178 båtar anmälda, så man borde slå förra årets botten-notering på 129 startande. Så här ser trenden ut från 2009 till 2018: 365 – 247 – 296 – 265 – 259 – 245 – 226 – 228 – 209 – 129.
Någon som vill ge sig på några gissningar?
Skall vi gissa att Göransson i en M32 är runt långt före alla andra?
Och att hårdaste fighten är i starten 10:40 med Luffa, Xplorer, La dolce vita, Mithril, Slaghöken, Boxer, Grynet, Amarone och Team Pro4u (som så klart är favoriter)?
Kul att se att Jonty & Vicky Layfield spikade sin klass i J/11s Sleeper. Vi hade en del mailväxling när han hade köpt båten 2015, och han fick våra polarer, sailcharts och annat.
Som sagt, det tar 3 säsonger att koimma up-to-speed 😃
vi har en plan med ett shorthanded-projekt för 2020.
Vi ser framför oss att vi seglar Bohusracet och de större regattorna i Norge. Jag har tittat på olika bpåttyper, bland annat på nya J/99. Med din erfarenhet, vilken båttyp skulle du valt till denna typ av segling?
Vi önskar en båt som är enkel att hantera och som planar på slör/läns i lite vind :-)
Jag har ju inte seglat J/99, men kan gissa hur den förhåller sig till 88/111/121 & nya J/112.
J/99 är ju designat för ett bra IRC-mätetal och lite mer vind i UK & Frankrike. Man skulle nog kunna få den att få bra även i våra vatten, men jag hade varit noga med att maximera segelytan med till exempel en J0 på peket.
Även en J/112E skulle kunna vara aktuell, även om den är lite mer dual purpose.
Samma problem är det väl med JPK, Pogo, Figaro 3, SunFast och andra ”typiska”
shorthandedracers, som är lite tunga för att gå fort på ett Bohusrace.
En annan strategi hade ju varit att segla Figaro 3 bara för att lära sig :-)
Jag är ju lite ”biased”, men detta var specifikationen när jag skaffade J/111;
– supersnabb på alla bogar i lättvind (race avgörs på natten eller i transition)
– planar i normal sjöbris
– ståhöjd, bekväm att bo i för 2 personer.
Sedan är den kanske inte “enkel att hantera” i alla lägen :-)
För att snabbt komma up-to-speed så bestämde vi tidigt att lägga denna helg på träning med hela gänget. Förutom att få bort ringrosten, så fanns kalibrering, test av cross-overs mellan olika segel, och manövrar på agendan.
Prognosen kändes så där, NNO 7-8 m/s och skitkallt. Men när man väl kom ut på vattnet var det helt ok.
Första prio var kalibrering av vindvinklar utanför Långedrag och ett part korta kryssar för att komma igång. Vi fick också finjusterat riggtrimet.
Kryss norrut genom skärgården för att känna på både nya J2 och J3.5 både på plattvatten (väldigt lika prestandamässigt) och sedan ute på havet i mer vågor. Här var det enklare att hålla fart med J2, men vi skall analysera datan bättre för att se exakt hur mycket.
Nyttigt också att få gjort ett par försegelbyten, och att rotera bvåde rorsmän och trimmers. Vi tog tid på en del manövrer och skall se i loggarna hujr mycket vi tappar.
Efter att ha kryssat hela vägen upp till Pater Noster, kunde vi sätta gennaker och segla in mot Marstrand.
Först samlade vi data med A3 och sedan en repa med A2.
Dessutom gippträning med lite nya trix. Kul att man kan lära nytt efter 10+ år i gennakerbåt…
En sista kryss på platt vatten för att få mer data på nya J2… Vi märker att vi kör tajtare och tajtare skotvinklar för varje år, och hårdare ocxh håradre i både rigg, fall ochg skot. Svårare för rorsman, men definitivt snabbare.
Innan vi fick till ett antal gippar på väg in till Marstrand.
Debrief, fystest, bastu och middag. En bra dag på havet.
Andra hade haft en lite sämre dag…
Kryss hem också, vilket var nyttigt. Storsegel i 12-14 knops vind. Häckstag på 90%.
J2 i 12-14 knops vind. Häckstag på 90%.
Slutrepa med A2 in till Långedrag innan vi lyckades förtöja mitt i hagelby och 12 m/s.
Extremt nyttiga timmar i båten. Stort tack till Andreas, Jens, Johan, Mats, Mattias, Pelle, Simon.
Assembled the Transpac crew for the first time and did the Seattle Yacht Club Protection Island Race. Mother nature delivered stiff breeze that was going to build to 40 kts in the Strait of Juan de Fuca. Our focus was to preserve the boat for Transpac, so we turned around along Marrowstone Island when the wind hit 30kts sustained. We got a great down wind sleigh ride and the crew is psyched to do this for days.