Sweet… Flirt of Paget

flirtofpaget-19

Det är ju lite tunnt med segelbåtar på båtmässan, men det ligger en liten godbit i veteranhallen. Lasse Klingström ser så klart nöjd ut bredvid sitt renoveringsprojekt; Ron Hollands 41-fots IOR-racer i trä, Flirt of Paget.

Det var Pelle Pedersen, som ju älskar gamla IOR-hojar, som lurade in mig och Pelle Lindell i veteranhallen. Och även om jag gillar att titta framåt, så är det något visst med de IOR-båtar som satt uppe på pojkrumsväggarna…

Helt klar en imponerande renovering och det kommer att vara en av de snyggaste båtarna på kusten när man seglar i sommar. En del jobb kvar inuti, men man kan se potentialen. Själv kanske jag hade lagt lite mindre energi på titandetaljer och lite mer på seglingsegenskaperna, men jag har den största respekt för de som tar sig an – och slutför – ett sånt här projekt.

flirtofpaget-15

flirtofpagetsorc-1
Så här såg det ut på SORC 1984. Mer av historen på RB Sailing:

Flirt of Paget is a 40ft Ron Holland design built in New Zealand by Brin Wilson in 1981 for the Admiral’s Cup of that year, and featured a kauri planked hull (around an aluminium space frame) and her varnished finish made her instantly recognisable.

The yacht was designed as a ‘minimum rater’, coming in at 30.1ft on IOR, to meet the 30.0ft minimum set by the rules for the Admiral’s Cup. Unusually for a racing yacht at this size she was fitted with a masthead rig, and this was expected to make her more competitive in lighter airs.

Spritzer, as she was originally known, competed against other seven other yachts in the New Zealand trials, and finished in fifth place, with individual placings of 5/4=/4/5/3=/5. The line up for the series was notable for the resurgence of Holland designs which had gained some ascendancy since the changes to the IOR that had severely penalised the light displacement designs of the likes of Bruce Farr and Laurie Davidson. There was little of the light airs which was expected to be her forte, but as it turned out her best results were in the fresher winds. Crucially however she couldn’t foot it with the fractional-rigged yachts on a two-sail reach and although she was well sailed tactically, and often made up places by going the right way, she didn’t have the boat speed of the others.

flirtofpaget-2


SAMSUNG DIGIMAX A503

flirtofpaget-3
Claes Axstål har tagit bilderna från bygget på Nya Varvet.

flirtofpaget-4

flirtofpaget-5

flirtofpaget-6

flirtofpaget-7

flirtofpaget-8

flirtofpaget-9

flirtofpaget-10

flirtofpaget-11

flirtofpaget-12

flirtofpaget-13

flirtofpaget-14

flirtofpaget-16

flirtofpaget-17

flirtofpaget-18

Pelle Pedersen, Pelle Lindell och en stolt båtägare.

55 Comments

  1. JIMMY Feb 4, 2013 Reply

    Wow!!!

  2. Pelle Pedersen Feb 5, 2013 Reply

    Älskar IOR hojar?? Det kanske var att ta i men väggarna hemma i pojkrummet var fyllda!
    Men vilken IOR holk var ballast?? Vad tycker ni? Dags att lista dom rikigt goa grejerna!!!!
    Överst på min lista står halvtonnaren Waverider

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 5, 2013 Reply

      Dubois 42 Police Car. Jag tror Dubois var 27 när han ritade den 1979. Fick allt annat att se hopplöst omodernt ut.

      • Anders Nilsson Feb 5, 2013 Reply

        Police car var ju hottast.

        Vem minns inte deras tejpade hål i skrovsidan från starten på det ödesdigra Fastnet Race? Vann gjorde de väl också?

        Dagens ungdomar kommer att minnas grejer som:
        – Martin Krite/Groupama som lagar hål i stäven med PET-flaska och vinner Volvo Ocean race.
        – Jean-Pierre Dick/Virbac Paprec 3 som seglar i mål som 4a i Vendée Globe utan köl
        osv.

  3. Gerhard Feb 5, 2013 Reply

    Inget slår Ron Hollands 1/4-tonaren Manzanita! Kan det bero på att jag har ett par?

  4. Author
    Peter Gustafsson Feb 5, 2013 Reply

    Eller IMP?

    Ni följde väl länken till http://rbsailing.blogspot.se

    • Sam V Feb 5, 2013 Reply

      +1 Pelle +1 Peter, Waverider och Police Car den tidens coolaste båtar.

  5. Pelle Lindell Feb 5, 2013 Reply

    För mig är Farr-båtarna från 1977 dom coolaste, halvtonnarna Gunboat Rangiriri och Swuzzlebubble, 3/4:en Joe Lois och entonnarna Red Lion, Smir-Noff-Agen, Jenny H och Mr. Jumpa. Dels var dom nyskapande och dels tycker jag att det var dom absolut snyggaste båtarna som IOR-regeln producerade. Regeländringarna man införde till -78 för att skydda den äldre genarationen IOR-båtar var nog ett stort misstag……se där nu kan vi gräla om vilken variant av IOR som var bäst ;-P

    • Pelle Pedersen Feb 5, 2013 Reply

      Här blir det nog inga gräl Pelle; bara mysiga retro funderingar!!!
      Måste också erkänna att sista Profilen (Jeppesen desigen) var cool…

  6. Lasse Bergkvist Feb 5, 2013 Reply

    Saknar IOR Pelle! Tänk att på en hård undanvind få “slänga” upp en Blooper och få 60% segelyta till ( gratis mätetalsmässigt i princip). Minns att vi blev omseglade på Gotland Runt 1977 av en Klass 1 båt som hade två spinnakrar uppe ( en på stormasten och en på mesanmasten), två storsegel och en Blooper – mycket segel att hantera! Efter att de passerat oss fick de en pendling, stora spinnakern blåstes ut, därefter Bloopern och då tog de ner lilla spinnakern!! Dyr resa….

  7. Kalle Feb 5, 2013 Reply

    Minns att båten blev bra mycket lättare att styra med blooper uppe när det blåste mycket, mindre tendenser till pendling. IOR-båtarna var ju som en fotboll, hur ska man kunna hålla kursen med en sån? Det där med raka seglande linjer var inte uppfunnet. Men visst gick det att broacha även med blooper, gjorde man kinesvarianten dessutom blev mycket nylon intrasslat i riggen.

  8. Pelle Pedersen Feb 5, 2013 Reply

    Lasse har blooper till Flirt of Paget… Vilken syn det hade varit på Tjörn Runt!!

  9. Author
    Peter Gustafsson Feb 5, 2013 Reply

    Värt att notera: vi seglar samma bana (Skaw Race eller Fastnet) mycket snabbare på två man i en 36-fotare än vad man gjorde med full besättning i de här maskinerna.

    Så jag är inte alls säker på att seglingsupplevelsen var riktigt så bra som man minns den :-)

    • Pelle Lindell Feb 5, 2013 Reply

      Nä, det är sällan det verkligen var bättre förr…..:-)

    • Pelle Pedersen Feb 5, 2013 Reply

      Självklart inte! Men plötsligt är det lagligt med gallon, Line 7-ställ och helskägg igen!!! Inte att förakta:)
      Jag saknar inte pendlingarna på länsarna…

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 5, 2013 Reply

      Man kan få till sköna vurpor nu med. Kräver bara lite mer provokation :-)

      • Pelle Pedersen Feb 5, 2013 Reply

        Skillnad på vurpor och pendlingar! Alltid lika kul när man rundade Alma och skulle NORRUT till Sv Björn på 80-talet; ofta läns och en del vind = pendling hela vägen…

  10. Jørgen Feb 5, 2013 Reply
  11. Pelle Lindell Feb 5, 2013 Reply

    Mer cool läsning om (bland mycket annat) IOR-båtar från “down-under” http://www.coolmobility.com.au/Yacht/LightBrigade.pdf

  12. Clifford Feb 5, 2013 Reply

    Håller med Pelle L om Farr-båtarna. Denna är annars en personlig favvo http://www.davidjonesclassics.com/sail/2718/ganbare-1972-doug-peterson-sloop-eur-70000/

  13. Pelle Feb 5, 2013 Reply

    Jag har väl inte direkt fel att Niels Jeppesens tidiga X-båtar bär tydliga Farr inspirationer. Nästan lite väl tydliga, plagiat eller.. ?

    • Pelle Feb 5, 2013 Reply

      ..inte bara “X”, så även Banner, Ravage, ..

      • Team Dehlerdoris Feb 5, 2013 Reply

        Pelle, jag tror Banner (IN Fiberbåde i Haderslev) bara byggde en IOR båt o det var Banner ½ ton. Såg den på Gotland Runt nå´n gång på 80-talet. Övriga 23, 26, 27, 28, 30, 33/34 o 41 är flyvepapp Scandicap/DH racers.. de flesta med raka linjer/lite rocker.
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        • Pelle Feb 5, 2013 Reply

          Det är rätt, och Banner ½ ton är en J/V kontruktion.
          Men utan någon regel i tanke. Jeppesen tog allt en skopa “stil” från Farr när han ritade Banner 30, X-79 och Ravage 36. Har oxå för mig att Farr 727 var en båt som Jeppesen själv hade erfarenhet ifrån.
          Men nu skall jag inte byta ämne, det var ju IOR tråden handlade om..

          • Team Dehlerdoris Feb 6, 2013

            Minns att den Banner 1/2 ton som seglade GR hette Ronja, tror det va nån som hette Pietelä eller nåt som seglade rätt bra med den.
            Det är rätt den var ritad av J/V.
            Min favvo IOR båt var annars Midnight Sun en vacker båt. Pop Eye var nog en av de mer innovativa som inte blev en hit direkt.
            Stefan K
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    • Erik C Feb 6, 2013 Reply

      Bli i knuffad i sjön efter avmastning inte så kul kanske. Kul film Stefan! Beskriver nog IOR båtarnas problem på läns.
      Erik C

  14. niklas Feb 5, 2013 Reply

    Mycket trevligt att se ett dylikt restaureringsprojekt! Det finns säkert massor äldre båtar som bara väntar att någon tar hand om dem. Man behöver ju inte göra det lika fulländat som FOP om man inte har tid och resurser till det. Äldre båtar har sin charm!

  15. Stefan Peterson Feb 5, 2013 Reply

    Minns när jag såg X 102 Exit i Sandhamn första gången habegär direkt. Annars var de senare franska 1/2-tonnarn från Briand och Andrieu läckra. När jag 1983 var i Haderslev för att titta på Lille Du låg Grey Shadow bredvid och då var det kört. Men även några av Peter Norlins båtar har en speciell status kanske för mig främst Stress även om Scampi var revolutionerande. Sedan ritade Håkan Södergren några av de bästa IOR båtarna på kryss även om de fick det lite svårt i nedförsbacken.

    • Pelle Pedersen Feb 6, 2013 Reply

      Pryade på Delta Marin (X-yachts Sverige på 80-talet) i Västervik den våren då 102:an kom. Jisses vad stor den var tyckte man och den gick som en raket…
      Vilket år var detta?

      • Pelle Lindell Feb 6, 2013 Reply

        81 eller 82 tror jag

        • stefan Peterson Feb 6, 2013 Reply

          81 borde det varit. Jag gjorde affärer med Boberg och han hade flytt westbay 83. X-yachts tidiga historia i Sverige går nog och skriva en egen lite historia kring. Jag har kvar dekalen sail naked från 1983 vet bara var och när jag skall klistra fast den.

          • Pelle Pedersen Feb 6, 2013

            R Boberg, sicken lirare!…

          • Team Dehlerdoris Feb 6, 2013

            Lite mer retro.. Rikard Boberg försökte sälja en X-79:a till oss men det blev istället en sprillans varvsbyggd Banner 28HR som levererades av Bannersäljaren Lasse Gavin i V. Frölunda våren 1981. Skitfin båt som vi totalvann Scandicap Race med några år senare. Lystalet åkte upp från bedömda 1,10 till 1,18 på några år bara, se´n togs båten ur lystabellen av någon outgrundlig anledning, det blev väl för svårt?
            Stefan K
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          • Pelle Feb 7, 2013

            Gissar på att min Far då gjorde affär med nämnda herre iom köpet av en X-79 från Delta Marin. Ni som kan historierna, berätta! ;-)

    • Sture Smith Feb 7, 2013 Reply

      Grey Shadow, X 102, var med på Marstrand Weekend (helgen efter TR), tror det var 1982 med ett LYS tal på 1,13 !!????!! Alltså samma som vår Sweden Yacht 34. Alla förstår hur det gick.
      Detta upprepades när X 99 kom några år senare och några andra båtar. LYS talet ändrades från vecka till vecka.

  16. Charlie Mitzer Feb 5, 2013 Reply

    Trevlig båt o trevlig renovering! Hittade även ett youtube klipp på henne… http://www.youtube.com/watch?v=RVmMlBURY34

    Får man se henne på västkusten i sommar tro?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 5, 2013 Reply

      Tack. Missade visst att lägga med den. Nu finns den ovan.

      Planen var att båten skulle segla i sommar.

  17. Joakim Axelsson Feb 6, 2013 Reply

    Jag kör ett “IOR-projekt” i liten skala=).

    http://minicompisswe8961.blogspot.se/2012/10/varfor-minicompis.html

    • Pelle Pedersen Feb 6, 2013 Reply

      Lycka till!!

  18. Richard Blakey Feb 6, 2013 Reply

    Congratulations to Lars (from New Zealand)! No doubt FOP was the star of the boatshow. And thanks to blur.se for including a link to my FOP post, I hope this brief history of the yacht helps people to appreciate this great project.

  19. srsseglaren Feb 21, 2013 Reply

    RBsailingblogspot har en del kul info om gamla IOR lådor, bla har man funnit 1/2 tonnaren Swuzzlebubble rensad utan köl och vagga i Grekland, transporterades till UK i Dec.2012 för renovering.
    http://rbsailing.blogspot.se/2012_11_01_archive.html

  20. srsseglaren Mar 17, 2014 Reply

    Kunde inte låta bli, ngn som känner igen denna ?
    http://www.blocket.se/dalarna/Norlin_32_One_Off_52521595.htm?ca=8

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2014 Reply

      “förstärkt vårrustning” kallas det alltså :-)

    • Pelle Lindell Mar 17, 2014 Reply

      Den var rätt känd “back in the day”. Tror den seglades av Claes Hirseman (Gransegel i Malmö)

  21. srsseglaren Mar 17, 2014 Reply

    Yap, behöver kanske rätt ägare men vacker dam med fina anor :-)
    Borde vara rimligare arbetsåtgång än projektbåten i rubriken ?
    Ofattbart mycket kul segling för, vad en styrpulpet kostar ?

  22. Suz Feb 10, 2015 Reply

    Hej kul att läsa att ni kommenterar på vår gamla båt.
    Ägde Ronja Rövardotter, den Banner 1/2 tom som nämns ovan i några år ( 2005-2008)
    Såldes till Polen & har nu bytt namn tror jag.
    /Susanne

  23. Petter Axelsson Feb 11, 2015 Reply

    Vi har också ägt Ronja Rövardotter och sålde den efter Själland Runt -99 där vi låg i toppen tills det visade sig att vi tjuvstartat.. surt men en bra placering ändå. En toppen båt.

    • Susanne Jan 22, 2017 Reply

      såg att Ronja nu är till salu igen i polen, under namnet Antidotum, ser fräsch ut
      =)

  24. André Mar 13, 2016 Reply

    Det finns väl ingen klass och mätregel som skapat så många välbyggda och högteknologiska kappseglingsbåtar som IOR gjorde? Ok, att man inte hade kolfiberriggar men i övrigt var skrovbyggen och materialval “hight tech” på ett sätt som man inte ser idag. Och det gav verkligen utrymme för close racing för one off båtar som inte existerat sedan dess…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.