Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]
7 Comments
JJ
Dec 22, 2008 @
00:07
Satan i gatan :) Hoppas det finns något filmat från seglingen, det vore kul att se.
Synd att dom inte han med att slå något nytt 500 meters rekord innan dom slogrunt… Hade varit kul att se om seglingen kunnat ta tillbaka rekordet från kite surfarna.
Hoppas verkligen ingen skadade sig. Och om ingen så gjorde, hoppas båten klarade sig hyfsat. Vore verkligen kul om de kunde få bättrat på sitt rekord. Dock lite kul att få se hur den ser ut undertill. Att det inte var mycket till fenor baktill visste jag men att bärplanen från ytterskroven hade såpass stor area trodde jag inte.
Grym flygbåt.
Hon seglar ju lika plant som en vanlig deplacerande trimma i lågfart. Reglerar de lutningen genom att justera lyftkraften på bärplanet i lä tror ni?
Nya rekord blir det nog. Om hon inte är hel, så bygger de eller någon annan en ny. Har det byggts många båtar med sådana här vinklade bärplan?
Om det här ett av de första försöken så, så är hon väl ungefär lika optimerad som Ben Lexcens vingar på Australia II var 1983. Dvs det finns en hel del optimeringsjobb kvar att göra – t ex tunnare/smalare bärplan – och därmed mer fartpotential. Och rekord. Inga andra liknelser med 12a-dinosauirerna gjorda :-).
Va ball att det går så fort. Har dock svårt att förstå hur de lyckas ha så mycket karft i segel och mast för att kunna starta. När de sen är uppe i fart så måste ju segel och mast vara trimmade på ett helt annat sätt.
GOD JUL
Dec 22, 2008 @ 00:07
Satan i gatan :) Hoppas det finns något filmat från seglingen, det vore kul att se.
Dec 22, 2008 @ 00:15
win or swim……=) hoppas ingen skadade sig
Dec 22, 2008 @ 10:24
60×1,852=111.12 km/h …
Dec 22, 2008 @ 13:34
Synd att dom inte han med att slå något nytt 500 meters rekord innan dom slogrunt… Hade varit kul att se om seglingen kunnat ta tillbaka rekordet från kite surfarna.
Dec 23, 2008 @ 01:16
Hoppas verkligen ingen skadade sig. Och om ingen så gjorde, hoppas båten klarade sig hyfsat. Vore verkligen kul om de kunde få bättrat på sitt rekord. Dock lite kul att få se hur den ser ut undertill. Att det inte var mycket till fenor baktill visste jag men att bärplanen från ytterskroven hade såpass stor area trodde jag inte.
Dec 23, 2008 @ 12:48
Grym flygbåt.
Hon seglar ju lika plant som en vanlig deplacerande trimma i lågfart. Reglerar de lutningen genom att justera lyftkraften på bärplanet i lä tror ni?
Nya rekord blir det nog. Om hon inte är hel, så bygger de eller någon annan en ny. Har det byggts många båtar med sådana här vinklade bärplan?
Om det här ett av de första försöken så, så är hon väl ungefär lika optimerad som Ben Lexcens vingar på Australia II var 1983. Dvs det finns en hel del optimeringsjobb kvar att göra – t ex tunnare/smalare bärplan – och därmed mer fartpotential. Och rekord. Inga andra liknelser med 12a-dinosauirerna gjorda :-).
Dec 23, 2008 @ 23:59
Va ball att det går så fort. Har dock svårt att förstå hur de lyckas ha så mycket karft i segel och mast för att kunna starta. När de sen är uppe i fart så måste ju segel och mast vara trimmade på ett helt annat sätt.
GOD JUL