Solotrubaduren 2020

På initiativ av Fabian Tillig så blev det solosegling idag. Efter några dagar av blåst, var det perfekta seglingsförhållanden utanför Långedrag.
Banan var enkel. Start i Långedrag, runt Trubaduren, söder om Vrångö och sedan tillbaks till Långedrag. Första båt startade 10:00 och sedan var det halv jaktbart, dvs alla skulle teoretiskt vara vid Trubaduren samtidigt. Jag startade 10:14:39 (som det står på tejpen). 110 grader är kursen efter Hätteberget.

En lång babordsbogh med bara små korta slag längs södra farleden. Långt fram till både Fabian i sin Albin 79 och Nils Späckhuggare. Jag lyckades dock hålla Pelle Lindell i sin Pogo 8.50 bakom mig, även om han tog in när det började blåsa lite mer.
Tendensen var att det vred på syd i byarna, och att byarna blev kraftigare ju längre ut man kom, så det var en balansgång mellan att ta sig västerut för mer vind, eller hålla sig på sydsidan om de andra.
Snabbaste båten, Dehler 33 Den Röde, valde högerhörnet (typ det svarta spåret nedan) och stora inloppet. Så klart mer ström, men också högre risk?

Så här såg routingen ut innan. Inga tydliga besked… Den mörkblåa var Arome/Arpege som stämde bäst på väg ut, och generellt såg vi mer syd-tendenser än i prognoserna.
Sedan visste man ju inte hur strömmen skulle stå vid Trubaduren. Ibland är det ju rejäl nordgående ström. Allt detta talade för vänsterkanten som jag kände var mest safe.
Jag tyckte också att det fanns en tydlig kant med lite mindre vind närmast skärgården, så jag fick slå ut ett par gånger för att få tryck men fortsatte söderut.

Resten av fältet, tryggt i lä. Den som klarade sig bäst var Pelle som väl var mitt i banan.
Jag hade tänkt att koppla en code, men vågade inte krypa fram på däck i den sjö som var. Så det var tur att vinden gick ännu mer på syd så att det blev brant även på nästa ben.

Här har jag kommit runt före Pogon och Späckhuggaren. Eftersom alla skulle vara vid Trubaduren samtidigt (enligt SRS) så kändes det skönt att ha en lucka.
Sedan var det ju bara en tidsfråga innan Pogon skulle hinna ikapp…

Men jag lyckades hålla honom bakom mig hela vägen fram till Vrångö, där det blev dags att sätta spinnaker.

Men vid Knarrholmen var han ifatt…

… och förbi.
I mål var jag knappa minuten bakom, vilket räckte till en förstaplats när vi räknade om.
Rorsman | Båt | Segelnr | SRS | Starttid | Måltid | Segladtid | Korr. tid |
Peter | Dominant Race Spec | SWE 101 | 0.936 | 10:14:39 | 14:12:35 | 03:57:56 | 03:42:42 |
Pelle | Pogo 8.50 | SWE 11128 | 0.956 | 10:17:11 | 14:11:40 | 03:54:29 | 03:44:10 |
Nils | Späckhuggare | SWE 269 | 0.845 | 10:01:36 | 14:28:57 | 04:27:21 | 03:45:55 |
Hans | Dehler 33 | SWE 4808 | 0.999 | 10:24:00 | 14:18:25 | 03:54:25 | 03:54:11 |
Fabian | Albin 79 | SWE-78 | 0.835 | 10:00:00 | 14:42:31 | 04:42:31 | 03:55:54 |
Michael | Banner 28 | SWE-54 | 0.929 | 10:13:45 | DNC |
Grymt initiativ av Fabian. Precis lagom långt och otroligt skönt att få komma ut på havet.
Kul också att köra race solo i Dominanten för första gången. Listan på saker som man skulle kunna göra bättre blev lite längre… och så behöver jag lista ut hur jag får coden på plats utan att ramla i havet 😃
Jul 9, 2020 @ 23:54
Kul att det kom, hur man får upp coden utan bad ?
Nu var det runt 5-6 m/s blir inte lättare i mer vind?
Jonny var förståndig att spara fotlisten på fördäck märkbar fördel.
Första bilden på Calypso med både fotlist och högt mantåg framstår som bättre och bättre ju mer vinden ökar, adderar nattsegling Bohus samt mörka höstseglingar ?
Jul 10, 2020 @ 09:59
Jag tror aldrig specialen haft fotlister, och jag är inte säker på att det gjort någon skillnad för mig heller 😃
Detta är ju ett av de tillfällen där det är stor skillnad på att vara två. Då vågar man kräla fram där och rorsman kan köra safe i en minut. Med en autopilot som styr på kurs så kan man ge sig tusan på att det kommer en stor våg…
Man kan så klart ha den kopplad från början. Då får man upp den i alla fall, men efter att ha rullat ihop den så har man samma problem igen? Ett alternativ är att ha en låsbar rulle, så skulle man kunna “dra” ner den med skoten… kräver lite tänk detta. Ett annat alternativ är att ha ett “fallås” på peket, så att man drar fram den, men att den låser nedåt. Eller bara en 2:1 tackline, även om det hade varit nice att slippa den lasten.
Jul 10, 2020 @ 10:20
Kul och se om det blir lite bra lösningar.
Jonny har limmat ngn däcksduk runt sittbrunn ger kanske bättre fäste, vad kan det vara ?
Som sagt stor skillnad på två ombord.
Om det är läge när vattnet blir varmare prova att komma upp från vattnet med sjökläder på, går det utan stege ?
Jul 10, 2020 @ 16:03
Specialen har aldrig haft fotlister, lika lite som rutor och skylightslucka fram. De danser man gjort på ett halt fördäck har till nu slutat bra. En dag är jag orolig för att man ser båten segla iväg för autopilot samtidigt som man simmar in och funderar på hur man skall förklara detta för sig själv och andra.
En bra autopilot är en säkerhetsfråga. I specialen sitter det en EVO100 som jag tycker gör ett bra jobb. Vet inte om du justerat några parametrar sedan den hamnade i dina händer Peter? I min Race har jag en ST2000 och den gör gippar på fördäck i mellan/hårdvind till ett äventyr av rang..
Jul 10, 2020 @ 16:44
Fotlister eller inte bör kanske rikta in sig på vad som fungerar istället för på vad som har varit?
Vara kvar ombord kanske är en säkerhetsfråga som behöver större fokus vid shorthandsegling ?
Samt hur man kommer upp igen om det skulle hända, badstege eller annan fungerande lösning?
Kanske en MOB funktion på autopiloten hur nu den skulle fungera ?
Som dom flesta båtar finns det att utveckla ?
Jul 10, 2020 @ 16:55
Tror definitivt man bör fokusera på att bli kvar på båten men också vad man kan göra om det skiter sig. Har funderat på det en hel del eftersom bankappsegling solo ger gott om tillfällen för att dratta i. Tills nu har enda lösningen varit att inte ramla i…
Jul 10, 2020 @ 17:12
En MOB box man monterar i aktern som innehåller ett fjärrutlöst drivankare och en flytlina med röd boj som skjuts ut 30 meter akterut? Lite utanför boxen tänk 😀
Man vet av erfarenhet hur snabbt en båt stannar när man använder gennakern eller spinnakern som drivankare iallafall, känns som att gå på grund 😳
Jul 10, 2020 @ 17:30
Medans man funderar då kanske det finns en bra träningsform;-)
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/29/lojobo-simmar-fran-europa-till-afrika
Jul 11, 2020 @ 10:37
Hej!
Jag hade en IW 31:a för et gäng år sedan som både jag och den förra ägaren seglade mycket själva. Han hade en väldigt simpel lösning på MOB vid användning av autopiloten (rorkults-Autohelm). Det satt ett litet block någon meter upp i akterstaget, sen gick det en tunn men lång lina från autopilotens arm, upp genom blocket och sedan ut i havet. Så om man ramlade i var tanken att man kunde få tag i den tunna linan som släpade efter båten och på så sätt lyfta av autopiloten från rorkulten så att båten kunde lova upp…
Kanske inget för tajt kappsegling men ändå en simpel idé
Jul 10, 2020 @ 18:23
Kommer inte ihåg om ni kör låsrulle på Blur? På Rebellion bytte Carl till låsbar och hanteringen blev väldigt mycket enklare vid shorthanded (enkelheten var kanske en av anledningarna till att vi satte/tog ned code kanske 10 ggr detta BR).
Jul 10, 2020 @ 21:32
Nope, vi kör vanliga ProFurl, men har rejält med kardborre i skothornet så det är inga problem. När jag kör solo så brukar jag cleata furlinglinan innan jag hissar, och har aldrig rullat ut av misstag. Av någon anledning har Boding sparat in på det på den här coden 😃
Vilken rulle är det ni kör?
Jul 10, 2020 @ 10:30
Även på Pogon är det ett projekt att peta upp coden när man är ensam. Jag hade den liggande kopplad i sin säck på fördäck men i den vindstyrka (12-15 knop) och vinkel (ca 70-80 TWA) vi hade var det dålig “risk/benefit” på att försöka. Lite öppnare eller lite mindre vind så hade jag varit tvungen men nu var det bättra att äta och drick lite och samla sig inför slutspurten.
Jul 10, 2020 @ 10:42
Jag upplever detta som “relativt smärtfritt” på J/111 om man är ok med att bli översköljd 😃. Har ofta varit trött på den trånga pulpiten, men inser att den i dessa lägen gör att man sitter bra fast.
Sedan är det ju massa slit att baxa runt detta åbäke till segel, men det kommer man nog aldrig ifrån.
Som sagt, tur att det blev brant.
Jul 10, 2020 @ 11:00
Åbäke var ordet….min nästa båt skall ha stor, fock och spinnaker……eller ljuger jag nu :-P
Jul 10, 2020 @ 12:41
Båtfeber? Har du alvedon hemma?
Jul 10, 2020 @ 12:25
På våra onsdags race runt trälhavet brukar jag förbereda code0 och lägga den som en korv längs relingen fäst med några gummirep. Hissa är då odramatiskt, nedtagning brukar gå bra på kryss om jag får upp den i lovar om focken. Strulet för mig är att peela mellan code och genacker, det krånglar alldeles för ofta
Jul 24, 2020 @ 17:31
En sommar med Dominant Race Special - BLUR
Sep 29, 2020 @ 19:20
[…] (full rapport här). Bra fart och rätt vägval gjorde att jag kunde spika här […]
No-Crew.se comes to the West Coast | Veloce Sailing
Jan 8, 2021 @ 18:50
[…] Trubaduren […]
"Solo på Havet" | Veloce Sailing
Apr 7, 2021 @ 23:20
[…] Tillig, who last year came up with “Solotrubaduren” (Blur full report here) set out to create a hybrid recept and called it “Solo på […]
Apr 30, 2021 @ 14:39
Visst kör vi Solotrubaduren igen iår?
Ska vi spika datum eller håller det lite öppen fram till veckan innan så att vi kan pricka in bra väder (typ som vi gjorde 2020?). Vecka 28 tror jag skulle passar bra, fast inte måndag, för min del. Kanske även slutet av vecka 27? Ska vi köra helg eller vardag?
//Fabian
May 3, 2021 @ 07:43
Passar tiden så kommer jag..
May 1, 2021 @ 10:40
Jag är på.
May 2, 2021 @ 19:19
Jag kommer säkert om jag kan…
Jun 22, 2021 @ 07:32
Nu är vi i alla fall 3 småbåtar (IF, Späckhuggare och Albin 79) som är sugen att köra Solotrubaduren.
Vi siktar på den 13. Juli. Ser prognosen dåligt ut kan vi ju flytta på det lite hit och ditt.
Samma upplägg som i fiol. Med ändring att vi startar och gå i mål inne i Hinsholmen, Slörens startlinie som är markerade med Stolpe vid tribunen och boj på vattnet. Första start kl. 1000, halv jaktstart så att vi borde sammlas vid Trubaduren. Vi kör efter SRS. Har man ingen SRS kan man tar nån lämpligt från tabellen eller gissa. Jag kommer posta en länk till en tabell där man själv kan räkna ut starttiden, om man vill vara med spontant.
Hoppas på samma fantastiska förhållenden som 2020, kanske nån annan som få blir sist och inte jag ;).
Banan: Start i Hinsholmen (Slörens linje, ser på sloren.se) – Trubaduren (BB) – Vrångö (BB) – Mål i Hinsholmen. Enkelt, eller?
Vem är med den 13. Juli, kl 1000 (eller betydligt senare om man har snabb båt, typ en seaon 96 eller vad vet jag ;))?
Jun 22, 2021 @ 07:41
Tillägg: Vi kan ju ser om vi vill vända banan i fall det blir konstigt vindrikting. Blir det NV vind är det kanske roligare att köra medsols?
Det kan vi bestämma strax innan. Om ni vill kan ni skicka mobilnr till tillig (at) chalmers.se så kan vi diskutera banan strax innan start.
Jun 22, 2021 @ 08:00
Tillägg 2: Kom på att Snobbrännan kan var att alternativ om man startar i Hinsholmen. Tycker vi tar med Rivö (BB) som rundning, så att vi kör samma bana allihoppa.
Banan: Start i Hinsholmen – Rivö (BB) – Trubaduren (BB) – Vrångö (BB) – Mål i Hinsholmen