Skip to content

13 Comments

  1. Gustaf
    Oct 12, 2023 @ 13:40

    Trevligt inlägg :)

    Vilken hade du valt av denna och Seascape 27 och varför? Vilken av dessa seglar bäst/snabbast?

    /Gustaf

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 12, 2023 @ 15:38

      J/9. Fin båt vid bryggan/bojen. Härliga dagsseglingar solo eller med ett större gäng och enstaka övernattningar vid Pettersons Krog. Perfekt för Hermanö Runt med kompisarna. Skön och odramatisk segling. Typ som Aston Martin Vantage.

      Seascape 27. Sportigaste båten på bryggan. Härliga fartrepor längs kusten och massor av doublehandedrace. Höga ambitioner på Bohusracet eller varför inte Silverrudder (den är ju ändå trailerbar). Äventyrssegling längs kusten eller med trailer till vatten man aldrig varit i. Typ som Porsche Cayman.

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Oct 12, 2023 @ 22:45

        J/88. Snyggaste båten på bryggan och som kan ligga med stäven innåt med indraget peke. Långt peke ger stor gennaker för bra fart men också enkla gippar. Välutformad och trygg solo/double/fullcrew racer med inombordare, toa och sköna soffor/kojer för vila och övernattningar. Typ som Audi TT RS!

        Reply

      • Gustaf
        Oct 14, 2023 @ 10:08

        Aha, då är jag med!

        Jag har en H-båt men vill uppgradera nån gång och är då ute efter ungefär samma storlek men en snabbare och mer modern båt. Min lista att utgå ifrån hittills:

        Seascape 27, eller kanske 24
        J/88
        J/9
        Dragonfly 28 (över budget verkar det som)

        Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 14, 2023 @ 10:12

    Fina båtar. Jag hade kunnat leva med vilken som helst av dessa 🤣

    Reply

  3. Pelle Fälth
    Oct 14, 2023 @ 15:48

    Här kommer Gnäll-Pelle-gästtyckare in ;-). Detta exemplar i vitt ser ju mkt snyggare ut än den ful-blå som J-boats presenterade. Detta är säkert en härlig båt att segla. Men det hjälper inte då den inte är särskilt snygg (det bör vara ett krav för en dagseglare). Den verkar vara ganska taffligt hopkommen, iaf av inredningsbilderna att döma. Eller är det numera standard i J-båtar att låta varenda skruv synas, eller sladdar till lanternor etc. Inte särkilt hög mysfaktor med skruvskallar och vobbligt laminat .

    Sittbrunnen är lång, men är den verkligen bekväm? Bänkarna verkar vara lite smala för att man skall kunna ligga gott på dem. Kan bli trångt med den långsmala ”brunnen” om man håller på med aktiv segling. Tror att gamla goda J-100 bjuder på minst lika skön och enkel segling och J-95 är betydligt snyggare.

    För de som inte vill vänta i 3 år på en båt så kan man ju hålla uppsikt efter en begagnad Tarac 33, den ger nog mer av allt.

    Om man ändå pratar dagseglare i ungefär samma prisklass bör man lyfta fram tex;

    Saffier 27 https://saffieryachts.com/models/saffier-se-27ft-leisure/

    Hood 32 https://www.cwhoodyachts.com/hood32

    Eagle 38 https://www.leonardoyachts.com/boat/eagle-38/

    Listan kan göras längre men kolla in Stuart Knockabout, är inte detta en förebild för den optimala dagseglaren? https://stuartknockaboutllc.com/

    Slutligen några kloka ord från L. Francis Herreshoff
    ”I happen to know several sailors who do not like night sailing, having done too much of it already. They do not like the hardships of ocean racing in a sport that is supposed to be a pleasure….What they want is to sail in the daytime in pleasant weather and sail fast enought to get the sensation of sailing. The only thing that will satiate the desire of these men is the sailing machine, and they should be allowed to have it.”

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 16, 2023 @ 14:48

      Dina perspektiv är alltid uppskattade Pelle!

      Jag tycker man kan urskilja lite olika kategorier här;

      a) Klassiker. Blir sällan bättre än originalet? Jag har hellre en BB10M eller Drake än en Hood 32. På samma sätt har jag hellre än Folkbåt än en Minifolka. En favorit i detta segment är Morris 29 som gifter en klassisk S&S-design med moderna byggmetoder. Även Stuart Knockabout kan få vara med.

      b) Modern twist. Saffier (eller Tofinou) har jag aldrig riktigt fattat. Massor av komplexitet och stor ratt. Vindruta. I denna kategori gillar jag Brenta eller Esse som verkligen kan få moderna linjer att se snygga ut. Även Svenska designers har bra track record med Omega 10 och Tarac 33. Även Life 7.50 var väl helt ok?

      c) Funktionella. Här har ju framförallt amerikanerna en kultur av snygga “no nonsense”-båtar. Bästa exemplet är kanske Alerion? Även J/boats har ett track-record här och det är väl här man tänker sig J/9.

      Visst skulle man kunna lagt mer krut på snits i inredningen, och det ser man på de båtar som byggs i Frankrike. Men detta är ingen stor issue för kunderna i segmentet och jag skulle inte heller ha något problem att bo ombord utan massor av lack och specialdesignat barskåp.

      Det är ett kul segment då båtarna blir mycket mer personliga än 33-40 fots cruiser/racers från de stora varven.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 20, 2023 @ 07:56

        Men Peter: visst hade ett snyggt barskåp (i kol) och en espressomaskin passat bra i J9:an… :)
        I BB10M och Folka ska man ha en fast monterad kapsylöppnare, så är det sedan länge…

        Reply

      • Pelle Fälth
        Oct 20, 2023 @ 08:56

        Så kan man ju kategorisera dagseglare, men då bör du flytta BB10 till de funktionella båtarna eller?

        De med modern twist tycker jag personligen är ganska ointressanta fast emellanåt dyker det upp nån ganska läcker båt även här, tex http://www.comuzziyachts.com/. Men visst börjar Esse kännas lite out-dated?

        Kategorin Funtionella dagseglare låter intressant, får forska lite mer där.

        Det jag reagerade på ang J9 är att den presenteras som en dagseglare när den i själva verket är en obekväm weekender ( det är det iofs många båtar som är). De flesta (? ) båtar används ju som dagseglare…

        Reply

  4. Peter Gustafsson
    Oct 16, 2023 @ 14:06

    En kanoners H-båt håller det vackra på plats i hamnarna.

    Som en Volvo PV 😂👍

    Tur vi är många på havet och väljer bog efter smak

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Oct 20, 2023 @ 08:21

    Det är bara att googla “lättviktsbar” 🤣

    Reply

  6. Boa
    Oct 20, 2023 @ 09:45

    hi. probably the first one that I don’t agree with the tag “sweet”… not so much sweet things in it I see, admitting not sailed her at all…
    interior is poor – bolts are not even capped with plastic?..
    cockpit looks grumpy, nor stylish, neither comfy?
    I am sure most boats can sail with pleasure these days, up and down, steer well etc. but this is no more sweet – this is normal.
    spinnaker sheet over coming – bruising it?
    mainsheet post in the middle of cockpit?
    aft “section” of cockpit – what for, when sailing? bringing around for this one-of-a summer occasion for bathing?..

    that’s no(n)sense boat, but not sweet… :(

    Reply

  7. Komplettering av B&G H5000 - BLUR
    Dec 10, 2023 @ 12:00

    […] är Nemesis™ 9 Sailing Display på den J/9 som jag provseglade tidigare i höstas. Vi tittar nu på hur vi bäst monterar den på Blur. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.