “7 steg för att få upp farten”. […]
srsseglaren
Nov 27, 2015 @ 17:45
Till förslagslådan:
Vore kul med info om hur Tiger 22:orna kunnat gå från att vara hopplösa i en entyps klass till att bli superheta ?
Finns kanske på andra ställen ?
srsseglaren
Nov 27, 2015 @ 18:02
Lite stämningsbilder:
https://www.youtube.com/watch?v=BrsgCITlR8Y
Peter Gustafsson
Nov 27, 2015 @ 18:32
Är det sånt som håller folk vakna :-)
srsseglaren
Nov 27, 2015 @ 18:53
Kanske bara hopplösa fall :-)
Gissar att det är rätt radikala ändring som gjorts jmf 10.49 i filmen ovan, många kan såga och ändra men det inte alltid det går så mycket snabbare?
Verkar som flera Tiger 22:or haft bra känsla för dom ändringar man gjort eftersom flera nu är med om bra placeringar?
Varför göra gå varsamt fram som pimpningen av Dehler 32 samt J92 när man kan använda sågen till så mycket:-)
Sebastian
Feb 18, 2016 @ 21:06
Lika aktuell varje säsong.
Lärdomar | Spi Ouest - BLUR
Nov 4, 2016 @ 08:20
[…] Mycket av det jobb vi gjorde sammanfattade jag här: 7 steg för att få upp farten. […]
4 år med J/111 Blur³ - BLUR
Feb 2, 2020 @ 21:40
[…] På hösten sammanfattade jag våra erfarenheter i “7 steg för att få upp farten”. […]