Skip to content

16 Comments

  1. Johan Tuvstedt
    Nov 7, 2024 @ 03:36

    När vi har så kort seglingssäsong gäller det att smida medan järnet är varmt;

    Rörande planeringen tänker jag så här;
    söndag – start Gotland Runt
    onsdag – regattamiddag Gotland Runt

    transport Sandhamn – Helsingfors via Mariehamn och Hangö
    torsdag (60M) – fredag (95M) – lördag (70M)
    söndag – reserv
    måndag registrering och besiktning samt ev övningsrace
    tisdag – kort offshore
    onsdag – fredag långt offshore race
    lördag – prisutdelning..

    Finska Havskappseglarna (Avomeripurjehtijat) och Svenska Havskappseglingsförbundet har samarbetat på planeringen av säsongen och det finns givetvis planering som passar olika människor olika bra men detta var den bästa planeringen som gick att uppnå tillsammans med ORC, arrangerande klubbar och inte minst tillgänglighet av hamn.
    Gotland Runt ligger ju där det ligger och den pästa preppen för EM i DH bör vara Gotland Runt där vi kan hoppas på internationellt DH deltagande också..

    Reply

  2. Anders Averdal
    Nov 8, 2024 @ 15:41

    Borde inte lägga mig i här då jag inte skall segla.
    Men med den planeringen så ser jag en enda dag som skall räcka till reparationer om de behövs, alternativt så är den dagen reserv om vädret ställer till det.

    Jag förstår de som inte tycker att det är tillräckligt med tid emellan.

    Å andra sidan så har vi de personer som har 6 veckor semester per år som skall räcka till segling och familjen. Att då ha för många dagar emellan dödar också möjligheterna.

    Svårt att få alla nöjda.

    Jaja, jag skall inte dit, även om det hade vart kul.

    Reply

  3. Mats V
    Nov 9, 2024 @ 08:19

    Jag skall inte heller köra EM så jag kommenterar inte den tighta tidplanen. Däremot hoppas jag att flera med mig svarat på SHFs enkät och att vi kan ta bort idén om att dela upp DH-klassen i flera klasser (SRS resp ORCi). Självklart kan man ha doublescoring istället om man vill få till ORCi-resultat också. Att dela upp klassen riskerar bara att devalvera SRS-klassen och tappa deltagare.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Nov 11, 2024 @ 08:51

    Jag kommer tillbaks till min fråga. Hur ser en attraktiv säsong ut för shorthandedseglarna?

    Ni är ju ganska många som kör aktivt, och det borde ha utkristalliserat sig en säsong som skapar bra förutsättningar för alla att köra så mycket som möjligt.

    Från mitt persopektiv så är de tre årligt återkommande långa racen;
    – Raymarine2star i slutet av maj
    – Gotland Runt första veckan i juli
    – Roschier Baltic Sea Race i slutet av juli

    Ett mästerskap i Finland borde för seglarnas skull hamna efter Baltic Sea Race? Det borde bägge eventen tjäna på.

    Men jag antar att detta är en diskussion som redan förts.

    Reply

  5. Bengt
    Nov 18, 2024 @ 13:40

    Kanske utanför ämnet, men ändå med någon koppling…. En singlehanded-kappsegling (SRS) på Västkusten vore kul :-

    Reply

    • Fabian Thies
      Nov 18, 2024 @ 20:15

      Finns ju Göteborg Lighthouse och Mellan Broarna Solo… Båda hade ganska dåligt väder i år. Men båda var väl uppe i typ 20 båtar i sina bästa år? Med fint väder blir det troligtvis det igen?

      För några år sen körde vi några fler, men det blev inte så jättemånga båtar, vad man än gjorde. Tydligen ändå begränsat med folk som vill kappsegla solo här på kusten.

      Såklart alla “inofficiella” men vet inte om det skulle bli festligare bara för att man ska betala pengar och få nån korv på bryggan? (plus en massa extra regler…)

      Reply

      • Fabian Thies
        Nov 18, 2024 @ 20:16

        Solo Mellan Broarna heter det kanske? Hur som…

        Reply

      • Bengt
        Nov 19, 2024 @ 16:15

        Ja, det finns några informella seglingar och det är väl bra. Jag tror ändå att det drar fler seglare och det blir en happening på ett annat sätt om man gör det till en “riktig” kappsegling. Om det inte är så, finns det väl ingen anledning att köra sanktionerade seglingar över huvud taget.

        Reply

    • Jonny Petersson
      Nov 19, 2024 @ 07:50

      Anders Bergvall tog taktpinnen på FB och drog ihop 7-8 båtar till “Solo Tune-up Marstrand” mitten Maj. En kanondag med gött väder och kul bana på ca 25nm. Anders har lovat att göra om det till våren..

      Bara att komma!!

      Reply

      • Fabian Thies
        Nov 19, 2024 @ 08:30

        Just det, glömde det. Då finns det ju 3 solo distansseglingar med SRS. Inte så illa. I tre år har vi kört solo trubaduren också, som jag “arrade”. Men 2 gångar missade jag pga trasig båt och sen dess var vi bortresta under lämplig tid. Men man kan ju fundera på att drar igång det också till nästa år.

        Reply

  6. Bengt
    Nov 19, 2024 @ 16:18

    Ja, det finns några informella seglingar och det är väl bra. Jag tror ändå att det drar fler seglare och det blir en “happening” på ett annat sätt om man gör det till en “riktig” kappsegling. Om det inte är så, finns det väl ingen anledning att köra sanktionerade seglingar över huvud taget…

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 19, 2024 @ 18:03

    Det är väl så att etablerade klubbar inte varit jättesugna på att ordna soloseglingar?

    Även SSF har i olika lägen varit “tveksamma” till om det är en bra grej (ja, jag vet). Sedan är det väl en signal när intresset för de informella racen är så pass lågt, så skulle jag som klubb inte kasta mig över konceptet för att formalisera ett race.

    Jag tror det är upp till oss/er seglare att visa att det finns ett tillräckligt antal seglare som vill ha ett “riktigt” race och sedan approchera rätt klubb.

    En observation är väl att soloseglare är ett svårorganiserat släkte 🤣

    Reply

    • Fabian Thies
      Nov 19, 2024 @ 20:15

      Håller helt med. Tror det finns en hel del bekymmer kring säkerheten också.

      Sen är det helt upp till oss att göra det så trevligt man vill ha det. Förra året tex var det ett gäng som träffades innan Lighthouse racet och låg över på Öckerö och tog middag och bärs där. Mer blir det väl inte heller när man skulle betala för det? Skulle säkert går att ordna fika efteråt, om man nu vill det.

      Sen skulle det såklart vara bättre för seglingen och mer rätt om en SSF ansluten klubb skulle står för det. Men får vi ihop ett race där 20 båtar är med, så kanske det går att hitta nån klubb som vill tar hand om det?

      Reply

      • Fabian Thies
        Nov 19, 2024 @ 20:18

        Och man ser ju hur svårt Midsummer Solo verkar ha det. Visst är det några som inte segla där men skulle segla ett SRS race. Men det är (konstigt nog ;)) en hel del som seglar MSC men aldrig skulle segla ett SRS race.

        Tror realistiskt är att man kan få ihop 10, kanske 15 solobåtar.

        Reply

  8. Johan H
    Nov 26, 2024 @ 10:46

    Det behövs en eldsjäl som du Peter för att hålla liv i event som Midsummer Solo Challenge, dvs att konceptet utvecklas över tid och gärna att det finns sponsorer. Att det är SrS eller något annat upplägg är inte lika avgörande för mig.

    Reply

    • Jonny Petersson
      Nov 26, 2024 @ 12:25

      Håller med om att Peters engagemang och skrivande på BLUR bloggen har betydelse men jag tycker att MSC har många starka krafter och eldsjälar (ingen nämnd ingen glömd), bra bana, rätt tid, bra arr mm mm…

      Vad jag tyckte MSC/Båtagent/Search Magazine mf gjorde rätt och som gjorde skillnad var all foto och filmning runt banan.

      Skulle vara intressant att höra varför dem som har seglat inte återkommer.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.