Vad vill shorthandedseglarna?
Jag ser verkligen fram emot att segla på hemmaplan.
Så mycket enklare än att hantera logistiken på Malta eller i Newport. Mindre krångel med arrangörer som vill göra på sitt eget sätt, mätregler och säkerhetsregler som alltid har en unik twist.
Men när jag börjar titta på kappseglingskalendern så får jag inte ihop det.
Gotland Runt är ju obligatoriskt om man gillar havskappsegling? Och har fått till en riktigt bra doublehandedklass med både bredd och spets.
Men nu har man tydligen planerat “ORC DH European Championship” direkt efter. Så tajt att det blir svårt att kombinera? Framförallt finns inte alls den marginal som seglarna behöver för att kunna gå på regattamiddag, hantera skador efter race och klara ett lågtryck som gör transporten till en högriskmanöver.
Och nu kom det ett förslag om att dela doublehanded-klassen på Gotland Runt i en klass för “SM i Havskappsegling för Double Handed” enligt ORC och en klass för SRS. Och går tydligen inte att kombinera dessa klasser?
KSSS överväger att arrangera Svenskt Mästerskap i Havskappsegling för Double Handed (DH) enligt ORCi i samband med Gotland Runt 2025.
Vi i KSSS ser positivt på detta bland annat för att det blir ett tillfälle för doublehanded besättningar att förbereda sig inför ORC Double Handed European Championship 2025 som arrangeras i Helsingfors direkt efter Gotland Runt. Vi ser samtidigt en risk i att detta skulle kunna innebära färre antal deltagare i DH totalt då SRS klassen blir mindre och därmed inte lika attraktiv.
Mästerskapet skulle kunna seglas som en del i Gotland Runt alternativt fristående från övriga resultat i Gotland Runt. Vår idé är att mästerskapsklassen har en egen start och resultatlista. En båt som tävlar i Svenskt Mästerskap i Havskappsegling för Double Handed (DH) enligt ORCi kommer inte samtidigt kunna tävla om seger i SRS DH klassen. Vi har två bansträckningar att välja mellan – Gotland Runt banan (ca 350 nm) alternativt Visbybanan (ca 250 nm). För att också kunna tävla om totalseger i Gotland Runt krävs att mästerskapet genomförs på Gotland Runt banan.
What!?
Så nu finns det i praktiken tre viktiga race vid i stort sett samma tidpunkt. Där jag som seglare tvingas välja vilket som är viktigast. Och där det finns en stor chans att de jag vill kappsegla emot väljer något annat?
Jag har några frågor:
- Är detta någonting seglarna har efterfrågat? Eller vill vi ha en handfull event som ligger utspridda över säsongen så att de flesta båtar kan segla de flesta eventen? Så som det funkar i de flesta andra klasser (jag har svårt att se att J/70-seglarna skulle acceptera ett liknande upplägg). Ett bra exempel är ju UK där shorthanded-seglarna har en tydlig kalender och där man bygger upp klassen över tid.
- Klarar vi inte av double-scoring i Sverige? På många andra ställen så kör man i flera regler samtidigt för att få så jämna klasser som möjligt. På Middle Sea Race kör man IRC och ORC och doublehandedbåtarna kör i de vanliga klasserna. I Australien kör man IRC, AMS och PHS samtidigt. Är det optimalt? Nej, men jag vet att jag får tävla mot andra liknande båtar.
Jag har inga bra svar här – men det känns som vi borde kunna göra ett bättre jobb för att lite mer långsiktigt bygga en stark shorhanded-miljö i regionen?
Nov 7, 2024 @ 03:36
När vi har så kort seglingssäsong gäller det att smida medan järnet är varmt;
Rörande planeringen tänker jag så här;
söndag – start Gotland Runt
onsdag – regattamiddag Gotland Runt
transport Sandhamn – Helsingfors via Mariehamn och Hangö
torsdag (60M) – fredag (95M) – lördag (70M)
söndag – reserv
måndag registrering och besiktning samt ev övningsrace
tisdag – kort offshore
onsdag – fredag långt offshore race
lördag – prisutdelning..
Finska Havskappseglarna (Avomeripurjehtijat) och Svenska Havskappseglingsförbundet har samarbetat på planeringen av säsongen och det finns givetvis planering som passar olika människor olika bra men detta var den bästa planeringen som gick att uppnå tillsammans med ORC, arrangerande klubbar och inte minst tillgänglighet av hamn.
Gotland Runt ligger ju där det ligger och den pästa preppen för EM i DH bör vara Gotland Runt där vi kan hoppas på internationellt DH deltagande också..
Nov 8, 2024 @ 15:41
Borde inte lägga mig i här då jag inte skall segla.
Men med den planeringen så ser jag en enda dag som skall räcka till reparationer om de behövs, alternativt så är den dagen reserv om vädret ställer till det.
Jag förstår de som inte tycker att det är tillräckligt med tid emellan.
Å andra sidan så har vi de personer som har 6 veckor semester per år som skall räcka till segling och familjen. Att då ha för många dagar emellan dödar också möjligheterna.
Svårt att få alla nöjda.
Jaja, jag skall inte dit, även om det hade vart kul.
Nov 9, 2024 @ 08:19
Jag skall inte heller köra EM så jag kommenterar inte den tighta tidplanen. Däremot hoppas jag att flera med mig svarat på SHFs enkät och att vi kan ta bort idén om att dela upp DH-klassen i flera klasser (SRS resp ORCi). Självklart kan man ha doublescoring istället om man vill få till ORCi-resultat också. Att dela upp klassen riskerar bara att devalvera SRS-klassen och tappa deltagare.
Nov 11, 2024 @ 08:51
Jag kommer tillbaks till min fråga. Hur ser en attraktiv säsong ut för shorthandedseglarna?
Ni är ju ganska många som kör aktivt, och det borde ha utkristalliserat sig en säsong som skapar bra förutsättningar för alla att köra så mycket som möjligt.
Från mitt persopektiv så är de tre årligt återkommande långa racen;
– Raymarine2star i slutet av maj
– Gotland Runt första veckan i juli
– Roschier Baltic Sea Race i slutet av juli
Ett mästerskap i Finland borde för seglarnas skull hamna efter Baltic Sea Race? Det borde bägge eventen tjäna på.
Men jag antar att detta är en diskussion som redan förts.
Nov 18, 2024 @ 13:40
Kanske utanför ämnet, men ändå med någon koppling…. En singlehanded-kappsegling (SRS) på Västkusten vore kul :-
Nov 18, 2024 @ 20:15
Finns ju Göteborg Lighthouse och Mellan Broarna Solo… Båda hade ganska dåligt väder i år. Men båda var väl uppe i typ 20 båtar i sina bästa år? Med fint väder blir det troligtvis det igen?
För några år sen körde vi några fler, men det blev inte så jättemånga båtar, vad man än gjorde. Tydligen ändå begränsat med folk som vill kappsegla solo här på kusten.
Såklart alla “inofficiella” men vet inte om det skulle bli festligare bara för att man ska betala pengar och få nån korv på bryggan? (plus en massa extra regler…)
Nov 18, 2024 @ 20:16
Solo Mellan Broarna heter det kanske? Hur som…
Nov 19, 2024 @ 16:15
Ja, det finns några informella seglingar och det är väl bra. Jag tror ändå att det drar fler seglare och det blir en happening på ett annat sätt om man gör det till en “riktig” kappsegling. Om det inte är så, finns det väl ingen anledning att köra sanktionerade seglingar över huvud taget.
Nov 19, 2024 @ 07:50
Anders Bergvall tog taktpinnen på FB och drog ihop 7-8 båtar till “Solo Tune-up Marstrand” mitten Maj. En kanondag med gött väder och kul bana på ca 25nm. Anders har lovat att göra om det till våren..
Bara att komma!!
Nov 19, 2024 @ 08:30
Just det, glömde det. Då finns det ju 3 solo distansseglingar med SRS. Inte så illa. I tre år har vi kört solo trubaduren också, som jag “arrade”. Men 2 gångar missade jag pga trasig båt och sen dess var vi bortresta under lämplig tid. Men man kan ju fundera på att drar igång det också till nästa år.
Nov 19, 2024 @ 16:18
Ja, det finns några informella seglingar och det är väl bra. Jag tror ändå att det drar fler seglare och det blir en “happening” på ett annat sätt om man gör det till en “riktig” kappsegling. Om det inte är så, finns det väl ingen anledning att köra sanktionerade seglingar över huvud taget…
Nov 19, 2024 @ 18:03
Det är väl så att etablerade klubbar inte varit jättesugna på att ordna soloseglingar?
Även SSF har i olika lägen varit “tveksamma” till om det är en bra grej (ja, jag vet). Sedan är det väl en signal när intresset för de informella racen är så pass lågt, så skulle jag som klubb inte kasta mig över konceptet för att formalisera ett race.
Jag tror det är upp till oss/er seglare att visa att det finns ett tillräckligt antal seglare som vill ha ett “riktigt” race och sedan approchera rätt klubb.
En observation är väl att soloseglare är ett svårorganiserat släkte 🤣
Nov 19, 2024 @ 20:15
Håller helt med. Tror det finns en hel del bekymmer kring säkerheten också.
Sen är det helt upp till oss att göra det så trevligt man vill ha det. Förra året tex var det ett gäng som träffades innan Lighthouse racet och låg över på Öckerö och tog middag och bärs där. Mer blir det väl inte heller när man skulle betala för det? Skulle säkert går att ordna fika efteråt, om man nu vill det.
Sen skulle det såklart vara bättre för seglingen och mer rätt om en SSF ansluten klubb skulle står för det. Men får vi ihop ett race där 20 båtar är med, så kanske det går att hitta nån klubb som vill tar hand om det?
Nov 19, 2024 @ 20:18
Och man ser ju hur svårt Midsummer Solo verkar ha det. Visst är det några som inte segla där men skulle segla ett SRS race. Men det är (konstigt nog ;)) en hel del som seglar MSC men aldrig skulle segla ett SRS race.
Tror realistiskt är att man kan få ihop 10, kanske 15 solobåtar.
Nov 26, 2024 @ 10:46
Det behövs en eldsjäl som du Peter för att hålla liv i event som Midsummer Solo Challenge, dvs att konceptet utvecklas över tid och gärna att det finns sponsorer. Att det är SrS eller något annat upplägg är inte lika avgörande för mig.
Nov 26, 2024 @ 12:25
Håller med om att Peters engagemang och skrivande på BLUR bloggen har betydelse men jag tycker att MSC har många starka krafter och eldsjälar (ingen nämnd ingen glömd), bra bana, rätt tid, bra arr mm mm…
Vad jag tyckte MSC/Båtagent/Search Magazine mf gjorde rätt och som gjorde skillnad var all foto och filmning runt banan.
Skulle vara intressant att höra varför dem som har seglat inte återkommer.