Skip to content

56 Comments

  1. Patric W
    Sep 6, 2009 @ 11:51

    Hej !
    Tycker ju då att Mumm 36 är en helt fantastisk rolig båt att segla… dessutom så får man mkt för pengarna…..
    Nu är jag inte helt opartiskt i detta men ändå.
    Patric Wollmersson

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2009 @ 11:56

      Så klart skall du pusha för din båt Patric. Synd att du skall sälja då vi haft bra fajter i år… Blir det bara Snipe framöver?

      http://www.blocket.se/goteborg/Mumm_36_23389605.htm?ca=15&w=3&last=1

      Reply

      • Patric W
        Sep 6, 2009 @ 12:22

        Det blir snipe, men tanken är väl att köpa en 36.7 så jag skall fortsätta raca med den …
        Vill ha 3 riktiga kabiner i båten då jag har sambo + 3 barn , båten skall även fungera på 4 veckors semester….
        Patric

        Reply

  2. anders
    Sep 6, 2009 @ 12:26

    Lungt First 50:D Men jag har inte råd:P

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 6, 2009 @ 12:31

    Kanske en SeaCart? Obs att man får med en 6-hästars Honda :-)

    http://www.blocket.se/stockholm/SeaCart_30_Trimaran_22692824.htm?ca=11&w=1

    Reply

  4. Freddy
    Sep 6, 2009 @ 13:14

    http://www.blocket.se/stockholm/Multi_23_triamaran_22639648.htm?ca=11&w=3

    Det här är ett klipp. Hade jag haft tid och ekonomi för denna just nu hade jag köpt den. En Ny Multi 23 för under 250′

    Reply

  5. Anders
    Sep 6, 2009 @ 15:33

    Som följebåt på allehanda kappseglingar… ; )

    http://www.blocket.se/stockholm/Lagoon_440___2007_23143469.htm?ca=11&w=3

    Reply

  6. Erik
    Sep 6, 2009 @ 15:41

    Reply

  7. LA
    Sep 6, 2009 @ 15:55

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Sep 6, 2009 @ 16:09

    Reply

  9. Petter H
    Sep 6, 2009 @ 16:30

    Här är en båt för chansaren…..Vad kan det vara under pressen????

    http://www.blocket.se/stockholm/A22_23235483.htm?ca=11&w=3&last=1

    Reply

    • skipper Worse
      Sep 6, 2009 @ 17:12

      det är lugnt – bara en del lackjobb kvar!

      Reply

  10. spackel
    Sep 6, 2009 @ 18:49

    Reply

  11. Pierre
    Sep 6, 2009 @ 19:35

    Arcona 400 -07…lite stor…med teakdäck ?? men snyggt / en båt för många år
    framåt,kanske något “sipp”
    eller First 35:an den nya,,,,rätt storlek,,,känns “fräsch” och “hipp”….den tar jag.
    Hälsningar Pierre

    Reply

  12. Clifford
    Sep 6, 2009 @ 19:43

    Den här är både snygg, snabb och prisvärd : http://www.blocket.se/stockholm/Alerion_Express__38_22403290.htm?ca=15&w=3
    Grattis Peter, nu har du fått en massa nördar att scanna av Blocket en söndagkväll.
    Vad skall vi hitta på nästa gång?

    Reply

    • Calle
      Sep 6, 2009 @ 21:41

      Är inte detta Seglings fd chefredaktörs båt? (Bengt något…..)
      Skrev inte han väldigt mycket om denna båt i Segling!

      Reply

      • Pierre
        Sep 7, 2009 @ 21:50

        Yes,han och frun + deras skeppstax…Åke,,? seglade runt norra Åland.
        Jörnstedt…heter han.
        Pierre

        Reply

  13. Erik Barkefors
    Sep 6, 2009 @ 19:47

    Mycket segling för pengarna!

    En 707 med fina segel…

    http://www.blocket.se/ostergotland/707_23410356.htm?ca=12&w=3

    Reply

  14. nisse nusse
    Sep 6, 2009 @ 20:57

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2009 @ 22:31

      Vi kör YachtWorld nästa vecka… det är ju roligt att kolla vad som ligger i vikarna här hemma först…

      Reply

    • Patrick L
      Sep 6, 2009 @ 22:38

      F-n….Knappen “finansiering” var nedsläckt på Mirabella V. Får bli VO70:n då :-)

      Reply

    • Simon
      Sep 6, 2009 @ 23:04

      Oj det var dyrt för en VO70. Då finns det en här i Europa för en mycket mindre peng……

      Reply

  15. KnutKnutsson
    Sep 6, 2009 @ 21:02

    den här är det roligaste som finns när det är 10 S/M rakt emot

    http://www.blocket.se/lund/Carrera_Helmsman_23215880.htm?ca=20&w=3&last=1

    Reply

  16. Peter
    Sep 6, 2009 @ 21:14

    För den händige…bara att slå till. Men en kul båt är det ju säkert!
    http://www.blocket.se/halland/Tillfalle_Formula_40_ex_SCANNET_22788750.htm?ca=15&w=3

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2009 @ 21:19

      Jag gissar att det var den några galningar köpte förra året och kappsejsade direkt utanför Halmstad. Då ringde man tydligen sjöräddningen som drog in den i full fart liggandes uppochner. Man behöver nog vara förbannat händig för att få ihop den där igen :-)

      Halmstadgänget har koll på hela storyn?

      Reply

      • Johan S
        Sep 6, 2009 @ 22:18

        Tidningsnotisen (inkl bild på söndertrasad katamaran)
        http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.240151

        Här är storyn från en närstående
        http://hallandsposten.se/asikter/hplasaren/1.240353

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 6, 2009 @ 22:25

        Händig var ordet…

        Mitt i Laholmsbukten hände det som ingen räknar med skall hända. En olycklig kombination av vindstöt och “monstervåg” lyfte ena pontonen på tävlingens största båt och enda katamaran.

        Ekipaget välte och hamnade upp och ned, med 22 meter mast pekande mot botten. Säkerheten ombord hade varit hög och alla hade intagna “säkerhetspositioner” ombord samt revat storsegel. Skepparen stod vid rodret och en rutinerad man med storskotet i omedelbar “släpp-position”.

        De fyra välutrustade besättningsgrabbarna – varav en med skepparexamen samt en rutinerad med förarbevis – hamnade i vattnet och kunde efter en simtur ta sig fram till den kapsejsade katamaranen och få flythjälp samt samla ihop sig, stötta varandra och liksom kolla av att ingen var skadad.

        Samariten tog på sig uppgiften, efter att de nödställda blivit förstklassigt och föredömligt omhändertagna, att mödosamt släpa den upp och nedvända katamaranen i flera timmar in till Halmstad, där den kunde lyftas upp på kaj.

        Way to go!

        Reply

        • Johan S
          Sep 7, 2009 @ 10:34

          Undrar varför dom inte la ut den bilden på Blocket-annonsen…

          Reply

        • F424
          Sep 7, 2009 @ 17:14

          Det måste vara en gåta hur det kunde gå så snett med all den kompetensen ombord…”Välutrustade besättningsgrabbar” (glömde de hänga ut draggarna i lovart?)…”skepparexamen”…en hade tydligen t.o.m förarbevis!;)

          Reply

          • Fredrik
            Sep 7, 2009 @ 17:27

            Jo, det är humor … :-)

  17. Martin B
    Sep 6, 2009 @ 21:32

    Reply

    • MiniMe
      Sep 6, 2009 @ 23:07

      “Glädjeflickan” eller “Flickan” som den hette senare seglar väl priset ligger i samma nivå som det var när den lämnade stan….

      Reply

    • motvrid
      Sep 30, 2009 @ 12:17

      Jepp MiniMe!
      Hette en gång i tiden Kjappfot och någonting mer som jag inte kommer ihåg.
      Byggd i trä i tyskalan och ritad av G. Nissen.
      Var itopp på flera VM i början på 80-talet.

      Reply

  18. Clifford
    Sep 6, 2009 @ 22:14

    Helt rätt Calle. Kanske skrev han (jörnstedt) mer om 28-fotaren. En himla fin båt som Svenskarna tyckte var för dyr så det finns bara två här.

    Reply

  19. Niklas
    Sep 7, 2009 @ 10:24

    Reply

  20. Jonas
    Sep 7, 2009 @ 22:18

    Reply

    • Claes Engelin
      Sep 8, 2009 @ 14:23

      Nummer 2 där är en gammal Stortriss, men vad är den första?

      Reply

  21. Mats Thelin
    Sep 8, 2009 @ 12:33

    Varför inte denna, med kaklat kök och gjutjärnsspis!
    Färgglad båt med grymma segel…

    http://www.blocket.se/angelholm/Canadian_Wooden_Sailing_Cutter_23486400.htm?ca=15&w=3

    Reply

    • Claes Engelin
      Sep 8, 2009 @ 14:27

      Byggd i British Columbia. Man undrar hur den har kommit hit?

      Reply

    • Johan
      Sep 8, 2009 @ 17:00

      Ja för att vara en sådan båttyp ser seglen helt okej ut. Undra vad den har för deplacement. Misstänker att det ligger aningen högre än vad de flesta som läser denna bloggen tycker är okej…

      Reply

  22. Dan Turesson
    Sep 8, 2009 @ 14:37

    Claes:
    No 1 är en F18 (inget är nytt under solen). Byggd på IW-varvet efter holländska ritningar under mitten av -60 talet. Säkert stark, det är väl det mest positiva man kan säga. För många var detta en drömbåt för 50 år sedan, det ger litet perspektiv.

    Reply

  23. Claes Engelin
    Sep 8, 2009 @ 14:50

    Vad sägs om den här skönheten? Byggd kring sekelskiftet. *Förra* sekelskiftet…

    http://www.blocket.se/stockholm/Colin_Archer_Segelskuta__Astrid__23445497.htm?ca=15&w=3

    Reply

    • Andrej
      Sep 10, 2009 @ 21:21

      Fin båt. Den har inte samma värden som dagens snabba båtar, men den har andra värden.

      Reply

  24. Claes Engelin
    Sep 8, 2009 @ 14:53

    Ett lämpligt startfartyg, kanske. Lätt att rigga upp en massa signalflaggor. Tål att bli påseglad.

    http://www.blocket.se/stockholm/Ketchriggad_Motorseglare_i_stal__Tunakryssare_23408249.htm?ca=15&w=3

    Reply

  25. SSPA
    Sep 17, 2009 @ 17:13

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Sep 29, 2009 @ 21:22

    Dagens tips från Urban på X-332 Monkey Business, en “oerhört välutrustad” Creschent Skipper :-)

    http://www.blocket.se/angelholm/Mindre_segelbat_23842285.htm?ca=23_16&w=0

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 30, 2009 @ 09:02

      Smart att hissa båten så det blir bekväm arbetshöjd för bottenmålning!

      ***** från GFF ;-)

      Reply

    • Pelle P
      Sep 30, 2009 @ 09:20

      Är “mantåget” option…

      Reply

    • Claes Engelin
      Sep 30, 2009 @ 19:27

      Dävertarna var fina. Jag tyckte att det roligaste var att båten faktiskt verkar välskött. Här har vi en gubbe som verkligen har älskat sin båt. Det har kanske tagit sig litet märkliga former, men ändå :-)

      Reply

  27. mattias allroth
    Sep 30, 2009 @ 13:04

    Ser det inte ut att vara en ställning där bak för en liten gummibåt me 2 hk motor ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.