Rapport från Alliance och Gunga Din som sjönk under Newport Bermuda Race 2024
Det är ju ovanligt att båtar skunker. Ännu ovanligare att väl förberedda båtar gör det under race. Ändå var det två båtar som sjönk under förra sommarens Newport Bermuda Race; Sweden Yachts 41 Gunga Din och J/122 Alliance.
Det finns en del lärdomar i den här rapporten, och jag har försökt sammanfatta den nedan:
Jag har också en högst personlig observation; den typiska amerikanska flottan är i betydligt sämre skick än vad vi är vana vid här hemma, i Frankrike, UK eller Australien. En bidragande orsak är att många ägare inte bryr sig särskilt mycket om detaljerna, utan lämnar detta till externa parter som ofta gör ett undermåligt jobb. Min känsla är att många fler båtar hade problem med el, motorer, rigg, segel och annat jämfört med på andra ställen.
Men det är som sagt en högst personlig spaning.
Här är de tre viktigaste slutsatserna från rapporten:
1. Noggranna strukturella inspektioner efter grundstötningar
Båda de förlista båtarna hade tidigare varit med om incidenter (grundstötningar eller modifieringar) som först verkade mindre allvarliga, men som i själva verket orsakade dolda strukturella försvagningar och till sist ledde till katastrofala skador:
- Gunga Din hade två grundstötningar (2019 och 2023). Båda incidenterna bedömdes först som mindre allvarliga, men bidrog över tid till allvarliga strukturella skador i struktur och kölinfästning. Detta orsakade omfattande vatteninträngning och ett strukturellt haveri vid mastfoten.
- Rekommendation: Efter varje betydande grundstötning eller strukturell påfrestning bör en djupare strukturell inspektion genomföras. Detta kan inkludera slipning av gelcoat, provtagning av laminatet och/eller ultraljudsundersökning för att upptäcka dolda delamineringar eller sprickor.
Vi brukar faktiskt försöka göra detta efter varje tuffare race. Men jag har ju lite tur som har denna kompetens ombord.
2. Noggrann kontroll av roderlagrens installation och skick
Roderproblem framhölls särskilt efter att Alliance sjönk, vilket pekar på kritiska brister i hur roderlager installeras och underhålls:
- Det övre roderlagret på Alliance var monterat på ett sätt där lasten inte fördelades tillräckligt i konstruktionen utan istället belastade monteringsbultarna hårt. När lagret gav efter ledde det snabbt till ett allvarligt hål i skrovet och påföljande vatteninträngning.
- Rekommendation: Roderlager ska monteras tätt och exakt i bärande strukturer enligt tillverkarens instruktioner. Lagren får inte enbart förlita sig på monteringsbultar för att motstå sidokrafter. Rutiner för underhåll bör inkludera demontering och inspektion av roder och lager minst vart tredje år, eller direkt vid tecken på förändringar i styrningen.
På de båtar vi har haft så har vi plockat isär hela roderinstallationen och förstärkt om det har behövts. Det är också en bra idé att gå igenom alla skruvar innan varje större race.
3. Effektiva länspumpar och förberedelser inför nödsituationer
System för nödlänsning, framför allt högkapacitetspumpar, måste vara väl genomtänkta, testade och förberedda:
- Båda båtarna hade med högkapacitetspumpar med hopfällbara slangar, men upplevde stora problem med slangarna som veckades under faktiska nödsituationer, vilket påtagligt minskade pumparnas effektivitet.
- Rekommendation: Offshore-båtar bör ha med sig högkapacitetspumpar (minst 3200 gallon per timme rekommenderas) och dessa måste noggrant testas under realistiska förhållanden. Besättningar bör förutse och åtgärda potentiella problem, som slangar som viker sig, och överväga alternativa lösningar. Praktisk övning och förberedelser i realistiska scenarier är avgörande.
Denna är klurig. Det ryktas om krav på större pumpar, men det kommer att vara klurigt att lösa detta i mindre båtar. Och som vi ser så är det kanske viktigare att faktiskt kunna använda den utrustning som finns, snarare än att köpa ännu mer saker.
Här finns förstås en större lärdom: små, förbisedda strukturella problem kan tillsammans leda till katastrofala haverier till havs. Därför är det viktigt att gå igenom alla småsaker innan ett race och vara förberedd när saker inte går som man tänkt sig.