Skip to content

44 Comments

  1. Hans
    Oct 4, 2010 @ 16:03

    Ser väldigt trevlig ut – några reflektioner bara.
    När skall de fatta att Nav-bordet är en inredningsdetalj som överlevt sig själv…?
    Masten på däck – lite otypiskt för Beneteau på en First…?
    Och om man nu siktar in sig på familjer – spis utan ugn…?

    Reply

    • Anders B
      Oct 4, 2010 @ 18:30

      Behövs inte den ytan för att man ska kunna jobba rationellt i båten när man ligger i hamn? Jag har skippat navbordet i min snart färdiga båt, men har börjat undra om jag valt rätt.

      Reply

      • Hans
        Oct 5, 2010 @ 12:20

        Ytan behövs – men inte den separata stolen/pallen. Vänd på det hela istället så att man sitter bakvänt längst bak på kojen. Då funkar det som både navbord och avställningsyta i hamn

        Reply

    • Patrick L
      Oct 4, 2010 @ 18:52

      Navbordet har väl inte överlevt sig själv utan det är en yta som är högst effektiv både under segling och i hamn. Själv använder jag navbordet för allt möjligt administrativt kring både segling och arbete. Skulle inte vilja bli av med den ytan!

      Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 4, 2010 @ 19:07

      Man kan kombinera salongsbord med navfunktion. De behöver inte vara så skrymmande som på Pogo 40 utan skulle kunna vara en mindre instrumentlåda som hissas upp i taket på maststöttan (som ofta sitter i salongsbordet). En vridbar pall bakom bordet kan sitta på ett Lagunbordsliknande fäste.
      http://lh5.ggpht.com/_RXlQYkwwIRY/SX1tT7K08qI/AAAAAAAAAEI/EnGVAI9tCTg/POGO_40%20Course%20croisière.JPG?imgmax=720&crop=0

      Reply

    • Christian Husvik
      Oct 5, 2010 @ 10:40

      Bruker navbordet til stellebord (skjötbord, tror jeg det heter på svensk). Veldig praktisk når dette er plassert nærme toalettet med vask når bleier skal skiftes.

      Reply

  2. Erik Barkefors
    Oct 4, 2010 @ 16:25

    Härliga bilder!
    Förstår att storskotet kräver lite tillvänjning – eller kanske flytt till bakkant av sittbrunnslådorna? Fungerar vinklarna om man sitter nere i brunnen?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 4, 2010 @ 17:20

      Sitter man på sittbrunnsbänken så funkar det ok. Jag tror inte det är svårt att göra ett snyggt meck så att det funkar bra.

      Men man undrar ju om det är Mich Des (som varit rådgivare i det här projektet) som har satt dem där de sitter nu :-)

      Reply

  3. Henrik N
    Oct 4, 2010 @ 20:09

    Jösses, vad snören det är överallt!

    Reply

  4. Dagseglare
    Oct 4, 2010 @ 22:16

    Snygga bilder – bra reportage!
    Att akterkabinsdörren är kass har ju påtalats redan tidigare, men än värre blev det med de nuvarande dörrhandtagen. Farligt både för besättning och segel som skall förbi trapp och förpik. Likaså gillar jag inte grabbräcken med spetsig ände. Detaljer kanske men klart onödiga försämringar mot tidigare. Hoppas att dörren fixas till produktionsbåtarna.

    Bra med spot över spisen.
    Maststöttan verkar ju faktiskt inte vara ivägen så mycket som först befarat.
    Klappstol vid navbordet ger bred öppning till toan – men hur stabil är den under gång?

    På min 31.7 har jag fotstöd av hängband som kan justeras i längd. Principen är motsvarande fotstödens röda justerlinor som syns på bilden. Funkar aldeles utmärkt!

    Bra iakttagelse ang “Focken” som på nya 30’an, genom den akterliga mastplaceringen, faktiskt är större än genua 1 på 31.7.

    Fanns det ngn hydraulspänning under däck till förstaget – det har ju diskuterats?
    Hur mycket hindrade toppvanten möjligheten att få ut bommen på läns?
    /Mauritz

    Reply

  5. almers
    Oct 5, 2010 @ 04:35

    Luckan bakom dynan är bra om man stuvar t.ex. golfbollar där. Dynan ser ut att bara sitta fast med 2 kardborrpluppar.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 5, 2010 @ 08:29

      Den luckan är räddningen för oss som är 195 cm långa!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 5, 2010 @ 08:31

      Att “hålet” skall vara där är självklart. Det är bara jag som är allergisk mot alla lösa träbitar som inte fyller någon funktion (om man nu inte har mycket golfbollar).

      Reply

      • Erik Barkefors
        Oct 5, 2010 @ 10:30

        Håller med om luckan. Iom att den finns där så måste den vara med under kappsegling enligt SRS. Frågan blir om jag, som är lång, tillåts stuva den under kojen?

        Reply

      • almers
        Oct 6, 2010 @ 19:30

        Ju mer man tänker på luckan desto fler användningsområden dyker upp.
        Är man extremt blyg men ändå gillar att sova naken utan täcke kan man ju i luckan ta upp ett hål så halsen passar och därefter stoppa in huvudet i fotutrymmet. Eller varför inte ta upp hål i luckan motsvarande smalbenen så kan man hoppa över fottvätt den kvällen.

        Reply

  6. Öresund Regatta, AN
    Oct 5, 2010 @ 07:42

    Jag tycker att det borde vara jobbigast på lätt läns med den breda häcken. Vår First 31.7 absolut jobbigaste bog.
    First 30 borde nog gå att få gång på i lätt kryss tycker jag om man sitter långt fram i lä så aktern kommer upp. Om det går handlar naturligtvis också om hur lätt hon ligger i vattnet. Det handlar ju framför allt om hur den kommer att mäta in i de olika reglerna. Finns det några sådana indikationer?
    Masten på däck var ju lite märkligt. Kanske går det att hålla den rakare på så sätt och rädda förstagsspänningen.
    Funkar förpiken – den såg väldigt trång ut på tidiga layouts?

    Reply

  7. Mats V
    Oct 5, 2010 @ 08:53

    Väntar fortfarande – men troligen inte så länge till – på första storyn om hur någon ryckt upp toan/pupmhandtaget med skoten genom ventilen… :-)

    Reply

    • Mårten S
      Oct 5, 2010 @ 10:32

      Mats, detta funderade jag också på.

      Finns det ingen som sæljer någon form av sæck eller liknande man kan hænge i fønstret?

      Detta skulle rædda dynor etc. på øvriga båtar också.

      //Mårten

      Reply

      • schvidja
        Oct 5, 2010 @ 10:55

        Är det så smart att ha dessa luckor helt öppna vid segling en översköljning gör ju att vattnet hamnar i kojen och borde inte luckan öppnas utåt för ökad säkerhet.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 5, 2010 @ 10:59

      På J/109 så har vi två luckor i akterkant av ruffen som är perfekta att köra ner tamparna i. Toalettpumpen tejpar man så klart så att ingenting fastnar (skall sy ett litet skydd till den i kapellduk någon dag).

      Det kommer in relativt lite vatten även när det sköljer över, men sitter den över dynorna som på First 30, skall man nog vara försiktig.

      Vad får en “fönstersäck” kosta?

      Reply

      • Mårten S
        Oct 5, 2010 @ 11:23

        En vattentæt som man snæpper på fønstren (fønsterkarmen) skulle vara perfekt.

        Motsvarande modell skulle kunna fixas till førpiksluckan, før spinn-/gennakern. (dock mister man møjligheten att ha en gubbe under dæck då)

        500:-/st før de till akterluckorna och 1000:- før førpiksluckan ?

        Reply

      • Hans
        Oct 5, 2010 @ 12:28

        Innan man kör den här lösningen – tänk på att på Lewmars luckor så sitter den relativt ömtåliga tätningslisten i lucksargen. Så om man drar massa linor/fall mot/över kanten på den så är det bara en tidsfråga innan den skadas o blir otät….

        Reply

  8. Pelle P
    Oct 5, 2010 @ 11:57

    Som det är på First 30 är det nog ingen bra ide att dra ner tamparna i luckor på sidan = sjöar som bryter över kan gå direkt ner i luckan!
    Bättre på J109:an som har motsvarande fönster/luckor på bak-kant ruffen.
    Fönstersäckar är ingen bra ide; vattnet rinner fortfarande ner och var ska det ta vägen? Alla tampar samlas i en ormgrop = lättare för trassel. Gör man extra djupa blir det bara svårare att “se trasslet”. En lösning kan vara lite som PG är inne på; täcka över det man vill hålla torrt/undvika strul med toa pump mm.
    Låt tamparna vara så fria som möjligt! Också lättare för “offwatch” personal att reda ut tåtarna under däck (om man nu får vara under däck…).

    Reply

    • Anders R
      Oct 5, 2010 @ 13:41

      Jag håller med, brukar slå ett öga på snörena när jag är på väg upp och det finns tid. Tveksam till säckar…

      Reply

  9. Beneteau First Review « Come Within Hail
    Oct 5, 2010 @ 15:15

    […] boats, but a Juan K designed small First with different designs so you have to just check into.  READ REVIEW (make sure to click on the English translation, it makes it easier to […]

    Reply

  10. Anders B
    Oct 5, 2010 @ 15:45

    Hål i rufftaket med dränerad låda under (ala Z31), kan de va nåt?

    Reply

    • Pelle P
      Oct 5, 2010 @ 16:05

      Samma skit = alla tåtar i en klump!!

      Reply

  11. Team Styrbord
    Oct 5, 2010 @ 15:51

    Hur kändes den allmäna kvalitén, verkade grejorna hålla ihop?
    Båten ser rätt läcker ut.
    Man får inte ha glömt något i akterruffen som är viktigt medans kocken värmer vatten till torrfodret.
    Ska bli kul att se vad den kan göra på banan…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 5, 2010 @ 22:46

      Det är en First. Då vet man väl ganska väl vad man får. Håller säkert ihop om man inte misshandlar den under Fastnet Race eller går hårt på grund under Tjörn Runt ;-)

      Reply

      • Team Styrbord
        Oct 6, 2010 @ 22:14

        Man får ta det lugnt, lägger upp lite nya bilder på innerlinern som gått sönder…innerbalkalkarna har gått av…märkligt…

        Reply

        • F424
          Oct 7, 2010 @ 10:25

          Vilka vädermässiga förutsättningar gällde när båten fick dessa skador? Ingen grundstötning iblandad?

          Reply

          • Team Styrbord
            Oct 7, 2010 @ 16:15

            Inga speciella, Det var under England Runt som skadorna uppstod. Det var blåsigt men inte mer än vad som är vanligt under den tävlingen. Vi blev själva förvånade…

  12. Anders B
    Oct 5, 2010 @ 21:33

    Vad är nytt på First 30 som inte redan finns på Z31? Skulle vara avsaknaden av fällköl isåfall. Men det är ju förstås inte heller nytt.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 5, 2010 @ 22:26

      Z31 har fast köl nuförtiden i raceversionen och fällköl som option på en familjeversion…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 5, 2010 @ 22:42

      Ja, det mesta är redan gjort :-)

      Osäker på varför man skulle jämföra med Z31? Dubbla roder och avsaknad av häckstag? First 30 väger över ett ton mer, har helt annorlunda förskepp, köl, rigg och inredningstänk.

      Reply

  13. Fotografie – Beneteau First 30 | Poseidonews
    Oct 6, 2010 @ 01:20

    […] tipi di Blur hanno avuto per le mani il nuovo First 30 e ne hanno fatto ampio reportage […]

    Reply

  14. Anders B
    Oct 6, 2010 @ 21:28

    First 30 har större förtriangel, det är en tyngre båt, med “mer” inredning.
    Z31 fäll(bly)kölen sticker (nedfälld) drygt 2 m, väger 900kg, en väldigt effektiv Ridderritad prestandaköl. Det är inget centerbord man fäller upp på länsen. Om nu Z31 kölen är ändrad till fast variant (det visste jag inte) så kanske jämförelsen är mer adekvat än jag trodde. På vilket sätt skiljer sig förskeppen? På 90-talet seglade jag Z31föregångaren PUH. Det var en fantastisk känsla att plana med den båten i 8-9-10 m/s. Men det krävdes mycket folk på railen när vi kryssade i samma väder. Jag undrar förstås hur First 30 klarar sig seglingsmässigt mot andra lika stora semester/racing båtar. Tung och bångstyrig eller lätt som en virvelvind?

    Reply

  15. Hamnen.se provar – Diva 35 « Fredriksson
    Oct 7, 2010 @ 19:25

    […] Gäster kommer också att bjudas in. bl.a. Peter Gustafsson på Blur. Peter provseglade t ex First 30 för en vecka sedan. Det reportaget finns här och på blur.se. […]

    Reply

  16. First 30 | The Movie | BLUR
    Oct 12, 2010 @ 03:44

    […] you are new here, you might want to subscribe to the RSS feed for updates on this topic. Efter vår provsegling av First 30 förra veckan så klippte vi ihop lite rörliga bilder. Kör i […]

    Reply

  17. First 30 – The Movie « Öresunds Marin
    Nov 14, 2010 @ 12:46

    […] med gänget från Blur med ut på testsegling. Med på testet var också Stefan Blom som filmade. Läs artikeln på blur.se och se filmen […]

    Reply

  18. Åka till Parismässan? | BLUR
    Nov 30, 2010 @ 21:09

    […] are new here, you might want to subscribe to the RSS feed for updates on this topic. Gänget bakom Team First 30 var så glada efter vår provsegling (och Hollywood-produktionen som många tyckte var bättre än […]

    Reply

  19. Beneteau First 30 Review
    Dec 21, 2010 @ 00:53

    […] boats, but a Juan K designed small First with different designs so you have to just check into.  READ REVIEW (make sure to click on the English translation, it makes it easier to […]

    Reply

  20. Adrian Wilson
    Jan 27, 2011 @ 02:45

    dear peter, thankyou for your review on the F30. I have ordered a boat…I sail in fremantle west australia. we have quite frequent strong sea breezes 18-25kts i am considering a main that is not square top….better rating, able to sail in stronger breeze. Do you have a recommendation after testing the boat?

    thankyou

    Adrian wilson

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.