Close
Skip to content

42 Comments

  1. Fabian tillig
    Jul 13, 2020 @ 13:56

    Tror jag skulle har ungefär samma kravspec om jag skulle byta båt, och det tänker jag göra i flera år nu (fast jag håller på köper nya segel…) Mina favoriter just nu:
    – eloge 29. Finns ganska få. En fanns till salu på vänern ett tag sen. En ligger i hinsholmen. Som standart ingen sink, men plats finns.
    – bull 7000. Ganska sportigt o mindre men smart inredning. Svårt att få tag i utanför UK. Dyrt i skandinavien.
    – first class 8. Den skulle jag dock bygga om, tar bort bänkerna och höjer sittbrunsdurken. Sink som standart. Låg i ruffen, men det är ju bannern också.
    – j80. Där finns det också plats att sätter in liter mer inredning, om man vill. Gå att få ganska billigt.

    Reply

    • Fabian tillig
      Jul 13, 2020 @ 13:58

      De flesta av de är dock under 28 fot.

      Reply

    • Martin Gustafsson
      Jul 13, 2020 @ 21:49

      Var finns det plats för mer inredning på en J80?

      Reply

      • Fabian Tillig
        Jul 13, 2020 @ 22:00

        Nånting att diska kan man tex sätter in vid huvudskottet. Under sittbrunnen är det ledigt för udragningsbara lådor. Under sidodäcket kan man fästa udragningsbara lådor osv. Så visst krävs det lite pyssel men det gå. Interioren är ju ändå rätt öppen.
        Att det sen är lågt och oftast blött är en annan historie. Men platsen inne ska inte vara mycket mindre än i en Banner 28, om man jobbar med lite smart inredning.

        JAg håller på titta på små, lagom sportiga båtar i storleken 26-28 fot och hur de skulle kunna cruisinganpassas i flera år nu ;). Men visst, det blir inte mycket större en på en H-båt. Men Sittbrunnen är större som ger utrymme om man tar med en sittbrunnstält.

        Reply

      • Claes Ödman
        Aug 10, 2020 @ 15:36

        Plats finns säkert i J/80, som föreslås nedan. Men tycker det vore dumt att köpa en J/80 för att modda om den. Hela iden är ju att det är en entypsbåt. Som dessutom är mycket genomtänkt som seglare, men kanske inte som bobåt. Det går utmärkt att bo i den, men man får acceptera dess begränsningar och ha sina prylar i lådor i utrymmet under däck, laga maten på campingkök i sittbrunnen, osv. Vill man ha en dagseglare som man kan segla race med enkelt, och bo över i emellanåt är J/80 mycket kul för pengarna.Vill man ut på långsegling och ha diskställ mm är det nog bättre att titta på något annat.

        Reply

    • Henrik Lång
      Jul 15, 2020 @ 11:27

      Hej! Jag äger den Eloge 29 som låg i Hinsholmen, ligger numera i GKSS.
      Har cruisinganpassat genom att installera en liten utdragbar pentrymodul i styrbords “stickkoj” (det är helt tomt där) liknande Expressen, samt fristående isotherm kylbox i utrymmet under sittbrunnsdurken. Båda går att plocka bort hyfsat enkelt för kappseglingsmode (tänkte börja värma upp med måndagar på Slören till våren).
      Avsaknaden av stuv/luckor i sittbrunnen gör sig påmind då och då vid semestersegling, men det är inget stort problem. Sedan har den ju backstag, men detta kompenseras definitivt av den självslående focken.
      Utöver detta, och om man kan leva utan ståhöjd, vilket frågeställaren verkar vara helt ok med, så är det en drömbåt som ger mycket seglingsglädje och fart för pengarna!
      Tror förresten att det endast har byggts 4 stycken och att mitt exemplar är det enda med inbyggd gennakerpeke. Vill frågeställaren ha en visning går det såklart att ordna!

      Reply

      • Christian
        Jul 15, 2020 @ 11:45

        Toppen, vart kan jag hitta mer info om Eloge 29an? — har inte riktigt lyckats med det.

        Reply

        • Thomas Hammarström
          Jul 15, 2020 @ 12:25

          Dom byggdes i Sundsvall ! finns även 38:A

          Reply

        • srsseglaren
          Jul 15, 2020 @ 13:29

          https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=14843&battypID=7

          Märkligt nog samma bredd och för som en annan känd 27 fotare Wilken?

          Reply

        • Henrik Lång
          Jul 15, 2020 @ 14:52

          Finns tyvärr väldigt lite information tillgänglig. Min båt byggdes 1994/1995. Konstruktören Lennart Gustafsson gick bort 2006 och mycket följde nog med ner i graven. @Peter Gustafsson kan säkert förmedla min mailadress om du vill ha bilder eller mer specifik info.

          Reply

  2. srsseglaren
    Jul 13, 2020 @ 14:00

    Vore bra med lite mer info/begränsingar ? Backstag ,Genua,djupgående, rakstäv(försvårar naturhamnar), ståhöjd ?

    Gillar man Groop design så kunde H 323 vara ett alternativ:
    https://www.nettivene.com/purjevene/h-323

    NF :
    https://www.nettivene.com/purjevene/nf

    Nova:
    https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?class=2188&filters=&q=nova

    Reply

    • Peter
      Jul 13, 2020 @ 17:42

      Tänk så här
      Lägg lite till mot vad er budget ger

      Då slipper ni byta igen om några år och ni kommer vara super nöjda ett halv år efter inköpet

      Fungerar alltid

      P
      / Halmstad

      Reply

      • Benjamin
        Jul 14, 2020 @ 00:59

        Jag är lika som frågeställaren ägare av H-båt och funderat på att byta till större. Min budget är snäppet större och har inte ännu barn, men har extra krav att jag vill att båten ryms in i vår hall för vinter, höjd ~3,25m och att den har inombordare.

        Jag har fastnat för Beneteau First 27.7 med lyftköl. Borde segla jolleaktigt fast den inte seglar upp till sitt mätetal. Inombordare och lite mera plats än H-båt.

        Om någon vet exemplar till salu, gärna 2007-2010 årsmodell får man gärna tipsa mig. Det fanns en båt till salu i fjol på Kungsholmen i Stockholm (grannbrygga till Essinge Båtklubb enligt min forskning) för ca. 300 000, om den skulle komma till salu igen skulle jag direkt vara intresserad.

        Motsvarande båt är Django 770, möjligtvis lite trång. En sådan har jag inte sett utanför Frankrike/UK

        Om jag skulle vara rik skulle jag köpa Dragonfly 28 eller Pogo 30 och om jag inte skulle ha budget så skulle det bli Black Marlin

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 14, 2020 @ 10:22

          Ingen har väl försökt få fart på en First 27.7 på riktigt, och jag har svårt att se att det skulle vara omöjligt 😃

          Reply

          • Fabian tillig
            Jul 14, 2020 @ 12:07

            Jag tittade rätt mycket på first 27.7. Mycket rätt med den båten, framförallt för cruising.
            Tror att det hå att få fart på de flesta båtar. Men, fristen har två problem, tror jag, den blev tyngre än designat och den är lite vek. Jag seglade ju mot en på msc 2018. På lättvindsläns var det mycket lätt att segla om honom med min lilla, långsama albin 79. På kryss gick han såklart mycket bättre men stod rätt bra på högkant, även i måtliga vindar. På halvvind var han mycket snabbare, såklart.
            Fina båtar, men jag tror inte helt lätt att få fart på för kappsegling.

        • srsseglaren
          Jul 14, 2020 @ 10:24

          Hitta ngn att dela med och förverkliga drömmen Seon 96:
          https://www.blocket.se/annons/stockholm/seaon_96__2003__trimaran/90489424

          Reply

          • Benjamin
            Jul 14, 2020 @ 14:48

            First 27.7 är väl lite tung, skulle göra gott att banta 300kg för att få lite fart i lättare registret och inte släpa på aktern. Men kan också vara att ingen orkat köra tillräckligt länge för att det ska gå fort.

            Jag är bosatt i Finland…så det att dela båt i Sverige kan vara svårt.

            Så fortsätter söka efter en First 27.7 till salu…

    • Peter Gustafsson
      Jul 13, 2020 @ 17:43

      Tänk så här
      Lägg lite till mot vad er budget ger

      Då slipper ni byta igen om några år och ni kommer vara super nöjda ett halv år efter inköpet

      Fungerar alltid

      P

      Reply

    • Fabian Tillig
      Jul 13, 2020 @ 22:02

      Fast om man tror att en Banner 28 är nästan perfekt och båten ska gå åt J88 hållet är NF, Nova och H323 lite väl tung, långsam och cruisingorienterat?
      Inget mot de båtarna, allihopa jättefina, men kanske inte det som efterfrågas om man egentligen vill har en J88, fast för mindre pengar?

      Reply

      • Staffan Larsson
        Jul 13, 2020 @ 22:35

        Inferno 29 tänker jag, eller Larsen 28. Fina båda två!

        Reply

        • Staffan Larsson
          Jul 13, 2020 @ 22:41

          Eller Afrodite 29

          Reply

  3. Tore
    Jul 13, 2020 @ 14:02

    Skulle vilja slå ett (självslående) slag för NF.

    Samma jollekänsla som H-båten, inga backstag, stor sittbrunn & självslående fock är ett stort plus när båten ska seglas av en person (vilket ofta blir fallet med småbarn).

    Reply

  4. SilverSurfer
    Jul 13, 2020 @ 15:44

    NF – dertil lang stævn til naturhavne og det går fint at halse en gennakker direkte på dækket utan peke.

    Reply

  5. Hannu
    Jul 13, 2020 @ 18:01

    Cumulus kanske, bra sittbrunn, finns många till salu för ganska lågt pris. Seglar riktigt bra.

    Reply

  6. srsseglaren
    Jul 13, 2020 @ 18:35

    Om Banner 28 är rätt i övrigt utom backstag, varför inte bygga bort backstagen varvskostnaden ryms i budgeten ?

    https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?class=2188&filters=&q=banner

    En Banner 33 moderniserade riggen genom att korta masttoppen montera fiolstag montera topphissade undanvindssegel inga backstag ingen genua:
    http://banner33rc.blogspot.com/2013/12/blog-post.html

    Banner 34:
    https://www.boatshop24.com/se/banner-33r/segelbat/1291504

    Reply

  7. Christian
    Jul 13, 2020 @ 19:18

    Lite mer info till grundfrågan;

    Vi tänker oss en modernare och mer sportig design, rakare stäv och bredare akter.
    Såg en first class 10 på blocket som påminner om något vi letar efter, dock är den i största laget och helst hade vi kommit undan backstag.

    Båtar som vi hitintills kollat på; Banner 28 hr, skippi 650 (för liten och har fällköl), Elan 210 (för liten), J/80 (för liten och rå inuti) — av dessa har vi endast provat Bannern och J/80n.
    Vi räknar inte med ståhöjd, rak(are) stäv och ett djupgående upp mot 1.70 är ok.

    Såg tipset om first class 8 men den känns lite för lik de ovannämnda samt att den har fällköl?

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Jul 14, 2020 @ 11:52

      Seglade 11 säsonger med vår FC10. Tänk på att det inte är raka spridare utan lätt svepta dvs. i väldigt många situationer så klarar man sig utan dom, t ex vid semester i skärgården så var dom oftast framdragna till vanten.

      Reply

  8. Skoglund
    Jul 13, 2020 @ 20:42

    Varför gennaker?
    Min högst personliga uppfattning är att spinnaker är det som gäller på depl. båter i den storleken. Visst om det är en modern/lätt båt som planar är det en annan sak.

    Reply

    • Skoglund
      Jul 13, 2020 @ 20:50

      Bör väl tillägga att det beror på hur och var man seglar. Jag tänker skärgårdssegling. På havet blir det en annan sak.

      Reply

    • Fabian Tillig
      Jul 13, 2020 @ 21:40

      Kan tillägga att spinnaker är mycket mer praktiskt med barn ombord. Att gippa en gennaker med småbarn lekandes på sittbrungolv är inte trivialt eftersom gajerna måste löper fritt. Spinnakergipp är då enklare eftersom inga tampar måste löper fritt i sittbrunnen.

      Reply

  9. srsseglaren
    Jul 14, 2020 @ 08:54

    Reply

  10. srsseglaren
    Jul 14, 2020 @ 09:40

    Reply

  11. Mats B
    Jul 14, 2020 @ 11:03

    Dominant 95 är ett bra alternativ som lätt ryms i budget med utrymme för uppgraderingar.

    http://www.schildt.nu/dominant95/
    https://www.blocket.se/annons/goteborg/dominant_95/90343349

    Reply

  12. Carl Fjällman
    Jul 14, 2020 @ 12:52

    Det går ju att hitta Archambault GS 32 för ca 30,000eur på oprutade priser i Europa. Så kanske 250k sek lite över budget men snabbare än J88:an (eller hur Jonas? ;)) enligt srs ivf.
    Kul båt och lite att växa i.

    Sedan för att få den i kappseglingskick är det väl lika mycket pengar till men som sagt något att växa i 😀

    Reply

  13. Christian
    Jul 15, 2020 @ 11:52

    Tack för alla tips, vi börjar få ihop ett bra arkiv med olika modeller!

    På pappret känns även denna nära det vi letar efter,
    https://www.blocket.se/annons/sodermanland/1_2_ton_en_fantastisk_seglare_med_bra_komfort/90201910

    Någon kommentar?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jul 15, 2020 @ 13:48

      Säkert spännande båt men riggen…

      Reply

    • Micke
      Jul 15, 2020 @ 15:26

      Banner 30 borde funka

      Reply

  14. Sillstryparn
    Jul 15, 2020 @ 16:29

    Generellt sett måste man även beakta möjligheten att sälja båten vidare den dag det är dags.
    Aldrig kul att “bli sittande” med en båt.
    Mitt tråkiga svar blir att satsa på en etablerad båttyp med fina segel.
    Skulle nog ändå gå på X-99, trots riggen.
    Tyvärr har de flesta billiga exemplaren Bukh motor.

    Reply

    • srsseglaren
      Jul 15, 2020 @ 20:59

      +1 viktig synpunkt.

      Kan vara kul att prova ovanliga båtar men att behöva slumpa bort den vid försäljning förtar en del av det roliga.

      Lättast att sälja av ovan nämnda båtar är kanske First 300, X-99, Banner 30 i nämnd ordning ?

      Reply

  15. Kenneth Höglund
    Jul 20, 2020 @ 17:26

    Hej,

    Är du duktig med motorer, varför inte en X-99 mk1? De får man från 250 tsek numera. Sportig båt som lätt rymmer en mindre familj och seglar ifrån det mesta i samma storlek. Seglarhälsningar Kenneth Höglund, X-99 SWE146

    Reply

  16. Dan
    Jul 21, 2020 @ 20:05

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.