Skip to content

6 Comments

  1. Jocke
    Jul 14, 2020 @ 19:38

    Verkar vara en trevlig båt… och passar nog fint på havet. Frågan är hur den funkar skärgården med lite lättare vindar? Har den mycket våt yta? Nån här som har insikt/tror sig veta?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 14, 2020 @ 19:44

      Som alla liknande båtar med “fransk shorthanded-touch” (JPK, Pogos, SunFast, Figaro, …) så skall den nog ha lite vind för att trivas riktigt bra.

      Reply

    • Leif Jägerbrand
      Jul 15, 2020 @ 13:21

      SunFast 3300 var en av flera båtar jag analyserade innan köpet av Figaro 3. Jämfört med F3 har den betydligt mindre power.

      Upwind sail area vs deplacement
      3300: 26.5
      F3: 35.0

      Downwind sail area vs deplacement
      3300: 63.1
      F3: 72.6

      Med Figaro 3an behöver jag cirka 10 knops vind för att få flyt på kryssen, under 7 knops vind börjar det bli besvärligt på riktigt. Vet inte vad motsvarande gränser är för 3300, men borde rimligtvis ligga en bit högre upp i registret.

      Reply

  2. Christofer Olsson Kedborn
    Jul 14, 2020 @ 21:24

    Nog den största “Pocket rocket” jag läst om ;-)

    Reply

  3. Jan
    Jul 17, 2020 @ 08:13

    Vem seglar 32 AWA på kryss? Lär inte ska vara
    svårt med 7 knop med den vinkeln.

    Reply

  4. Nobbe
    Jul 20, 2020 @ 13:44

    7 knop dikt bidevind är nog för bra för att vara sant på en 34″ Kikade på några VPP er. Förstår inte varför (i polarerna) AWA ökar när TWA typiskt minskar med ökande vind på kryss? Eller läser jag dom fel..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.