Admiral’s Cup?


Senaste snackisen är att Admiral’s Cup kan återuppstå. Arrangemanget var ju tidigare känt som inofficiella VM i havskappsegling, men lades ner 2005. Kanske kör man igång 2011 och i Mini Maxis, STP 65, TP52 eller i andra cool båtar. Rejäla havsrace toppat med Fastnet. För proffs (i motsats till Commodores’ Cup som är amatörernas motsvarighet).

Tipstack till Planaa och Daily Sail.

35 Comments

  1. Sam V Dec 3, 2008 Reply

    Är det gamla Police Car från Australien på bilden? En av få båtar som verkligen seglade sig genom Fastnet -79.

  2. Author
    Peter Gustafsson Dec 3, 2008 Reply

    Yup. En gammal favorit…

  3. Sam V Dec 3, 2008 Reply

    Definitivt. Dubois när han designade som bäst.

  4. Claes O Dec 3, 2008 Reply

    Men vem är sköningen i lovart, och vart har alla bloopers tagit vägen? Är det en Holland båt kanske.

  5. Clifford Dec 3, 2008 Reply

    Kanske Frers, Blizzard.

  6. Author
    Peter Gustafsson Dec 3, 2008 Reply

    Blir du nostalgisk Claes?

    Man blir ju det av båtnamnen om inte annat. Det är 30 år sedan och man kommer ihåg hälften av båtarna… Aries, Blizzard, Eclipse, Formidable, Golden Apple of the Sun, IMP, Morning Cloud, Pinta, Police Car, Ragamuffin, Regardless, Rubin, Silver Apple of the Moon, Williwaw

    http://www.rorc.org/admiralscup/history/1979/default.html

  7. Sam V Dec 3, 2008 Reply

    Those were the days.. Inte ett enda sponsornamn. Men du gjorde rätt Peter som valde en bild på Police Car, den tiden coolaste båt.

  8. Clifford Dec 3, 2008 Reply

    Tveksamt of Police Car var coolast. Farr´s 1-tonnare Export Lion med sänkköl och 3,9 tons deplacement skulle ju nästan stå sig än idag.

  9. Author
    Peter Gustafsson Dec 3, 2008 Reply

    Export Lion – http://www.farrdesign.com/078.htm
    Police Car – http://www.duboisyachts.com/Yachts/PoliceCar/default.asp

    Jag tror det var kombinationen av en tuff båt, cool namn och hur australiensarna seglade den! Det är mycket möjligt att man minns fel, men det kändes som att man flyttade gränsen för hur man seglade på havet (jaha, man kan köra fullt även i storm?). Lite som Paul Cayard gjorde med EF (jaha, man kan köra som det var banrace runt jorden?)

  10. Clifford Dec 4, 2008 Reply

    På den tiden fick man vänta en hel månad på att bli uppdaterad, via Seahorse, Yachting World mfl. Det kanske är därför man kommer ihåg en massa roliga båtar?

  11. Author
    Peter Gustafsson Dec 4, 2008 Reply

    Ja, vi har väl gått från “15 minutes of fame” till “15 seconds”…

  12. Sam V Dec 4, 2008 Reply

    Och sedan köpte man Beken of Cowes kalender, regattaversionen. Ryckte ut en bild på Police Car som hängde på väggen i pojkrummet.

  13. PelleL Dec 4, 2008 Reply

    Just så….den bilden hänger forfarande i mina föräldrars källare…=)

  14. Andre´B. Dec 4, 2008 Reply

    Eclipse var nog ändå den båten som stod sig längst på marknaden bland nämnda båtar. Flyter fortfarande någonstans på västkusten. IMP deltog i Fastnet Race -97 men sedan dess har jag inte sett båten. Rubin har det byggts några stycken av… *s*

    Sanningen är väl ändå att IOr-tiden skapade båtar som blev berömda. Medan IMS mer eller mindra dödat havskappseglingen. Räcker bara med att titta här hemma vilka starfält som man kunde visa upp på Gotland Runt åren -85 till -92 – Norlinsystrarna Powder, Fast Food Sally och Höstsol, Enterteiner (både gamla Vallicelli’s Brava Hero och Andieu’s Indulgence -87), Happy Hour I, II och III (Andrieu 1-ton Ciffraline (?) -85 och Indulgence -86 samt Farr 1-ton), Diva -85, Intrigue (Andrieu’s Indulgence/Hewlett Pacard -85), Linda (X-1-ton), och från Sippilintu (ex Rubin -85), Flawless Girl (Farr 1-ton), Argonaut/Antheor (Andrieu’s CGI -89). Sedan fanns ju även båtar som Indispensible, Reunion, Ragnarök, Woodpecker och Tendence för att nämna några till.

    Hur många kan räkna upp lika många IMS båtar från -95 till 2003 som man kommer ihåg?

  15. Clifford Dec 4, 2008 Reply

    Woodpecker var väl en Leif Gustafsson design, med “knäck” i fören?

  16. Andre´B. Dec 4, 2008 Reply

    Jo, det stämmer nog. Såg båten senast i Oslo -2002. Det byggdes helt klart fler roliga one-off båtar under 80-talet. Om än att alla kanske inte var framgångsrika eller ens “sweet”. *ler*

  17. Mats Dec 5, 2008 Reply

    En miniflotta av Andrieu´s IOR-båtar ligger numera på Saltholmen i Gbg. Min bror Carl har 1-tonnaren Cifraline – 85 (http://www.andrieudesign.com/DetailObjet.asp?objet=34), strax jämte ligger 2-tonnaren Indulgence VI -87 (http://www.andrieudesign.com/DetailObjet.asp?objet=21). Själv köpte jag 1-tonnaren CGI -87 från Irland för några år sedan, systerbåt till Monaco (http://www.andrieudesign.com/DetailObjet.asp?objet=23), numera Sapphire.

    1-tonnaren CGI -89 ligger i Vänern tror jag. Hon kallades ett tag Norrland och låg i Sundsvall.

    Peters länk ovan berättar att Sapphire (CGI -87) seglade för Belgien i Admiral´s cup -87. Har även segel med stämplar från diverse One Ton cup, bl a från Marstrand. Det vore kul om någon visste mer att berätta om dessa båtar?

    • Jens Dec 9, 2015 Reply

      Hei,
      Jeg har kjøpt ex Indulgence VII, som var 2 VM 1 ton i 1989.
      Det er søster båt CGI som du eier i dag.
      Er du fornøyd med båten?

  18. Andre´B. Dec 5, 2008 Reply

    Var skall man börja med att berätta? Egentligen skulle jag haft min “1-tonnar pärm” tillgänglig. Men den ligger hemma så jag får ta det ur minnet…

    Cifraline var den första 1-tonnaren från Andrieu och deltog i One Ton Cup -85. Vill minnas att båten blev fyra men det är inget jag kan svära på utan “pärmen”. Jag seglade med båten vid ett tillfälle -89. Då ägdes den av Kent Boren i Helsingborg och var omdöpt till Happy Hour. Fick återigen segla med båten på Tjörn Runt -95 då vi kom på 15:e plats. Då hade båten blivit blå och fått lite mer inredning. Förövrigt så var det en konventionellt byggd båt…

    Happy Hour är många gånger förväxlad med Happy Hour III som Kent Borén tog hem till OTC i Marstrand -90. Detta var dock en Farr 1-ton -89. Båten gick tillbaka till England efter OTC och plundrades mer eller mindre på allt värdefullt…

    Systerbåten, Indulgence -85 däremot var den första “bakade” 1-tonnaren. Hon byggdes i kevlar/kolfiber men man seglade på ett vrak med henne under AC-utagningarna -85. Påseglingen ledde till att båten sjönk. Trots att den bärgades dagen efter var det för sent för AC det året. Man valde istället att segla med en First Class 12, Rubber Duck som blev top scoring one-tonner det året. Senare deltog Indulgence i One Ton Cup -86 på Mallorca vill jag minnas och hon såldes därefter till Norge och döptes om till Hewlet Packard. Man sehlade skjortan av kronprins Harald’s Fram -87 på Skaw Race men fick bryta då storfallet gick av. Sedan blev båten ståendes fram till våren -90 som hon köptes till Varberg inför OTC -90 i Marstrand och döptes om till Intrigue. Undertecknad seglade med henne -90 till -92 och under denna tid byggdes båten om rejält. Ny färg (röd) ny sittbrunn, ny köl och nytt roder (ritade av Andrieu). Därefter blev båten såld till Gotland, stockholm och senast jag såg båten så låg den i Karlshamn…

    Andrieu 44:an Indulgence (Detta är ingen 2-tonnare. De första egentliga 2-tonnarna kom -89 eller var det -91) seglade jag med som hastigast -89 då Thomas Wallin tog hem henne från England och döpte om henne till Enterteiner. Båten köptes -90 till Stockholm och fick namnet Blå Fantast. Kappseglades flitigt mot Farr 43:an KiWi. Den seglades sedan av Mobitex Jansson och Thomas Blixt med namnet Finansor (språngbräda till “Investor”). Båten är förövrigt förvillande lik Ciftraline -85 och Indulgence -85…

    1-tonnaren CGI från -89 var systerbåt till Indulgence -89, bägge ritade som tidigare nämnts av Andrieu. Båten blev köptes till Kalmar våren -90 med sikte på OTC och fick namnet Argonaut. Indulgence -89 såldes till Norge och fick namnet Investa. -92 blev Argonaut brandskadad av en brinnande motorbåt i Danmark och ställdes upp på land. Jag ledde reparationen av henne våren -92 och med det återtagna namnet Antheor (från 1/2-tonnaren med samma namn) vann vi Gotland Runt -92 och -93 (slog bla. Kiwi och Blå Fantast på seglad tid), Öland Runt -92 och -93 samt 40-fotscupen -93. Båten IMS-konverterades -94 och vi blev då två i 40-fotscupen. Thomas Wallin hyrde henne -96 och med namnet Enterteiner vann vi Tjörn runt. Strax efteråt gick båten till Sundsvall som “Team Norrland” och sedan till Vänern. Få 1-tonnare är så snabba på undanvind som denna båt!

    Åren -85 till -93 var väldigt trevliga år rent kappseglingsmässigt. Det har nog aldrig funnits så många rena kappseglingsbåtar i Sverige som då. Förutom tidigare nämnda båtar måste även båtar som Full Pelt och Gunvor (ex Mean Machine -89), 4K samt Enterteiner (ex Joint Venture -89 seglad av Thomas Wallin under OTC -90) nämnas.

    Enterteiner (Joint Venture -89, Farr 1-ton) togs hem av Thomas Wallin för OTC -90. Båten kördes hårt på grund under Tjörn Runt -91 men reparerades och seglades i 40-fotscupen under sitt första namn -93. Senare blev båten såld till Göteborg där jag “coachade” besättningen vid ett antal träningar någon gång -91, -92. Joint Venture är lite av enstridsvagn. Liten och tung, ritad för hårt väder.

    Full Pelt, top scoring One tonner AC -87 seglade -89 med det svenska AC-laget ihop med Kiwi och Count Duckula (Powder/Civic). Var enda Stockholmsbåt under OTC -90 under namnet TUA-båten. Båten fick namnet GEAB Callgirls och seglades med tjejbesättning i 40-fotscupen -93 (även Duckula seglades med tjejbesättning i cupen detta år under namnet WASA). Full Pelt, ritad av Ed Dubois är en ganska unik 1-tonnare då den inte ser ut som någon annan 1-tonnare. Ett mycket lätt bygge som gav en snabb båt i lätta vindar. Båten sågs senast i Stockholm.

    4K (eller Cirkeline, “Blondie” på danska) är dansk från början och otroligt nog inte en X 1-ton utan är ritad av Farr. Båten byggdes för AC -89 men jag kommer inte ihåg om den var med eller inte. Det var mycket snack om 50-fot det året. Båten köptes till Stockholm -93 och deltog även den i 40-fots cupen -93. Tappade bla masten vid cup-regattan i Dalarö. Båten finns numera i Lerkil (“Farrfar”) där den lite felaktigt kallas för Farr 40. Det är en Farr 1-ton och inget annat..

    Det var lite om gamla kappseglingsbåtar. Och då är inte Amanda/Anamma, Superior, Supernova, Adrenalin/Delfin och Ragnarök/Konflikt direkt nämnda…

    Mvh. Andre´B.

    • Patrik Gamborn Jul 22, 2011 Reply

      Va kul att läsa om gamla “Cifraline”. Jag köpte henne tillsammans med kompisarna Patrick Rydberg, Dan Törnqvist, Anders Ryberg och Joakim Ardefelt 1995 och hade henne fram till 1999. Vi totalrenoverade henne under en vinter och lackade henne bla mörkblå. När vi köpte henne ägdes hon av Olle Carlsson och bröderna Källfelt på Nya Varvet. Vi fick låna en varvslokal av Olle och la säkert 2000 timmar på att renovera henne. Vi döpte om henne till “One Ton of Fun” då vårt syfte var att ha både skoj i hamnen och på havet :-) Vi körde diverse race under åren vi hade henne, bl a några Tjörn Runt, Sjealland runt, Öland runt, GBG Offshore Race och ett IMS SM på Öland. Då var bla ikonen Curt Gelin med som gast och taktiker. Vi vann dock inte trots bra taktik från Curt. Den då mycket vassa seglaren Mats Johansson vann i sin Mumm 36:a. Mats vann det mesta han deltog i på den tiden. Vilken segling detta var! banseglingar under 5 dagar med 2-3 race om dagen, party på kvällen och sen ett avslutande Öland Runt. Snacka om att man var trött efter den veckan ;-)

      Vi sålde båten till två killar i Göteborg som hade henne några år som “familjeseglare” men sen sålde henne vidare då hon funkar rätt dåligt som familjeseglare.

      Skulle vara kul att höra vem som äger henne idag och var hon finns. Om nån vill ha bilder på henne så har jag massvis.

      /Patrik

  19. Anders Dec 5, 2008 Reply

    Det komiska i sammanhanget är att “Farrfarrs” ägare inte bara kallar sin båt “Farr 40” utan han har tryckt upp klistermärken med “Farr 40” som han har på alla sina ägodelar. Att han dessutom jobbar i båtbranschen sedan många år är ännu roligare!

  20. Mats Dec 6, 2008 Reply

    Andre´B, tack för de´! Det låter som du vore en önskegast ombord någon gång för att få till den rätta farten. Säger din pärm något om CGI-87 på OTC Marstrand eller Sardinien? Den kan ha hetat något annat då, typ Fireball eller Firebird???

  21. Author
    Peter Gustafsson Dec 6, 2008 Reply

    Andre, nu behöver vi bara dina bilder :-)

    Skämt åsido. Har du gammalt material, så gör gärna jag ett stunt för att scanna in det. Det verkar vara många som går igång på IOR-retro…

  22. AndersEricsson Apr 9, 2009 Reply

    Ska ta lite bilder på Indulgence, håller på att renovera båten.

    Mvh Anders Ericsson i Ronneby

    • Fredrik H Oct 10, 2012 Reply

      Hej
      Det finns som sagt många gamla Indulgence av olika snitt o storlek.
      Den som fanns i Karlshamn var min från 1999 fram till 2008. Det är gamla Indulgence/HewlettPackard/Intrigue/Gotland/Reference. Fick heta Indulgence igen efter att jag köpt den. Alltså en Andrieu-båt från 1985.
      Fortfarande en vass båt utan en massa listig inredning. Röd sedan Intrigue-tiden.
      Sålde båten till Stockholm, nu ET Emballageteknik. Förresten till salu nu igen i okt 2012 med ny lack (vit!) o nya segel.
      Indulgence i Ronneby tror jag att jag sett, det är/var föregångaren, alltså en båt enligt gamla mätregeln (28,5″?)

  23. Lasse K May 14, 2009 Reply

    Andre har du någon färsk information om Amanda (Ron Holland) senast såg jag en modell av henne i trappan upp till GKSS restaurangen! Jag håller själv på med retro IOR om det nu är en gren! Har en 1-tonnare -81 RH 40 kallbakad i KAURI och seglade för Bermuda i AC 81 & JPN 83. Vi håller på med renovering och uppgradering med allt från vår Stern mast till nya roderlager, inredning mm. Sjösättning 2010 och har tänkt mig segla Fastnet 2011 som ett jubileums äventyr.

    • ZekeH Oct 20, 2012 Reply

      Är det någon som läser inläggen här? Ang Amanda så äger jag henne nu. Vad som hände med henne åren efter P G seglade henne vet jag inte. Till slut dök hon upp i Västerås där hon kappseglades än del, men var då i väldigt dåligt skick. Skrovet renoverades hyggligt och målades vitt. Därefter såldes hon till Norrtälje där man hyfsade till däcket och köpte riktigt bra Gransegel. Jag har haft henne i tre år – först i Uppsala, sedan i Herräng.

      Amanda är numera cruiinginredd. Inte profesionellt men någorlunda snyggt. Skrov, däck och sittbrunn måste snart renoveras igen – får bli sommarens jobb. Hon seglar fantastiskt väl, välbalanserad och snabb på kryss. Lite segare på undanvind.

      Skulle någon av er ha bilder på Amanda som hon såg ut när hon var nybyggd eller tips på vad sådana kan finnas får ni gärna höra av er till mig. Finns på e-adress: sverker.hard@hotmail.com

      • Pelle P Oct 20, 2012 Reply

        ZekeH! Vilken Amanda? Hade inte PG flera fr RH?

        • ZekeH Oct 20, 2012 Reply

          Ja de flesta av hans båtar hette ju Amanda. Det här är en halvtonnare byggd 1979. Vann tydligen GR och seglade bra i Cowes 78 eller 80. Jag hade kontakt med P G i våras – skickade bilder och all info jag hade – och han bekräftade att det var hans Amanda. Tydligen byggd i San Diego av ett gäng floer power-båtbyggare (hans egna ord) i cederträ och epoxy. Den båt jag har ser väldigt mycket ut som en Ron Holland-konstruktion, men P G påpekar att hans Amanda var konstruerad av Doug Peterson. Jag fick faktiskt ett mail av P G ikväll och då pratar han om att hans IOR-båt runt 79-80 var en 3/4-tonnare. Då är det inte längre säkert att den jag har är rätt Amanda. Den är dock byggd i just cederträ och epoxy, så lite förvirrad är jag just i kväll.

  24. Author
    Peter Gustafsson May 14, 2009 Reply

    Lasse K, vi vill ha bilder från ditt projekt!!!

    På mail peter@blur.se eller via http://sprend.com/.

  25. Gustaf Dyrssen Oct 12, 2012 Reply

    Vi är ett gäng som lagt beslag på den 50 fotare som vann Admirals Cup -94, “Container”. Hon är i mycket gott skick (genomgått omfattande renoveringar) och kommer kappseglas på Mallorca med delar av den besättning som var med med när det begav sig. Unga seglare kan höra av sig och följa med utan kostnad (man behöver inga förkunskaper i storbåts segling men ett brinnande seglings intresse) medan vi andra 23+ betalar en avgift för glädjen.

    Mvh,
    Gustaf@dyrssen.net

    • Pelle Lindell Oct 13, 2012 Reply

      Den i Stockhom är en Andrieu från 85 som tidigare hetat Indulgence/HewlettPackard/Intrigue/Gotland/Reference/ET emballageteknik, se Fredrik H’s inlägg ovan. Det var på sin tid en fin båt som fortfarande är snabb på kryss och läns om det inte blåser för mycket.

      Den norska ser lite äldre ut äldre ut (typ före franska revolutionen 82-83) men vem som designat den är svårare…..den ser ut som Ron Holland men är kanske lite för ren i linjerna….

  26. Lasse Bergkvist Oct 13, 2012 Reply

    Hej ! Är rätt säker på att det är ex. Sidewinder, och då är det en Nelson Marek design.

    Mer info på :
    http://shockwave40.blogspot.se/2012/07/griffin-one-ton-ior-yacht-lymington.html

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.