First 30 | provsegling

first_30_testsail-6.jpg
I fredags var stora delar av vår besättning ute och provade nya First 30. Normalt åker vi ju inte omkring och testar massa nya båtar, men en Juan K-ritad liten First med så annorlunda design måste man ju bara kolla närmare på.

Det första man tänker på är att den är stor (en bit över 32 fot), bred och otroligt stabil när man kliver ombord. Fören är lika trubbig som på Ericsson 4 och slagen på sidan akterut finns där också. Liksom dubbla roder. Sedan ser man att masten sitter långt bak, och att det inte finns något häckstag. Helt klart annorlunda.

Men jag gillar det lite kaxiga och raciga utseendet. Faran är väl att man skrämmer bort familjerna med en för agressiv look? För det är ingen racer, utan både Juan K och Beneteau trycker på att man vänder sig familjer.

Men cruising blir ju också roligare med en båt som seglar bra. Och min känsla är att man kan ha mycket kul i den här båten…

first_30_testsail-4.jpg
Stefan Blom var med och filmade.

Vi hade 4-5 m/s och körde 4 timmar relativt hårt i Göteborgs södra skärgård och ut mot Trubaduren. Initialt var man såklart nyfiken på backförmågan med två roder, men jag tyckte det funkade helt ok. Det är säkert lite sämre manövreringsförmåga än med ett roder mitt i propellerströmmen, men inte så att det blir problem. Däremot så är det ju viktigt att allt sitter rätt ihopskruvat, utan glapp, med två roder. Och styrningen blir ju inte lika direkt.

first_30_testsail_int-11.jpg
Helt ok däckslayout med bra prylar genomgående. Dock är storskotsarrangemanget inget vidare. Skenan sitter ju precis i aktern (a la Open 60) och där sitter också justeringen av travarna snyggt integrerad i själva balken. Men sedan har man dragit fram både grov- (1:5) och fintrim (1:20) på durken framför rorsman. Där går de inte att justera av vare sig rorsman eller den som sitter bakom honom. Klurigt. Dessutom är det lätt att storskotet fastnar i något vid gipp eftersom det sveper bakom rorsman. Vore det min båt skulle jag flytta bak allltihop och leva med att storskotet satt akter om rorsman.

Också rorsmannens position är lite svår. Det finns jättefina fotstöd i rostfritt som man kan fälla upp och justera, men det var ändå svårt att hitta riktigt rätt för oss som är lite kortare. Här borde man fundera lite mer på hur det borde se ut.

first_30_testsail-5.jpg
Seglingen då? Med stor och fock (som kändes nästan som en liten genua) så gick det förvånansvärt bra även när det var lite lättare. Ingen superkänsla så klart men ok fart på loggen). Men det var när det kom lite mer vind och båten lutade till som det hände saker. Då kom mycket våt yta upp i luften, vattenlinjen blev hälften så smal och lärodret hamnade vertikalt – och båten sköt iväg. Plötsligt blev det en kul båt att segla och mungiporna åkte upp på besättningen.

För att kunna ha fathead-stor och slippa dubbla häckstag så har man svept spridarna lite extra och toppvanten får stå för förstagsspänningen. Funkar fint och är enkelt, även om det säkert kommer att finnas tillfällen då man saknar häckstaget. Till stor del handlar det om hur man designar och trimmar seglen. Jag skulle inte ha några problem att köra utan häckstag.

När spinnakern kom upp drog båten iväg. Den kändes lättdriven och var kul att segla även om det inte blåste så mycket. Och det är inte svårt att föreställa sig en härlig undanvindsrepa i 10-12 m/s.

Så vi var väl positivt överraskande över seglingsegenskaperna. Det som fortfarande är ett frågetecknet är kryss i lätt vind där moderna breda båtar lätt kan sitta fast. Kappseglingar mot t.ex. Elan 310 och Dehler 32 får väl avgöra vad som funkar och inte.

På plussidan
+ rolig att segla
+ luftig inredning (mer om det nedan)
+ kaxigt utseende

På minussidan
– ergonomin för rorsman/storskotstrim
– dörren till akterhytten
– fuskteak i brunn

Sammanfattningsvis en kul båt som man definitivt skall ha med på listan om man letar båt i den här storleksklassen.

Stort bildspel finns på flickr.

first_30_testsail-2.jpg


first_30_testsail-1.jpg

first_30_testsail-3.jpg

first_30_testsail-7.jpg

first_30_testsail-8.jpg

first_30_testsail-9.jpg

first_30_testsail-10.jpg

first_30_testsail_int-9.jpg
Inredningen känns luftig för att sitta i en “liten” båt.

Så klart blir det svårt att få med allt, men man har ändå lyckats helt ok. Stilen är modern och följer samma upplägg som de andra nya First-modellerna. En del smarta lösningar (delad dörr till förpiken och liten lucka som förlänger kojerna i salongen – se nedan). Men också några helt korkade saker, som att dörrarna till akterkabin och toalett öppnas inåt i båten. Så akterkabinen måste vara stängd om man skall använda spisen. Korkat och på gränsen till farligt?

first_30_testsail_int-8.jpg

first_30_testsail_int-7.jpg

first_30_testsail_int-1.jpg

first_30_testsail_int-2.jpg

first_30_testsail_int-3.jpg

first_30_testsail_int-5.jpg

first_30_testsail_int-6.jpg

first_30_testsail_int-10.jpg
Kojerna i salongen är typ 1.70. Men tar man bort dynan vid fotändan hittar man en liten lucka och vips så är den 2.00. Smart. Men varför inte strunta i luckan helt om det ändå skall sitta en dyna framför?

first_30_testsail_int-12.jpg

first_30_testsail_int-13.jpg

first_30_testsail_int-14.jpg

44 Comments

  1. Hans Oct 4, 2010 Reply

    Ser väldigt trevlig ut – några reflektioner bara.
    När skall de fatta att Nav-bordet är en inredningsdetalj som överlevt sig själv…?
    Masten på däck – lite otypiskt för Beneteau på en First…?
    Och om man nu siktar in sig på familjer – spis utan ugn…?

    • Anders B Oct 4, 2010 Reply

      Behövs inte den ytan för att man ska kunna jobba rationellt i båten när man ligger i hamn? Jag har skippat navbordet i min snart färdiga båt, men har börjat undra om jag valt rätt.

      • Hans Oct 5, 2010 Reply

        Ytan behövs – men inte den separata stolen/pallen. Vänd på det hela istället så att man sitter bakvänt längst bak på kojen. Då funkar det som både navbord och avställningsyta i hamn

    • Patrick L Oct 4, 2010 Reply

      Navbordet har väl inte överlevt sig själv utan det är en yta som är högst effektiv både under segling och i hamn. Själv använder jag navbordet för allt möjligt administrativt kring både segling och arbete. Skulle inte vilja bli av med den ytan!

    • Erik Barkefors Oct 4, 2010 Reply

      Man kan kombinera salongsbord med navfunktion. De behöver inte vara så skrymmande som på Pogo 40 utan skulle kunna vara en mindre instrumentlåda som hissas upp i taket på maststöttan (som ofta sitter i salongsbordet). En vridbar pall bakom bordet kan sitta på ett Lagunbordsliknande fäste.
      http://lh5.ggpht.com/_RXlQYkwwIRY/SX1tT7K08qI/AAAAAAAAAEI/EnGVAI9tCTg/POGO_40%20Course%20croisière.JPG?imgmax=720&crop=0

    • Christian Husvik Oct 5, 2010 Reply

      Bruker navbordet til stellebord (skjötbord, tror jeg det heter på svensk). Veldig praktisk når dette er plassert nærme toalettet med vask når bleier skal skiftes.

  2. Erik Barkefors Oct 4, 2010 Reply

    Härliga bilder!
    Förstår att storskotet kräver lite tillvänjning – eller kanske flytt till bakkant av sittbrunnslådorna? Fungerar vinklarna om man sitter nere i brunnen?

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 4, 2010 Reply

      Sitter man på sittbrunnsbänken så funkar det ok. Jag tror inte det är svårt att göra ett snyggt meck så att det funkar bra.

      Men man undrar ju om det är Mich Des (som varit rådgivare i det här projektet) som har satt dem där de sitter nu :-)

  3. Henrik N Oct 4, 2010 Reply

    Jösses, vad snören det är överallt!

  4. Dagseglare Oct 4, 2010 Reply

    Snygga bilder – bra reportage!
    Att akterkabinsdörren är kass har ju påtalats redan tidigare, men än värre blev det med de nuvarande dörrhandtagen. Farligt både för besättning och segel som skall förbi trapp och förpik. Likaså gillar jag inte grabbräcken med spetsig ände. Detaljer kanske men klart onödiga försämringar mot tidigare. Hoppas att dörren fixas till produktionsbåtarna.

    Bra med spot över spisen.
    Maststöttan verkar ju faktiskt inte vara ivägen så mycket som först befarat.
    Klappstol vid navbordet ger bred öppning till toan – men hur stabil är den under gång?

    På min 31.7 har jag fotstöd av hängband som kan justeras i längd. Principen är motsvarande fotstödens röda justerlinor som syns på bilden. Funkar aldeles utmärkt!

    Bra iakttagelse ang “Focken” som på nya 30’an, genom den akterliga mastplaceringen, faktiskt är större än genua 1 på 31.7.

    Fanns det ngn hydraulspänning under däck till förstaget – det har ju diskuterats?
    Hur mycket hindrade toppvanten möjligheten att få ut bommen på läns?
    /Mauritz

  5. almers Oct 5, 2010 Reply

    Luckan bakom dynan är bra om man stuvar t.ex. golfbollar där. Dynan ser ut att bara sitta fast med 2 kardborrpluppar.

    • Erik Barkefors Oct 5, 2010 Reply

      Den luckan är räddningen för oss som är 195 cm långa!

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 5, 2010 Reply

      Att “hålet” skall vara där är självklart. Det är bara jag som är allergisk mot alla lösa träbitar som inte fyller någon funktion (om man nu inte har mycket golfbollar).

      • Erik Barkefors Oct 5, 2010 Reply

        Håller med om luckan. Iom att den finns där så måste den vara med under kappsegling enligt SRS. Frågan blir om jag, som är lång, tillåts stuva den under kojen?

      • almers Oct 6, 2010 Reply

        Ju mer man tänker på luckan desto fler användningsområden dyker upp.
        Är man extremt blyg men ändå gillar att sova naken utan täcke kan man ju i luckan ta upp ett hål så halsen passar och därefter stoppa in huvudet i fotutrymmet. Eller varför inte ta upp hål i luckan motsvarande smalbenen så kan man hoppa över fottvätt den kvällen.

  6. Jag tycker att det borde vara jobbigast på lätt läns med den breda häcken. Vår First 31.7 absolut jobbigaste bog.
    First 30 borde nog gå att få gång på i lätt kryss tycker jag om man sitter långt fram i lä så aktern kommer upp. Om det går handlar naturligtvis också om hur lätt hon ligger i vattnet. Det handlar ju framför allt om hur den kommer att mäta in i de olika reglerna. Finns det några sådana indikationer?
    Masten på däck var ju lite märkligt. Kanske går det att hålla den rakare på så sätt och rädda förstagsspänningen.
    Funkar förpiken – den såg väldigt trång ut på tidiga layouts?

  7. Mats V Oct 5, 2010 Reply

    Väntar fortfarande – men troligen inte så länge till – på första storyn om hur någon ryckt upp toan/pupmhandtaget med skoten genom ventilen… :-)

    • Mårten S Oct 5, 2010 Reply

      Mats, detta funderade jag också på.

      Finns det ingen som sæljer någon form av sæck eller liknande man kan hænge i fønstret?

      Detta skulle rædda dynor etc. på øvriga båtar också.

      //Mårten

      • schvidja Oct 5, 2010 Reply

        Är det så smart att ha dessa luckor helt öppna vid segling en översköljning gör ju att vattnet hamnar i kojen och borde inte luckan öppnas utåt för ökad säkerhet.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 5, 2010 Reply

      På J/109 så har vi två luckor i akterkant av ruffen som är perfekta att köra ner tamparna i. Toalettpumpen tejpar man så klart så att ingenting fastnar (skall sy ett litet skydd till den i kapellduk någon dag).

      Det kommer in relativt lite vatten även när det sköljer över, men sitter den över dynorna som på First 30, skall man nog vara försiktig.

      Vad får en “fönstersäck” kosta?

      • Mårten S Oct 5, 2010 Reply

        En vattentæt som man snæpper på fønstren (fønsterkarmen) skulle vara perfekt.

        Motsvarande modell skulle kunna fixas till førpiksluckan, før spinn-/gennakern. (dock mister man møjligheten att ha en gubbe under dæck då)

        500:-/st før de till akterluckorna och 1000:- før førpiksluckan ?

      • Hans Oct 5, 2010 Reply

        Innan man kör den här lösningen – tänk på att på Lewmars luckor så sitter den relativt ömtåliga tätningslisten i lucksargen. Så om man drar massa linor/fall mot/över kanten på den så är det bara en tidsfråga innan den skadas o blir otät….

  8. Pelle P Oct 5, 2010 Reply

    Som det är på First 30 är det nog ingen bra ide att dra ner tamparna i luckor på sidan = sjöar som bryter över kan gå direkt ner i luckan!
    Bättre på J109:an som har motsvarande fönster/luckor på bak-kant ruffen.
    Fönstersäckar är ingen bra ide; vattnet rinner fortfarande ner och var ska det ta vägen? Alla tampar samlas i en ormgrop = lättare för trassel. Gör man extra djupa blir det bara svårare att “se trasslet”. En lösning kan vara lite som PG är inne på; täcka över det man vill hålla torrt/undvika strul med toa pump mm.
    Låt tamparna vara så fria som möjligt! Också lättare för “offwatch” personal att reda ut tåtarna under däck (om man nu får vara under däck…).

    • Anders R Oct 5, 2010 Reply

      Jag håller med, brukar slå ett öga på snörena när jag är på väg upp och det finns tid. Tveksam till säckar…

  9. Anders B Oct 5, 2010 Reply

    Hål i rufftaket med dränerad låda under (ala Z31), kan de va nåt?

    • Pelle P Oct 5, 2010 Reply

      Samma skit = alla tåtar i en klump!!

  10. Team Styrbord Oct 5, 2010 Reply

    Hur kändes den allmäna kvalitén, verkade grejorna hålla ihop?
    Båten ser rätt läcker ut.
    Man får inte ha glömt något i akterruffen som är viktigt medans kocken värmer vatten till torrfodret.
    Ska bli kul att se vad den kan göra på banan…

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 5, 2010 Reply

      Det är en First. Då vet man väl ganska väl vad man får. Håller säkert ihop om man inte misshandlar den under Fastnet Race eller går hårt på grund under Tjörn Runt ;-)

      • Team Styrbord Oct 6, 2010 Reply

        Man får ta det lugnt, lägger upp lite nya bilder på innerlinern som gått sönder…innerbalkalkarna har gått av…märkligt…

        • F424 Oct 7, 2010 Reply

          Vilka vädermässiga förutsättningar gällde när båten fick dessa skador? Ingen grundstötning iblandad?

          • Team Styrbord Oct 7, 2010

            Inga speciella, Det var under England Runt som skadorna uppstod. Det var blåsigt men inte mer än vad som är vanligt under den tävlingen. Vi blev själva förvånade…

  11. Anders B Oct 5, 2010 Reply

    Vad är nytt på First 30 som inte redan finns på Z31? Skulle vara avsaknaden av fällköl isåfall. Men det är ju förstås inte heller nytt.

    • Erik Barkefors Oct 5, 2010 Reply

      Z31 har fast köl nuförtiden i raceversionen och fällköl som option på en familjeversion…

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 5, 2010 Reply

      Ja, det mesta är redan gjort :-)

      Osäker på varför man skulle jämföra med Z31? Dubbla roder och avsaknad av häckstag? First 30 väger över ett ton mer, har helt annorlunda förskepp, köl, rigg och inredningstänk.

  12. Anders B Oct 6, 2010 Reply

    First 30 har större förtriangel, det är en tyngre båt, med “mer” inredning.
    Z31 fäll(bly)kölen sticker (nedfälld) drygt 2 m, väger 900kg, en väldigt effektiv Ridderritad prestandaköl. Det är inget centerbord man fäller upp på länsen. Om nu Z31 kölen är ändrad till fast variant (det visste jag inte) så kanske jämförelsen är mer adekvat än jag trodde. På vilket sätt skiljer sig förskeppen? På 90-talet seglade jag Z31föregångaren PUH. Det var en fantastisk känsla att plana med den båten i 8-9-10 m/s. Men det krävdes mycket folk på railen när vi kryssade i samma väder. Jag undrar förstås hur First 30 klarar sig seglingsmässigt mot andra lika stora semester/racing båtar. Tung och bångstyrig eller lätt som en virvelvind?

  13. Adrian Wilson Jan 27, 2011 Reply

    dear peter, thankyou for your review on the F30. I have ordered a boat…I sail in fremantle west australia. we have quite frequent strong sea breezes 18-25kts i am considering a main that is not square top….better rating, able to sail in stronger breeze. Do you have a recommendation after testing the boat?

    thankyou

    Adrian wilson

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.