Nyfiken på Rob Shaw & Karma Police

robshaw12-26.jpg
När jag var i Auckland så fanns det några personer som jag var lite extra sugen på att träffa. En av dessa var Rob Shaw, som bland annat ligger bakom sportbåten Shaw 650 och den supercoola lilla svängkölaren Shaw 9 – som har fått en del uppmärksamhet här på bloggen.

Vi träffas för frukostfika på Sitting Duck i Westhaven Marina. Lite längre bort på vägen så ligger Royal New Zealand Yacht Squadron, men Rob är en kille som är jordnära så det anspråkslösa fiket känns mer naturligt.

Vi pratar länge om den lokala seglingsscenen. Svenskar tycker nog att kiwisarna ligger på framkant och har massor av coola och moderna båtar. Men det är tydligt att Rob och sportbåtsseglarna har fått fightas mot mycket konservativa seglare och klubbar. Det är inte så annorlunda mot hur det ser ut här hemma…

shaw650rippin0.jpeg
Rob utbildade sig till båtbyggare och som ett projekt så ritade han 2000 en liten sportbåt som han byggde själv. På den tiden så fanns egentligen inga sportbåtar, men små “trailer sailers” var ganska populärt. Shaw 650 byggdes i cederträ och glasfiber och fick kolfibermast. Den var ganska mycket sportigare än allt annat, och ställde till en del rabalder. Sedan dess har klassen utvecklats och det finns nu nästan 30 båtar, både hemmabyggen med också seriebyggda båtar. Och det finns egentligen ingen entypsklass a la Melges 24 eller J/80 utan alla seglar i de boxregler som sportbåtsförbundet har.

shaw650.jpg
En ny båt kostar NZ$49.900 (280.000 + moms) men man kan också köpa ritningarna av Rob för NZ$1.000.

Det har blivit en populär klass för de proffs från AC och VOR som är hemma i Auckland. Det är enkelt att ha en båt på uppfarten och köra lite race när man har ledigt från de stora projekten. Det har gjort att det är ganska hög nivå på klassen, och det lockar även unga seglare som vill hänga med (och segla mot) proffsen.

Sedan dess har Rob flyttat gränserna också i andra storleksklasser med Shaw 750, Shaw 7 och några “turbo”-varianter på dessa. Nya Shaw 550 är dock lite mer beskedlig för att attrahera nya seglare.

Shaw 9 karma Police
Rob tog sedan sin filosofi till lite större båtar. Shaw 9 är en radikal båt på 1800 kg och massor av segel, svängköl och dubbla centerbord. Målet är att få samma känsla som på en VO70 eller Open 60 fast på 9 meter.

Skall han kunna motivera ett custombygge, så vill han inte bygga en båt som är en variant på en vanlig racer/cruiser utan någonting mycket radikalare. Fartmässigt vill man att den lilla 30-fotaren seglar om 40-fotarna, och här verkar man ha lyckats.

Just nu finns det två båtar, Robs egen Karma Police och Deep Throttle. Rob har bland annat seglat Round North Island Two Handed Race, 1500 distans runt nordön. Båten är förresten till salu, och säljs troligtvis till England.

11 deck plan.jpg
Tidigare har Rob designat en Shaw 10, Orbit, på samma tema och framöver kommer också en Shaw 11 (ovan) som skall segla ungefär som en Cookson 50! Enligt Rob så är utmaningen att kunna få båten rolig att segla samtidigt. Med så mycket prestanda i ett litet paket är det lätt att den blir “tweaky” eller rent av skräckinjagande.

robshaw12-11.jpg
Efter vår fika så tittade vi lite närmare på Karma Police… kaxig redan vid bryggan.


robshaw12-1.jpg
Man har ett långt utdragbart peke i centerlinjen (den gråa biten är integrerad i skrovet för att ge stöd). Dubbla tacklines för att kunna peela gennaker offshore.

robshaw12-3.jpg
Dubbla centerbord som hissas upp med lina upp i masten + winsch.

robshaw12-4.jpg
Mycket snören. Förutom det vanliga så har man spinnfall på lite olika höjder, centerbord och köl.

robshaw12-10.jpg
Ganska clean brunn. Kolfiberfästet till höger är till autopiloten.

robshaw12-15.jpg
Smart montering av motorn. Fälls ner genom en bälg i skrovet, så det är i stort sett slätt när den är uppe.

robshaw12-16.jpg
Det finns kanske en kvadratmeter att stå på precis under luckan innan svängkölen tar upp resten av plasten.

robshaw12-17.jpg
Spartanskt. Normalt fylls hela utrymmet med segel. Det finns en koj på vardera sida av sittbrunnen, och man har ett litet spritkök precis nedanför nedgången på de längre racen.

Nedan finns fler bilder. Kör i fullskärmsläge:

10 Comments

  1. JIMMY Feb 1, 2012 Reply

    Hårdrock!!

  2. Mattias Bodlund Feb 1, 2012 Reply

    Snygg lösning på storskotet.

  3. Leino Feb 1, 2012 Reply

    Grymt nice!!! ;)

  4. Mikael Vesala Feb 1, 2012 Reply

    Jag är mållös, alla andra båtar bleknar totalt… Fast det verkar ju lovande att den kanske säljs till England.. om några år så kanske…. :-)

    • Pelle P Feb 2, 2012 Reply

      Och jag som trodde att du hade flyttat till England…

  5. Raketen Feb 1, 2012 Reply

    Super sweet!
    Konstaterar torrt att det finns fler båtar man vill köpa, än jag har svenska pesetas.
    Kan man ha för många båtar?

    Lite nyfiken hur man manövrerar en sån svängköl?
    Elwinch, hydralik eller helt enkelt
    manpower?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 2, 2012 Reply

      Som du ser har kölen utväxling med lina. Denna går sedan upp på däck, genom en avlastare och sedan på lovarts fockwinsch. Funkar helt ok och är robust, men det kan bli tungt när man är shorthanded.

      På de lite större båtarna kommer det att bli hydraulik.

      • Raketen Feb 2, 2012 Reply

        Hur lång tid tar det att “slå” med kölen tro?

        Blir lite sugen på en mini 650 proto med svängköl. Bara för att :)

  6. Sam V Feb 2, 2012 Reply

    Grym båt, tack för rep!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.