Regattanavigation med Aksel Magdahl

navkursaksel-1.jpg
Tillsammans med 19 andra navigatörer spenderade jag helgen i skolbänken med Aksel Magdahl som lärare. Temat var regattanavigation, och vi hann igenom en del under två långa dagar i Oslo,

navkursaksel-2.jpg
Så klart handlade det mycket om väder. Att jobba top-down och verkligen förstå hur vädermodeller skapas och vad som skiljer de olika modellerna åt (gfs, hirlam, wrf, mm5, …). Man behöver initialt titta på många olika källor för att göra en bedömning på vad man tror på.

spaghetti.jpg
Här diskuterades hur man använder olika metoder för att avgöra samstämmighet mellan olika prognoser. Ovan ett exempel på så kallad “spaghetti” där man ser skillnader mellan olika körningar. Vi tittade också på en hel del satellitbilder.

Ofta är det så att de kartor och GRIB-filer man får är “utslätade” av modellerna. Vill man hitta fronter och andra fenomen, så får man gå tillbaka några steg för att fånga upp dem. Det är också väldigt lätt att få övertro på prognoser som är snyggt färglagda och paketerade.

Sedan pratade vi lågtryck, fronter & moln. Inget hokus-pokus, men nyttigt att gå igenom igen. Samma sak med landeffekter, sjöbris, landbris och en del andra exotiska fenomen.

Routing i teori och praktik och många bra tips för att få användbara resultat i Expedition. VMC (eller att segla “franskt”, bra förklarat av Stan Honey i Sailing World) är så klart viktigt, men man måste vara pedagogisk när man kommunicerar kring detta. Samma sak med “Doing the Wally” (bra förklaring i denna Ockam-artikel om polarer):

doingthewally.jpg

Vi diskuterade också navigatörens roll på bana (framförallt starten), vid kustrace och längre race på havet. Smarta verktyg för att ha koll på det nödvändigaste, och hur man kommunicerar på ett bra sätt med resten av besättningen. Just navigatörens roll var ett hett ämne, och hur man får tid och utrymme att göra ett professionellt jobb,

Sedan handlade det så klart en del om teknik. Instrument, kalibrering (vid försäsong + innan race) och en del smart utrustning. Sist men inte minst ett tungt pass om dataanalys. Hur man loggar data, analyserar och uppdaterar sina polardiagram och cross-over charts.

Den dåliga nyheten: det finns inga genvägar. Det handlar om hårt arbete och att lägga tid på att göra rätt. Men man måste nog ha ett starkt intresse för både den tekniska och analytiska sidan av sitt jobb.

Den bra nyheten: det finns inga genvägar. Vi är på rätt spår, och det är bara att fortsätta nöta på med de verktyg vi har. På listan 2010 stå nya polarer, nya segeldiagram och att få ut 100% av navigationsverktygen i starterna. Och att hitta bra kommunikation mellan navigatör, taktiker och rorsman.

Tack Aksel för en mycket lärorik helg – och alla andra för bra diskussioner.

4 Comments

  1. Henrik N Mar 23, 2010 Reply

    Noterar att du satt på först bänkrad, hade du med ett äpple till magistern ;-)

  2. Erik Kristiansen Mar 23, 2010 Reply

    Bra oppsummert Peter, trodde jeg kunne endel om metrologi men så feil kan man ta

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.