Skip to content

11 Comments

  1. Pelle Lindell
    Sep 20, 2019 @ 09:31

    Jag är också otroligt kluven här vilket jag tror även varven är. Bägge har väl en baktanke med att försöka pitcha båten som OS-klass i mixed offshore men det känns väl som ett högriskprojekt att bygga sin affär på. Sunfastens primära målgrupp (tror jag) är Transquadra (eller dom som drömmer om det ;-) ) och då måste båten funka i IRC vilket ger förutsättningarna (måttlig segelyta, måttligt deplacement och ingen bulb). Båten måste dessutom vara hanterbar för medelålders amatörer. Dehler har valt att strunta i ratingsytemen och försöka skapa en entypsklass som står på egna ben och har valt att göra en mer potent båt med kul lösningar. Såvitt jag förstår har man satt ett mål för vilken prestanda man vill ha till vilken budget vilket gett lite utrymme för innovation. Jag tror Dehlern egentligen blir en bättre båt, speciellt för våra rätt lätta förhållandenen men den blir lite opraktisk som dualpurpose med sitt relativt stora djupgående och frågan är om den blir för utmanande att segla för normalkompetenta SRS-seglare. Kan man få en av varje?

    Reply

  2. Bo Bäversjö
    Sep 20, 2019 @ 10:29

    Dehler 30 od har litium batteri som std: Battery set – capacity: Starter and service battery: Li-Io 1 x 90 Ah.
    Entyp har varit det övergripande målet, men när elmotorn och dess batteri inte klarade CAT 3 kravet så övergav man denna. Blev en liten diesel som klarade CAT3 kraven. Detta är min uppfattning om varför det blev diesel istället för att fortsätta med elmotorn som hade varit ok om man bara hade entyp i siktet.
    Tror att vi kommer att se fler båtar med infällbara propelleraxlar i framtiden på prestanda båtar. När vi lanserade Dehler 33 (tror det var 1996) så var detta ganska nyskapande på en serietillverkad båt med rak stäv. Säger inte att vi var först, men Dehler 33 var ganska tidigt ute med detta.

    Reply

  3. Carl Fjällman
    Sep 20, 2019 @ 12:48

    Hur snabba är de, mäter de högre än Rebellion t.ex. Dehlern har ju nästan samma vikt och segel storlek men dubbla roder och en mer undanvindsbetonad design fast lite kortare. Men som Pelle skriver 3300 är tung, dvs Dehlern är roligare, 2 riktigt häftiga båtar men frågan är hur de kryssar och beter sig i svenska förhållanden.

    Reply

    • Jonny Petersson
      Sep 20, 2019 @ 13:41

      Aa för kappsegling är ju kryss😊

      Reply

  4. Edvard
    Sep 20, 2019 @ 15:30

    To morsomme (og potensielle) båter. Man bør vel også legge til J/99 og kanskje JPK 10.30 i vurderingen dersom man ønsker en shorthandbåt i den størrelsen.

    Reply

  5. Johan Strömbäck
    Sep 21, 2019 @ 23:05

    Med tanke på hightec-faktorn – faller inte Dehlern på pris? Drivlinan verkar vansinnig på Dehlern – det ska ju vara entyp!! Varför bränna stålarna på nåt sånt högrisk!??!?

    Sen är det trist att mätregel tar bort bulb och gör en omodern… på SF3300… men den ska väl klara både entyp och IRC.. trist

    Mitt tips är ändå – som entypsklass vinner enkelhet och (låg) kostnad. När entyp dött ut (vilket de flesta gör förr eller senare) kanske den hippa hightec har chans att överleva? Men inte säkert – det beror på om man fått ut tillräckligt många båtar innan det dipar.

    Jfr: Både J 24 och Maxi Racer var i mångas ögon bättre båtar än expressen som ju i mångt är ett undermåligt bygge – men det är expressen som överlevt..

    Reply

    • Joakim
      Sep 22, 2019 @ 17:07

      Vad gäller J24 så har väl den klarat sig bäst. Men inte i Sverige.

      Reply

      • Jocke Cordaly
        Sep 23, 2019 @ 07:30

        Ja J24 är fortfarande väldigt stort i UK iallafall. Har kompisar i Irland som tävlar aktivt i stora J24 fält.

        Reply

  6. Bo Bäversjö
    Sep 23, 2019 @ 08:52

    Med upphissningsbar propeller axel så slipper man:
    Kostnad för drev
    Kostnad för folding propeller
    Vikt för drev med folding (kanske är samma för infällbara – vet faktiskt inte)
    Risk för att folding proppen går sönder eller fastnar i något läge
    Risk att få en lina i proppen som gör att tätningen i drevet går sönder = vatten i drevet
    Att något fastnar i drevet under segling

    Är kostnadsökningen större för Dehler för stealth drive än ett drev med foldingpropp? Vet inte, men en rak axelstump, en fast prop samt en universalknut verkar vara rimligt i pris och enkelhet. Utvecklingskostnaden är tagen en gång.
    Dessutom så driver en fast trebladig prop båten bättre i både fram och backläget.
    Vansinnig? Nog bara dags att det traditionella segeldrevet ifrågasätts lite på en sportbåt….

    Reply

  7. Janne Magnusson
    Oct 1, 2019 @ 12:39

    Två båtar som väcker starka vill-ha-känslor :)

    Generellt tror jag Dehler passar bättre i våra vatten eftersom den är lättare och rimligen seglar bättre i lättvind. Jag har sett ORC värde på 600 för Dehlern och 611 för 3300, så det skiljer inte så mycket om dessa siffror är korrekta.

    Sen ser Dehler trevligar ut invändigt, men jag är tveksam till lösningen med toalett bakom någon form av vik-dörr, håller verkligen det? Då tycker jag 3300ans lösning är bättre med en tom förpik med toalett.

    Bo har nog en poäng gällande propellern och lösning låter enkel, men jag är lite konservativ på den fronten och orolig för om det funkar i längden.

    Någon som har koll på prisskillnaden?

    Reply

  8. Bo Bäversjö
    Oct 2, 2019 @ 15:13

    Dehler 30 one design kostar 144 500 EUR plus segel och instrument. Nästa mässa att spana in båten blir Hamburg Boatshow 23-27 oktober. Jag kommer att vara på plats, 99% säkert, fredag-söndag.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.