Skip to content

14 Comments

  1. Dan
    Sep 8, 2020 @ 22:20

    Riktigt bra filmat och intressant att se ur flera aspekter. Späckhuggaren seglar verkligen ut sin långa dynamiska vattenlinje kontra båtlängd, syns i början av filmen. Och man ångrar att man sålde sin Dehler 33:a, vacker båt! Dominant 150:an ser monstruöst stor ut. Nästa gång filma gärna Gråå samtidigt som du seglar den Peter, har sett att du har väl utvecklad simultankapacitet och du har väl bra… försäkring på drönaren :-)

    Reply

    • Fabian Tillig
      Sep 9, 2020 @ 10:33

      Dominanten är otroligt stor. Och den har sin egen gravitationsfält. På nåt vis hamnar man alltid för nära och i lä om den…

      Reply

  2. Fredrik Lindell
    Sep 9, 2020 @ 07:31

    Vilken drönare är det som man kan filma med så stadig fokus på det rörligt målet, eller är det fotografen som är extremt följsam på spakarna?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2020 @ 08:27

      Det är en DJI Air 2. Den har en del funktioner för att följa olika typer av mål (och känner igen en segelbåt), men hälften av sekvenserna är gjorda på fri hand. Det blir ganska mycket bättre när man kan kombinera automatiken med egen körning.

      Om det är till någon tröst så var 80% av materialet inte lika “smooth” 😃

      Reply

      • Fredrik Lindell
        Sep 9, 2020 @ 13:47

        Jag har en DJI Mavic Mini, den har ingen följsamhet och de få seglingar jag har filmat måste klippas rejält för att inte se totalt amatörmässiga ut. Å andra sidan väger den enbart 249 gram vilket gör den tillåten i många jurisdiktioner utan tillstånd.

        Reply

  3. Kalle
    Sep 9, 2020 @ 08:55

    De som snurrar runt märket i starten verkar inte ha koll på klockan utan koncentrerar sig just på snurrandet :)

    Där är ju en av lovartsbåtarna som tar bra fart och som ser ut att ligga bra till efter starten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2020 @ 09:02

      Det brukar vara min analys: att bara EN båt lyckas med en start på skottet vid märket. Antingen är man säker på att tag den platsen, eller så gör man en bra start längre ner på linjen. Framförallt i en serie så behöver jag ju ha en hög lägstanivå, vilket också brukar premiera en lite försiktigare approach i starten.

      Det lustiga är att det har sett likadant ut alla gånger jag har varit med, så man tänkte kanske att några av båtarna som gillar bojen skulle lägga märke till vad som hände på andra sidan linjen 😂

      Reply

      • Fabian Tillig
        Sep 9, 2020 @ 10:30

        Nu var det ändå så att lovartsbojen lönade sig i måndags, iaf för grupp 1. Jag trodde att jag timade rätt, men fick en liten extra pust 30 s innan start, som gjorde att jag fick nästan stannar vid bojen. Men ändå var jag först till kryssmärket. Så det är kanske inte alltid fart som gäller vid staten. IF en och 5 1/2 startade ju med fart längre ner, även accenten hade mer fart lite under mig. Men alla halkade ner rätt mycket.

        Jag håller med om att det är en mer safe approach att tar fart nånstans där det är färe båtar. För nån anledning har man dock oftast bättre vind och vinkel uppe vid öarna. Så jag tycker att speciellt vid V lönar det sig att starta uppe. På SV är nog en babordsstart bäst (oftast), om man nu vågar… Vid NV är det bara viktigt att vara först till första ön, så då är det bara fart (och det är ju det vi hade hela året, typ…)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 9, 2020 @ 10:55

          Håller inte med. I alla fall inte över en serie.

          Vår serie med 5-4-3-1 är ENDAST starter 30% från piren med speed och hyfsat fri vind. Då är vi topp 3-4 vid första märket och kan segla ett rimligt bra race. Jag ser inte att någon av toppbåtarna konsekvent är vid bojen, utan tittar man på Den Röde, Pogon, oss så är det alltid konservativt. Osäker på de bästa späckisarna, men på de filmer jag har är det alltid 2-3 stycken som gör det bra från nedre halvan av linjen.

          Reply

          • Martin
            Sep 9, 2020 @ 11:12

            Vad jag tycker är svårt är när man har snabbare båtar i samma startgrupp och hur man undviker att blir överseglad. Även om man kommer iväg hyfsat käkar de snabbare båtarna upp avståndet.

          • Fabian Tillig
            Sep 9, 2020 @ 11:17

            Din serie är bara i NV vind. Som sagt, vid NV vind är det viktigast att kommer först till ön. Är det V- SV, som igår är det lite annorlunda. Nu verkar ju späckisarna och den röde pekar upp till öarna efter start. Då spelar det inte så stor roll. I start 1 halkade alla ner, förutom jag som startade rätt dåligt men längst upp och kunde håller mig uppe vid öarna. Jag pekade helt annorlunda på kryssen än de som startade längre ner.

            I NV vind brukar jag också försöker starta nere vid piren med fart (lyckas dock oftast inte ;) ). Men i V-SV är det lite annorlunde, tycker jag. Den röde kör ju andra kryssvinklar än vi vanliga dödliga, så de pekar sig ditt de vill efter starten ;).

          • Peter Gustafsson
            Sep 9, 2020 @ 11:34

            Så min spaning kvarstår: många kämpar om en svår plats vid ett startmärke, trots att man gör en både enklare och bättre start på andra sidan linjen 😃

            Och trots att detta scenario har upprepats minst 6 kvällar så ändrar man inte approach.

  4. Johan Söderström
    Sep 9, 2020 @ 10:18

    Så skönt att se länge sekvenser istället för korta klipp!

    Reply

  5. Malcolm Sjödahl
    Sep 10, 2020 @ 20:02

    Tack för en riktigt trevlig film. Bra pedagogik

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.