J/70 seglar

J70-Sea-Trials-2.jpg

We’re very pleased to report that thanks to an incredible weather window J/70 hull #1 splashed (ahead of schedule) for some initial sea-trialing on Narragansett Bay earlier this week. In a few words… a sweet ride! She has jets upwind and down, is stable, easy to handle and a joy to steer. Many more details to follow as we continue internal evaluations and lock in final hardware and rigging specs with suppliers, etc… Sailmaker trials begin next week, with some of the top one-design sailmakers in the industry traveling to RI to put the first two boats through their paces and lock in the final class sail sizes and fine tune their sail shapes.

Since we can hardly talk about the J/70 launching without showing a picture or two, here’s a quick peek of hull #1 sailing in the summer-like light southwesterly we had on Wednesday…

J70-Sea-Trials-3.jpg

More from our site

51 Comments

  1. Anders Österborg Mar 16, 2012 Reply

    Varför ser alla nya båtar ut som små eller stora kopior av Farr 30….:-)

  2. En Melges 24?

    • gurra Mar 19, 2012 Reply

      eller B25 , det gamla sportbåten som väger 1000 kg.

  3. Ola Danielson Mar 16, 2012 Reply

    Eller som en lite mindre Elliott 770 utan “sweet lovin ruffen” =)

  4. Mattias Heiding Mar 16, 2012 Reply

    Denna båten hade världen behövt om;
    - rekryteringen i segling varit enormt stor
    - Melges24 inte fanns.

    Nu är sanning den att;
    - rekryteringen inom segling är enormt liten
    - Melges24 finns.

    Slutsat…..ja ni fattar….

  5. Adrian Mar 17, 2012 Reply

    Fast j70 behöver inte 5 pers ombord.

    • Patrick L Mar 17, 2012 Reply

      En Melges behöver väl inte heller 5 pers ombord. Men den går fortare om man seglar på full vikt och det kommer J/70 också att göra. Dessa byggs i Kina har jag förstått, är det första gången J bygger “lo-cost”? Läste någonstans om ca 45 000 USD “sail away price” inkl segel och trailer. Vågar man gissa 410-430′ SEK i Sverige?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2012 Reply

      Det var tanken från början, men man tog den lite försiktigare vägen och bygger nu i Bristol (Newport) och i Frankrike som vanligt.

  6. Jan Mar 17, 2012 Reply

    Mindre pris?
    Mindre besättning?
    Mindre problem?
    Mer kul?

  7. Adrian Mar 17, 2012 Reply

    Peter, du som har lite kontakter inom J, vad förväntas priset i Europa bli exkl segel?

  8. Feffe Mar 17, 2012 Reply

    En lite större cb66 ?

  9. Per Mar 17, 2012 Reply

    Detta blir säkert en fantastisk båt. Jag tror det skulle vara bra för klassen om man inte får sitta med fötterna utåt.

    • Patrick L Mar 17, 2012 Reply

      Så har ju Melges gjort i sin 20-fotare och det verkar ha gjort susen för klassen.

  10. Leino Mar 17, 2012 Reply

    Lite skevt att jämföra denna med Melges24 eller cb66. Cb:n kan man på sin höjd krypa ner o sova 2 pers i. Jag tror inte någon skulle få för sig att köra Bohusracet i en Melges?
    J70 däremot har sitthöjd och skulle jag tro rejält med vikt i kölen så den går att segla hyfsat effektivt utan railkött.
    Går säkert att jämföra med Life7.5 däremot. J70 känns då som ett lite tamare, billigare alternativ. Jag gillar båda skarpt ;)
    Kul att det görs lite nya segelbåtar o inte bara en massa sommarstugor, hoppas de säljer som smör.

    • Mattias Heiding Mar 17, 2012 Reply

      Melges har redan kört bohusracet!

      • Leino Mar 17, 2012 Reply

        Ok, tufft. :) Inget jag skulle ge mig på

        • Henrik Holm Mar 17, 2012 Reply

          Det var ganska jobbigt, särskilt kryssen från Norge till Smögen… Krängandet gjorde att jag hade ont kroppen i flera dagar efteråt. Å andra sidan så hade vi en rejäl undanvindsrepa med över 15 knop i vågorna på väg norrut, så i slutändan så var det ju värt det, även om det nog skulle krävas en hel del övertalning för att jag skulle göra om det … :)

          //h

          • Leino Mar 17, 2012

            Respekt!!

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2012 Reply

      Ryktet säger 100 sålda.

      Jag tycker inte att man kan kritisera J/boats för att man lanserar en ny båt i detta segment som man ganska mycket har dominerat sedan sent 70-tal.

      J/24 1977 ~5.400 båtar
      J/22 1983 ~1.600 båtar
      J/80 1993 ~1.350 båtar
      J/70 2012

      Som jämförelse
      Melges 24 1993 ~850 båtar

      Sedan är det ju andra saker som avgör. Finns det en lokal scen som i Stenungsund så är det så klart det som skall avgöra vad man väljer.

      • Mattias SWE 8 Mar 19, 2012 Reply

        Att Melges 24 är såpass konkurrenskraftig och i sammanhanget “het” tjugo år efter den konstruerades måste väl tyda på att det är en väldigt lyckad design? Uppfattar det som om att Melgesen fortfarande är måttstocken. Tjugo år gamla bilar känns ofta ganska out of date (givetvis med undantag för samtliga Volvomodeller). Håller ena tummen för att gänget i Stenungsund lyckas bygga upp ngt varaktigt och andra tummen för att man kan haka på någongång!

    • David Mar 17, 2012 Reply

      Jag undrar hur avgörande sovfrågan är.
      J/80 används nog relativt sällan som bobåt trots att den i jämförelse erbjuder luxuösa boendeutrymmen.
      Jens och Andreas, er seriösa boendetest har inte glömts bort…
      http://adventure.roxen.se/blog/2007/12/8/fran-total-misar-till-sol/index.html

    • Peter K Mar 19, 2012 Reply

      Leino, tack för de orden om LIFE 7.5, kan inte annat än att hålla med : )

      Onekligen så finns det nu intressanta alternativ att välja på. Det är tydligt att det är fler än jag som tror på snabba och trailerbara båtar som är enkla att äga. Fler och fler inser att seglings upplevelsen inte stiger med storleken, däremot har problemen och kostnaderna en tendens att följa storleken på båt.

      Koncepten är lite olika med mer eller mindre vass segling och mer eller mindra komfort under däck.

      Klart är att vi med LIFE 7.5 försökt att inte göra “bara” en båt i mängden och klart att i relation till B/one så är prislappen högre. J/70 prislappen är inte tydlig än så, där återstår det att se.

      LIFE 7.5 är inte bara en vassare seglare än vad talen på B/one indikerar, den har också lite “lyx” som dubbla roder, hyrdaulisk lyft av kölen, kolfiber peke, rensat däck med tampar i kanaler under däck och teak i sittbrunnen..m.m

      SRS talet på 1,286 säger också en del. I sommar får vi se om vi orkar segla upp till den nivån.

  11. Henrik N Mar 17, 2012 Reply

    Schysst dagseglare. Vad väger hon, klarar man sig med B-kort vid trailning?
    /Henrik

  12. Marcus Sylvin Mar 17, 2012 Reply

    Tycker de kan vara en intressant att jämföra J-70/ B-One

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2012 Reply

      Står på agendan efter fredagens lunchmöte med Search.

      • Adrian Mar 17, 2012 Reply

        Och vinnare är *trumvirvel*
        j70!
        Helt klart den skönare båten om man inte ser till priset

  13. Erik J Mar 17, 2012 Reply

    Copycat of a Farr 30……;.(

  14. Author
    Peter Gustafsson Mar 17, 2012 Reply

    Ni som förväxlar J/70 och Farr 30 behöver ställa undan lördagswhiskyn och kolla på ritningarna :-)

    http://www.blur.se/images/J70_Sailplan.pdf
    http://www.farrdesign.com/pdfs/338deck.pdf

    • Patrick L Mar 18, 2012 Reply

      :-) Ja, det är väl definitivt mer likt en J/80 / Melges kombo än en Farr 30. Hur som helst kul med nya båtar.

  15. Håkan Mar 18, 2012 Reply

    Är det bara jag som tycker att storen ser liten ut/bommen kort för att vara en sportbåt?

    • Adrian Mar 18, 2012 Reply

      Dom har ju inte tagit i när det gäller krysstället precis men gennakern däremot, den ser stor ut 8)
      En kort bom är ju snyggt, dock är den lite för hög för min smak.

  16. Feffe Mar 18, 2012 Reply

    Fortfarande lik en förstorad CB66. Verkar vara nödvändigt med ett J i seglet för att framkalla kollektiv hybris här :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 18, 2012 Reply

      Hybrisen kommer väl snarast av att världens största aktör i det här segmentet lanserar en ny båt. Och det var nästan 20 år sedan J/80 som fortfarande är en av världens mest populära klasser:

      http://www.blur.se/2008/09/22/entypsklasser/

      Vill man likna designen vid något så är den mycket lik J/90 som kom 1998. Kanske därav likheten med CB-66 som kom 2004 :-)

      • Feffe Mar 18, 2012 Reply

        Egentligen skit samma ju men är den inte lite mellanmjölk ?

      • Author
        Peter Gustafsson Mar 18, 2012 Reply

        Jo. Men skall man få många som seglar så kan ju mellanmjölk funka ganska bra.

        • Pelle Lindell Mar 18, 2012 Reply

          Jo, J/boats är oerhört skickliga på att göra båtar (och klassregler) som är lagom. De flesta normala människor vill inte ha allt för extrema egenskaper utan en båt som är kul att segla och som även en amatör klarar av att få ur det mesta av dess potential ur. Vi har jäkligt kul med Melgesen men jag förstår att inte alla tycker det är kul att hänga på det viset……

          Nå åter till J/70…den stora frågan i mitt huvud är hur båten kommer att funka i lite friskare vind. Jämfört med Melges 24 och många andra mindre sportbåtar känns det som om den kommer att sakna stabilitet (smal, låg besättningvikt, begränsad hängning) om dom inte lyckas få en seriöst hög andel av vikten i bulben. Vi har ju inte sett någon bulbvikt än så jag gissar att det är något som kommer att bestämmas efter testseglingarna

          • Adrian Mar 18, 2012

            Det är lite kul för när B/one som med samma yta/dpl lanserar så kritiseras den för att vara tjock, husvagn etc etc.
            Med J kallas det “lagomt”.

          • Adrian Mar 18, 2012

            lanseras*
            (ska bli bättre på att skriva) hehe

          • Pelle Lindell Mar 19, 2012

            Om man skall tro på J/boats och Bavarias preliminära data så blir J/70 ca. 300 kg lättare på i princip samma segelyta. Dessutom verkar nästan hela skillnaden vara i strukturen. J/70:an blir säkert betydligt dyrare än B1 men det är väl den gamla sanningen att en båt (eller vad som helst egentligen) kan vara lätt, stark och billig men bara två av egenskperna samtidigt ;-)

          • Adrian Mar 19, 2012

            På Bavarian ska vikten angiven i all-upp och ryktena på anarkin säger att j70in blir 50-100kg tyngre än angivet. Lägg då till att bavarian ska få 2kvm på kryss resp 2kvm undanvind extra än vad som är preliminärt.

  17. Henrik Holm Mar 18, 2012 Reply

    I min mening så måste J/70 bli bra mycket billigare än en Melges för att det ska vara värt det. Inte för att det på något sätt är “fullt” i segmentet, tvärtom ju fler desto bättre, men den största nackdelen med Melgesen är att den kostar runt SEK 600K seglingsklar. Om J/70 skulle kunna säljas för runt 350K så tror jag den kan bli något riktigt stort. Om den kostar samma, eller bara 5-10% billigare, så är Melgesen ett bättre köp i min mening. I Melgesklassen finns det gott om bra seglare och det finns ganska många båtar längs västkusten, om man även räknar in Norge. Dessutom så går det att segla en Melges som en J/70, men tvärtom blir nog svårt med tanke på Melgesens SRS på 1.27. Så om jag stod och valde så hade det blivit en Melges, med rev i storen och stormfock om det är det som ska till. Då finns ju alltid möjligheten att växla upp när man lärt sig båten och vill segla riktigt, riktigt fort.

    När det gäller krängandet så är ju det inget unikt för Melgesen. X-99:an Stino krängde sin båt bra mycket hårdare än vad vi gjorde, dvs man måste inte hänga upp-och-ner, men det går fortare då. Visst, blåser det hårt, då får man ta i, men i mellanvind så gick det bra att kränga “vanligt”.

    För övrigt så ägde jag en J/80 innan Melgesen och min erfarenhet, även om den bara kommer sig från två båtar, är att J/boats byggkvalité var lite grov, kanske inte som ett hemmabygge men inte långt ifrån. Min Melges hade levt ett hårdare liv, så den var aningen mer sliten, men detaljerna var inte lika grova i finishen som på J/80:n. Hoppas att de putsat till det på J/70:n, det har ju trots allt gått nästan 20 år.

    ///h

    • Mikael Mar 18, 2012 Reply

      Problemet med Melgesen är att så länge man inte har 4 pers burkar som ett V och inte tar in ett rev så seglar man inte upp till sitt LYS eller mot andra. Visst kan man reva eller köra på bara fock eller sitta 2 pers på kanten men då hamnar man hopplöst efter och det är tråkigt!

      Jag har också svårt att hitta 4 pers som vill betala 100 000 för att hänga som ett V över en tunn lina och inte ha kontakt med själva seglingen. Betydligt lättare att hitta 2 polare som vill bygga magmuskler till beach2012 och dessutom vara lite mer delaktiga i seglingen.

      Och om man dessutom kan weekendsegla och övernatta 2 personer i J70n, dra upp kölen utan för stora åthävor när man glider in i en ensam vik så slår den melgesen med hästlängder! Om man inte vill deltidscruisa kan man åtminstone skyla för regnet och slappa raklång i läkojen under transportsegling.

      • Henrik Holm Mar 18, 2012 Reply

        Ja, om man inte kan segla båten upp till sitt SRS så blir det ju kanske lite trist, det håller jag helt med om. Men personligen så skulle jag hellre komma sist i en Melges, men med möjligheten att åka riktigt fort.

        Som jag skrev så måste man inte kränga båten som ett V över mantåget, man klarar sig ändå. Vi gjorde hyffsat ifrån oss utan att vara superstjärnor, varken på taktiken eller krängandet. Jag tror att Melgesen har lite väl oförtjänt rykte, det måste inte vara supertungt.

        Det fina med både Melgesen och J/70:n är ju att man slipper transportsegla i regnet. Man drar bara upp den på trailern.

        Övernattningsmöjligheten är en fin detalj, det hade inte varit så dumt i Melgesen. Jag funderade på att spänna upp ett tält i bommen och sova i sittbrunnen på Melgesen, men det blev aldrig av. Skillnaden mellan det och vad jag tror kommer vara komforten i J/70:n är nog inte så stor, så för min del överväger Melgesens fördelar/nackdelar J/70:ns desamma.

        Hursom, smaken är delad och jag hoppas ändå (trots mitt Melges-ivrande) att det blir många J/70 som seglar i Sverige, det ger ju trots allt fler deltagare i SRS-seglingarna och i förlängningen därför roligare segling för alla.

        ///h

  18. Krull Mar 18, 2012 Reply

    Ohoj
    En Melges köper man nog inte för att segla SRS i första hand. kanske en J70 eftersom det inte finns något starkare motstånd de närmsta åren i klassen.
    Att säga att det skulle vara tråkigt att gasta tror jag inte, taktikern ser kompasskurser via fjärrkontroll på railen, fördeck ser vågor o puffar, trimmern får jobba med jibben vid behov o rapportera fart mot andra båtar i lovart. Det är samma sak som när du tex seglar Farr30, ju mer du hikar desto mer fart i båten. Detta gäller en massa andra båtar med staket också.
    Jag kan inte se så många andra klasser än M24 som ger dig möjlighet att segla mot världens toppskikt för de pengarna. Att båten dessutom är trailerbar med B körkort gör det inte sämre.
    Man kan ju fundera på om J70 kommer stjäla seglare ifrån vissa andra klasser men jag vet inte om det är så. De som seglar J80 på hög nivå kommer säkert inte byta förrän J70 blivit en stor klass. Och det kommer dra ut på tiden i Sverige men kan gå fortare i tex USA. Kanske den stjäl ifrån Melges 20 eller Viper men inte ifrån M24 är min gissning. På sikt har den nog en bra möjlighet att växa till en entypsklass i Sverige men det blir nog mest SRS de första åren är min spontana gissning.

    Ps.
    Att segla H-båt, Drake, 606 gör mer ont än att hika i en M24 :)

  19. C Mar 19, 2012 Reply

    Tycker den är väldigt lik Flying Tiger 7.5.
    La FT7.5 och J70 i samma bild så man kan se :)
    http://imageshack.us/photo/my-images/818/flyingtigerandj70.jpg

    Christofer

    • Pelle Lindell Mar 19, 2012 Reply

      Rent utseendemässigt är det ju så men tittar man på måtten kunde knappt båtarna vara mer olika. FT7.5 är en “muskelbåt” med rejält stor rigg, väl tilltagen bulbvikt och därmed inte särskilt lågt deplacement samt en skrovform med väl tilltagen formstabilitet. J/70 väger in i andra “hörnet” med ett lätt, relativt smalt skrov där man verkar ha satsat på lågt motstånd i stället för mycket hästkrafter, måttlig bulb och därmed måttlig segelyta. Det blir spännande att se vilket koncept som funkar bäst speciellt som Melges24an ligger någonstans mitt i mellan FT7.5 och J/70 parametermässigt i alla fall.

      • C Mar 19, 2012 Reply

        Aha, ok förstår. Ja skulle va roligt se de segla.

        Christofer

  20. Author
    Peter Gustafsson May 15, 2012 Reply

    Senaste från Marstrand Yachts:

    J/70

    I USA har J/70:an haft en längre period av testseglingar för en mängd segelmakare för att utveckla segeldesign. Produktion, leveranser samt testseglingar för köpare pågår för fullt.

    De Europeiska båtarna tillverkas i Frankrike och de första leveranserna kommer till sensommaren.

    Den första J/70:an kommer till Europa i mitten av juli, till Flensburg, vi kommer att ordna visning och provseglingar så snart det är möjligt.

    Priset blir 299 900 SEK fritt varvet i Frankrike inkl moms.

    • Andreas i HP May 16, 2012 Reply

      Detta var lite mager info. Med lite nyheter.
      Det stod för drygt en månad sedan……..på J-boat att segelmakare provat,pris mm?
      Tipps på intressantare saker för mig som läsare vore….

      När e första segelbåt till Norden/Sverige?
      Första 1 typs racet?
      Feedback från segeltesten gällande segelval
      Kanske lite mer hur båten upplevs beroende på segelkonfig?

      Se det som en reflektion.

      Kollar ut o ser ostlig vind på 3-4m/s o är sugen på att segla
      Vi hörs

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>