Nyårslöften inför 2013

Förra året firade vi nyår i Sydney. Efter att ha sett showen från en J/122:a i Sydney Harbour så behöver jag aldrig mer se ett fyrverkeri…

Hade varit kul att höra vad ni har för (seglingsrelaterade) nyårslöften?

Ni som inte kommer ihåg vad ni lovade förra året kan kolla här. Det verkar som jag uppfyllde mina…

29 Comments

  1. Ulven Dec 31, 2012 Reply

    Mitt nyårslöfte är att aldrig ge mig in i SRS debatten!

  2. Kjetil Dec 31, 2012 Reply

    Mitt nyttårsløfte er å male huset selv, og bruke de sparte pengene på nye seil til 2014 sesongen…

  3. Aage Dec 31, 2012 Reply

    Mitt nyårslöfte blir att segla mera (vilket inte blir så svårt med tanke på att årets seglingsdagar var 6: Lidingö Runt (J92), SM Express och Ice Cup

  4. Mr W Dec 31, 2012 Reply

    Sälja motorbåten, köpa segelbåt :)

  5. Anders Dec 31, 2012 Reply

    Mitt nyårslöfte blir att njuta ännu mer av de få stunder man faktiskt har i båten! Och att komma ihåg att fota och filma mer, mycket mer :)

  6. Martin Krite Dec 31, 2012 Reply

    Jag lovar att segla mindre. Är ganska övertygad om att detta är ett löfte som jag kan hålla.

    Gott nytt år på er alla!

  7. Clifford Dec 31, 2012 Reply

    Jag skall börja segla med gennaker

  8. Raketen Dec 31, 2012 Reply

    2013 ska jag..
    Segla mer
    Segla snabbare
    Segla bättre
    Pimpa båten mera
    Fortsätta engagera mig i klubbens
    kappseglingsnämnd.
    Sist men inte minst.. Ha ännu roligare!

  9. johnny Dec 31, 2012 Reply

    Träna mer, segla mer. Följa upplagda planen
    Lära mig mer segling, Ge mer tid till klubben :-)

  10. Emil Jan 1, 2013 Reply

    2013 Träna ännu mer, segla mer och ge mig in i 2 skrovs seglingens konster! :)

  11. Author
    Peter Gustafsson Jan 1, 2013 Reply

    2013 skall jag…

    – tämja en M32
    – göra 20 knop i J/111
    – köra autopilot på hård undanvind (>12 m/s)
    – hjälpa 5 unga ambitiösa seglare att ta nästa steg

    • Pelle Pedersen Jan 1, 2013 Reply

      Like it!

      • Pelle Pedersen Jan 1, 2013 Reply

        Egna löften? Egentligen inte men … Kriga mer och som Raketen säger; ha ännu roligare!

    • Anders B Jan 1, 2013 Reply

      Efter att ha glott på vendee globe i snart två månader så blir jag lite sugen på att segla undanvind med åtåpilått. En fråga till er alla som vet: gennaker eller spinnaker? Bara styra på kompass eller styra på relativ vindriktning? Min båt är knappt 10 m, väger 3 ton. Föreställer mig att åtåpilåttstyrningen blir mycket vingligare i en liten båt? Nyårslöften? Uträttar mer om jag inte lovar nåt! Förutsättningarna ändras så snabbt och det är bättre att ta de chanser som dyker upp. BR, Watski 2-star (Kategatt) och alla andra race – jag vet att ni finns, jag tänker på er, I might show up!

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 1, 2013 Reply

        Det där är en hel vetenskap :-)

        Och ganska mycket mental barriär att trycka igång autopiloten när det är som tuffast.

        Gennaker eller spinnaker tror jag inte gör någon skillnad. Figaros kör ju vanlig spinn på bom, och på t.ex. Transquadra så finns alla varianter.

        Sedan ser behoven olika ut i en tung båt som reagerar långsamt och kräver mycket kraft jämfört med en lätt båt som “rinner på”. Som din, min, en mini eller en Figaro. Lite “vingliga” men samtidigt lättstyrda med rätt trim.

        Relativ vindvinkel funkar fint på kryss, där farten är konstant. På undanvind behöver man styra på sann vindvinkel så den relativa ändras mycket snabbt i en surf eller när farten varierar mellan 8 och 14 knop. Men jag tror att kompass kan funka ok så länge man är med när vinden vrider.

        • Anders B Jan 1, 2013 Reply

          Tack! Hur bra beräknas sann vindvinkel när båten pendlar på undanvinden? I masttoppen mäts relativ vind och mha fart från loggen beräknas sann vind. Känns som vinddata måste filtreras ordentligt (för att få bort pendlingskomponenten) så att beräkningen ska vara tillräckligt tillförlitlig att ha som indata till åtåpilåtten?

          • Erik Barkefors Jan 1, 2013

            Du kan ställa dämpningen (hur ofta medelvärdet beräknas) i de olika instrumenten. Svår balans mellan bra styrning och bra segeltrim men jag tror att det är viktigare att fokusera på kurs. Lite felskotning ser jag som mindre störande än kontinuerliga styrutslag som bromsar och drar mycket ström för autopiloten. Lättare också att få långa surfar på Atlantvågor än på vår korta krabba sjö i Öresund och Ostkusten.

        • Bosse RJs Jan 1, 2013 Reply

          Kan undra om Nexus NX system med trådlös vindgivare funkar ihop med en SPX5 i en båt som väger 2 ton…

          • johnny Jan 1, 2014

            Hej
            Så länge du har en server, och inte bara en wsi box.
            Ur serven kan du ta NMEA men inte ur WSI boxen.
            Men Garmin kommer med en ny lite bor som öppnar för de med bara WSI box.

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 1, 2013 Reply

          Det är oftast inte några problem. Nexus löser det helt ok med HPC-gyrot. Man vill ju ha rätt TWA på masten till att börja med. I vårt fall kör vi in NMEA i NKE som gör “smoothing”:

          1.6.1 Wind smoothing
          The wind smoothing parameter corresponds to the damping of the wind value measured by the wind vane. In wind mode, this value is taken into account by the calculator. For example, in rough sea when the boat moves significantly, it is interesting to increase the smoothing, because the vane of wind sensor, attached at the mast head, is subjected to abrupt movements. Conversely, in calm sea, low smoothing will be preferable to obtain a fast response of the pilot. Smoothing is adjustable between 1 and 9. The stronger this value, the longer the damping time in seconds. The default smoothing value is 1.

          The automatic wind smoothing is obtained by entering the value 0. In this case, damping automatically adjusts according to the oscillations of the wind vane. Damping is equal to 0.5 second per degree of oscillation of the wind vane. For example, when the wind vane oscillates by +/-10° then the value of damping is 10 seconds.

          • Bosse RJs Jan 1, 2013

            Hm, ja just det. Om båten pitchar så blir ju allt fel om man inte har något som räknar om det. Kan undra om SPX5 piloten klarar detta eller om man måste köpa till en HPC och ha den mellan..

  12. S/Y Jan 1, 2013 Reply

    – Ägna mindre tid på Blur.se med kommentarer och slipa botten på båten istället så att handflatan blir för grov för att ta med på botten.
    – Ta seglingen ännu mer med glimten i ögat och ha ännu roligare!
    – Vinna liiiiite oftare och bjuda Blur med besättning på Champagne efteråt (varje gång…) kan bli dyrt, men det är det värt! ;)

    Men den finaste gick i kväll!! Skål för ett Nytt helt underbart seglingsår!
    Som dock inte kommer att kunna förgyllas med ett OS-Guld!

    Glöm inte: Vote for Max & Fredrik!

  13. Stefan Peterson Jan 1, 2013 Reply

    Vårt nyårslöfte blir att segla snabbare på undanviks oberoende av vind och inte längre fokusera på att det inte går fort på undanvind. Och håller bara masten blir det 20+ i smult vatten.

  14. Mattias Allroth Jan 1, 2013 Reply

    Har ett par löfte och det första är topp 5 på Nynäs SM i express med målad botten :)
    Det andra är att segla mer express i år, tänkte måla botten och låta 39:an ligga i sjön mer än ifjol så man kan sticka ut och ta en tur när lusten faller på.

    • Jonas Jemt Jan 1, 2013 Reply

      Varför måla? Ni har ju kranen att lyfta med och båten på trailer:)

  15. Henrik N Jan 1, 2013 Reply

    Försöka att vara nöjd med den båt vi har och inte ständigt fundera på att byta till något annat. Fast en J/92s är ju inte så tokig…

  16. Morten S Dec 31, 2014 Reply

    Ha det gøy
    Trene mer utenom regatta
    Utnytte fartspotensialet på vår Albin Nova opp mot eks Blur nivå
    Seile minst en større doublehanded regatta – Bohuslan frister

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.