Skip to content

27 Comments

  1. srsseglaren
    Jul 9, 2020 @ 23:54

    Kul att det kom, hur man får upp coden utan bad ?
    Nu var det runt 5-6 m/s blir inte lättare i mer vind?

    Jonny var förståndig att spara fotlisten på fördäck märkbar fördel.
    Första bilden på Calypso med både fotlist och högt mantåg framstår som bättre och bättre ju mer vinden ökar, adderar nattsegling Bohus samt mörka höstseglingar ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 10, 2020 @ 09:59

      Jag tror aldrig specialen haft fotlister, och jag är inte säker på att det gjort någon skillnad för mig heller 😃

      Detta är ju ett av de tillfällen där det är stor skillnad på att vara två. Då vågar man kräla fram där och rorsman kan köra safe i en minut. Med en autopilot som styr på kurs så kan man ge sig tusan på att det kommer en stor våg…

      Man kan så klart ha den kopplad från början. Då får man upp den i alla fall, men efter att ha rullat ihop den så har man samma problem igen? Ett alternativ är att ha en låsbar rulle, så skulle man kunna “dra” ner den med skoten… kräver lite tänk detta. Ett annat alternativ är att ha ett “fallås” på peket, så att man drar fram den, men att den låser nedåt. Eller bara en 2:1 tackline, även om det hade varit nice att slippa den lasten.

      Reply

      • srsseglaren
        Jul 10, 2020 @ 10:20

        Kul och se om det blir lite bra lösningar.
        Jonny har limmat ngn däcksduk runt sittbrunn ger kanske bättre fäste, vad kan det vara ?

        Som sagt stor skillnad på två ombord.
        Om det är läge när vattnet blir varmare prova att komma upp från vattnet med sjökläder på, går det utan stege ?

        Reply

      • Dan
        Jul 10, 2020 @ 16:03

        Specialen har aldrig haft fotlister, lika lite som rutor och skylightslucka fram. De danser man gjort på ett halt fördäck har till nu slutat bra. En dag är jag orolig för att man ser båten segla iväg för autopilot samtidigt som man simmar in och funderar på hur man skall förklara detta för sig själv och andra.

        En bra autopilot är en säkerhetsfråga. I specialen sitter det en EVO100 som jag tycker gör ett bra jobb. Vet inte om du justerat några parametrar sedan den hamnade i dina händer Peter? I min Race har jag en ST2000 och den gör gippar på fördäck i mellan/hårdvind till ett äventyr av rang..

        Reply

        • srsseglaren
          Jul 10, 2020 @ 16:44

          Fotlister eller inte bör kanske rikta in sig på vad som fungerar istället för på vad som har varit?
          Vara kvar ombord kanske är en säkerhetsfråga som behöver större fokus vid shorthandsegling ?
          Samt hur man kommer upp igen om det skulle hända, badstege eller annan fungerande lösning?

          Kanske en MOB funktion på autopiloten hur nu den skulle fungera ?
          Som dom flesta båtar finns det att utveckla ?

          Reply

          • Dan
            Jul 10, 2020 @ 16:55

            Tror definitivt man bör fokusera på att bli kvar på båten men också vad man kan göra om det skiter sig. Har funderat på det en hel del eftersom bankappsegling solo ger gott om tillfällen för att dratta i. Tills nu har enda lösningen varit att inte ramla i…

          • Dan
            Jul 10, 2020 @ 17:12

            En MOB box man monterar i aktern som innehåller ett fjärrutlöst drivankare och en flytlina med röd boj som skjuts ut 30 meter akterut? Lite utanför boxen tänk 😀

            Man vet av erfarenhet hur snabbt en båt stannar när man använder gennakern eller spinnakern som drivankare iallafall, känns som att gå på grund 😳

          • srsseglaren
            Jul 10, 2020 @ 17:30

            Medans man funderar då kanske det finns en bra träningsform;-)
            https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/29/lojobo-simmar-fran-europa-till-afrika

          • Carl
            Jul 11, 2020 @ 10:37

            Hej!
            Jag hade en IW 31:a för et gäng år sedan som både jag och den förra ägaren seglade mycket själva. Han hade en väldigt simpel lösning på MOB vid användning av autopiloten (rorkults-Autohelm). Det satt ett litet block någon meter upp i akterstaget, sen gick det en tunn men lång lina från autopilotens arm, upp genom blocket och sedan ut i havet. Så om man ramlade i var tanken att man kunde få tag i den tunna linan som släpade efter båten och på så sätt lyfta av autopiloten från rorkulten så att båten kunde lova upp…
            Kanske inget för tajt kappsegling men ändå en simpel idé

      • Jocke Cordaly
        Jul 10, 2020 @ 18:23

        Kommer inte ihåg om ni kör låsrulle på Blur? På Rebellion bytte Carl till låsbar och hanteringen blev väldigt mycket enklare vid shorthanded (enkelheten var kanske en av anledningarna till att vi satte/tog ned code kanske 10 ggr detta BR).

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 10, 2020 @ 21:32

          Nope, vi kör vanliga ProFurl, men har rejält med kardborre i skothornet så det är inga problem. När jag kör solo så brukar jag cleata furlinglinan innan jag hissar, och har aldrig rullat ut av misstag. Av någon anledning har Boding sparat in på det på den här coden 😃

          Vilken rulle är det ni kör?

          Reply

  2. Pelle Lindell
    Jul 10, 2020 @ 10:30

    Även på Pogon är det ett projekt att peta upp coden när man är ensam. Jag hade den liggande kopplad i sin säck på fördäck men i den vindstyrka (12-15 knop) och vinkel (ca 70-80 TWA) vi hade var det dålig “risk/benefit” på att försöka. Lite öppnare eller lite mindre vind så hade jag varit tvungen men nu var det bättra att äta och drick lite och samla sig inför slutspurten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 10, 2020 @ 10:42

      Jag upplever detta som “relativt smärtfritt” på J/111 om man är ok med att bli översköljd 😃. Har ofta varit trött på den trånga pulpiten, men inser att den i dessa lägen gör att man sitter bra fast.

      Sedan är det ju massa slit att baxa runt detta åbäke till segel, men det kommer man nog aldrig ifrån.

      Som sagt, tur att det blev brant.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Jul 10, 2020 @ 11:00

        Åbäke var ordet….min nästa båt skall ha stor, fock och spinnaker……eller ljuger jag nu :-P

        Reply

        • Fabian tillig
          Jul 10, 2020 @ 12:41

          Båtfeber? Har du alvedon hemma?

          Reply

  3. Håkan winbom
    Jul 10, 2020 @ 12:25

    På våra onsdags race runt trälhavet brukar jag förbereda code0 och lägga den som en korv längs relingen fäst med några gummirep. Hissa är då odramatiskt, nedtagning brukar gå bra på kryss om jag får upp den i lovar om focken. Strulet för mig är att peela mellan code och genacker, det krånglar alldeles för ofta

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jul 24, 2020 @ 17:31

    Reply

  5. En sommar med Dominant Race Special - BLUR
    Sep 29, 2020 @ 19:20

    […] (full rapport här). Bra fart och rätt vägval gjorde att jag kunde spika här […]

    Reply

  6. No-Crew.se comes to the West Coast | Veloce Sailing
    Jan 8, 2021 @ 18:50

    […] Trubaduren […]

    Reply

  7. "Solo på Havet" | Veloce Sailing
    Apr 7, 2021 @ 23:20

    […] Tillig, who last year came up with “Solotrubaduren” (Blur full report here) set out to create a hybrid recept and called it “Solo på […]

    Reply

  8. Fabian Thies
    Apr 30, 2021 @ 14:39

    Visst kör vi Solotrubaduren igen iår?

    Ska vi spika datum eller håller det lite öppen fram till veckan innan så att vi kan pricka in bra väder (typ som vi gjorde 2020?). Vecka 28 tror jag skulle passar bra, fast inte måndag, för min del. Kanske även slutet av vecka 27? Ska vi köra helg eller vardag?

    //Fabian

    Reply

  9. Pelle Lindell
    May 1, 2021 @ 10:40

    Jag är på.

    Reply

  10. Jonny Petersson
    May 2, 2021 @ 19:19

    Jag kommer säkert om jag kan…

    Reply

  11. Fabian Thies
    Jun 22, 2021 @ 07:32

    Nu är vi i alla fall 3 småbåtar (IF, Späckhuggare och Albin 79) som är sugen att köra Solotrubaduren.
    Vi siktar på den 13. Juli. Ser prognosen dåligt ut kan vi ju flytta på det lite hit och ditt.

    Samma upplägg som i fiol. Med ändring att vi startar och gå i mål inne i Hinsholmen, Slörens startlinie som är markerade med Stolpe vid tribunen och boj på vattnet. Första start kl. 1000, halv jaktstart så att vi borde sammlas vid Trubaduren. Vi kör efter SRS. Har man ingen SRS kan man tar nån lämpligt från tabellen eller gissa. Jag kommer posta en länk till en tabell där man själv kan räkna ut starttiden, om man vill vara med spontant.

    Hoppas på samma fantastiska förhållenden som 2020, kanske nån annan som få blir sist och inte jag ;).

    Banan: Start i Hinsholmen (Slörens linje, ser på sloren.se) – Trubaduren (BB) – Vrångö (BB) – Mål i Hinsholmen. Enkelt, eller?

    Vem är med den 13. Juli, kl 1000 (eller betydligt senare om man har snabb båt, typ en seaon 96 eller vad vet jag ;))?

    Reply

    • Fabian Thies
      Jun 22, 2021 @ 07:41

      Tillägg: Vi kan ju ser om vi vill vända banan i fall det blir konstigt vindrikting. Blir det NV vind är det kanske roligare att köra medsols?

      Det kan vi bestämma strax innan. Om ni vill kan ni skicka mobilnr till tillig (at) chalmers.se så kan vi diskutera banan strax innan start.

      Reply

      • Fabian Thies
        Jun 22, 2021 @ 08:00

        Tillägg 2: Kom på att Snobbrännan kan var att alternativ om man startar i Hinsholmen. Tycker vi tar med Rivö (BB) som rundning, så att vi kör samma bana allihoppa.

        Banan: Start i Hinsholmen – Rivö (BB) – Trubaduren (BB) – Vrångö (BB) – Mål i Hinsholmen

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.