Sweet… J/9
Det är sjukt kul att provsegla nya båtar.
Framförallt när de är annorlunda, och det är tydligt varför de finns till. Som i det här fallet, när man inte maximerar fart eller antalet kojer. Utan bara vill göra en enkel och bekväm dagseglare.
With the J/9, we set out to reimagine how to make sailing easier, more relaxing and more inclusive. This is a boat you can sail by yourself in just a few minutes, or bring along the whole gang with plenty of room to spare. Escaping to the water and enjoying shared family adventure has never been more important, and the J/9 is the perfect platform.
Det är ju också kul att se likheter och skillnaden mellan Alan Johnstones olika designer.
Konceptet verkar gå hem. Det har sålts så många båtar att väntetiden på en ny båt är nästan 3 år. Lyxproblem för J/boats.

Det råder ingen tvekan om att det är en J/boat som ligger vid bryggan.

LOA | 8.54 |
LWL | 7.75 |
Beam | 2.63 |
Standard Draft | 1.50 |
Shoal Draft | 1.19 |
Displacement | 1.927 |
100% SA | 41.71 |

Snyggt med nya segel i 3Di Raw.

I den tidiga marknadsföringen pratades det om att båten skulle gå att segla med bara storen. Lite fånigt tyckte jag. Samtidigt ganska bra om man är själ och vill segla in och ut ur hamn. Eller ta sig över viken i busväder.
Så vi var tvungna att prova.
Och det funkar.

Men det tog inte lång tid innan alla ombord var överens om att focken måste upp…

På denna båt har man valt att också ha en självslående fock. Men i de fina förhållanden som rådde på Hakefjorden så valde vi så klart den överlappande focken som skotas på rufftaket.

Sittbrunnen är ju nästan det främsta försäljningsargumentet. Jättestor, och med fyra mysiga hörn där man kan hänga utan att vara i vägen för de som seglar.

Två nöjda seglare (undertecknad och Henrik Ottosson från North Sails).
När gennakern kom upp så känner man att båten enkelt accelererar. Den är ju fraktionshissad och sitter på ett kort peke, så den är ju inte jättestor. Men det passar konceptet, och den kommer säkert att komma upp oftare när den är lagom stor.
Båten är balanserad, och det blir aldrig dramatiskt ens när vi pressar lite extra. Trots att den bara sticker 1.50.
Jag tycker att känslan påminner en del om J/92 vilket är ett bra betyg.
Som sagt. Fantastiskt sittbrunn.
Vi tyckte att några beslag satt lite fel, men när vi flyttade ner i brunn så satt de perfekt. Här skall man inte ha det obekvämt på kanten utan umgås i brunn.
Fina B&G-displayer. Perfekt på en så pass liten båt.
Kan eventuellt komma en separat test av modellen framåt.
Inredningen är enkel men funkis. Lite touch av New England (båtarna byggs i Bristol norr om Newport)
Fast toa till babord och en rejäl förpik. Tillräckligt för en helgsegling i fint väder, eller några dagar solosegling på kusten.
Känns större än vad jag trodde. Ungefär som en J/88 eller J/92.
Babord.
Styrbord. Plats för en kylbox och kanske en jetboil för att kunna göra kaffe.
Clean.
Sammanfattningsvis?
Jag var lite skeptisk, men gillade båten mer än jag trodde jag skulle göra. Konceptet är rätt, den seglar bra och jag skulle inte ha något emot att utforska Bohuslän med den här.
Oct 12, 2023 @ 13:40
Trevligt inlägg :)
Vilken hade du valt av denna och Seascape 27 och varför? Vilken av dessa seglar bäst/snabbast?
/Gustaf
Oct 12, 2023 @ 15:38
J/9. Fin båt vid bryggan/bojen. Härliga dagsseglingar solo eller med ett större gäng och enstaka övernattningar vid Pettersons Krog. Perfekt för Hermanö Runt med kompisarna. Skön och odramatisk segling. Typ som Aston Martin Vantage.
Seascape 27. Sportigaste båten på bryggan. Härliga fartrepor längs kusten och massor av doublehandedrace. Höga ambitioner på Bohusracet eller varför inte Silverrudder (den är ju ändå trailerbar). Äventyrssegling längs kusten eller med trailer till vatten man aldrig varit i. Typ som Porsche Cayman.
Oct 12, 2023 @ 22:45
J/88. Snyggaste båten på bryggan och som kan ligga med stäven innåt med indraget peke. Långt peke ger stor gennaker för bra fart men också enkla gippar. Välutformad och trygg solo/double/fullcrew racer med inombordare, toa och sköna soffor/kojer för vila och övernattningar. Typ som Audi TT RS!
Oct 14, 2023 @ 10:08
Aha, då är jag med!
Jag har en H-båt men vill uppgradera nån gång och är då ute efter ungefär samma storlek men en snabbare och mer modern båt. Min lista att utgå ifrån hittills:
Seascape 27, eller kanske 24
J/88
J/9
Dragonfly 28 (över budget verkar det som)
Oct 14, 2023 @ 10:12
Fina båtar. Jag hade kunnat leva med vilken som helst av dessa 🤣
Oct 14, 2023 @ 15:48
Här kommer Gnäll-Pelle-gästtyckare in ;-). Detta exemplar i vitt ser ju mkt snyggare ut än den ful-blå som J-boats presenterade. Detta är säkert en härlig båt att segla. Men det hjälper inte då den inte är särskilt snygg (det bör vara ett krav för en dagseglare). Den verkar vara ganska taffligt hopkommen, iaf av inredningsbilderna att döma. Eller är det numera standard i J-båtar att låta varenda skruv synas, eller sladdar till lanternor etc. Inte särkilt hög mysfaktor med skruvskallar och vobbligt laminat .
Sittbrunnen är lång, men är den verkligen bekväm? Bänkarna verkar vara lite smala för att man skall kunna ligga gott på dem. Kan bli trångt med den långsmala ”brunnen” om man håller på med aktiv segling. Tror att gamla goda J-100 bjuder på minst lika skön och enkel segling och J-95 är betydligt snyggare.
För de som inte vill vänta i 3 år på en båt så kan man ju hålla uppsikt efter en begagnad Tarac 33, den ger nog mer av allt.
Om man ändå pratar dagseglare i ungefär samma prisklass bör man lyfta fram tex;
Saffier 27 https://saffieryachts.com/models/saffier-se-27ft-leisure/
Hood 32 https://www.cwhoodyachts.com/hood32
Eagle 38 https://www.leonardoyachts.com/boat/eagle-38/
Listan kan göras längre men kolla in Stuart Knockabout, är inte detta en förebild för den optimala dagseglaren? https://stuartknockaboutllc.com/
Slutligen några kloka ord från L. Francis Herreshoff
”I happen to know several sailors who do not like night sailing, having done too much of it already. They do not like the hardships of ocean racing in a sport that is supposed to be a pleasure….What they want is to sail in the daytime in pleasant weather and sail fast enought to get the sensation of sailing. The only thing that will satiate the desire of these men is the sailing machine, and they should be allowed to have it.”
Oct 16, 2023 @ 14:48
Dina perspektiv är alltid uppskattade Pelle!
Jag tycker man kan urskilja lite olika kategorier här;
a) Klassiker. Blir sällan bättre än originalet? Jag har hellre en BB10M eller Drake än en Hood 32. På samma sätt har jag hellre än Folkbåt än en Minifolka. En favorit i detta segment är Morris 29 som gifter en klassisk S&S-design med moderna byggmetoder. Även Stuart Knockabout kan få vara med.
b) Modern twist. Saffier (eller Tofinou) har jag aldrig riktigt fattat. Massor av komplexitet och stor ratt. Vindruta. I denna kategori gillar jag Brenta eller Esse som verkligen kan få moderna linjer att se snygga ut. Även Svenska designers har bra track record med Omega 10 och Tarac 33. Även Life 7.50 var väl helt ok?
c) Funktionella. Här har ju framförallt amerikanerna en kultur av snygga “no nonsense”-båtar. Bästa exemplet är kanske Alerion? Även J/boats har ett track-record här och det är väl här man tänker sig J/9.
Visst skulle man kunna lagt mer krut på snits i inredningen, och det ser man på de båtar som byggs i Frankrike. Men detta är ingen stor issue för kunderna i segmentet och jag skulle inte heller ha något problem att bo ombord utan massor av lack och specialdesignat barskåp.
Det är ett kul segment då båtarna blir mycket mer personliga än 33-40 fots cruiser/racers från de stora varven.
Oct 20, 2023 @ 07:56
Men Peter: visst hade ett snyggt barskåp (i kol) och en espressomaskin passat bra i J9:an… :)
I BB10M och Folka ska man ha en fast monterad kapsylöppnare, så är det sedan länge…
Oct 20, 2023 @ 08:56
Så kan man ju kategorisera dagseglare, men då bör du flytta BB10 till de funktionella båtarna eller?
De med modern twist tycker jag personligen är ganska ointressanta fast emellanåt dyker det upp nån ganska läcker båt även här, tex http://www.comuzziyachts.com/. Men visst börjar Esse kännas lite out-dated?
Kategorin Funtionella dagseglare låter intressant, får forska lite mer där.
Det jag reagerade på ang J9 är att den presenteras som en dagseglare när den i själva verket är en obekväm weekender ( det är det iofs många båtar som är). De flesta (? ) båtar används ju som dagseglare…
Oct 16, 2023 @ 14:06
En kanoners H-båt håller det vackra på plats i hamnarna.
Som en Volvo PV 😂👍
Tur vi är många på havet och väljer bog efter smak
Oct 20, 2023 @ 08:21
Det är bara att googla “lättviktsbar” 🤣
Oct 20, 2023 @ 09:45
hi. probably the first one that I don’t agree with the tag “sweet”… not so much sweet things in it I see, admitting not sailed her at all…
interior is poor – bolts are not even capped with plastic?..
cockpit looks grumpy, nor stylish, neither comfy?
I am sure most boats can sail with pleasure these days, up and down, steer well etc. but this is no more sweet – this is normal.
spinnaker sheet over coming – bruising it?
mainsheet post in the middle of cockpit?
aft “section” of cockpit – what for, when sailing? bringing around for this one-of-a summer occasion for bathing?..
that’s no(n)sense boat, but not sweet… :(
Komplettering av B&G H5000 - BLUR
Dec 10, 2023 @ 12:00
[…] är Nemesis™ 9 Sailing Display på den J/9 som jag provseglade tidigare i höstas. Vi tittar nu på hur vi bäst monterar den på Blur. […]