Skip to content

7 Comments

  1. Johan Fredriksson
    Sep 9, 2020 @ 09:21

    Körde J 70 med ny ung besättning.
    Vi hade en grundtanke där jag styrde, en körde taktik/stor, en trimmare och en fördäck
    Efter ett par race kastade vi om lite då taktikdelen/vind krävde 100 % fokus.
    Är man lyhörd, öppen för förändringar samt försöker hitta “rätt pers på rätt plats” så kommer man långt.
    Det gäller att ha ett öppet snack ombord så alla känner sig delaktiga.

    Reply

  2. Alex
    Sep 9, 2020 @ 11:35

    Ofta kan jag tycka det svåra är att man inte vågar diskutera/säga saker som man tycker är “självklara”. Man är lite rädd och visa sig dum….. Att vara övertydlig och väl förbered med kommunikationen är viktigt. Självklara saker som att säga efter slag så byter alla sida och kränger ner båten. Visar att man är delaktig som ny på båten, då man sällan tar ett huvudansvar som ny på båten.

    Sen att alla är med på vad som händer och pratar samma “språk”. Trimmade spinnaker på en båt en gång och då sa en fram med bommen. Fram med bommen betyder släppa lovartsgajjen och bommen åker fram. Men i hans hans mening var det tvärt om. Ordet som användes på båten jag brukar segla för detta vara fram med spinnaker.
    Då blev man lite ställd och fattade inte riktigt. Eller om man väljer och använda segeltermer, eller vanliga “svenska termer” för saker….

    Alltså är kommunikationsbiten det svåra och viktigaste och inte vara rädd och vara övertydlig :)

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Sep 9, 2020 @ 16:35

    Den som “rekryterar dig” måste först veta, i möjligaste mån, dina kvaliteter så att DU vet att du kan bidra ombord på den position som är aktuell. = Du själv måste vara öppen med dina kompetenser/brister!
    När du till slut kommer ombord så är det väl högsta prio att bli så bra polare med alla! Efter det dyka ner i det du ska göra, snacka med dom närmast runt dig som du du är beroende av osv. Detta öppnar för en bra förståelse innan du ni lämnar bryggan.
    Eftersom du nu är på en position som du klarar av (kvaliteter/kompetenser matchar uppgiften) så är det bara att hänga med!! :) Kanontillfälle också att lyfta blicken och insupa erfarenheter från alla andra!!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 10, 2020 @ 13:59

      Ska faktiskt praktisera detta själv ikväll… Dom som jag ska segla med vet vem jag är men jag har inte fått mer instruktioner = får se var jag hamnar!! Kölsvin? Burkslav? Winschvevare?

      Reply

  4. Peter Gustafsson
    Sep 12, 2020 @ 18:40

    Här kommer mina punkter.

    FÖRSTA KONTAKT

    * Förstå ambition & agenda. Här skiljer ju sig team mycket från varandra. Några seglar bara på kul, andra vill prestera bra resultat och för en tredje grupp kan det vara viktigast att utvecklas som seglare och team. Här bör man så klart prata med skipper/ägare, men också andra som har seglat med teamet. Ju mer detta stämmer överens med hur man själv tänker desto bättre så klart.

    * Tidsperspektiv. Är detta bara en engångsföreteelse för maximal kompetenmsöverföring, leverans i det individuella racet/regattan eller ett mer långsiktigt engagemang? Den roll man kan och vill ta, ser lite olika ut beroende på upplägg. Rent generellt tycker jag man bör se ett engagemang långsiktigt; man vill bli tillfrågad igen även efter ett race.

    * Prata om målsättning & förväntningar för det enskilda racet eller regattan. Både för teamet, men också kring din roll ombord. Även pom man tror att man vet, så tycker jag att det är nyttigt om detta är uttalat (se också nedan).

    FÖRBEREDELSE

    Jag kan ju göra en del jobb på egen hand innan jag kliver ombord. Vad vet jag om båttypen, kan jag hitta en trimguide eller prata med andra som har seglat den innan. Alltid snappar man upp något, och det visar också att man anstränger sig.

    Även om inte ambitionen är hög ombord, så är det kul att kunna leverera några insikter 🙂

    Packa rätt saker. Fundera på hur seglingen ser ut, och vad du förväntas ha på dig eller ta med dig. Packa lätt!

    OMBORD

    * Fråga skipper om målsättning & förväntningar – helst när hela gänget är samlat. Då kan du känna om detta hänger ihop med det ni pratat om tidigare, och du vet att alla är på samma sida i boken. Ett av de vanligaste problemen i besättningar är ett stort spann, där några gärna vill vinna, men de flesta är med bara för att det är kul. På sikt är det så klart svårt att förena..

    * Förstå rolluppdelingen. Är det otydligt så fråga. Se till att göra ditt eget jobb riktigt bra, och var försiktig med att göra andras. Att ha någon som talar om för alla andra hur de skall jobba brukar inte vara hållbart i längden. När det är läge att hjälpa till? Ingen vill ha någon som kommer framspringande på fördäck så fort de blir otåliga. Men ibland är det kanon med ett extra par händer. Förstå när det är läge att rycka in, och när du skall fokusera på din egen uppgift.

    * Med detta sagt, är det nyttigt att kommunikation med närliggande roller. Hur kan ni hjälpas åt? Hur kan ni göra nästa manöver bättre? Ett bra betyg på en duktig besättningsperson är att alla runt omkring plötsligt blir bättre!

    Detta är något jag funderar jättemycket på när jag blir inbjuden att hänga med nån gång: kände rorsman att han hade lättare att nå target efter en dag tillsammanspå havet? Kände trimmern att han fick mer självförtroende? Blev fördäckarens roll tydligare? Helst skall ingen fundera på vad jag egentligen gjorde där – mer är att det är lite skillnad mellan innan och efter 😃

    * Var proaktiv. Både i ditt eget jobb – ser man att saker behövs göras så gör man det. Men även i samarbetet med andra. Var den som ställer frågan om vilken gennaker som skall upp på nästa ben, eller vilken nedtagning som afterguarden tror på. Ofta är kommunikationen något som behöver förbättras ombord, och kan man facilitera denna utan att trampa någon på tårna så gör det stor skillnad.

    * Lär dig. Det är superkul att segla med folk som vill lära sig. Och de flesta tycker att det är kul att lära ut. Men kom också ihåg det du lärt dig (även om du måste anteckna). Ingen vill förklara vilket fall som är fockfallet eller vilket instrument som visar target speed varje gång ni är ute.

    * Förstå rutinerna ombord. Framförallt vid längre race så är det viktigt med rutiner, tider, mathållning och liknande. Försök anpassa dig till detta initialt, men fundera också på om det går att göra bättre framåt. Det kommer att ta ett tag att förstå hur just det här teamet funkar. Var gärna först på däck, och sist ner. Och erbjud dig att göra kaffe om ingen annan gör det.

    * Lyft stämningen, men känn in vad som är allvar och vad som är på skoj. Det finns en tid och en plats för en bra historia, och det finns tillfällen då det är viktigare att ta sig snabbt till nästa märke.

    EFTER RACET

    * Be om feedback och visa att du kan ta emot det. Har teamet en debrief så är det ett bra tillfälle. Annars kan man försöka få till det själv. Vad gjorde vi bra? Mindre bra? Skulle jag kunna göra något annorlunda? Har du konkret feedback på något så leverera det på ett snyggt sätt.

    * Bring beer! 🍻 Lite beroende på var man är i världen kan det vara kutym att man bjuder på bira eller sushi efter en kvällssegling som man fick hänga med på.

    Om jag seglar med någon bara en eller ett par gånger så brukar jag sammanfatta mina tankar i ett mail. Dels observationer så klart, men också några frågor som man skulle kunna jobba med framåt. Inte för att jag vet svaret, utan mest för att väcka tankar och idéer hos teamet.

    How to be a great crewmember
    Racing Tips – The Fundamentals of Good Crew Work

    Reply

  5. J105
    Sep 16, 2020 @ 20:06

    En annan bra förberedelse på en ny båt är att lämna hamn i god tid före en kappsegling och provhissa undanvindsseglet. Förutom att momentet tränas, och att det säkerställs att allt är rätt, så kan man prova i vilket kursregister man klarar att segla undanvind under rådande omständigheter. Vid “ön-runt”seglingar vet man ofta i förväg vilka kurser som skall hållas.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2020 @ 20:44

      Ja och nej. Om befintlig besättning har 100% koll på detta och navigatören har gjort sin hemläxa så blir det mest en uppvärmningsövning, och då kanske det finns andra aktiviteter som är viktigare för att snabbt få en ny besättningsmedlem up-to-speed.

      Är det en ny taktiker så skulle jag vilja göra ett antal provstarter för att prata igenom hur kommunikationen fungerar, är det en trimmer så behöver man spendera tid på både speed men också kommunikation och “koreografi” vid slag, en navigatör vill antagligen kalibrera, osv osv.

      Har besättningen dålig koll så tycker jag normalt att det är svårt att få till en värdeskapande diskussion om vinklar för olika segel på väg till start. Oftast är instrumenten inte kalibrerade och det blir mycket tyckande om vad det blåser och hur högt man kan gå. Och så bränner man massa tid på något som stressar upp folk. Svår balansgång här.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.