LYS runt Gotland


Även om du inte har en kolfibertrimaran eller en yacht full med regnskog och killar i klubb-blazer (som inte ens seglar fram till Gotland innan de vänder hemåt), kan du segla Gotland Runt 2007. Konspirationsteoretiker menade att KSSS inte var intresserade av att “vanligt folk” skulle segla, men detta verkar ju vara ett steg i rätt riktning… Det finns hopp!

Efter lite lobbyarbete har nu KSSS beslutat sig för att köra en LYS-klass i Eurocard Gotland Runt 2007. Det borde göra att fler kan vara med utan att behöva optimera och mäta in sin båt under ORC Club bara för att segla ett race. Banan blir också kortare (Alma-Hoburgen-Visby-Alma) för att man skall hinna imål innan regattamiddagen :-)

“Välkommen att segla Eurocard Gotland Runt 2007. Nu är det enklare att ställa upp med familjebåten. Vi inför möjligheten att segla LYS, vilket innebär att du som har en båt som finns med i LYS-tabellen inte behöver skaffa något mätbrev. Fler nyheter kommer att annonseras på det nya året.

Övriga klasser som är välkomna är IMS, ORC Club och entyp förstås. Classic Yacht får i likhet med förra året en lite kortare bana för att skona båtarna om det blir hårt väder. Vi anpassar banornas längd så att vi får en mer samlad målgång. Kortaste banan runt Gotland blir cirka 350M vilket vi hoppas skall innebära att alla båtar nu ska hinna i mål till prisutdelningen och regattamiddag. Längsta banan för de största och snabbaste flerskrovsbåtarna blir 550M och ytterligare två banlängder på 430 respektive 360M gör att vi kan erbjuda fler alternativ för båtar med olika prestanda. Säkerheten under tävlingen är viktig och för alla deltagare gäller de internationella säkerhetsbestämmelserna, ISAF, Offshore Special Regulations 2006-2007, category 3 monohulls/mulithulls with life raft.

Bestämmelserna finns att läsa på ISAFs hemsida, och en svensk översättning hittar du svenska havskappseglingsförbundets hemsida.

Vi ses i Sandhamn söndag den 1 juli då starten går!”

12 Comments

  1. Bengt Nov 10, 2006 Reply

    Det är helt galet att tillföra ytterligare en klass. Att andvända argumentet mätbrev när det är en så liten del av det totala arbetet att bli klar för start är rent av dumt.
    En regel som jobber “time on time” är helt fel från början och ännu mer fel vid havskappsegling. Ett bleke och racet är över.
    Det finns IRC som fungerar så att alla båtar kan tävla om total segern och man vet vem som vann. Denna regel som accepteras på alla stora internationella seglingar över hela värden duger inte i svedala……..

    Att införa lys är att gå runt problemet. Titta bara på Tjörn Runt som går i lys men tappar deltagare.

    Problemet ligger inte på att ta fram mätbrev utan på helt andra nivåer.

    Vi måste göra seglingen mer lätt fattad. Då kommer medierna att rapportera om det vi gör och deltagandet kommer att öka. Att införa ytterligare en klass på en egen bana gör att man kommer att fatta ännu mindre.

  2. Author
    Peter Gustafsson Nov 10, 2006 Reply

    Tjena Bengt,

    KSSS tillämpar redan ”Time on Time offshore” för ORC Club, så det är redan som LYS men med mätetal som ingen fattar. 30% av båtarna i ORC 2 seglade dessutom med andra mätetal än de officiella + att folk optimerar sina båtar för ett enda race på säsongen.

    De två största LYS-seglingarna i STH drar 451+135 båtar så det finns ju folk som vill & kan segla LYS.

    Jag gillar också IRC, men vi vet också vilka det är som fattar besluten kring dessa frågor :-(

    Alla är överens om att vi måste göra seglingen mer lättfattad och intressant både för oss som seglar och de som finns kvar i land… låt oss lägga lite tid på det i vinter?

  3. Pelle P Nov 10, 2006 Reply

    Som ett inlägg i debatten, vill jag bara säga att KSSS gör rätt som försöker, styrs LYS ordentligt (tillägg för ändringar mm) och en lika nogrann check i Sandhamn, så KAN det bli bra.
    Se på Norge; 3 seglingar bara i Oslofjorden som drar över 200 båtar och det är LYS till 95% eller mer.
    LYS hjälper oss att få många båtar på banan, IRC kan säkert vara rättvisare men svårare att förstå. För oss “nördar” är det inga problem, vi tar reda på saker men många vill bara kunna anmäla sig och sticka ut.
    På tal om LYS; hur är det möjligt att talen inte är samma i Norge och Sverige? Seglar själv mest i Norge och tycker nog att talen sätts lite godtyckligt där, inte minst verkar det vara lätt påverka kommitén och på så vis få ner sitt LYS.

  4. Calle P Nov 10, 2006 Reply

    Hurra.

    Jag som varit på KSSS att byta från ORC till LYS.

    Nu finns det möjlighet att få fler deltagare.
    LYS verkar vara på gång i sthlm. Se bara på Lidingö runt.

    //Calle

  5. Anders Nov 10, 2006 Reply

    Och varför jämför ni med ORC club…
    Vad hände med de “riktiga” respitsystem som används internationellt…

    Och ni undrar varför folk tröttnar.
    Istället för att låta alla tävla mot varandra så gör vi så många klasser som möjligt….det får iallafall mig att bli trött.

  6. Bengt Nov 10, 2006 Reply

    Jag har aldrig påstått att jag tycker att ORC club är bra. Det är en regel som i mitt tycke är helt totalt värdelös.

    ORC club tar inte ens in bredd mått på storseglet för att man anser att det är krångligt att mäta. …..??!!
    Om man har en standard båt tex en Nova och sätter på en Fat head stor så påverkar det inte mätalet….. Inte kul att möta ens med Blur.

    Jag håller med om att Lys är mycket bättre regel än Orc club.
    Det är det inget snack om. Lys är en mycket bra regel för breddsegling och fungerar för det mesta mycket bra.

    Det innebär inte att jag tycker att det är bra att tillföra denna regel som ytterliggare en crusingklass brevid ORC club.

    Hade man ersatt ORC club med lys så kanske det är ett steg i rätt riktning men inte att ha båda!!! Det är helt galet!

    Jag anser att många båtar i stora klasser är kul och bra för seglingen. Jag anser ochså att handicap segling är ett roligt och socialt sätt att umgås med båtar.
    Entyp är det ända rättvisa….

    Ingen regel som finns idag fungerar fullt ut. Ims har dock många seglare och nationer valt igenom åren för att nu byta till IRC.

    Att vi inte lämnar IMS för IRC är likadumt som på 90:talet då vi höll kvar i IOR längre än något annat land. Nu gör vi samma sak igen….

    Lys talen i Norge och Sverige är olika för att olika mäniskor tycker att samma båt går olika fort……Vilket är ett problem när du skall satsa på Gotland Runt med allt vad det innebär av förberedelser.

    Personligen så tycker jag att Norlys fungerar bättre då Lystalen även räknas fram på samma sätt som IRC. Man har också ett mer utbrett regelverk som klarar eventuella protester bättre. Man jämför även med andra handicap regler när man sätter Lys tal. Men Pelle P har rätt i att det inte fungerar perfekt alltid.

    Bengt

  7. Calle P Nov 11, 2006 Reply

    NORLYS som dom har i norge är inte samma sak som LYS som vi har i sverige.

    Kappseglar du i Norge skall båten vara mät där oavsett nationalitet
    Kappseglar du i Sverige skall båten vara mätt här eller vara en standard båt.

    I Norge finns inga standardbåtar.

    //Calle

  8. Pelle P Nov 11, 2006 Reply

    Calle P!
    Tack för upplysningarna, jag är tydligen ingen regelmänniska…
    När jag har tagit hit norska båtar och seglat i Sverige så har SSF krävt svenskt LYS-cert men baserat på uppgifter från Norge.
    “Inga standardbåtar i Norge”; menar du att en Express eller X99 i Norge har “LYS-mätbrev”?

  9. Roger Chudi Nov 12, 2006 Reply

    Det senaste ryktet är att ORC-Club försvinner (uppsnappat på Älvsjö-mässan från mkt väl initierat håll) från Gotland Runt och att det istället blir LYS resp. IMS!
    De båtar som har ett ORC-Club mätbrev kommer att kunna översätta sitt existerande ORC-Club-mätbrev till ett IMS-dito. Ingen ny IMS-mätning behövs för dessa.

  10. Calle P Nov 12, 2006 Reply

    Alla båtar har LYS mätbrev i norge.

    Men det finns tre olika kategorier.
    A-båtar som tex X99 med klassregel billigast att registrera.
    B-båtar som finns i LYS tabellen
    C-båtar som inte finns i LYS tabellen och är dyrast att registrera.

    Och trots dessa hinder seglas som tusan där.
    Skulle vi införa dessa regler i sverige skulle kappseglinge dö…

    //Calle

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.