Kappseglingsdeltagare 2007


Jag har ju roat mig med att föra statistik över deltagarantalet på de största kappseglingarna. Antalet är de som de facto kom till start (alltså rensat för DNS och DNC).

På Tjörn Runt fick jag det till 456 startande och 425 som fullföljde (93%). 2006 hade man 497 startande och 475 som fullföljde (96%). Trots något färre båtar tycker jag att StSS har gjort ett mycket bra jobb, både när det gäller att lyssna på seglarna, göra seglingen bättre och i marknadsföringen.

Det finns säkert fler idéer kring hur vi får fler deltagare (så att vi har något att debattera under vinterhalvåret). På något sätt borde man få fatt på de seglare som inte ställer upp för att ta reda på orsakerna.

28 Comments

  1. P Aug 21, 2007 Reply

    Ett studiebesök i Olso vore uppenbarligen något för StSS. GKSS kan gott lägga ned sin kölbåtssektion och ägna sig åt det de gör också officiellt.

  2. Bjørn V Aug 22, 2007 Reply

    Du borde också ha me Holænderseilasen med start i september varje år. Drar runt 300 båtar varje år. Start i Son. Arrangör KNS

  3. undrande Aug 22, 2007 Reply

    Tycker årets Tjörn Runt var ett mycket bra arrangemang. Keep up the good work StSS!
    Intressant statistik!
    För att få fler seglare till bra arrangemang är jag helt övertygad om att det första som krävs är engagerade ideelt arbetande personer, som brinner för sitt seglingsintresse och som trots ständiga påhopp från en minoritet av seglare, fortsätter att arrangera tävlingar. Det finns sådana eldsjälar i dagsläget, men de kommer att bli allt svårare att motivera för sina insatser, om det inte visas ömsesidig respekt för det arbete som utförs av både seglaren på banan och funktionären i ett arrangemang.
    Med anledning av p:s comment och tidigare diskussioner om GOR på http://www.blur.se.
    Lite mer positivitet i comments är en generell önskan, tror det är bättre reklam för seglingen, än som det nu är då det förefaller som om till stor del, seglingens samlade gnällspikar uttalar sig på blogg-sidorna.
    För egen del skulle jag väldigt gärna vilja ha förmånen att kunna åka från tävling till tävling utan att engagera mig i baja-major och parkerings-logistik, bara segla och njuta och glädja mig åt att andra faktiskt offrar sin semester och fritid på att arrangera en tävling för mig. Istället för att gnälla kan väl ni som är så kunniga, duktiga och initierade vad gäller tävlings-arrangemang, som vet bäst och kan bäst själva, engagera er i att anordna tävlingar, de kommer säkert att bli hundra procentigt korrekt genomförda. Jag hoppas och tror att ni är så få, att detta inte på något sätt skulle påverka antalet deltagare i någon tävling i negativ riktning.
    Så till p, vad är det GKSS enligt din mening gör i det fördolda men som du nu önskar att de ska göra officiellt? Bara en undran!
    Och p, jag har ett konstruktivt förslag, istället för att lägga ned GKSS kölbåtssektion som du föreslår, varför inte engagera dig som funktionär i GKSS, alla klubbar letar med ljus och lykta efter engagerade personer, DU kan bli en av dessa!

  4. jollen Aug 22, 2007 Reply

    Ven Runt från Råå ( Råå Helsingborgs Segelsällskap ) satsade för dryga 10 år sedan med nystart på denna segling.Intensiv marknadsföring,massor med fina priser och en aktiv organisation där tävlingen inkluderar en familjeklass.
    Ca 100 båtar nu per år i lång tid där dryga 50 är kappseglare och resten “familjeklassare”.
    Studera deras upplägg – kan vara något för andra.
    Själland Runt är raka motsatsen där speciellt organisationen pajat totalt.
    Dock en hel del prestige i att vinna men en segling som för dryga 20 år sedan hade över 2000 deltagare och nu under 100 måste nog fundera på vad som händer.
    Viking Cup i Helsingborg i samarbete med Helsingörs Segelsällskap samlade 27 båtar i helgen vilket var några fler än brukligt.
    För en dryg vecka sedan var 2 anmälda och en intensiv marknadsföring därefter resulterade i ett väsentligt högre antal.
    Det fordras aktiva eldsjälar som tjatar ut oss och ser till att vi engagerar oss i att få ihop besättning och logistiken runt omkring.
    Ingen idé ha hemsidor när man inte sköter dom ( ex Själland Runt och GKSS för GOR ).

  5. Author
    Peter Gustafsson Aug 22, 2007 Reply

    Här är ett annat bra exempel på hur man lockar 50 båtar till en ganska ny kappsegling “Braksuksess i Moss”

    http://www.seilmagasinet.no/id/27268
    http://www.moss-seilforening.org/index.php?option=com_content&task=view&id=179&Itemid=77

  6. Abbe Aug 22, 2007 Reply

    För mig är det mycket beynnerligt att en kappsegling kan tappa så många seglare på så kort tid. Om man tittar på trenden från de andra “stora” kappseglingarna så verkar ju de fortfarande hålla sig på en bra nivå. Frågan är vad var det som hände 2004 och åren innan? Var det inte dåligt med vind ett antal år? Eller var det själva folksjälen som försvann från tävlingen i takt med att proffsbesättningarna ökade? När det gäller marknadsföringen av Tjörn Runt kan jag bara säga att StSS gör och har gjort ett gott arbete, vem har inte fått med sig Tjörn Runt tidningen från Båtmässan varje år. Vilka andra arrangörer lägger ned så mycket krut på en kappsegling? Man kan ju alltid diskutera själva tävlingsformen, men ärligt talat så kan det ju inte vara någon skillnad mot förr, Tjörn ser ju likadan ut nu som då, om det drog folk då så borde det göra det nu med!

    Tänk om varje besättning lovar att dra med sig ytterligare en nästa år, då är vi snart där igen. Och tona ned proffssnacket, bygg på familj och party, eller varför inte firmafesten?

    En annan grej, vänd på startordningen!

  7. SWE140 Aug 22, 2007 Reply

    tittar man på graferna så är det bl de stora regattor endast TR som hade en nergång i år. Är det värsta över??? Vad som gjorde att TR tappar vet inte jag men ibland är det helt enkelt så att man inte kan förlita sig att saker och ting bara kan rulla på som de alltid ha gjort. Det vart ingen start för mig iår men jag hoppas att det blir det nästa år. Sedan kommer det vara frågan om det blir första och sista gången eller uppföljare. Iom vi kommer från Västerås så blir frågor kring billig sjösättning och upptagning samt gratis båtplats av betydelse. Det blir lätt några tusenlappar.

  8. Author
    Peter Gustafsson Aug 22, 2007 Reply

    Även om alla läsare av blur.se är “hardcore” :-) så kanske man kan fundera på familje- eller turklasser?

    Dessutom verkar norrmännen ha svikit i år?

  9. Pelle P Aug 22, 2007 Reply

    Från en “hardcore”-seglare…
    Vi har pratat om detta förr och jag blir mer och mer övertygad om att storleksuppdelningarna ska kvarstå men ge “alla en chans”; hardcore-klasser (kanske inget dumt namn…), normala klasser och avslutningsvis tur-klass (u spinn e genn). Tycker GKSS håller på att få fram ett RIKTIGT guldkorn i Septemberseglingen!
    Hoppas jag kan vara med på den nästa år, krockar med andra seglingar i år.
    Här kommer förståss en sak upp; hade Sept-segl varit större så hade jag kanske valt den, men ska den bli större så måste det komma båtar och då måste jag också dyka upp!!!!!!!!
    Fattar ni tankarna…
    Här kan också vara en orsak till minskningarna; för många seglingar!

  10. Fredrik Aug 22, 2007 Reply

    Om det var 1000 båtar på 80-talet och det var 4 i snitt på varje båt så blir det 4000 pers som seglar. Idag är båtarna större och snittet kanske närmar sig 8 på varje båt. Då är det nästan lika många människor på banan. Detta hindrar dock inte, som Pontus G sa i programmet, att det ligger tusentals familjebåtar stilla i hamnarna. Det är familjeseglarna som sviker och det gäller att få ut dom. För själva själen i Tjörn Runt är och har varit familjebåtarna och glädjen och känslan att delta i samma tävling som essen. Jag vet att STSS funderar mycket på detta. Kanske är differentierade startavgifter en grej, båtar under 7 meter en avgift, 7-10 en avgift och över 10 en annan. Om det är så att kostnaden avskräcker en del.

  11. Anders Aug 22, 2007 Reply

    Och vi alla måste se till att vi seglar på lika villkor.
    Mao inget trixande med dynor mm.
    Ett litet exempel, en del plockar u r dynor vid tävling:
    Citat Kjell Marthinsen SSF:
    I LYS-reglerna definieras “Grundstandard” och vad som gäller för båttyper.

    X X faller in under punkten A.3.4 a) ii).
    Jag kan inget om X X, men om den levereras med ryggdynor, ryggstöd etc. så ska de finnas ombord.

    A.3.4 GRUNDSTANDARD
    a) För båt som överensstämmer med en båttyp i en SweLYS-tabell
    i) För båttyper med klassregler utgör klassreglerna grundstandard.
    ii) För övriga båttyper utgör båttypens båtdatablad, samt det standardutförande med avseende på skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i, grundstandard.
    Slut citat.

    Om det då konstant cirkulerar rykten om att toppbåtarna “trixar” så är det inte konstigt om andra hellre tar ut sin ångest på en stackars golfboll istället.

    Så min uppmaning till er alla som seglar och vill ha fler på banan.
    – Se till att båten håller grundstandard.
    – Att ni är 100% säkra på att ni går igenom en kontrollmätning/besiktning.
    – Segla rättvist, fair sailing

    Först då tror jag att vi börjar skapa förutsättningar för att fler skall tycka det är roligt och värt tiden att lägga all denna tid och pengar på att tävla mer.

    /Anders – rakt från hjärtat

  12. P Aug 22, 2007 Reply

    Kära undrande. Som du ser finns ingen tävling arrad av GKSS med i statistiken. Det tror jag inte är en slump. GKSS är bra på att träna elit och göra lovande ungdomar till elit. Kölbåtstävlingar har de varit usla på så länge jag vet. Och StSS har gjort ett bra jobb i år, och att prata med Faerder-arrarna vore väl ännu ett steg i bra riktning.

    Och nej, jag kommer inte att engagera mig i GKSS då jag saknar såväl klubb-blazer som tycke för techno.

  13. Undrande Aug 22, 2007 Reply

    Kära p, tack för svar!
    Men man försöker och det skall man ha all heder av, vad jag avser är att de som jobbar med detta och försöker göra något positivt av kölbåts-seglingen inom GKSS blir nog inte sporrade av din kommentar. Kasta inte ut barnet med badvattnet så att säga. Positiv feed-back på det som faktiskt är bra och konstruktiv kritik tror jag leder längre.
    Vad gäller klubb-blazers finns det redan tillräckligt många i denna klubb skulle jag tro, de behöver inte fler, så det bör inte utgöra ett hinder för ditt engagemang. Delar helt din åsikt att GKSS bär på ett otidsenligt arv som man behöver göra sig fria ifrån. Vad gäller tycket för techno är jag självklart mer bekymrad.

  14. P Aug 22, 2007 Reply

    Försöker de verkligen? Det tror inte jag, för så inkompetenta är de inte. Hade de försökt hade de nog haft såväl bra kölbåtstävlingar, webbplats och kölbåtsseglare. Varför måste alla göra allt? Det är väl ok med en klubb som är bra på elit och ungdom och lämnar kölbåtar åt dem som bryr sig istället för att låtsas?

    OK, jag förstår och förtydligar mig. Det är GKSS-technon jag tröttnat på.

  15. Pelle P Aug 22, 2007 Reply

    Och inte kan det vara så att “klubb blazer-klubben” helt enkelt inte prioriterar LYS mm?
    GKSS är Sveriges ledande klubb inom matchrace och OS-klasserna; helt i linje med vad dom/vi själva vill. Sedan räcker helt enkelt inte resurserna till (+ att många andra klubbar gör bra arr inom LYS mm). Det jobbas (belive me) på att lyfta upp kölbåts-seglingen igen men “Rom byggdes inte på en dag…”.
    En klubb kan i dag inte vara “världsledande” inom allt!
    Så som svar till “p”; se till att din klubb (vilken den nu är) arrangerar världens bästa race…
    Puh, nog med skitsnack!!
    Om 1,5 vecka är det race igen (Hollendern)!!!!!!!!!!!!!!!!!

  16. Author
    Peter Gustafsson Aug 22, 2007 Reply

    Bjørn, såklart skall Holænderseilasen med. De hade 270/254/260 deltagare 2006/2005/2004. Kan man hitta äldre statistik?

    I år har man 209 anmälda hittills: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=156717

    GKSS kan vi diskutera separat. Jag har (ibland med en lätt ironisk touch) framfört konstruktiv kritik här och direkt till ansvariga i klubben. För jag vill verkligen fortsätta kappsegla för, och hos, min egen klubb. Men som sagt, det är en annan diskussion.

  17. P Aug 22, 2007 Reply

    Men, Pelle P, det är ju precis det jag säger.

  18. Author
    Peter Gustafsson Aug 22, 2007 Reply

    En annan idé från vårt grannland i väster:

    Gi regattabåt-eierne båtplass
    Båtplass er en mangelvare, men seilforeningene har plasser. De leies ut plasser til stort sett turseilere selv om det er en idrettsforening. Hva med å la de ivrigste regattaseilerne få hedersplassen foran klubbhuset. Sette av et par plasser til regattaseiling på høyt nivå hvor eieren må ta med seg medlemmer av klubben som mannskap. Sette krav til deltagelse i de viktigste regattaene

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=139936&cat=4915

  19. Jesse Aug 22, 2007 Reply

    StSS gör ett kanonbra jobb med TR. Tills nästa år skulle jag ifall
    var ansvarig i klubben gjort ytterligare ett par grejer.
    Skicka ut till alla segelbåtsägare en inbjudan till TR. Hur vet jag inte men kanske försäkringsbolag eller liknande har uppgifter om ägare.
    Kanske med lite historier från seglare utan kolfiber riggar och annat lull lull.
    Gör anmälan enkel genom att skicka in pengar på BG eller PG.
    Internet anmälan i år gick väl så där i mina ögon. Kanske förlorade man lite “vanliga” seglare med kortbetalninga mm. som dessutom strulade rejält.
    Men 2 år i rad med ganska “vanliga” båtar som vunnit och vind borde locka tillbaks en del.
    Men om TR förlorar mer deltagare kan inte StSS stå helt ensam till svars för, kan inte se att det görs några grova fel vad gäller själva tävlingen.

  20. Matts Aug 22, 2007 Reply

    För mig är Tjörn Runt tradition och folkfest och det glädjer att man börjat lyssna och experimentera lite mer med formatet. Annars är min känsla att många år utan vind är det som gjort mest skada. Mest radikalt vore väl att köra en annan tid på året?

    GKSS har med sin infrastruktur och arrangörsstab möjligheter att arrangera regattor i värdsklass. Matchcup regerar. Marstrandsregattan fick ny energi för ett par år sen. Nyckeln då var att satsa på de sociala inslagen med bryggsnack, pilsner och partyliv på kvällarna. Samt att attrahera seglare utfrån genom att några klasser kör SM och NM inom regattan. En annan viktig del är att arrangörsgänget har kul ihop, det ger kontinuitet. Det gäller för Matchcup, Marstrandsregattan och verkar stämma även på Tjörn runt. Tyvärr är kontrasten stor till de de kölbåtsrace som fått mycket kritik här. Min känsla är att man helt enkelt inte orkar hålla samma kvalitet genom hela sitt regattaprogram med jollar, matchracing och havskapp. Det är hög tid att GKSS rensar i programmet och satsar stort på de som har potential!

    Tittar man på din lista Peter är det tre ostkustrace, två danska, ett norskt och ett på västkusten som samlar riktigt många deltagare. Jag sätter min peng på att GKSS nya “Septembersegling” med SYL och party på Marstrand snart blir näst största LYS race på västkusten. Då kan man med gott samvete stryka några “trötta” race i kalendern.

  21. Nepp ! Aug 22, 2007 Reply

    Ett annat sett kan vara att alla seglare en gång under året hjälper till att arrangera en segling (helst inte samma) !

    Nåt att tänka på.

    Nepp !

  22. Andreas Aug 23, 2007 Reply

    Hej
    Jag seglade min första tjörn runt 87 i en hottad forgus36a (utan teakdäck, med akterstag, sköra mylarsegel:-) mm.
    Då var det prestige mellan Orustvarven och min Farbror Hugo ville visa att en Forgus var den bästa seglaren. Var var Benetau o Jeannau då?
    Jo de var med oxå med bra besättningar osv. Då var det kamp mellan varven osv.
    Idag har många av dessa varven inga båtar med. elan med Knape är en av de få.
    Jag seglade familjbesättning förra året men det var ingen mer båt i startgrupp 3.
    Jag vet inte hur många tjr jag seglat minst 10 st men iår var jag inte med. Fredagen är rolig men det har varit många år man straffats med tidig start o bleke och de som startat senare har flera år fått fördel.

    Iår har STSS gjort flera på pappret positiva förändringar. Senare 1a start, 6min mellan starterna osv. Det låter positivt och vi ser fram mot att segla en familjeklass nästa år.
    Annars är Grundsunds offshore race den bästa tävling som seglats. 2 korta kryss-läns/triangelbanor + en lite längre skärgårdsbana på 1 dag) Det är roligare och om man startar dåligt mm så har man chansen att segla bättre senare. Mer sådana tävlingar gör kortare tätare fajter som ger spänning och umgänge mellan racen.

    MVH Andreas

  23. Andreas Aug 23, 2007 Reply

    En liten reflektion till
    Jag tror man måste förnya seglingsupplägget mer.
    Ändra bana? 2 olika banor? Familj /race kör olika banor kunde vara ett alternativ.
    Arrangemangsmässigt har de Stss alltid varit duktiga enligt mig.
    Hoppas det går bra till nästa år
    MVH Andreas

  24. Author
    Peter Gustafsson Aug 23, 2007 Reply

    Dagens idé:

    Trindeln har ju blivit inställd två år i rad. Låt oss göra om den till ett double-handed race. Kanske som en tillfart till Færderseilasen. Jag kan köra PR.

  25. Jens Aug 23, 2007 Reply

    Peter, en dagens till.
    Kom till Nidingen Runt och testa att köra double-handed. Starten är flyttad till 12:00 för din skull :)

  26. ihgl Aug 24, 2007 Reply

    Skulle ju vara ruggigt kul att rasta A22:an i de utlovade 11 – 15 m/s på Nidingen Runt. Men, det är ack för långt. C:a 60 Dm från Askerön…….. Synd…

  27. Bjørn V Aug 24, 2007 Reply

    Holænderseilasen har legat på ungefär 280 +- 20 båtar från 1999. I år är det 287 anmälda.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.